Θεατρικός χώρος & Τεχνολογία διδάσκων Νίκος Μπάρκας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ;
Advertisements

ΓΛΩΣΣΑ Ορισμός Χαρακτηριστικά Παράγοντες γλωσσικής ποικιλίας
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
ΑΣΘΕΝΕΙΑ & ΥΓΕΙΑ – θεολογική θεώρηση: Ορθόδοξη ανθρωπολογία
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Η δημιουργία του αρχαίου δράματος
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΜΠΛΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
Επιμέλεια: Σπύρος Αντωνέλλος ΕΜΕ
ΤΜΗΜΑ Γ΄ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΑΣ ΕΠΑΛ
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
1Ο Πρότυπο Πειραματκό Δημοτικό
Τα μέρη της τραγωδίας Κατά ποσόν μέρη Κατά ποιόν μέρη
ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ
Αρχαία θέατρα Φανή Λαζάρου –Τρανού Ε2 2014
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟΧΟΙ
Η σκηνή στον κινηματογράφο
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
Αρχαία θέατρα Γιώργος Καρανάσιος Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης.
Ελεύθεροι πολιορκημένοι! Ένα θεατρικό δρώμενο για την 25η Μαρτίου.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ B2
Η Ζωγραφική του 20ου αιώνα
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Λάδι, ο πράσινος χρυσός»
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
3.4.2 Επικοινωνίες Οι άνθρωποι επικοινωνούν με τις κινήσεις, τον λόγο, την εικόνα και τη γραφή.
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
HIP HOP  ΜΑΝΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΝΟΥΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΠΟΛΥΖΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ  ΤΣΙΠΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ.
Αθήνα η Γέννηση της Δημοκρατίας
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
Ραδιόφωνο και Αισθητική1 Ραδιόφωνο και αισθητική.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Δρ ά μα & Θ έ α τ ρ ο. Το δράμα αποτελεί είδος της αρχαίας ελληνικής ποίησης το οποίο συνθέτει στοιχεία από τα δύο είδη που προηγούνται χρονικά, το έπος.
Θέατρο ! Το θέατρο είναι ο κλάδος της τέχνης που αναφέρεται στην απόδοση ιστοριών μπροστά σε κοινό, με τη χρήση κυρίως του λόγου, αλλά και της μουσικής.
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ και η Ελένη του Ευριπίδη. Διόνυσος Χαρακτηριστικά λατρείας του Έκσταση, θεοληψία, ενθουσιασμός, μίμηση, μεταμφίεση Διθύραμβος Πρόδρομοι.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( ) Ενότητα 3 Το κίνημα του Εξπρεσιονισμού Αγγελική Ρόζη Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 1.
Το Σχολείο της Σχεσιοδυναμικής Παιδαγωγικής Η Σχ. Π. είναι η παιδαγωγική που ασχολείται με τη μελέτη και εμφάνιση των φαινομένων της διαπροσωπικής δυναμικής.
ΧΟΡΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΧΟΡΟΣ Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως.
Το Θέατρο της Επινόησης Devised Theatre Άννα Τσίχλη Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών -Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Σχολή Καλών Τεχνών Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Δ Ο Μ Η Τ Η Σ Τ Ρ Α Γ Ω Δ Ι Α Σ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ.
Ένα εισαγωγικό ταξίδι στον κόσμο της τέχνης..  Η τέχνη, ως δημιούργημα του ανθρώπου, είτε υπηρετεί τη θρησκεία, τις πεποιθήσεις, τα ιδανικά είτε εξυπηρετεί.
Ο Εαυτός: αυτό το πράγμα που δημιουργεί
Δημήτριος Βλάχος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Ροδόπης
Αρχαίο Θέατρο Αρχαίο Ωδείο Πάφου
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ναύπλιο
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Η τέχνη του δρόμου. Η τέχνη του δρόμου Τι ονομάζουμε τεχνη; Τέχνη είναι η ικανότητα του ανθρώπου να εκφράζεται χρησιμοποιώντας δεξιότητα, εμπειρία.
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
αρχαίο ελληνικό θεατρικό κτίσμα
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Θεατρικός χώρος & Τεχνολογία διδάσκων Νίκος Μπάρκας
Οπτική γλώσσα ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ-ΑΦΙΣΑ
Η δημιουργία του αρχαίου δράματος
Θεατρική Αγωγή- Οδηγός Σπουδών :
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΑΡΙΣΤΟΤEΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεατρικός χώρος & Τεχνολογία διδάσκων Νίκος Μπάρκας Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Δ.Π.Θ. 7ο εξάμηνο 2016-2017 Θεατρικός χώρος & Τεχνολογία διδάσκων Νίκος Μπάρκας

