Ορισμός και έργο της αγωγής
Ατέλειες- γέννηση Ανθρωπολογικά δεδομένα Γονότυπος δεκτικός Υψηλός βαθμός εξέλιξης ΑΓΩΓΗ ΑΝΑΓΚΑΙΑ Υψηλός βαθμός εξέλιξης Υψηλές ατομικές επιδιώξεις Κοινωνικά δεδομένα ΑΓΩΓΗ ΔΥΝΑΤΗ Υψηλές κοινωνικές απαιτήσεις ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Παιδαγωγική -παιδαγωγός (παῖς+ἄγω) Παιδαγωγική -παιδαγωγός (παῖς+ἄγω) Ομηρική εποχή: οικογενειακός δάσκαλος-σύμβουλος (Φοίνικας, Κένταυρος, Μέντωρ) Κλασική εποχή: ανάπηρος-ανίκανος δούλος Ρωμαϊκή εποχή: ικανός, με μεγάλη μόρφωση Ευρώπη-Δύση: φοιτητής -οικοδιδάσκαλος
Ο όρος Γενική Παιδαγωγική (Allgemeine Pädagogik), Herbart Συστηματική Παιδαγωγική Θεωρία της αγωγής Ειδική Παιδαγωγική Διαφορική Παιδαγωγική Παιδαγωγική του Σχολείου Προσχολική παιδαγωγική
Το έργο Της παιδαγωγικής επιστήμης είναι να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία και να μεταβεί από την κοινωνία των μικρών στην κοινωνία των ωρίμων, εφοδιασμένος με τις δεξιότητες, τις ικανότητες και γενικά την πείρα που οι κοινωνικές συνθήκες απαιτούν για να ενταχθεί χωρίς προβλήματα στο κοινωνικό σύνολο, με αυθυπαρξία και αυτοτέλεια.
Ο ορισμός Η παιδαγωγική επιστήμη εξετάζει τον άνθρωπο –κυρίως στην παιδική και εφηβική ηλικία- κάτω από το πρίσμα των παιδαγωγικών επιδράσεων, της διαδικασίας αγωγής και μάθησης. Παιδαγωγική είναι η επιστήμη που περιλαμβάνει το σύνολο των γνώσεων και των αρχών σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να γίνεται η αγωγή των παιδιών.
Βασικοί παιδαγωγικοί όροι Αγωγή Περιορισμένη έννοια Ευρεία έννοια Αυτοαγωγή Μόρφωση Μάθηση Διδασκαλία Εκπαίδευση Παιδεία Κατάρτιση
Βασικοί παιδαγωγικοί όροι 1. Αγωγή: μία αλλαγή, μία επίδραση ή μια μεταβολή που ασκείται στον αναπτυσσόμενο άνθρωπο. -επιδράσεις από συστηματικές, σκόπιμες ενέργειες των ενηλίκων -σύνολο των επιδράσεων που δέχεται ο αναπτυσσόμενος άνθρωπος από μεθοδευμένες ή μη συστηματικές ενέργειες ενηλίκων ή συνομηλίκων ή από το άψυχο περιβάλλον
Αγωγή Ως συστηματική ενέργεια (περιορισμένη έννοια) Σκόπιμες και μεθοδευμένες ενέργειες του παιδαγωγού Herbart: -δασκαλοκεντρική διδασκαλία -κύριος ρυθμιστής : ο εκπαιδευτικός
Ερβαρτιανή αγωγή Μετατροπή της συμπεριφοράς τους παιδιού σε ενηλίκου με οποιοδήποτε μέσο Εκτός παιδαγωγικής πραγματικότητας : ο δάσκαλος ασκεί επιρροή και με τις απρογραμμάτιστες δραστηριότητες του Ο μαθητής δεν είναι παθητικός δέκτης, ασκεί επιδράσεις
Η αγωγή ως αλληλεπίδραση (ευρεία έννοια της αγωγής) Το σύνολο των επιδράσεων που δέχεται ένα άτομο ανεξαρτήτως του αν αυτές προέρχονται από Προγραμματισμένες προσπάθειες ενηλίκων ή ανηλίκων Ως αποτέλεσμα αυθόρμητης διαπροσωπικής επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης Ως αποτέλεσμα περιβαλλοντικών επιδράσεων
Η αγωγή ως αλληλεπίδραση (ευρεία έννοια της αγωγής) Πολύπλοκο πλέγμα διαπροσωπικών επιδράσεων και επιρροών του περιβάλλοντος Στη σύγχρονη τεχνοκρατική κοινωνία: Η ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνικής έχει επιφέρει ταχύτατη εξέλιξη στα ΜΜΕ. Η μετάβαση από την παραδοσιακή στη σύγχρονη βιομηχανική κοινωνία είχε επιπτώσεις στο χώρο των αξιών: ομάδες άσκησης αγωγής συχνά αντίρροπες και όχι ομόρροπες.
