Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συστήματα και Επιστήμη Γεωγραφικών Πληροφοριών ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ Paul A. Longley, Michael F. Goodchild, David J. Maguire, David W. Rhind © 2005.
Advertisements

Εισαγωγή στην Κοινωνιογλωσσολογία
Συνιστώσες δεδομένων  Αντίληψη(concept):το αντικείμενο μάθησης  Υπόδειγμα(instance):το ξεχωριστό και ανεξάρτητο παράδειγμα(example) ενός concept  Χαρακτηριστικό(attribute):η.
ΜΑΘΗΜΑ: ΕΠΑΓΩΓΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ & SPSS
Μετρήσεις και Μεταβλητές
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
Τεχνικές Ερωτηματολογίου Άρης Κουμπαρέλης Καθ. Εφαρμογών Τμ. Δημοσίων Σχέσεων & Επικοινωνίας ΤΕΙ Ιονίων Νήσων - Αργοστόλι.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 5 : Έρευνα Αγοράς ΙV: ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ Θεοφανίδης Φαίδων Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων Ενότητα 3: Αξιολόγηση Προσωπικού Δημήτριος Σταυρουλάκης Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Επιχειρήσεων Τουρισμού & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7 η (2015 – 16) Ερευνητική Μεθοδολογία Ι Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΑΠΑΡΤΙΩΣΗ «ΑΣΘΕΝΗΣ ΤΕΛΙΚΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ» Χαράλαμπος Καλόφωνος Αναπληρωτής Καθηγητής Ιατρικό Τμήμα Πανεπιστημίου Πατρών.
Αξιοπιστία της Μέτρησης Γεώργιος Σιδερίδης. 22 Αξιοπιστία και Εγκυρότητα στη Μέτρηση Χαρακτηριστίκών ‘Η εγκυρότητα προϋποθέτει την αξιοπιστία’
Βασικές αρχές μέτρησης, Μεταβλητές, Βασικές έννοιες στατιστικής Διάλεξη 2 1 Παναγιώταρου Αλίκη Τμήμα Νοσηλευτικής.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ & ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ Φοιτήτρια: Ανδριανοπούλου Κωνσταντίνα.
1 Δείκτες Χρηματοοικονομικής Μόχλευσης Με τους δείκτες αυτούς αξιολογούνται οι συνθήκες: της μακροκρόπρόθεσμης χρηματοοικονομικής λειτουργίας της επιχείρησης.
PSY 101 Μάθημα 4ον ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Δ. Καραγιάννη: Έρευνα Αγοράς, Μέρος 2ο, Μέτρηση 1 Έρευνα Αγοράς Μέρος 2ο Μέτρηση.
Eισαγωγή στο SPSS. Tι είναι το SPSS Το SPSS (Superior Performance Software System) είναι το πιο διαδεδομένο πρόγραμμα για τη στατιστική ανάλυση δεδομένων.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ Γ. Σιδερίδης. ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ- ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ Η στατιστική ως επιστήμη.....γιατί ακριβώς τη χρειαζόμαστε; Η στατιστική ως επιστήμη.....γιατί.
Έννοια, δομή και μέτρηση των στάσεων Η έννοια των στάσεων Η δομή των στάσεων Η μέτρηση των στάσεων Κλίμακα μέτρησης ίσων διαστημάτων Κλίμακα Likert Κλίμακα.
1 ΔΙΑΛΕΞΗ 10η ΘΕΩΡΙΑ ΚΟΣΤΟΥΣ. 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ ΟΡΙΑΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΚΑΜΠΥΛΩΝ ΚΟΣΤΟΥΣ ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΑ & ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΚΟΣΤΗ.
BIOΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ Δρ. Γιώργος Μαρκάκης Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής Τ.Ε.Ι. Κρήτης
ΜΕΤΟΧΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ. Δικαιώματα μετόχων Δικαίωμα ψήφου Δικαίωμα προτίμησης Δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη Δικαίωμα κατά την λύση.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Η επικοινωνία ως ουσιώδης παράγοντας στην ιατρική πράξη.
Σχέσεις με την Κυβέρνηση. Σχέσεις με την κυβέρνηση Σχέσεις με την κυβέρνηση ή δημόσιες υποθέσεις (σύμφωνα με τις αμερικανικές εταιρείες): η κύρια εστίαση.
Στατιστική Ανάλυση. Ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι Ποιες είναι οι διαφορές; Πότε χρησιμοποιούνται; Πότε κάνω στατιστική ανάλυση;
ΔΗΜΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Βασική Στατιστική Επεξεργασία. Ερμηνεία Δεδομένων.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Φακωτάκη Ασημίνα επόπτης: Κορδούτης Παναγιώτης
ΔΙΑΛΕΞΗ 8η Κλίμακες μέτρησης Αξιοπιστία Εγκυρότητα
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής
Υπολογισμός του Δείκτη Εσωτερικής Συνέπειας alpha του Cronbach με το SPSS Γεώργιος Σιδερίδης.
Μεθοδολογία Έρευνας Π.Τ.Ε.Α. 2ο Μάθημα 16/10/2015
Βασική Στατιστική Επεξεργασία. Ερμηνεία Δεδομένων - 2.
Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 2
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ
Μεθοδολογία Έρευνας Π.Τ.Ε.Α. Συνάντηση 16/10/2015
Δήμου, Ν. Λ. 1, Τσαντές, Α. Ε. 2, Νικολόπουλος, Γ. Κ. 3, Χαμόδρακας, Σ
Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 8: Συσχέτιση - Παλινδρόμηση
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ 1 Ως μέρος μιας επιδημιολογικής μελέτης, 2 ομάδες γυναικών ρωτήθηκαν (με συνέντευξη) για την ύπαρξη ναυτίας και στομαχικού πόνου. Σε μια σύγκριση.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 4
ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Μοσχάτο, Σεπτεμβρίου 2014, Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη
Δρ. Γιώργος Μαρκάκης Καθηγητής Βιομετρίας Τ.Ε.Ι. Κρήτης
Αρχές Χρηματοοικονομικής Διοίκησης
Βασικές αρχές μέτρησης, Μεταβλητές, Βασικές έννοιες στατιστικής
Είδη Ερωτήσεων-Μεταβλητές-Κλιμακες Μέτρησης
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Εισαγωγή & Ανάλυση δεδομένων με το SPSS
Βαςικα Στατιςτικα Μετρα
της Συναισθηματικής Νοημοσύνης σε έναν Αεροπορικό Οργανισμό
آمار و کاربرد آن در مدیریت
Ανακάλυψη Γνώσης (Knowledge Discovery)
ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ.
האם ניתן להגדיל את עוצמת המבחן?
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΙΟΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
منطقة العاصمة التعليمية اختبارات الفروض الاحصائية
Μάθημα [GD3021]: ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
«ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ»
Συμφωνία επί της ασφαλιστικής αξίας
Στατιστική Επαγωγή Ένα τεράστιο μέρος της έρευνας διενεργείται μέσω της ανάλυσης δειγμάτων προκειμένου να εξάγουμε συμπεράσματα για τον πληθυσμό. Αυτό.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ 11ο μάθημα

