Η γραφιστική μέσα από τον μοντερνισμό (1750 - 1960) ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΜΗΜΑ ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
-νέα οπτική γλώσσα στην τέχνη -Αμφισβήτηση παραστατικότητας και ανάδειξη αφαίρεσης -Καλές και εφαρμοσμένες τέχνες: ένα! -Όχι μόνο μορφοπλαστικές αλλά και ιδεολογικές αναζητήσεις -Απόρριψη παραδοσιακών ιδεών -Τεχνολογική πρόοδος και η ιδέα του ‘internationalism’ -“Ornament is crime”, Adolf Loosa (1908) -‘form follows function’, Louis Sullivana (1986)
φωτομοντάζ Διαφήμιση Διαμελισμός και αναδιάταξη φωτογραφικών στοιχείων σε συνδυασμό με ζωγραφικά στοιχεία. Όχι φυσικές αναφορές
Η γραφιστική εμφάνιση συμπίπτει με το περιεχόμενο των μανιφέστων! Μια λέξη γραμμένη ή τυπωμένη με έναν τρόπο είναι τελείως διαφορετική από την ίδια λέξη γραμμένη με άλλο γραφικό χαρακτήρα ή τυπογραφικά στοιχεία
avant-garde May 17, 1863 Salon des Refusés in Paris “art for art's sake”, εστιάζοντας στην αισθητική εμπειρία
φουτουρισμός Τέχνη του μέλλοντος αναπαράσταση κίνησης δυναμική, νέα υλικά
Il pleut = βρέχει Αpollinaire, ποιήματα Calligrammes
Τυπογραφία: Αποκήρυξε παραδοσιακές δομές σύνθεσης Σύμπτυξη τυπογραφικών χαρακτήρων σε σχηματικές φόρμες Διαφορετικές γραμματοσειρές στην ίδια σελίδα
Επιρροές σε manga, μοντέρνος κινηματογραφος, ιαπωνική κουλτούρα (Tsukamoto)
Fortunato Depero
Dada (1916-1920) Ενοποίηση τέχνης και καθημερινής ζωής Ενοποίηση τέχνης και καθημερινής ζωής Τέχνη επικοινωνιακή, έργο μεταδίδει μηνύματα Δεν ήταν κίνημα με νέες πλαστικές αναζητήσεις Πόλεμος της τέχνης με την τέχνη Francis Picabia, Rastadada picture, 1920
Dada periodicals. Page layouts and typography: "391". Francis Picabia
"Dada", Tristan Tzara
Merz by Kurt Schwitters
'The Art Critic' by Raoul Hausmann 1919-1920
John Heartfield / Helmut Herzfeld (1891-1968).
Συνδέθηκαν με εξελίξεις στη Ρωσία Σουπρεματισμός Συνδέθηκαν με εξελίξεις στη Ρωσία Kasimir Malevichαυστηρή γεωμετρική αφαίρεση Kazimer Malevich, Black Cross, (1923).
Κονστρουκτιβισμός Κοινωνικός ρόλος της τέχνης, «τέχνη-παραγωγή» Προς ένα σοσιαλιστικό σύστημα Vladimir Tatlin: αποκύρηξε την τέχνη του τελάρου, νέα τέχνη πρέπει να είναι συνυφασμένη με λειτουργικές διαδικασίες, όπως βιομηχανικός σχεδιασμός, τυπογραφία, κτλ «χώρος» ως νέο στοιχείο του έργου
Kasimir Malevich
Τυπογραφία, επιρροές από Malevich, Kandinsky Σχεδιασμός, εμβλημάτων, αφισών, γραμματοσημών, εντυπων κτλ. (επιτεύγματα της επανάστασης) Rodchenko, El Lissitzky, Stenbergσουπρεματιστικές φόρμες και φωτομοντάζ, γραμματοσειρές ως οπτικά στοιχεία, μέρος συνθετικής δομής Δυναμικοί άξονες, λειτουργικά κενά, αυστηρές γεωμετρικές φόρμες σουπρεματισμού Ενσυναίσθηση χρώματος και σχήματος
«Για να διαβάζεται δυνατά. » http://www. moma «Για να διαβάζεται δυνατά!!» http://www.moma.org/interactives/exhibitions/2002/russian/ El Lissitzky, ποιήματα Mayakovsky, 1923
“Artist could be an agent for change” Lissitzky
"The story of the little red square". Book design by El Lissitzky
The "Proun"s.
Καινοτομία στη γραφιστικήεισαγωγή φωτοκολλάζ Alexander Rodchenko Καινοτομία στη γραφιστικήεισαγωγή φωτοκολλάζ Δυναμικός, επαναστατικός παλμός
De stijl 1917, Ολλανδία, Mondrian, Theo Van Doesburg, Bart Van der Leck κτλ. «η φύση λειτουργεί με απόλυτη κανονικότητα, με απόλυτη πλαστική ικανότητα» Κάθετα και οριζόντια και 3 βασικά χρώματα Αφαίρεση, πλακάτα χρώματα, για ισορροπία ή ένταση, αυστηρότητα, καθαρότητα και ακρίβεια
Posters and flyers by Paul Schuitema, 1920's
Bauhaus Ενσωμάτωση επιμέρους πλαστικών τεχνών (ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική) στη βιομηχανική παραγωγή. Walter Gropius, Mies Van de Rohe, Le Corbusier, Βαιμάρη 1919-1925, Ντεσάου 1925- 1933 Προβάλει το ιδανικό καλλιτέχνης-σχεδιαστής- κατασκευαστής
Joost Schmidt, αφίσα για την έκθεση του Bauhaus, 1923
«η τυπογραφία είναι εργαλείο επικοινωνίας «η τυπογραφία είναι εργαλείο επικοινωνίας. Πρέπει να είναι επικοινωνία με την πιο έντονη μορφή της. Η έμφαση πρέπει να είναι στην απόλυτη σαφήνεια: ΑΝΑΓΝΩΣΙΜΟΤΗΤΑ. Η επικοινωνία δεν πρέπει να παρεμποδίζεται από μια a priori αισθητική. Τα γράμματα δεν πρέπει να πιέζονται μέσα σε ένα προκατασκευασμένο πλαίσιο. «μία χωρίς δισταγμούς χρήση όλων των γραμμικών διευθύνσεων… νέα γλώσσα της τυπογραφίας όπου η ελαστικότητα, η μεταβλητότητα και η φρεσκάδα της τυπογραφικής σύνθεσης θα υπαγορεύεται από τον εσωτερικό νόμο της έκφρασης και τον οπτικό αντίκτυπο».
Moholy-Nagy Συνδυασμός φωτογραφίας και τυπογραφίας Πίστευε πως η αφίσα έπρεπε να εξελιχθεί προς την τυπο-φωτογραφίανέα οπτική λογοτεχνία Τυπογραφίααντιθέσεις, έντονα χρώματα
Τέχνη της διαφήμισης όπου χρησιμοποιεί μοντέρνα μέσα και φόρμες. Δυνατός συνδυασμός διαφορετικών στοιχείων.