Σχολική Επίδοση και Αξιολόγηση http://www.youtube.com/watch?v=7lBhMSaFNhY
Ποια είναι η υποχρέωση του σχολείου; «το σχολείο έχει την υποχρέωση να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, για να τους δοθεί η δυνατότητα να εξελιχτούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να αναπτύξουν δημιουργική και κριτική σκέψη» Τι είναι η σχολική επίδοση; «Το σχολείο θέτει ορισμένους σκοπούς και δραστηριοποιεί τους μαθητές του στην επίτευξη των σκοπών αυτών. Ο βαθμός, στον οποίο οι μαθητές πετυχαίνουν τους σκοπούς, ονομάζεται σχολική επίδοση» (Τσουρέκης, 1981).
Ευφυΐα Νοημοσύνη Θέληση Υγεία Ψυχοφυσική κατάσταση Εξωσχολικό και σχολικό περιβάλλον Σχολική Επίδοση Schnitzer, 1981
Είναι απαραίτητη η σχολική επίδοση; Στοιχείο Δημοκρατίας Στοιχείο Κοινωνικής Ισότητας
Σχολική επίδοση και νοημοσύνη Είναι, οι καλύτεροι μαθητές, οι ευφυέστεροι; Είναι, οι κακοί μαθητές, οι λιγότερο έξυπνοι; Ποιοι παράγοντες μπορεί να επηρεάζουν την σχολική επίδοση; Heller, 1984: νοημοσύνη, οικογένεια, κοινωνικο- πολιτιστικό περιβάλλον, συμπεριφορά δασκάλου, σχολική ατμόσφαιρα, προσωπικότητα μαθητή, κλπ. Απαντήστε το ανώνυμο ερωτηματολόγιο για το μορφωτικό επίπεδο των γονιών σας!
Σχολική επίδοση και κοινωνική προέλευση (Τζάνη, 1983) Επάγγελμα Γονέων Σχολική επίδοση- Άριστα Μέτρια Σχολική επίδοση-Κάτω του μετρίου Εκπαιδευτικοί 80% 12% 8% Επιστήμονες 65% 31% 4% Επιχειρηματίες 51% 41% Βιομήχανοι 47% 5% Αγρότες 23% 38% Εργάτες 11% 45% 44%
Αξιολόγηση της σχολικής επίδοσης Σχολικοί τίτλοι ως βάση για τη διεκδίκηση επαγγελματικού μέλλοντος Την έχει αναλάβει το ίδιο το σχολείο Είναι απαραίτητη;
Η αξιολόγηση ως κοινωνική ανάγκη Ποιος έχει τα προσόντα για κάποια θέση; Κοινωνικοπολιτική προοδευτική διαδικασία Κατάταξη των μαθητών σε τάξεις ανάλογα με την ηλικία Το γόητρο του «δασκάλου» «Η βαθμολογία και οι σχολικοί τίτλοι καθιερώθηκαν και απόκτησαν στην πορεία όλο και μεγαλύτερη σημασία, όχι επειδή κάποια άμεση παιδαγωγική ανάγκη επέβαλε τη χρήση τους, αλλά επειδή εξυπηρετούσαν πριν από όλα το ίδιο το κράτος και την οικονομία κάθε χώρας.» (Διαμαντόπουλος, 1995)
Η αξιολόγηση ως παιδαγωγική ανάγκη Βοηθά το μαθητή να διαπιστώσει τις ικανότητές του http://www.youtube.com/watch?v=4wTrpErRiKA Κίνητρο για μάθηση Δίνει πληροφορίες και στην ίδια την πολιτεία ‘όμως… μία μεγάλη αποτυχία ή συνεχείς αποτυχίες καταστρέφουν τη διάθεση για μάθηση Δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός!
