Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών Θεματική ενότητα 3: Αναπτύσσοντας ένα θετικό και χωρίς αποκλεισμούς κλίμα μάθησης Καλωσόρισμα συμμετεχόντων. Σύντομη εισαγωγή στο Σχέδιο Μαθήματος 3 (2’)
Περιεχόμενα Σχεδίου Μαθήματος: Στόχοι Κατανομή χρόνου Βασικά ερωτήματα Στόχοι συνεδρίας Χρήσιμη βιβλιογραφία Αξιολόγηση
1. Στόχοι Εξοικείωση με βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην ανάπτυξη θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος μάθησης. Κριτική αξιολόγηση βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων. Ανάλυση των τρόπων με τους οποίους η έρευνα και η ψυχολογική θεωρία μεταφράζονται σε αποτελεσματική πρακτική στα σχολεία. Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Ρωτήστε αν υπάρχει άλλος σημαντικός στόχος προς συζήτηση (2’)
1. Στόχοι Εξετάστε κριτικά πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συμβάλουν στη μάθηση των παιδιών. Ασχοληθείτε κριτικά με το τρέχον σχέδιο μαθήματος και τη σχετική με το αντικείμενο έρευνα. Αναπτύξτε μία σύγχρονη και κριτική άποψη του κλίματος παρακίνησης στη Φυσική Αγωγή και σε άλλα σχολικά μαθήματα. Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Ρωτήστε αν υπάρχει άλλος σημαντικός στόχος προς συζήτηση (2’)
2. Χρόνος Ώρες μελέτης: 16 Ώρες επαφής-επικοινωνίας: 12 Ατομικές ώρες μελέτης: 4 ( 1 ώρα ανά συνεδρία)
3. Βασικά Ερωτήματα Ποιες είναι οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικά με την ανάπτυξη ενός θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος μάθησης; Πώς μπορούν αυτές οι θεωρητικές προσεγγίσεις να μεταφραστούν σε πράξη; Ποιες στρατηγικές μπορεί να εφαρμόσει ο εκπαιδευτικός για να αναπτύξει ένα θετικό και χωρίς αποκλεισμούς κλίμα; Παρουσιάστε τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν σ’ αυτό το σχέδιο μαθήματος (2’)
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 ΣΥΝΕΔΡΙΑ – 1 Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην ανάπτυξη θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος Σύντομη εισαγωγή στη Συνεδρία 1 (2’)
4. Συνεδρία 3.1. Στόχοι Εξοικείωση με βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην ανάπτυξη θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος. Ενασχόληση με κριτική αξιολόγηση βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων. Αναπτύξτε μία σύγχρονη και κριτική άποψη του κλίματος παρακίνησης στο σχολείο. Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Ρωτήστε αν υπάρχει άλλος σημαντικός στόχος προς συζήτηση (3’)
Θεωρία του αυτο-προσδιορισμού Αυτο-προσδιορισμός: Η δυνατότητα του ατόμου να είναι ελεύθερο να κάνει τις δικές του επιλογές Δώστε τον ορισμό του αυτο-προσδιορισμού. Συζητείστε τη σημασία του αυτο-προσδιορισμού. Συζητήστε παραδείγματα από το χώρο εργασίας, τις διαπροσωπικές σχέσεις, την αναψυχή κ.λ.π. Τονίστε τη σημασία του αυτο-προσδιορισμού στην εκπαίδευση (5’)
