LEARNING HOW TO LEARN WITH MICROWORLDS Feedback evaluation and help seeking (Yiannoutsou N. & Mavrikis M.) Παρουσίαση: Βάλια Γρηγορίου
το άρθρο: Ερευνά το πώς οι μαθητές μαθαίνουν να μαθαίνουν και δημιουργούν νοήματα (meaning generation) μέσω των μικρόκοσμων Μελετά τον τρόπο αλληλεπίδρασης μαθητών – μικρόκοσμου και ειδικότερα την αξιολόγηση της ανατροφοδότησης του μικρόκοσμου από τους μαθητές Προκύπτουν έξι διαφορετικοί τύποι αξιολόγησης της ανατροφοδότησης από τους μαθητές
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΚΕΝΟ Μεταγνωστικές δεξιότητες σε κονστραξιονιστικά περιβάλλοντα Δεξιότητες εντοπισμού προβλήματος Γνωστική ελαστικότητα Συνεχής αξιολόγηση και παρακολούθηση της διαδικασίας επίλυσης Διαχείριση αποτυχίας και άγχους Μάθηση και ενεργοποίηση στρατηγικών επίλυσης προβλήματος (Harel & Papert, 1991)
Ο τρόπος που διαχειρίζονται οι μαθητές τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν ΤΙ ΕΡΕΥΝΑΤΑΙ Η διαδικασία αξιολόγησης της ανατροφοδότησης του μικρόκοσμου από τους μαθητές Ο τρόπος που διαχειρίζονται οι μαθητές τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν
Οι μικροκοσμοι ωσ μετασχηματιστικα εργαλεια (transformation tools) Οι μικρόκοσμοι ενσωματώνουν συγκεκριμένους μετασχηματιστικούς μηχανισμούς όπου οι ενέργειες του μαθητή μετασχηματίζονται σε οικείες προς αυτόν αναπαραστάσεις Παράδειγμα: Η δημιουργία μια στέγης ενός σπιτιού με εντολές Logo Το «ξεκλείδωμα» / «ανακάλυψη» των μηχανισμών αυτών από τους μαθητές με σκοπό να βρουν τη σχέση αιτίου-αποτελέσματος μεταξύ των δράσεών τους και της συμπεριφοράς του μικρόκοσμου, συντελεί στη δημιουργία νοημάτων (meaning making) και συνεπώς στη μάθηση
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΜΑΘΗΤΗ - ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΥ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΥ Διαφορετική αναπαράσταση της δράσης του μαθητή Σχετική με την έννοια Αντικείμενο ή φαινόμενο Οικεία στο μαθητή Εξελίσσεται παράλληλα με τη μαθησιακή διαδικασία Είναι αναπόσπαστο κομμάτι του σχεδιασμού του μικρόκοσμου Δεν παρέχει απαντήσεις τύπου Σ/Λ, αλλά οδηγεί την προσοχή του μαθητή στην έλλειψη επίτευξης του στόχου του
Σύμφωνα με έρευνες (Nelson-LeGall, 1985): Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ Σύμφωνα με έρευνες (Nelson-LeGall, 1985): Αναζήτηση βοήθειας για την άμεση επίλυση των προβλημάτων (executive help seeking) Αναζήτηση βοήθειας για την επεξήγηση της μεθόδου επίλυσης των προβλημάτων (instrumental help seeking) Ο 2ος τύπος εξασφαλίζει: ανάληψη ευθυνών από τους μαθητές για την επίλυση προβλημάτων την εμπλοκή τους αυτορυθμιζόμενη μάθηση
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ, ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ «Έρευνα βασισμένη στο σχεδιασμό» (Design Based Research) λαμβάνει χώρα σε μαθησιακό περιβάλλον που διαμεσολαβείται από το Σύστημα Μetafora: πλατφόρμα που ενσωματώνει μικρόκοσμους και εργαλεία CSCL, πχ. εργαλείο συζήτησης (LASAD), εργαλείο σχεδιασμού, εργαλείο αίτησης βοήθειας κλπ. Είναι δυνατή η εξαγωγή ενός περιστατικού του μικρόκοσμου στο εργαλείο συζήτησης
Α’ ΦΑΣΗ: Μεταγνωστικές θεωρίες μάθησης & τρόπος που οι μαθητές αξιολογούν την ανατροφοδότηση του μικρόκοσμου Δημόσιο Γυμνάσιο της Αθήνας, 4 μαθητές 13 ετών σε ομάδες των 2 Πλατφόρμα Metafora (μικρόκοσμος 3D ζογκλέρ)
Β’ ΦΑΣΗ: Θεωρία L2L2 (learning to learn together). Ειδικότερα: Αναζήτηση βοήθειας & αποτελέσματα Α’ Φάσης. Σχολείο στο Ηνωμένο Βασίλειο, 4 μαθητές 11 ετών & δάσκαλος Πλατφόρμα Metafora: (μικρόκοσμος eXpresser & εργαλείο συζήτησης LASAD) eXpresser: δημιουργία κινουμένων σχεδίων χρησιμοποιώντας χρωματιστά πλακάκια (κατανόηση και εφαρμογή μαθηματικών γενικεύσεων) LASAD: συζητήσεις με τη μορφή εννοιολογικών χαρτών (οπτικοποίηση τύπου συνεισφοράς του καθενός)
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της διαδικασίας της μάθησης του τρόπου μάθησης με μικρόκοσμους? Πώς οι μαθητές χειρίζονται καταστάσεις οι οποίες αξιολογούνται ως αδιέξοδα κατά την αλληλεπίδραση με το μικρόκοσμο?