Αμφισβήτηση της αναγκαιότητας της αξιολόγησης Η συνεχής αξιολόγηση διαταράσσει την παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικού- εκπαιδευόμενου Δεν μπορούν να αφοσιωθούν εκπαιδευτικοί και μαθητές στο καθαρά παιδαγωγικό έργο του σχολείου Αποπροσανατολίζει τους μαθητές από την αληθινή μάθηση και επιτυχία, καλλιεργώντας βαθμοθηρικές τάσεις και αναπτύσσοντας την μνημονική τους ικανότητα σε βάρος των δημιουργικών δυνάμεών τους
Αξιολόγηση προφορικών επιδόσεων 1/2 Δυνατότητα υποβολής συμπληρωματικών ερωτήσεων Διευκολύνει τους μαθητές με φοβίες Διευκολύνει τους μαθητές με δυσκολίες στο γραπτό λόγο Υποκειμενικός χαρακτήρας, λόγω της αμεσότητας της επικοινωνίας
Αξιολόγηση προφορικών επιδόσεων 2/2 Βαθμολογείται η ποιότητα και όχι η συχνότητα Δεν επιτρέπεται να βαθμολογούνται χειρότερα οι μαθητές εκείνοι που παρακολουθούν το μάθημα παθητικά αλλά προσεκτικά Οι ερωτήσεις πρέπει να προετοιμάζονται από τον εκπαιδευτικό, με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας και να απευθύνονται με προοδευτική πορεία από τις εύκολες προς τις δύσκολες Να μην ελέγχεται μόνο η απομνημόνευση της εξεταζόμενης ύλης από το μαθητή, αλλά ταυτόχρονα να διαπιστώνεται και η ικανότητα του για κατανόηση και εφαρμογή των γνώσεων Να μην απευθύνεται ο εκπαιδευτικός σε μία ορισμένη ομάδα μαθητών
Αξιολόγηση γραπτών επιδόσεων (1/2) Η εξέταση γνωστοποιείται στους μαθητές μερικές μέρες νωρίτερα Δεν πρέπει να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία γραπτές εξετάσεις την ημέρα και τρεις την εβδομάδα. Ο προβλεπόμενος χρόνος διάρκειας της εξέτασης πρέπει να τηρείται Δεν επιτρέπεται να σημειώνεται στα γραπτά ο χρόνος παράδοσης αυτών Ο χρόνος διόρθωσης και επιστροφής των γραπτών στους μαθητές οφείλει να μην υπερβαίνει τη μία βδομάδα για μαθητές του Δημοτικού, τις δύο για μαθητές Γυμνασίου και τις τρεις για μαθητές Λυκείου Τις διορθωμένες και βαθμολογημένες εργασίες τις παίρνει ο μαθητής στο σπίτι του, για να ενημερώνονται και οι γονείς Μεγάλο ποσοστό αποτυχίας πρέπει να οδηγεί σε νέα εξέταση
Αξιολόγηση γραπτών επιδόσεων (2/2) Ο εκπαιδευτικός οφείλει: Να καλύπτει τα ονόματα των μαθητών πριν από την διόρθωση των γραπτών. Να διαβάζει όλα τα γραπτά πριν την έναρξη της διόρθωσης. Να πραγματοποιεί τη διόρθωση των γραπτών σε συνεχή χρόνο. Να μην περιορίζει την αξιολόγηση ασκήσεων και προβλημάτων στο τελικό αποτέλεσμα, αλλά να λαμβάνει σοβαρά υπόψη όλη τη διαδικασία.