Περιεχόμενα Τα θέατρα της αρχαιότητας Το μεσαιωνικό θέατρο - η ελισαβετιανή σκηνή Τα θέατρα της Αναγέννησης (οι βασικές αρχές του S.Serlio - τα λαϊκά θέατρα της Αναγέννησης) Τα θέατρα του Μπαρόκ (scene a l'italienne και εφαρμογές σκηνικού εξοπλισμού) Ο 19ος αιώνας (ο σκηνογραφικός ρεαλισμός, η αυλαία και ο φωτισμός, το Bayreuth) Τα νέα ρεύματα και οι avangard απόπειρες του 20ου αιώνα (το θέατρο Bauhaus, κονστρουκτιβισμός, φορμαλισμός, εξπρεσιονισμός) Οι μορφές του σύγχρονου θεάτρου

ΕΙΣΑΓΩΓΗ – οι προαισθητικές μορφές έκφρασης H ανθρώπινη αναζήτηση για έκφραση είναι προαιώνια, συμβαδίζει με τις προσπάθειες ενηλικίωσης της ανθρωπότητας. H φύση, οι κινήσεις των στοιχείων και η διαδοχή των ουράνιων σωμάτων, προκαλούν το ερέθισμα της μίμησης. To σώμα, ανακαλύπτει τις δυνατότητες κίνησης του, το σφυγμό, την αίσθηση του ρυθμού, κατακτώντας το βάδισμα, ο άνθρωπος εξοικειώνεται με την ελευθερία των χεριών. H κίνηση, οι χειρονομίες και οι μορφασμοί αποτελούν την ενστικτώδη προσπάθεια επικοινωνίας, πριν το λόγο. H επανάληψη των εκφράσεων, διαδοχικές κινήσεις μίμησης δημιουργούν τη χορευτική έκφραση. To συναίσθημα (αγωνία για την τροφή, αναζήτηση ασφάλειας) , είναι οι αντανακλάσεις του αχανούς κόσμου στο εσωτερικό του ανθρώπου. H αδυναμία μετατρέπεται σε προσπάθεια έκφρασης του πόνου, της πείνας, της μοναξιάς, της αγάπης, του θανάτου. H μίμηση ως μέσον έκφρασης και αυθορμητισμού, θα αποτελέσει την αρχή μιας πορείας υπέρβασης της ανθρώπινης απομόνωσης.

Ο μίτος Η τάση αποκατάστασης μιας αρμονικής σχέσης του ανθρώπου με το περιβάλλον, εκφράζεται ως μορφοποίηση των φυσικών δυνάμεων, εξευμενισμός και αποθέωσή τους. Με το χορό, ο άνθρωπος ανακαλύπτει τον πλούτο της έκφρασης, πριν ορίσει το λεξιλόγιο, διατυπώνει το φόβο και τη φρίκη, την ικεσία και το δισταγμό, ιχνηλατεί την αναπαράσταση μιας δράσης. Δρώμενα και μύθοι, μύηση στις γνώσεις και την ίαση, αποτελούν την αποκλειστική κι απαράβατη ενασχόληση ενός ιερατείου, όταν σε μια ομάδα αρχίζει ο καταμερισμός και η συσσώρευση. Με αυτοσχεδιασμό ο πυρήνας των ιερών δρώμενων εξελίσσεται σε αυτόνομη εκδήλωση, απ` όπου (με συντονισμό και βελτίωση των εκφραστικών μέσων δυνατοτήτων, ύστερα από την κατάκτηση της επικοινωνίας με το λόγο), αναπηδά το αρχέγονο δραματικό και θεατρικό στοιχείο. To δράμα ως κατάληξη της αυτοσχέδιας έκφρασης, είναι η αποδέσμευση των εκφραστικών λειτουργιών από την κηδεμονία του ιερατείου, δηλαδή η απελευθέρωση του δρόμου προς τις Τέχνες.

Οι διαστάσεις Η προσπάθεια του ανθρώπου να εκφραστεί με το σώμα του, μέσα στον αχανή χώρο της προϊστορίας, χαράζει ένα στοιχειώδες σημείο. H συγκροτημένη λιτανεία των Μυστηρίων (τα οποία κατά τον Ηρόδοτο επηρεάστηκαν από τις αιγυπτιακές τελετουργίες), προέκυψε από μία προσανατολισμένη γραμμή πομπής. Το πλήθος, παρακολουθώντας στο ύπαιθρο τα δρώμενα σχηματίζει μια νοητή καμπύλη. Αυτή η ρευστή διαμόρφωση των αρχέγονων εξελίχθηκε στο κυκλικό σχήμα των πανηγυριών. O κύκλος αποτελεί τη σχηματική ολοκλήρωση της συνάθροισης μιας κοινότητας, καθώς εξασφαλίζει τη συνεχή ροή δράσης από όλα τα σημεία του και την ενότητα της έκφρασης γύρω από το κέντρο του. Η πρωτογενής μορφή του θεατρικού χώρου διαρθρώνεται όταν ο αρχιερέας ανεβαίνει τα λίγα σκαλοπάτια ενός βωμού και διακρίνεται από τον υπόλοιπο ιερό θίασο. Η ανάγκη παραστατικής αφήγησης των μύθων, οδήγησαν στην προσθήκη κοινωνικών θεμάτων και ιστορικών γεγονότων πάνω στον αρχικό καμβά των ιερών ύμνων.