Τύποι των κινήτρων Εσωτερικά κίνητρα Εξωτερικά κίνητρα Απολαμβάνω το μάθημα Εξωτερικά κίνητρα Για να μην πάρω απουσία Έλλειψη κινήτρων Δεν με ενδιαφέρει καθόλου το μάθημα Δώστε ορισμούς για τα είδη κινήτρων. Συζητήστε παραδείγματα μαθητών με διαφορετικά είδη κινήτρων και τον τρόπο που συμπεριφέρονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι τα εσωτερικά κίνητρα είναι το πιο προσαρμοστικό είδος κινήτρων (8’)
Διαστάσεις εξωτερικών κινήτρων Ταύτιση Είμαι καλός μαθητής/τρια Ενδοπροβαλλόμενη ρύθμιση Θα στεναχωρηθώ αν δεν το κάνω Εξωτερική ρύθμιση Θα πάρω χαμηλό βαθμό Δώστε ορισμούς για τις διαστάσεις των εξωτερικών κινήτρων. Συζητήστε παραδείγματα μαθητών με διαφορετικές διαστάσεις εξωτερικών κινήτρων και τον τρόπο που συμπεριφέρονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι η ταύτιση είναι η πιο προσαρμοστική διάσταση εξωτερικών κινήτρων (8’)
Εσωτερίκευση των κινήτρων Εσωτερικά κίνητρα Ταύτιση Ενδοπροβαλλόμενη ρύθμιση Εξωτερική ρύθμιση Έλλειψη κινήτρων Παρουσιάστε τα επίπεδα αυτο-προσδιορισμού κάθε διάστασης, από τον χαμηλότερο αυτο-προσδιορισμό στην έλλειψη κινήτρων στον υψηλότερο στα εσωτερικά κίνητρα. Συζητείστε πως μπορεί να αλλάξει ο αυτο-προσδιορισμός, είτε να αυξηθεί, είτε να μειωθεί. Συζητείστε παραδείγματα συμπεριφορών που μπορούν να αυξήσουν τον αυτο-προσδιορισμό και διαμορφώνουν εσωτερικά κίνητρα, και παραδείγματα συμπεριφορών που μειώνουν τον αυτο-προσδιορισμό και διαμορφώνουν έλλειψη κινήτρων (10’)
Βασικές ψυχολογικές ανάγκες Αυτονομία Να έχω επιλογές Ικανότητα Να είμαι καλός σε αυτό που κάνω Συναναστροφή Να είμαι αποδεκτός και να έχω φίλους Δώστε τους ορισμούς για τις βασικές ψυχολογικές ανάγκες. Συζητήστε αν είναι σημαντικές στην ανθρώπινη λειτουργία. Συζητείστε αν είναι σημαντικές στην εκπαίδευση. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι είναι σημαντικό να ικανοποιούνται οι τρεις ψυχολογικές ανάγκες (8’)
Λειτουργία των κινήτρων Κλίμα κινήτρων Κίνητρα Εσωτερικά Εξωτερικά Έλλειψη Συνέπειες Γνωστικές Συναισθηματικές Συμπεριφορικές Παρουσιάστε τη διαδικασία των κινήτρων. Η συμπεριφορά του εκπαιδευτικού (κλίμα κινήτρων) θα διαμορφώσει τα κίνητρα του μαθητή μέσω της ικανοποίησης (ή της ματαίωσης) των βασικών ψυχολογικών αναγκών. Τα κίνητρα με τη σειρά τους θα οδηγήσουν σε γνωστικές, συναισθηματικές και συμπεριφορικές συνέπειες από τη συμμετοχή στο μάθημα. Συζητείστε πώς οι διαφορετικές συμπεριφορές του εκπαιδευτικού θα επηρεάσουν αυτή τη διαδικασία (10’) Βασικές ψυχολογικές ανάγκες Βασικές ψυχολογικές ανάγκες
