ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Θέμα : «Τα φαινόμενα της τήξης και της πήξης» Ονοματεπώνυμο Φοιτήτριας : Δικαίου Παναγιώτα – Δώρα Α.Μ. : 5623
Στόχοι Να αναγνωρίσουν τα παιδιά την τήξη, δηλαδή ότι ορισμένα υλικά περνούν από τη στερεά στην υγρή κατάσταση. Να συνδέουν την τήξη: - Με παροχή θερμότητας από το περιβάλλον στο σώμα που τήκεται, σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. - Με την παροχή θερμότητας από μία θερμαντική συσκευή στο σώμα που τήκεται. Να αναγνωρίσουν την πήξη, δηλαδή ότι ορισμένα υλικά περνούν από την υγρή σε στερεά κατάσταση. Να συνδέουν την πήξη: Με την ψύξη στην κατάψυξη ενός ψυγείου Με την ψύξη στο περιβάλλον Να κατανοήσουν, τόσο κατά την τήξη όσο και κατά την πήξη, ότι το υγρό έχει την ίδια ποιότητα με το στερεό. Να μάθουν την ορολογία, για παράδειγμα τήξη = λιώσιμο
Δραστηριότητες για τήξη: 1η δραστηριότητα - Επικοινωνιακό πλαίσιο και Ανίχνευση : Αρχικά, παρουσιάζουμε τρία στιγμιότυπα από την ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney "Ψυχρά και Ανάποδα". Το πρώτο στιγμιότυπο δείχνει τον 'Ολαφ τον μαγικό χιονάνθρωπο της ταινίας να διηγείται σε δύο από τους πρωταγωνιστές, το όνειρο του να περάσει ωραία το καλοκαίρι. Στη συνέχεια, ο Κρίστοφ ρωτάει την Άννα μήπως πρέπει να του πει την αλήθεια;. Σε αυτό το σημείο ρωτάμε τα παιδιά τι θέλει να πει ο Κρίστοφ; Ποια είναι η αλήθεια που δεν λέει; Γιατί ο Όλαφ δεν έχει δει ποτέ πως είναι το καλοκαίρι; Tο δεύτερο στιγμιότυπο, όπου ο Όλαφ και η Έλσα έχουν κλειδωθεί σε ένα δωμάτιο και μη μπορώντας να αντιδράσουν, αποφασίζουν να κάτσουν δίπλα στο τζάκι να ζεσταθούν, καθώς η Έλσα δεν αισθανόταν καλά και κρύωνε. Ο Όλαφ όμως αρχίζει και λιώνει. Έτσι, ρωτάμε τα παιδιά τι συμβαίνει και έχει αρχίσει να λιώνει; Στο τρίτο στιγμιότυπο που τους δείχνουμε, οι πρωταγωνίστριες καταφέρνουν να απομακρύνουν τους πάγους από το βασίλειο τους και να επαναφέρουν τον ήλιο που είχε χαθεί για μέρες. Έτσι, ενώ όλοι χαίρονται και οι πάγοι αρχίζουν να λιώνουν, το ενδιαφέρον στρέφεται στον Όλαφ, που πραγματοποιεί το όνειρό του και βλέπει το καλοκαίρι αλλά ταυτόχρονα αρχίζει και λιώνει. Κάνουμε, λοιπόν στα παιδιά τις εξής ερωτήσεις : "Γιατί αρχίζει και λιώνει;" , "Τι θα γίνει όταν λιώσει τελείως;“ Οι απαντήσεις των παιδιών καταγράφονται από τη εκπαιδευτικό.