Κλίμακες Μέτρησης • Η διάκριση της διαφοράς άλλοτε αναφέρεται στο «βαθμό» και άλλοτε στην «ποιότητα». • Η μέτρηση είναι εφικτή μόνο επειδή υπάρχει μια ορισμένη αντιστοιχία μεταξύ του χειρισμού των χαρακτηριστικών των αντικειμένων και των ιδιοτήτων ενός μαθηματικού συστήματος. • Εμπειρικές διαδικασίες για προσδιορισμό ισότητας, ταξινόμησης, ισότητας διαφορών, ισότητας λόγων.

• Η συμβατική σειρά των αριθμών επιδέχεται ανάλογες μαθηματικές πράξεις Αυτό οδηγεί σε διαφορετικές κλίμακες μέτρησης. • 4 τύποι κλιμάκων μέτρησης: - Ονομαστική (nominal) - Τακτική (ordinal) ποιοτικές - Κλίμακα διαστήματος (interval) ποσοτικές - Κλίμακα λόγων (ratio) ή μετρικές

Ονομαστική κλίμακα Η ατελέστερη κλίμακα μέτρησης. Δύο ή περισότερες κατηγορίες για την ταξινόμηση των αντικειμένων που ερευνώνται. Η μόνη σχέση είναι ότι διαφέρουν μεταξύ τους. Δεν υπάρχει ένδειξη για «περισσότερο» ή «λιγότερο». Η χρήση των αριθμών είναι συμβολική (π.χ. φύλο, εθνικότητα). Κατηγορικά δεδομένα.

Επιτρέπει την περιορισμένη χρήση στατιστικών εργαλείων. Αυτά που χρησιμοποιούμε σε περιπτώσεις αρίθμησης και όχι μέτρησης όπως συχνότητες, δεσπόζουσα τιμή (το σημείο της κλίμακας με τη μεγαλύτερη συχνότητα), διαξωνικοί πίνακες.

Τακτική κλίμακα (ordinal) Προσδιορίζει τις σχετικές θέσεις αντικειμένων ή ατόμων με βάση ένα χαρακτηριστικό, χωρίς να λέει τίποτα ως προς τις αποστάσεις μεταξύ των θέσεων. Το βασικό απαιτούμενο μιας τακτικής κλίμακας είναι η τάξη εμπειρικές πράξεις που προσδιορίζουν το «μεγαλύτερο», «μικρότερο», «περισσότερο», «ίσο». π.χ. η σειρά παιδιών, η κοινωνική τάξη.

Οι τακτικοί αριθμοί δεν υποδηλώνουν απόλυτες ποσότητες, ούτε μπορούμε να υποθέσουμε ότι τα διαστήματα ανάμεσα στους αριθμούς είναι ίσα. Στατιστκά μεγέθη: εκτός από την αρίθμηση, η διάμεσος (χωρίζει την κλίμακα σε δύο ίσα μέρη), τα ποσοστιμόρια και διάφοροι τύποι μεγεθών συσχέτισης. Ωστόσο κάποιοι χρησιμοποιούν χειρισμούς κλιμάκων ίσων διαστημάτων όπως μέσοι όροι, τυπικές αποκλίσεις κλπ.

Κλίμακα διαστήματος (interval scale) Δεν βασίζεται μόνο στο «μεγαλύτερο» ή «μικρότερο» αλλά και σε ίσες μονάδες (διαστήματος). Επιτρέπει τον προσδιορισμό των αποστάσεων μεταξύ 2 σημείων της κλίμακας. Όπως και στις δύο προηγούμενες το «μηδέν» είναι αυθαίρετο, άρα ο πολλαπλα- σιασμός και η διαίρεση δεν έχουν νόημα.

Οι σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών θέσεων της κλίμακας μπορούν να εκφραστούν με βάση την απόστασή τους και τα διαστήματα ανάμεσα στους αριθμούς είναι ίσα. π.χ. Βαθμολογία επίδοσης των μαθητών μιας τάξης. Η διαφορά (ως προς το βαθμό επίδοσης) ανάμεσα στ ους μαθητές που κατατάσσονται στο 5 και στο 6 είναι ίδια με αυτή που υπάρχει ανάμεσα στο 9 και το 10.