Θεωρία προσανατολισμών επίτευξης Προσανατολισμός στο έργο Ενασχόληση με μια δραστηριότητα για τη μάθηση και τη βελτίωση των ικανοτήτων Προσανατολισμός στον εαυτό Ενασχόληση με μια δραστηριότητα για την επίδειξη ικανότητας και υπεροχής έναντι των άλλων Δώστε τους ορισμούς των προσανατολισμών επίτευξης. Συζητείστε παραδείγματα μαθητών με διαφορετικούς προσανατολισμούς επίτευξης και τον τρόπο που συμπεριφέρονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι ο προσανατολισμός στο έργο είναι ο πιο προσαρμοστικός προσανατολισμός επίτευξης (8’)
Ιεραρχικό μοντέλο επιδίωξης και αποφυγής της επίτευξης Στόχος μάθησης Ενασχόληση για τη μάθηση και τη βελτίωση των ικανοτήτων Στόχος επιδίωξης επίδοσης Ενασχόληση για την επίδειξη ικανότητας Στόχος αποφυγής επίδοσης Ενασχόληση για την αποφυγή επίδειξης χαμηλής ικανότητας Παρουσιάστε το διαχωρισμό μεταξύ της επιδίωξης και αποφυγής της επίτευξης. Παρουσιάστε και συζητείστε τις διαφορές ανάμεσα στους στόχους επιδίωξης επίδοσης και αποφυγής επίδοσης. Συζητήστε παραδείγματα μαθητών με διαφορετικούς στόχους επίτευξης και τον τρόπο που συμπεριφέρονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι ο στόχος μάθησης είναι ο πιο προσαρμοστικός στόχος, ενώ ο στόχος αποφυγής επίδοσης ο λιγότερο προσαρμοστικός (10’)
2 x 2 μοντέλο των στόχων επίτευξης Στόχος μάθησης Ενασχόληση για τη μάθηση και τη βελτίωση των ικανοτήτων Στόχος αποφυγής μάθησης Ενασχόληση για την αποφυγή βελτίωση των ικανοτήτων Στόχος επιδίωξης επίδοσης Ενασχόληση για την επίδειξη ικανότητας Στόχος αποφυγής επίδοσης Ενασχόληση για την αποφυγή επίδειξης χαμηλής ικανότητας Παρουσιάστε τον στόχο αποφυγής μάθησης. Συζητήσετε παραδείγματα μαθητών με αυτόν τον στόχο και τον τρόπο που συμπεριφέρονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι ο στόχος αποφυγής μάθησης μπορεί να είναι είτε προσαρμοστικός είτε δυσπροσαρμοστικός στόχος, ενώ ο στόχος αποφυγής επίδοσης ο λιγότερο προσαρμοστικός (5’)
Ανάγκη για επιτυχία Προσδοκίες ικανότητας Φόβος για αποτυχία Στόχος μάθησης Εσωτερικά κίνητρα Προσδοκίες ικανότητας Επιδίωξη της επίδοσης Παρουσιάστε τα αποτελέσματα από τα προϋπάρχοντα ερευνητικά στοιχεία και τις συνέπειες των στόχων επίτευξης. Δώστε έμφαση στη θετική επίδραση των στόχων μάθησης στα εσωτερικά κίνητρα και στην αρνητική επίδραση των στόχων αποφυγής επίδοσης στην επίδοση. Συζητήστε τη θετική επίδραση του στόχου επιδίωξης επίδοσης στην απόδοση και την απουσία επίδρασης στα εσωτερικά κίνητρα. Συζητήστε τις επιπτώσεις στην εκπαιδευτική πρακτική (8’) Φόβος για αποτυχία Απόδοση Αποφυγή της επίδοσης
Στόχος μάθησης Θετικές συνέπειες Συμπεριφορικές Συναισθηματικές Γνωστικές Στόχος επιδίωξης επίδοσης Θετικές/αρνητικές συνέπειες Συμπεριφορικές Συναισθηματικές Γνωστικές Στόχος αποφυγής επίδοσης Αρνητικές συνέπειες Συμπεριφορικές Συναισθηματικές Γνωστικές Συνοψίστε τις επιδράσεις των στόχων επίτευξης στην εκπαιδευτική πρακτική (5’)