Ο λόγος ενσωματώνει στη θεατρική αναπαράσταση τη λειτουργία του δραματικού χρόνου (την ελεύθερη επιλογή της χρονικής διάρθρωσης και τη διάκριση της έκτασης από τη διάρκεια του πλασματικού χρόνου). Ισως ο Θέσπης ( στα τέλη του 6ου αιώνα π.χ.) να ήρθε με την άμαξα του στην Αθήνα, καλεσμένος από τον Πεισίστρατο, για να οργανώσει δημόσιους δραματικούς αγώνες. Αργότερα, το δράμα έλαβε την τελείωση του, όταν ο Αισχύλος ανέδειξε τη σπουδαιότητα του διαλόγου και ο Σοφοκλής εισήγαγε τον τρίτο υποκριτή και τη σκηνογραφία. Με τη διαμόρφωση ενός σκηνικού πλαισίου (στα μέσα περίπου του 5ου αιώνα π.χ.),πίσω από την ορχήστρα, ολοκληρώθηκε η επέκταση δραματικού χώρου στο αισθητό τρισδιάστατο πλέγμα. Η διαπλοκή του χώρου με το χρόνο και η συμβατική σήμανση τους στη θεατρική παράσταση, συνθέτουν ένα διαλεκτικό πρόβλημα 4 διαστάσεων.

γ) Tα κλειδιά το Θέατρο, ως εφαρμοσμένη τέχνη, δεν παράγει "υλικό" καλλιτέχνημα : το δημιούργημα ταυτίζεται με τη διαδικασία παραγωγής του. η θεατρική επικοινωνία προϋποθέτει την εξοικείωση με ένα κώδικα, κοινό για τους συντελεστές και τους συμμετέχοντες. Ο θεατρικός κώδικας συγκροτείται από ένα σύνολο σημείων διπλής όψης : • τη μορφική, το σημαίνον ( οι εικόνες, τα ακούσματα) • τη νοηματική, το σημαινόμενο ( το νόημα, η ιδέα). Η θέσπιση θεατρικών σημείων και η εμπέδωση των σημασιών τους εξαρτάται από τα πολιτιστικά δεδομένα κάθε εποχής. Το θέατρο δεν υφίσταται "ερήμην« της κοινωνίας. Δεν υπάρχει "ένας" (εκτός τόπου και χρόνου) θεατρικός κώδικας. Το θέατρο αναπαριστά την καθημερινή ζωή, επομένως ο θεατρικός κώδικας δημιουργεί σημεία από τα σημεία της ζωής και τα θεατρικά σημεία είναι σημεία σημείων της πραγματικότητας. Το θέατρο οικοδομεί μια εικόνα της κοινωνίας (ο κόσμος είναι θέατρο) αλλά και επανοικοδομεί την κοινωνία (το θέατρο γίνεται κόσμος).

Τα 14 σημεία του θεατρικού κώδικα κατά την E. Fischer-Lichte γλωσσικά και παραγλωσσικά σημεία, μουσική και ήχοι (ακουστικά εφέ) μιμικά σημεία, χειρονομίες, γειτνιαστικά σημεία, ενδυμασία, κόμμωση, μεταμόρφωση ( μάσκες, μακιγιάζ), θεατρικός χώρος, σκηνικά, σκηνικά αντικείμενα, φωτισμός. Θεμελιώδη στοιχεία της θεατρικής λειτουργίας είναι : o ηθοποιός και o χώρος. Η απουσία του θεατρικού χώρου παραπέμπει στη λογοτεχνία, ενώ η έλλειψη του ηθοποιού οδηγεί το θέατρο στις εικαστικές τέχνες. Στη διαδικασία αναπαράστασης ενός συγκεκριμένου τόπου, ο υπάρχων χώρος τείνει να ταυτιστεί με τον υποτιθέμενο. Η απόδοση της παραπάνω ζεύξης θεσπίζει τη σύμβαση του θεατρικού χώρου, ο οποίος συντίθεται από τη ζώνη της υποκριτικής και τη ζώνη της επισκόπησης. Η σχέση των δύο περιοχών αποκαλύπτει τις πολιτιστικές προθέσεις και τις κοινωνικές αξίες κάθε εποχής.