Κλίμακα λόγων (ratio) Έχουμε και απόλυτο μηδέν. Εκτός από ομοιότητα-διαφορά, ανιούσα-κατιούσα τάξη και ισότητα διαστημάτων έχουμε και ισότητα των λόγων. π.χ. Ο Γιώργος είναι δύο φορές βαρύτερος από τον Γιάννη. Μετατροπή σε δευτερογενείς κλίμακες (εκα- τοστιαίες τιμές  z –τιμές) ομοειδείς κλίμακες που μπορούν να ενοποιηθούν

Κλίμακες μέτρησης στάσεων Δίνουν τη δυνατότητα να δημιουργηθούν γενικοί δείκτες από επιμέρους δείκτες (ερωτήσεις) που αφορούν την ίδια θεωρητική έννοια. Οι επιμέρους ερωτήσεις ενοποιούνται σε μια γενική κλίμακα που αποτελεί τη μέτρηση του φαινομένου που μελετάμε. Ο βαθμός που παίρνει ο ερωτώμενος συνοψίζει τις απαντήσεις στις επιμέρους ερωτήσεις και αντιπροσωπεύει τη γενική στάση.

Κλίμακα Likert (1932) Η πιο διαδεδομένη και η πιο εύκολη στην κατασκευή και την εφαρμογή της. Βασίζεται σε δύο παραδοχές: (α) υπάρχει ένα μονοδιάστατο συνεχές για κάθε στάση και κάθε θέμα που απαρτίζει την κλίμακα είναι μονοτονική συνάρτηση αυτού του συνεχούς, (β) η συνολική βαθμολογία του ερωτώμενου συνδέεται μονοτονικά με τη στάση που διερευνάται. Δηλαδή μια υψηλότερη συνολική βαθμολογία είναι ενδεικτική μιας ευνοϊκότερης απόψης από μια χαμηλότερη.

Ανάπτυξη της κλίμακας Διαμορφώνεται κατ’ αρχάς ένας μεγάλος αριθμός προτάσεων όπου η κάθε μια σχολιάζει ευνοϊκά ή δυσμενώς το θέμα που εξετάζεται. Παρόμοιος αριθμός με θετική και αρνητική τοποθέτηση. Οι ερωτώμενοι καλούνται να τοποθετηθούν στο βαθμό που συμφωνούν ή διαφωνούν σχε- τικά με μια σειρά θεμάτων που αντιπροσω- πεύουν ένα γενικότερο φαινόμενο. Οι δυνατές απαντήσεις που συνοδεύουν κάθε θέμα έχουν σταθερή μορφή (5 ή 7 θέσεις) από τον ύψιστο βαθμό συμφωνίας όσο τον ύψιστο βαθμό διαφωνίας.

Πιστεύω ότι η Ευρωπαϊκή πολιτική στο μεταναστευτικό κλεισίματος των συνόρων είναι σωστή __1___ __ 2___ __ 3___ __ 4___ __5__ συμωνώ συμφωνώ δεν έχω θέση διαφωνώ διαφωνώ απόλυτα απόλυτα

Η κλίμακα δοκιμάζεται πιλοτικά σε μικρό δείγμα με τα ίδια χαρακτηριστικά του πληθυσμού. Στη συνέχεια αντιστρέφεται η βαθμολογία ώστε όλες οι απαντήσεις να έχουν την ίδια κατεύθυνση και να μπορούν να αθροιστούν. Στο τέλος οι ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στην κλίμακα θα πρέπει να διαφοροποιούν τους ερωτώμενους σε σχέση με τη στάση που διερευνάται.

Μόνο οι ερωτήσεις που εμφανίζουν υψηλή σύνδεση με το γενικό συνολκό βαθμό διατηρούνται στην τελική κλίμακα. Εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής αναδεικνύονται υποκλίμακες. Όλες οι ερωτήσεις αποτελούν δείκτες της ίδιας θεωρητικής έννοιας. Στη συνέχεια ελέγχεται η αξιοπιστία. Είτε με «έλεγχο –επανέλεγχο» είτε με εσωτερική συσχέτιση (Cronbach a). Αφαιρούνται οι προβληματικές ερωτήσεις.