ΣΥΝΟΨΗ Εσωτερικά Έμφαση στη μάθηση Β.Ψ.Α. Κίνητρα Θετικές συνέπειες Συνοψίστε τις βασικές απόψεις της συνεδρίας. Κάντε ερωτήσεις κατανόησης. Ανταποκριθείτε στις ερωτήσεις των συμμετεχόντων (10’)
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 ΣΥΝΕΔΡΙΑ– 2 Πρακτικές εφαρμογές της θεωρίας Σύντομη εισαγωγή στη συνεδρία 2 (2’)
5. Συνεδρία 3.2. Στόχοι Αναλύστε πως η έρευνα και η ψυχολογική θεωρία μεταφράζονται σε αποτελεσματική πρακτική στα σχολεία. Εξετάστε κριτικά πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συμβάλουν στη μάθηση των παιδιών. Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Ρωτήστε αν υπάρχει άλλος σημαντικός στόχος προς συζήτηση (3’)
Χαρακτηριστικά υποστηρικτικού περιβάλλοντος TASK ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ AUTHORITY ΠΑΡΟΧΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ RECOGNITION ΠΑΡΟΧΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ GROUPING ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ EVALUATION ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ TIME ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Προβληματιστείτε με το κλίμα κινήτρων (συνεδρία 1) και παρουσιάστε τις διαστάσεις του TARGET (3’)
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ Να γίνουν περισσότερο ελκυστικές οι δεξιότητες που διδάσκονται Ασκήσεις που είναι διασκεδαστικές για τα παιδιά Να παρέχονται εναλλακτικά θέματα ενασχόλησης Να αποφεύγονται οι αμοιβές για τη συμμετοχή στο μάθημα Να γίνει πιο ουσιαστική η μάθηση Οι οδηγίες πρέπει να είναι ανάλογες με το επίπεδο των μαθητών Ασκήσεις που τονίζουν τη μάθηση Τοποθέτηση στόχων Προγραμματισμός εκδηλώσεων (ομιλίες, επαφή με πρωταθλητές, παρακολούθηση αγώνων, ενημέρωση για μεγάλες διοργανώσεις κλπ. ) Παρουσιάστε τις βασικές έννοιες των διαστάσεων της Διδασκαλίας δεξιοτήτων (σε χρώμα) και τις συγκεκριμένες στρατηγικές για την επίτευξη καθεμιάς. Παρέχετε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο αυτές οι στρατηγικές μπορούν να εφαρμοστούν στο μάθημα (π.χ., τροποποίηση ενός παιχνιδιού σκυταλοδρομίας ώστε να εστιαστεί στη μάθηση παρά στον ανταγωνισμό, τροποποίηση μιας τυπικής άσκησης σε μια πιο χαρούμενη μορφή κ.τ.λ.) (5’)
Νέες δραστηριότητες Πινγκ-πονγκ Μπάντμιντον Στίβος μάχης Παιδαγωγικά παιχνίδια Αερομπικ/Pilates/Zumba Παρουσιάστε παραδείγματα νέων δραστηριοτήτων (3’)
Διδασκαλία Παιχνιδιών για Κατανόηση: Μια προσέγγιση στη διδασκαλία παιχνιδιών Παιχνίδια Στόχου: οι συμμετέχοντες ρίχνουν ένα αντικείμενο, κατά προτίμηση με υψηλό βαθμό ακρίβειας, σε ένα στόχο. Παιχνίδια σε Δίχτυ/Τοίχο: οι συμμετέχοντες ρίχνουν ένα αντικείμενο προσπαθώντας να είναι δύσκολο στον αντίπαλο να το επιστρέψει. Παιχνίδια Κρούσης/Πεδίου: οι συμμετέχοντες χτυπούν ένα αντικείμενο ώστε να πάει μακριά από τους αμυντικούς του πεδίου. Παιχνίδια γηπέδου: οι συμμετέχοντες εισβάλουν στο έδαφος του αντιπάλου για να σκοράρουν. Παρουσιάστε τον ορισμό της Διδασκαλίας Παιχνιδιών για Κατανόηση (TGfU) και τις τέσσερις κατηγορίες παιχνιδιών (5’)