Ο ρόλος δημογραφικών παραγόντων Ο ρόλος του φύλου http://www.youtube.com/watch?v=gXR5giU0gs4 Ο ρόλος της κοινωνικής προέλευσης http://www.youtube.com/watch?v=aUDxmeMjARI
Αριθμητική ή περιγραφική αξιολόγηση; Πείραμα Schroeter (1977) Περιγραφική βαθμολογία στο Δημοτικό
Ερμηνεία των βαθμών (1/2) ένας μαθητής, σε τάξη 24 μαθητών, βαθμολογείται σε ένα τεστ μαθηματικών με 7 στα 10 και σε ένα τεστ ιστορίας με 8 στα 10. Σε ποιο μάθημα είναι καλύτερος;
Ερμηνεία των βαθμών (2/2) Βαθμός Αριθμός μαθητών που έλαβαν το βαθμό στο τεστ μαθηματικών Αριθμός μαθητών που έλαβαν το βαθμό στο τεστ ιστορίας 5 10 (41,6%) 6 8 (33,3%) 1 (4,1%) 7 3 (12,5%) 2 (8,3%) 8 2 (8,3%) 4 (16,6%) 9 1 (4,1%) 6 (25%) 10 11 (45,8%)
Προβλήματα στην αξιολόγηση Οι ίδιοι μαθητές λαμβάνουν διαφορετικούς βαθμούς σε διαφορετικά σχολεία. Διαφορετικοί εκπαιδευτικοί βαθμολογούν όμοιες εργασίες με διαφορετικούς βαθμούς. Ο ίδιος ο εκπαιδευτικός βαθμολογεί όμοιες εργασίες με διαφορετικούς βαθμούς σε διαφορετικούς χρόνους. Η βαθμολογία χρησιμοποιείται σαν παιδαγωγικό όπλο, για να αντιμετωπιστούν προβλήματα πειθαρχίας.
Υποκειμενικός χαρακτήρας (1/2) Η αξιολόγηση επηρεάζεται σε σημαντικό βαθμό από την προσωπική αντίληψη που έχει ο βαθμολογητής για τον τρόπο βαθμολογίας, αλλά και για τον ίδιο τον βαθμολογούμενο Επίδραση που δέχεται ο εκπαιδευτικός από την βαθμολογία συναδέλφων του Αδυναμία να παραμένει για μακρά χρονικά διαστήματα δέσμιος προηγούμενων δικών του βαθμών Μέσο επίδοσης των μαθητών μίας τάξης
Υποκειμενικός χαρακτήρας (2/2) Μαθήματα Προβιβάσιμος βαθμός από όλους τους διορθωτές Απορριπτικός βαθμός από όλους τους διορθωτές Προβιβάσιμος από κάποιους και απορριπτικός από κάποιους άλλους Έκθεση 9% 21% 70% Μαθηματικά 20% 44% 36% Φυσική 13% 37% 50% Φιλοσοφία 10% 81% Αγγλικά 16% 47% Λατινικά 40%
Έλλειψη εγκυρότητας Προγνωστική αξία http://www.youtube.com/watch?v=y_ZmM7zPLyI
Βιβλιογραφία Διαμαντόπουλος, Π. ( 1995) Βασικά Θέματα Σχολικής Παιδαγωγικής και Μεθοδολογίας. Εκδόσεις Παπαζήση. Αθήνα. Κασσωτάκης, M. (1981) Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. Αθήνα. Ξωχέλλης, Π. (1981) Παιδαγωγική του Σχολείου. Θέματα Κοινωνιολογίας του Σχολείου και Γενικής Διδακτικής. Θεσσαλονίκη. Τσουρέκης, Δ. (1981) Σύγχρονη Παιδαγωγική. Παιδαγωγικές τάσεις από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα. Αθήνα.
Ασκήσεις Τι είναι το peer assessment; Ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά του; Ποιοι είναι οι παράγοντες της σχολικής επίδοσης(Heller, 1984 , Schnitzer, 1981) ; Αναφέρετε παραδείγματα για κάθε ένα. Σχολιάστε τη θέση του Διαμαντόπουλου (1995):«Η βαθμολογία και οι σχολικοί τίτλοι καθιερώθηκαν και απόκτησαν στην πορεία όλο και μεγαλύτερη σημασία, όχι επειδή κάποια άμεση παιδαγωγική ανάγκη επέβαλε τη χρήση τους, αλλά επειδή εξυπηρετούσαν πριν από όλα το ίδιο το κράτος και την οικονομία κάθε χώρας.» Πώς πρέπει να χρησιμοποιείται η αξιολόγηση στην εκπαίδευση και τι μπορεί να σημαίνει για το μέλλον των εκπαιδευόμενων;