Alberto Melucci (Ιταλία)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το στυλ ζωής μας και πώς το υιοθετούν τα παιδιά μας
Advertisements

Προσωπικές δεξιότητες
ΓΛΩΣΣΑ Ορισμός Χαρακτηριστικά Παράγοντες γλωσσικής ποικιλίας
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ AIDS ΔΗ.ΜΟ.Π. «ΝΙΚΟΣ ΜΩΡΟΣ» «Η Πρόληψη Τόπος Συνάντησης και Συναπάντησης για τη Συνερασία,
Αλφαβητισμός, εκπαίδευση και αγωγή στα μέσα επικοινωνίας: Ορισμοί και διευκρινίσεις Μπετίνα Ντάβου Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Νέα κοινωνικά κινήματα: Οι ευρωπαϊκές προσεγγίσεις
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
2 2 ° ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ Η Δ ΥΝΑΜΙΚΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙ Δ ΕΥΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟ Δ Ο ΚΡΙΣΗΣ Βρυξέλλες, 28/2/2013.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΡΟΜΑ και κοινωνικη ενταξη
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Ανάλυση Δυνάμεων-Αδυναμιών Ευκαιριών-Απειλών (SWOT)
Ανάπτυξη και Λειτουργία
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 3
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ ΦΥΡΚ 295: ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ Παπαγεωργίου Γ. Εαρινό
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
Νεοφιλελεύθερος μύθος κ παιδική ηλικία Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας: γνώση και εξουσία.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το θεωρητικό πλαίσιο των εννοιών της “Μακρο-Κουλτόυρας” (Macroculture) και της “Περιορισμένης Ορθολογικότητας” (Bounded Rationality) Μακρο-κουλτούρα: Σύστημα.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
ΥΠΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο
Πανσυλλεκτικό-Πολυσυλλεκτικό Κόμμα Χρονική περίοδος: Καθολική ψηφοφορία Βαθμός κοινωνικής ανάπτυξης: η οικονομική ανάπτυξη μειώνει ανισότητες και.
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
9-1 STEPHEN P. ROBBINS, DAVID A. DECENZO, MARY COULTER Διοίκηση επιχειρήσεων Αρχές και εφαρμογές.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ 2017
ΘΕΩΡΙΑ ΝΕΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΩΝ (ΘΝΚΚ)
Ανάλυση δεδομένων κοινωνικής έρευνας
Προσομοίωση και Μοντέλα Συστημάτων (Μέρος B)
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ, ΜΟΡΦΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗΣ, ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΩΝ 1.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
Alain Touraine (Γαλλία)
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
Ιστορία του γυναικείου κινήματος
Εισαγωγή στο Γραμμικό Προγραμματισμό
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Ενότητα 2_2 Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία και στο σχολείο
Ο ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας – Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας Μάθημα 3.
Μήτρα Ανάλυσης SWOT Δυνάμεις Αδυναμίες Ευκαιρίες Απειλές.
Η έννοια της επιχείρησης
Εθελοντισμός, κοινωνική δύναμη
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Alberto Melucci (Ιταλία) Κοινωνικά κινήματα (κκ) και συλλογική ταυτότητα 1

Συμπεριφορά κρίσης= συμπεριφορές χωρίς αλληλεγγύη Η κατασκευή της συλλογικής ταυτότητας είναι το κεντρικό έργο των κκ. Επιτελείται διαμέσου της συλλογικής δράσης. Όταν το έργο αυτό αποτυγχάνει, τότε το κίνημα διαλύεται, δεν έχει λόγο ύπαρξης. Η συλλογική δράση των κκ δεν είναι συμπεριφορές κρίσης, ούτε αποκλίνουσες συμπεριφορές. Συμπεριφορά κρίσης= συμπεριφορές χωρίς αλληλεγγύη Αποκλίνουσα συμπεριφορά= ρήξεις κανόνων χωρίς συλλογική σύγκρουση. 2

Αντίθετα, η συλλογική δράση= συλλογική σύγκρουση + αλληλεγγύη. Συλλογική ταυτότητα και αλληλεγγύη: Αλληλεγγύη από ομοιότητα Αλληλεγγύη από διαφορά (οσμωτική σχέση) Ο Melucci απέρριψε τη μυθοποίηση των κκ: Εντός των κινημάτων συνυπάρχουν διαφορετικές μορφές συμπεριφοράς που αλληλοσυμπληρώνονται στο εμπειρικό πεδίο. 3