Πρόκειται για τακτική μέτρηση μπορεί συγκριθεί πόσο θετική ή αρνητική είναι η στάση ενός ερωτώμενου σε σχέση με κάποιον άλλον. Δεν μπορεί όμως να προσδιοριστεί η ακριβής ποσοτική διαφορά μεταξύ τους. Προσοχή ο ίδιος συνολικός αριθμός για δύο ερωτώμενους μπορεί να προκύπτει από διαφορετικό συνδυασμό θεμάτων που απαρτίζουν την κλίμακα.

Κλίμακα Guttman (1944) (α) Η κλίμακα που κατασκευάζεται είναι μονοδιάστατη—μετράει μια ιδιότητα και μόνο. Οι προτάσεις που δείχνουν μια πιο ευνοϊκή στάση και αυτές που δείχνουν μια λιγότερο ευνοϊκή στάση μπορούν να τοποθετη- θούν σε ιεαρχική σειρά. (β) Κάθε ερώτηση συνοδεύεται από διχοτομικές απαντήσεις (ναι/όχι, συμφωνώ/διαφωνώ).

1. Οι εκτρώσεις θα πρέπει να είναι νόμιμες χωρίς περιοριστικούς όρους 1. Οι εκτρώσεις θα πρέπει να είναι νόμιμες χωρίς περιοριστικούς όρους. Ναι Όχι 2. Οι εκτρώσεις θα πρέπει να επιτρέπονται εφόσον οι γονείς έχουν οικονομικές δυσκο- λίες και δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν. 3. Οι εκτρώσεις θα πρέπει να επιτρέπονται σε περίπτωση που η εγκυμοσύνη είναι αποτέλεσμα βιασμού. Ναι Οχι

4. Οι εκτρώσεις θα πρέπει να επιτρέπονται εφόσον υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να γεννηθεί το παιδί με σοβαρά προβλήματα υγείας. Ναι Οχι 5. Οι εκτρώσεις θα πρέπει να επιτρέπονται εφόσον η υγεία της γυναίκας τίθεται σε κίνδυνο με τη συνέχιση της εγκυμοσύνης.

Οι ερωτήσεις εκφράζουν προοδευτικά μειωμένη στήριξη για τις εκτρώσεις Οι ερωτήσεις εκφράζουν προοδευτικά μειωμένη στήριξη για τις εκτρώσεις. Εφόσον ένας ερωτώμενος συμφωνεί με την πρώτη ερώτηση που αντιπροσωπεύει την πιο έντονη στάση υπέρ των εκτρώσεων θα πρέπει λογικά να συμφωνεί και με τις υπόλοιπες. Αν υπάρχει διαφωνία με την πρώτη θα πρέπει λογικά να υπάρχε συμφω- νία με τις υπόλοιπες τρεις. Αυτό σημαίνει ότι οι ερωτήσεις αντιπροσωπεύουν μονοδιάστατη κλίμακα. Ο συνολικός βαθμός υπολογίζεται αθροίζοντας όλες τις θετικές απαντήσεις.

Ανάπτυξη της κλίμακας Επιλέγεται μια σχετικά ένας μικρός αριθμός από ομοιογενείς προτάσεις που σχετίζονται με τη στάση που ερευνάται. 2) Μοιράζονται οι προτάσεις σε μια ομάδα ατόμων και τους ζητείται να απαντήσουν αν συμφωνούν ή διαφωνούν με κάθε πρόταση. 3) Αναλύονται οι απαντήσεις με σκοπό να κατασκευαστεί μια κλίμακα από τη διάταξη των απαντήσεων.

Η τέλεια κλίμακα προκύπτει εφόσον οι απαντή- Ερώτηση Ερώτηση Αναμενόμενοι 1 2 3 4 5 Λανθασμένοι 1 2 3 4 5 σχηματισμοί σχηματισμοί Α + + + + + + - - - + Β - + + + + - + + + - Γ - - + + + - + + - - Δ - - - + + Ε - - - - + Η τέλεια κλίμακα προκύπτει εφόσον οι απαντή- σεις όλων ταιριάζουν με τους αναμενόμενους σχηματισμούς. Όταν ο αριθμός των λανθαμένων σχηματισμών είναι μεγάλος η κλίμακα απορ- ρίπτεται. Μπορεί προσδιοριστεί στατιστικά η από- κλιση από την τέλεια κλίμακα (πάνω από 0,9).