2η δραστηριότητα - Διδασκαλία : 2η δραστηριότητα - Διδασκαλία : Εκτέλεση πειράματος για να δούμε στην πράξη τι παθαίνει ο Όλαφ. Υλικά : -2 μεταλλικοί δίσκοι. - μία παγοθήκη σε σχήμα χιονάνθρωπου. -2 παγάκια (που θα έχουν πάρει τη μορφή της παγοθήκης και θα παρουσιαστούν σε αυτή τη μορφή στα παιδιά). -1 γκαζάκι. 1η φάση : Παίρνουμε το πρώτο παγάκι με τη μορφή χιονάνθρωπου και το τοποθετούμε σε ένα μεταλλικό δισκάκι, πάνω από το γκαζάκι, το οποίο ανάβουμε. 2η φάση : Παίρνουμε το δεύτερο παγάκι με τη μορφή χιονάνθρωπου και το τοποθετούμε σε ένα μεταλλικό δισκάκι, και το βγάζουμε στο προαύλιο χώρο του σχολείου. Προτρέπουμε τα παιδιά να κάνουν προβλέψεις για το τι πρόκειται να γίνει και γιατί. Αφού παρατηρήσουν την πειραματική διαδικασία βλέπουμε το κατά πόσο οι προβλέψεις τους ήταν σωστές
3η δραστηριότητα – Αξιολόγηση : Δημιουργούμε ένα καινούργιο ήρωα , τον Τούλη τον Σοκολατούλη, ο οποίος χωρίς να το θέλει μπήκε μέσα στην ταινία και αντικατέστησε τον Όλαφ. Θέτουμε ερωτήσεις στα παιδιά: -" Tι θα πάθει ο Τούλης ο Σοκολατούλης εάν καθίσει δίπλα στο τζάκι; " - " Γιατί τι γίνεται; " , -" Τι θα γίνει εάν ο Τούλης ο Σοκολατούλης καθίσει στον ήλιο και γιατί;" Υλοποίηση πειράματος προηγούμενης δραστηριότητας, με τη μόνη διαφορά ότι αντί για νερό θα έχει σοκολάτα. Παρατήρηση και σύγκριση πειραμάτων.
Δραστηριότητες για πήξη 1η δραστηριότητα - Επικοινωνιακό πλαίσιο και Ανίχνευση : Παρουσίαση της συνέχειας της τρίτης σκηνής που τους είχαμε δείξει στην δραστηριότητα για την τήξη. Σε αυτή τη σκηνή προσπαθούμε να βρούμε μία λύση για να κάνουμε τον Όλαφ από νερό πάλι χιονάνθρωπο. Έτσι, ρωτάμε τα παιδιά : -«Τι θα μπορούσε να κάνει η πρωταγωνίστρια με τις μαγικές τις δυνάμεις για να τον σώσει;». Τους δείχνουμε την συνέχεια της σκηνής, προκειμένου να δουν τη λύση που δόθηκε για να μπορέσει να ζήσει. Η Έλσα, η πρωταγωνίστρια , δημιούργησε ένα συννεφάκι που έριχνε χιόνι πάνω από το κεφάλι του Όλαφ και έτσι τον έφερε πίσω στη ζωή. Ερωτήσεις : -«Τι συμβαίνει και ο Όλαφ γίνεται πάλι χιονάνθρωπος;» -«Πως γίνεται αυτό;» -«Ο Όλαφ αποτελείται από το ίδιο υλικό όταν είχε λιώσει και όταν ήταν χιονάνθρωπος;»
2η δραστηριότητα - Διδασκαλία : 2η δραστηριότητα - Διδασκαλία : Θέλοντας να δούμε στην πράξη πως μπορούμε να επαναφέρουμε τον Όλαφ, κάνουμε ένα πείραμα. Υλικά : -μία παγοθήκη σε σχήμα χιονάνθρωπου. -Νερό. -Ψυγείο. Γεμίζουμε την παγοθήκη με το σχήμα χιονάνθρωπου με νερό και την τοποθετούμε στο ψυγείο – κατάψυξη. Καταγράφουμε τις απόψεις και τα επιχειρήματα των παιδιών για το τι θα συμβεί πριν και μετά την πειραματική διαδικασία. Παρατήρηση
3η δραστηριότητα – Αξιολόγηση : Θέλοντας να τους δείξουμε ότι η πήξη δεν είναι δυνατότητα μόνο του νερού, ξαναχρησιμοποιούμε τον Τούλη τον Σοκολατούλη. Χρησιμοποιούμε ρευστή σοκολάτα και την τοποθετούμε μέσα σε μία παγοθήκη και εντός του ψυγείου. Προτρέπουμε τα παιδιά να κάνουν προβλέψεις για το τι πρόκειται να γίνει και γιατί. Αφού παρατηρήσουν την πειραματική διαδικασία βλέπουμε το κατά πόσο οι προβλέψεις τους ήταν σωστές. Παρατήρηση και σύγκριση πειραμάτων
Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.