Οφέλη της TGfU Διδάσκει σ’ ένα παιδί τη βασική έννοια πίσω από την κατοχή ενός αντικειμένου σε ένα παιχνίδι γηπέδου - (π.χ., χρήση σύντομων περασμάτων, θωράκιση της μπάλας, υποστήριξη του παίκτη με την μπάλα) Αυξάνει την πιθανότητα να είναι ικανό ένα παιδί να παίξει μια ποικιλία παιχνιδιών γηπέδου των οποίων η τακτική μπορεί να εφαρμοστεί σε συναφή αθλήματα (π.χ., καλαθοσφαίριση, ποδόσφαιρο, χάντμπολ, γκόλμπολ, κ.τ.λ.). Παρουσιάστε τα οφέλη της Διδασκαλίας Παιχνιδιών για Κατανόηση (TGfU) και συζητείστε τα πλεονεκτήματα της έναντι της προσέγγισης Διδασκαλίας Δεξιοτήτων (5’)
Οφέλη της TGfU Τα παιδιά εκτίθενται σε βασικούς κανόνες, θεμελιώδεις δεξιότητες και προβλήματα τακτικής που σχετίζονται με κάθε παιχνίδι/άθλημα. Τα παιδιά αναπτύσσουν την κατανόηση και την επάρκεια των δεξιοτήτων και της τακτικής που σχετίζονται με τα αθλήματα . Τα παιδιά γίνονται γνώστες σε μια ποικιλία από παιχνίδια, δραστηριότητες και αθλήματα. Αυξάνονται οι θετικές αντιδράσεις των παιδιών στη διδασκαλία. Παρουσιάστε τα οφέλη της TGfU και συζητείστε τα πλεονεκτήματα της έναντι της προσέγγισης Διδασκαλίας Δεξιοτήτων (5’)
ΠΑΡΟΧΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ Να συμμετέχουν οι μαθητές στις αποφάσεις για το μάθημα Να επιλέγουν οι μαθητές εναλλακτικά θέματα για ενασχόληση Να ενθαρρύνονται οι μαθητές στη λήψη πρωτοβουλιών Βελτίωση της ικανότητας λήψης αποφάσεων Να δίνεται η ευκαιρία να εκφράσουν τις εμπειρίες τους Να δημιουργούνται ευκαιρίες σε όλους να ηγηθούν, να οργανώσουν και να συντονίσουν μια δραστηριότητα ή άσκηση Παρουσιάστε τις βασικές έννοιες των διαστάσεων της παροχής αυτονομίας (σε χρώμα) και τις συγκεκριμένες στρατηγικές για την επίτευξη καθεμιάς. Παρέχετε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο αυτές οι στρατηγικές μπορούν να εφαρμοστούν στο μάθημα (π.χ., πρωτοβουλίες που επιτρέπεται να πάρουν οι μαθητές, ευκαιρίες για λιγότερο επιδέξιους μαθητές να ηγηθούν σε μια δραστηριότητα κ.τ.λ.) (5’)
Στυλ διδασκαλίας που προάγουν την αυτονομία Πρακτικό στυλ Οι μαθητές/τριες λαμβάνουν ορισμένες αποφάσεις στη διάρκεια του διδακτικού επεισοδίου – ασκούνται με το δικό τους ρυθμό Αμοιβαίο στυλ Οι μαθητές/τριες παίρνουν το ρόλο του δασκάλου και δίνουν ανατροφοδότηση – ασκούνται με το δικό τους ρυθμό Στυλ αυτο-ελέγχου Οι μαθητές/τριες ελέγχουν και αξιολογούν οι ίδιοι την απόδοση τους– ασκούνται με το δικό τους ρυθμό Παρουσιάστε τις αλληλεπιδράσεις εκπαιδευτικού – μαθητή σε κάθε στυλ και πώς το κάθε στυλ παρέχει ευκαιρίες προαγωγής της αυτονομίας (5’)