Δέκα υποθέσεις για τα κκ (1978): Έτσι, οι συμπεριφορές κρίσης, οι αποκλίνουσες συμπεριφορές και οι συλλογικές δράσεις διακρίνονται ως αναλυτικές έννοιες (θεωρία), αλλά στις εμπειρικές περιπτώσεις συνυπάρχουν και διαδρούν μεταξύ τους. Δέκα υποθέσεις για τα κκ (1978): Πρώτη υπόθεση: Ένα κκ είναι αντικείμενο οικοδομημένο από την ανάλυση και δεν συμπίπτει με τις εμπειρικές μορφές συλλογικής δράσης Π.χ., το φεμινιστικό κίνημα είναι συνδυασμός αυτόνομων και ετερόνομων δράσεων. 4

Η αντίφαση ενυπάρχει στην ίδια την κοινωνία: Αυτό το φαινόμενο δεν οφείλεται στην παρείσφρηση εξωγενών στοιχείων στο κκ, αλλά στην αντιφατική φύση των κκ. Η αντίφαση ενυπάρχει στην ίδια την κοινωνία: Έχουμε δύο μοντέλα πολιτισμικού προσδιορισμού των αναγκών μας: Την ταυτότητα και τις ‘αναγωγικές ιδιότητες’ Την οικονομία και τις ‘υπερ-κοινωνικές’ ανάγκες. Εφόσον το σύστημα πολιτισμικής αναπαράστασης των αναγκών είναι κοινό σε ολόκληρη την κοινωνία, οι συλλογικοί δρώντες (κκ) το ιδιοποιούνται αντιφατικά. 5

Δεύτερη υπόθεση: ένα κκ δεν είναι απάντηση σε μια κρίση, αλλά έκφραση μιας σύγκρουσης. Η ύπαρξη ενός κκ οφείλεται σε δομική σύγκρουση εντός της κοινωνίας, που οδηγεί σε κοινωνικό ανταγωνισμό σχετικά με τον έλεγχο των αναγκαίων πόρων (υλικών και μη). Τρίτη υπόθεση: ένα κκ είναι μια συλλογική δράση που εκφράζει μια σύγκρουση και συνεπάγεται τη ρήξη με όρια συμβατότητας του συστήματος (σπάσιμο των κανόνων, μη διαπραγματεύσιμοι στόχοι, αμφισβήτηση της νομιμότητας της εξουσίας). 6

Δ) Στους βιόκοσμους: συγκρουσιακό δίκτυο («υπόγεια δίκτυα»). Τέταρτη υπόθεση: η φύση ενός κινήματος εξαρτάται από το σύστημα των σχέσεων στο οποίο η συλλογική δράση τοποθετείται. Έτσι, έχουμε: Α) Στο οργανωμένο σύστημα ρόλων: διεκδικητικό κίνημα (π.χ. συνδικαλισμός) Β) Στο πολιτικό σύστημα: πολιτικό κίνημα (π.χ. η πολιτική φεμινιστική ή οικολογική πίεση). Γ) Στο σύστημα παραγωγής: ταξικό κίνημα (ανταγωνιστικό κίνημα για την αλλαγή του τρόπου παραγωγής των πόρων). Δ) Στους βιόκοσμους: συγκρουσιακό δίκτυο («υπόγεια δίκτυα»). 7

Αύξηση του συμβολικού περιεχομένου του κκ Πέντε προϋποθέσεις μετάβασης από απλούς σε σύνθετους τύπους κινήματος (καθημερινά δίκτυα=> διεκδικητικό κίνημα=> πολιτικό κίνημα=> ανταγωνιστικό κίνημα). Αύξηση του συμβολικού περιεχομένου του κκ Ελάττωση της διαπραγματευσιμότητας των στόχων του Ελάττωση της επιλυσιμότητας των συγκρούσεων Μείωση της δυνατότητας ορθολογικού υπολογισμού (συναισθήματα, συγκινήσεις) Οι λύσεις τείνουν να γίνουν «μηδενικού αθροίσματος» (μη επιμερίσιμα αποτελέσματα). 8

Πέντε κοινά ποιοτικά χαρακτηριστικά των νκκ: Ανεπαρκής διαπραγμάτευση (όχι πολιτική μεσολάβηση) Απόρριψη της κατάληψης της πολιτικής εξουσίας (διεκδίκηση αυτόνομων χώρων ζωής έξω από το σύστημα) Κατάργηση του διαχωρισμού δημόσιο/ιδιωτικό Επιστροφή σε πρωταρχικές ιδιότητες του ατόμου (φύλο, ηλικία, χώρος διαβίωσης, ομάδα προέλευσης) Προσπάθεια των νκκ να επανιδιοποιηθούν το νόημα της δράσης τους. 9