Κλίμακα Thurstone ισοεμφανιζόμενων διαστημάτων (1929) Δεν δημιουργείται με κριτήρια που επιβάλλει ο ερευνητής αλλά κατασκευάζεται από τη συμ- μετοχή των ίδιων των ερευνώμενων. • Ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία. Ανάπτυξη κλίμακας Ο ερευνητής διατυπώνει ένα μεγάλο αριθμό θεμάτων (50-100) που συμφωνούν με τη δική του άποψη και αντιπροσωπεύουν όλο το φάσμα της στάσης από πολύ ευνοϊκή μέχρι πολύ δυσμενής. Στη συνέχεια

επιλέγει τυχαία περίπου 50 άτομα/κριτές και τους ζητάει να τα τοποθετήσουν σε αντίστοιχες κατηγορίες ανάλογα με το πόσο θετική ή αρνητική θεωρούν τη στάση. Οι κατηγορίες είναι συνήθως 11 από την πιο ευμενή έως την πιο δυσμενή. Έτσι ο κάθε κριτής βαθμολογει τα θέματα σύμφωνα με τη θέση που θεωρεί ότι αντιπροσωπεύουν στην κλίμακα χωρίς να εκφράζει ο ίδιος την προσωπική του στάση.

π.χ. «Οι μετανάστες πρέπει όλοι να νομιμοποιη- θούν» εκφράζει την πιο ευνοϊκή στάση και μπαίνει στην κατηγορία 1 «Κανένας μετανάστης δεν θα έπρεπε να γίνεται δεκτός», την πιο δυσμενή και μπαίνει στην 11η κατηγορία. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο ερωτώμενος εκφράζει πώς ο ίδιος βλέπει το μεταναστευτικό. Αν οι κριτές έχουν μεγάλες αποκλίσεις τότε θεω- ρείται ότι το θέμα δεν είναι σαφές και απορρίπτε- ται. Στη συνέχεια υπολογίζεται η διάμεσος (η τιμή που χωρίζει την κλίμακα σε δύο ίσα μέρη) για κάθε θέμα.

Για την τελική κλίμακα επιλέγονται 20 θέματα με διάμεσες τιμές που εκτείνονται σε όλο το φάσμα της στάσης με ίσα διαστήματα μεταξύ τους. Τα θέματα που περιλαμβάνονται στο ερωτη- ματολόγιο παρουσιάζονται με τυχαία σειρά και όχι με τη σειρά των διάμεσων τιμών. Όταν δίνεται η κλίμακα οι ερωτώμενοι σημειώ- νουν τα θέματα με τα οποία συμφωνούν.

Τα θέματα που εκφράζουν δυσμενή στάση απέναντι Θέση στην κλίμακα Μου αρέσει να πηγαίνωστην εκκλησία 2,2 επειδή με γεμίζει με θετικές σκέψεις Η εκκλησία αντιπροσωπεύει την 10,4 υποκρισία και την προκατάληψη Πιστεύω σε αυτά που διδάσκει η εκκλησία 4,5 αν και έχω ορισμένες αμφιβολίες Πιστεύω ότι η εκκλησία υφίσταται σε βάρος 11,0 της κοινωνίας Τα θέματα που εκφράζουν δυσμενή στάση απέναντι στην εκκλησία έχουν υψηλή διάμεση τιμή. Αυτά που εκφράζουν θετική έχουν χαμηλή τιμή.

Προσοχή (α) προϋποτίθεται ότι η αξιολόγηση των κριτών συμπίπτει με την αξιολόγηση των ερωτώμενων, (β) ενώ η αξιολόγηση των κριτών υποτίθεται ότι είναι ανεπηρέαστη από τις προσωπικές τους στάσεις αυτό δεν είναι πάντα αλήθεια.