Πεδίο έρευνας της Παιδαγωγικής Για τον Έρβαρτο, το σχολείο Για τη σύγχρονη αντίληψη, Οι μεθοδευμένες ενέργειες του παιδαγωγού και οι επιδράσεις του κοινωνικοπολιτιστικού περιβάλλοντος που συνεπάγονται παιδαγωγική ευθύνη -Συμβιβασμός
Αυτοαγωγή Διττός ρόλος του εγώ: Παιδαγωγός-Παιδαγωγούμενος Κίνητρα: εξωτερικά πρότυπα, συνειδητοποίηση ελλείψεων Προϋποθέσεις: κριτική ικανότητα, αυτογνωσία, ισχυρή και παρωθητική βούληση Χαρακτηρίζει ανώτερα, καλλιεργημένα άτομα
Αυτοαγωγή Καλός δάσκαλος: …αυτός που αγωνίζεται για την αυτοεξόντωσή του
Σελίδες ανοιχτές στον κόσμο. Η «Καθημερινή» εκθέτει ένα έργο τέχνης στα μάτια των αναγνωστών της. Οι σελίδες των εφημερίδων έχουν ξεκάθαρη, αδιαμφισβήτητη αποστολή: παρέχουν ενημέρωση, φιλοξενούν άρθρα, αναλύσεις και φωτογραφίες που, ιδανικά, συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση του περίπλοκου κόσμου που ζούμε. Στο σημερινό της φύλλο, η «Καθημερινή» υπερβαίνει τα εσκαμμένα και παραχωρεί μία ολόκληρη σελίδα της σ’ ένα έργο τέχνης. Ναι, ένα έργο τέχνης. Μία «κενή», άγραφη σελίδα που παραχωρείται στην εικαστικό καλλιτέχνιδα Μαρία Οικονομοπούλου για να εκθέσει το καινούργιο της έργο, φιλοτεχνημένο αποκλειστικά για την «Καθημερινή» και τους αναγνώστες της. Το λευκό χαρτί της εφημερίδας αξιοποιείται μ’ έναν τρόπο που δεν φανταζόμαστε: αυτό που αντικρίζουμε σχεδόν απροειδοποίητα θα μπορούσαμε να το συναντήσουμε μόνο στους τοίχους ενός μουσείου ή μιας γκαλερί ή σ’ έναν κατάλογο. Κι όμως, διαβάζετε την «Καθημερινή».
Εμείς και οι άλλοι Αντίθετα με τα περιοδικά, οι ημερήσιος Τύπος έμεινε επιφυλακτικός στους κατά καιρούς. Μ’ ένα νέο έργο της Οικονομοπούλου, μία επεξεργασμένη φωτογραφία, που έχει τίτλο «YOU by ME». Μία γυναικεία φιγούρα με ονόματα ανθρώπων ζωγραφισμένα πάνω της. Οπως και στην τελευταία της δουλειά που παρουσιάζεται στην «Ιλεάνα Τούντα», η καλλιτέχνις «παίζει» με την αναπόφευκτη σχέση ανάμεσα στον εαυτό μας και στους ανθρώπους της ζωής μας. «Τα τελευταία χρόνια «συλλέγω» τα ονόματα των ανθρώπων που έχω συναντήσει. Στο έργο της έκθεσης παρουσιάζω χάρτινες γιρλάντες που αποτελούνται από ονόματα ανθρώπων γραμμένα συνεχόμενα το ένα μετά το άλλο, δημιουργώντας έτσι καινούργια ονόματα. Και στο έργο της «Καθημερινής» τα μικρά ονόματα υπογραμμίζουν την αίσθηση ότι ένα άτομο καθορίζεται από τις συναντήσεις με όλους αυτούς τους ανθρώπους, έστω και ασυνείδητα. Κι αυτό είναι καλό να το θυμόμαστε», λέει .
Ταυτόχρονα, η αναφορά στα ονόματα είναι κι ένας υπαινιγμός στην τυπογραφική παράδοση της εφημερίδας. «Τα ονόματα αποτελούν φόρο τιμής στα κείμενα και στους ανθρώπους που φτιάχνουν τα κείμενα. Και όχι μόνο σ’ αυτούς· αλλά και στα υποκείμενα της είδησης, σ’ όλους αυτούς για τους οποίους διαβάζουμε στις σελίδες μιας εφημερίδας». Το έργο είναι συνειδητά ασπρόμαυρο. «Η εφημερίδα είναι κατ’ αρχάς κείμενο, το χρώμα ταιριάζει περισσότερο στη διαφήμιση. Είμαι συνδρομήτρια της «Καθημερινής» στην Ολλανδία τα τελευταία 20 χρόνια κι ένα από τα πράγματα που μου αρέσουν πολύ στην εφημερίδα είναι το τύπωμά της. Και το σχήμα της. Για μένα, όλα αυτά κάνουν μία εφημερίδα έργο τέχνης».
Μία στιγμή αγωγής Παρουσιάζω μία λέξη, μία εικόνα, ένα γεγονός, μία χειρονομία, ένα βιβλίο, μία ταινία, έναν άνθρωπο… ή ό, τι άλλο πιστεύω ότι άσκησε επίδραση στην οντότητα μου χθες.