Η θεωρία της ταυτότητας στον Melucci) Η ταυτότητα ως ερμηνευτικό μοντέλο της δράσης Ταυτότητα και κοινωνική παραγωγή βρίσκονται σε αδιάσπαστη σχέση. Η κοινωνική παραγωγή (ή «σύστημα παραγωγής») περιλαμβάνει: α) την παραγωγή προϊόντων β) τη χρήση παραγωγικών μέσων, και γ) το πλαίσιο συγκεκριμένης κοινωνικής σχέσης. 10

Προσανατολισμούς δράσης και Πεδίο ευκαιριών και περιορισμών Η κοινωνική παραγωγή είναι συμβολικά μεσολαβημένη (οι παραγωγοί αναγνωρίζουν τα παραγόμενα προϊόντα ως αποτελέσματα της δικής τους δράσης [το αντίθετο λέγεται στον μαρξισμό: «αλλοτρίωση»]). Άρα, η ανταλλαγή μεταξύ των παραγωγών προϋποθέτει την αναγνώριση της ταυτότητας του εαυτού και του άλλου. Συλλογική ταυτότητα: μέσω διάδρασης ατόμων και ομάδων παράγεται ένας κοινός ορισμός που αφορά σε: Προσανατολισμούς δράσης και Πεδίο ευκαιριών και περιορισμών 11

Άρρηκτη σχέση ταυτότητας και συλλογικής δράσης Οι συνιστώσες της συλλογικής ταυτότητας είναι: Οι γνωστικοί προσδιορισμοί, σχετικά με τους σκοπούς, τα μέσα και το πεδίο δράσης (ιδεολογία, πλαισίωση, υπολογισμός κόστους και οφέλους) Το δίκτυο ενεργών σχέσεων (επικοινωνία, οργάνωση ηγεσία) Η συναισθηματική επένδυση (σχετικοποιεί τα κενά και τις αβεβαιότητες των γνωστικών προσδιορισμών). 12

Διαμέσου της συλλογικής ταυτότητας το άτομο γίνεται ικανό να : Αναστοχάζεται τον εαυτό του (παραγωγή συμβόλων) Αντιλαμβάνεται τα αποτελέσματα της δράσης του Αντιλαμβάνεται τη χρονική διάρκεια (‘εγώ’ και ‘εμείς’ στον χρόνο). Σε αντίθεση με τον οικονομικό αναγωγισμό και τον πολιτικό αναγωγισμό, ο Melucci προτείνει να δούμε τις έννοιες της εκμετάλλευσης και του κοινωνικού αποκλεισμού σε συνάρτηση με πολιτισμικές μεταβλητές: 13

«Σήμερα, αληθινή κυριαρχία είναι ο αποκλεισμός από τη δυνατότητα (εξουσία) ονοματοθεσίας» (διότι αυτός ο αποκλεισμός εμποδίζει τη δυνατότητα αναστοχασμού) . 14

Σύγκριση θεωριών: ΘΚΠ και ΘΝΚΚ Θεωρία Κινητοποίησης Πόρων Πλεονεκτήματα: Συγκρούεται με τον δομολειτουργισμό και την αρνητική εικόνα του για τα κκ Μελετά την εσωτερική διαφοροποίηση των κκ και εφαρμόζει εμπειρική έρευνα Απομυθοποιεί τα κκ Αδυναμίες: Υποτιμά τον συμβολικό χαρακτήρα των κκ Υποτιμά την εκφραστικότητα των κκ Αδυνατεί να έχει μια δομική θεώρηση των συγκρούσεων. 15

Θεωρία Νέων Κοινωνικών Κινημάτων Πλεονεκτήματα: Συνδέει τα κκ με δομικές συγκρούσεις, όμως απορρίπτοντας τον μαρξιστικό ‘αναγωγισμό» Θεμελιώνει τη συλλογική ταυτότητα (συμβολισμός, κουλτούρα) ως βάση των κκ Αποσυνδέει τις κατηγορίες ανάλυσης από τις εμπειρικές όψεις των κκ Αδυναμίες: Υποτιμά τους ειδικούς τρόπους οργάνωσης και εσωτερικής διαφοροποίησης των κκ Υποτιμά την εργαλειακή και την πολιτική πλευρά των κκ Δεν μελετά τα κκ με εμπειρικές έρευνες. 16