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Α’ ΦΑΣΗΣ Η αξιολόγηση της ανατροφοδότησης είναι σημαντική διότι: Κατευθύνει τις ενέργειες του μαθητή πάνω στο μικρόκοσμο (όπως ο παίκτης στο σκάκι λαμβάνει υπόψη του την δράση του αντιπάλου του για την επόμενη κίνησή του) Απαιτεί τη χρήση μεταγνωστικών δεξιοτήτων Προβλήματα δημιουργίας νοημάτων από τους μαθητές μπορεί να απορρέουν από τη φάση αξιολόγησης (αποτυχία μετάφρασης της ανατροφοδότησης) Προέκυψαν 6 διαφορετικοί τύποι αξιολόγησης
ΤΥΠΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ Προσωπική: απευθύνεται στο μαθητή που πρότεινε μια δράση ή έδρασε ο ίδιος Δίτιμη (boolean): γίνεται αξιολόγηση τύπου σωστό/λάθος, καλό/κακό Περιγραφική/Προβληματοκεντρική: περιγραφή προβλήματος με βάση τη διαφορά μεταξύ πραγματικής και αναμενόμενης συμπεριφοράς μικρόκοσμου. Δεν γίνεται επεξήγηση της συμπεριφοράς του μικρόκοσμου
Προσανατολισμένη στην εργασία/στόχο: σύγκριση συμπεριφοράς μικρόκοσμου με την εργασία/στόχο. Οποιαδήποτε παρέκκλιση οδηγεί σε διαμόρφωση νέου στόχου ή ανάλυση στόχου σε υποστόχους Επεξηγηματική/αιτιακή: Επεξήγηση συσχέτισης δράσεων μαθητή και συμπεριφοράς μικρόκοσμου Προσπάθεια «μετάφρασης» της ανατροφοδότησης και επεξήγησης του λόγου που ο μικρόκοσμος συμπεριφέρθηκε έτσι. Αναγνώριση αδιεξόδου: διακόπτεται ο κύκλος αλληλεπίδρασης μαθητή-μικρόκοσμου & οι μαθητές αναζητούν βοήθεια από τον εκπαιδευτικό ή μια εντελώς διαφορετική ιδέα.
ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΟΤΙ: Μόνο η επεξηγηματική/αιτιακή αξιολόγηση εμπλέκει τον αναστοχασμό στις δράσεις των μαθητών και σε αυτήν οι μαθητές βασίζουν τις επόμενες ενέργειές τους Στην Προσωπική και Δίτιμη αξιολόγηση εμφανίζονται μόνο τα αποτελέσματα της σύγκρισης μεταξύ της αναμενόμενης και πραγματικής συμπεριφοράς του μικρόκοσμου, ενώ δεν προσφέρεται εξήγηση γιατί τα πράγματα λειτουργούν έτσι Η αντιμετώπιση των αδιεξόδων από τους μαθητές οδηγεί σε οικοδόμηση της νέας γνώσης και εξέλιξη προηγούμενων στρατηγικών.
Χρησιμοποείται το LASAD όχι η πρόσωπο με πρόσωπο συνομιλία διότι: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Β’ ΦΑΣΗΣ Χρησιμοποείται το LASAD όχι η πρόσωπο με πρόσωπο συνομιλία διότι: τη συζήτηση μιας ομάδας για ένα πρόβλημα μπορούν να τη δουν όλοι και έτσι μπορεί μια άλλη ομάδα να παρέμβει και να την εμπλουτίσει Κάθε στάδιο από το οποίο περνά το δόμημα των μαθητών στο μικρόκοσμο αποτυπώνεται στο LASAD και γίνεται αντικείμενο προς συζήτηση/αξιολόγηση (αντικείμενο αναφοράς) Οργάνωση/δόμηση συζήτησης και προσδιορισμός είδους συνεισφοράς (αίτημα βοήθειας, σχόλιο κλπ)
2 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΣΤΟ LASAD Αλληλεπίδραση S1 & S2 και παρέμβαση εκπ/κού
Ο S3 αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα με τον S1
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ 1Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 2Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Κυριαρχούν παραδείγματα δράσεων στο μικρόκοσμο (microworld actions) H συμπεριφορά του S1 & S2 είναι περισσότερο εκτελεστική (αναζήτηση και παροχή λύσεων) παρά επεξηγηματική της μεθόδου επίλυσης Κυριαρχεί συζήτηση (comments) καθοδηγούμενη από το δάσκαλο Ο δάσκαλος καθοδηγεί τον S3 και δεν του παρέχει έτοιμη λύση
ΕΡΩΤΗΜΑ ΓΙΑ ΠΕΡΕΤΑΙΡΩ ΕΡΕΥΝΑ Πώς μπορεί να δομηθεί η κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών έτσι ώστε αυτοί να κατανοήσουν βαθύτερα τις έννοιες μέσω της αναζήτησης και παροχής βοήθειας ?
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ Οι μορφές της αξιολόγησης της ανατροφοδότησης του μικρόκοσμου συνδέονται με τις δράσεις πάνω σε αυτόν, οι οποίες βασίζονται στον στόχο Η αντιμετώπιση των αδιεξόδων από τους μαθητές είναι κρίσιμο σημείο για την οικοδόμηση της γνώσης. Ωστόσο, αυτοί αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη διατύπωση της μεθόδου επίλυσης που ακολουθούν και των προτεινόμενων λύσεων Η μελλοντική έρευνα θα επικεντρωθεί στο σχεδιασμό παρέμβασης με στόχο τη δόμηση της διαδικασίας αναζήτησης βοήθειας στο LASAD, με σκοπό την ενίσχυση των μεταγνωστικών δεξιοτήτων.