Στυλ διδασκαλίας που προάγουν την αυτονομία Στυλ διαφοροποίησης της δυσκολίας Οι μαθητές/τριες επιλέγουν σε ποιο επίπεδο δυσκολίας θα ασκηθούν Στυλ της καθοδηγούμενης ανακάλυψης και συγκλίνουσας εφευρετικότητας Οι μαθητές/τριες ανακαλύπτουν μόνοι τους τη σωστή εκτέλεση της κίνησης Στυλ της αποκλίνουσας παραγωγικότητας Οι μαθητές/τριες ανακαλύπτουν νέες λύσεις σε ένα κινητικό πρόβλημα Παρουσιάστε τις αλληλεπιδράσεις εκπαιδευτικού – μαθητή σε κάθε στυλ και πώς το κάθε στυλ παρέχει ευκαιρίες προαγωγής της αυτονομίας (5’)
ΠΑΡΟΧΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ Να παρέχονται ευκαιρίες για αναγνώριση της προόδου κάθε μαθητή Να αναγνωρίζονται οι πρωτότυπες ιδέες και συμπεριφορές Να αναγνωρίζεται η προσπάθεια και όχι μόνο η επίδοση Να αναγνωρίζεται η πρόοδος κάθε μαθητή Αμοιβές για επίτευξη στόχων Αμοιβές για ατομική βελτίωση Παρουσιάστε τις βασικές έννοιες των διαστάσεων της αναγνώρισης (σε χρώμα) και τις συγκεκριμένες στρατηγικές για την επίτευξη καθεμιάς. Παρέχετε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο αυτές οι στρατηγικές μπορούν να εφαρμοστούν στο μάθημα (π.χ., παροχή αναγνώρισης στην προσπάθεια και στην επίτευξη προσωπικών στόχων, παρά στην απόδοση κ.τ.λ.) (5’)
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Να καλλιεργηθούν οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στο μάθημα Να παρέχεται επαρκής χρόνος και ευκαιρίες για αλληλεπιδράσεις και μάθηση μέσω συνεργασίας Να δημιουργούνται μικρές ομάδες Να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον αποδοχής και εκτίμησης όλων των μαθητών Να ενθαρρύνεται η συμμετοχή σε πολλές ομάδες Να αποφεύγεται η δημιουργία ομάδων με μοναδικό κριτήριο την ικανότητα Παρουσιάστε τις βασικές έννοιες των διαστάσεων της συνεργασίας (σε χρώμα) και τις συγκεκριμένες στρατηγικές για την επίτευξη καθεμιάς. Παρέχετε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο αυτές οι στρατηγικές μπορούν να εφαρμοστούν στο μάθημα (π.χ., κατάλληλο μέγεθος ομάδων, ευκαιρίες συμμετοχής σε διαφορετικές ομάδες κ.τ.λ.) (5’)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Να μάθει ο μαθητής για τις διαδικασίες αξιολόγησης – αυτο-αξιολόγηση Να καθορίζονται οι στόχοι και τα κριτήρια αξιολόγησης Να ενθαρρύνονται οι μαθητές να συμμετέχουν και οι ίδιοι στη διαδικασία της αξιολόγησης Έμφαση στη ατομική βελτίωση Να μειωθεί η έμφαση που δίνεται στις συγκρίσεις Να δίνονται ευκαιρίες για βελτίωση της απόδοσης Παρουσιάστε τις βασικές έννοιες των διαστάσεων της αξιολόγησης (σε χρώμα) και τις συγκεκριμένες στρατηγικές για την επίτευξη καθεμιάς. Παρέχετε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο αυτές οι στρατηγικές μπορούν να εφαρμοστούν στο μάθημα (π.χ., ευκαιρίες στους μαθητές να συμμετέχουν στην αξιολόγηση, συνέπεια μεταξύ της διδασκαλίας και της αξιολόγησης κ.τ.λ.) (5’)
Είδη αξιολόγησης Ποιότητα εκτέλεσης της κίνησης (διαδικασία) Λίστα κριτηρίων (ποιότητα εκτέλεσης) Αποτέλεσμα εκτέλεσης (απόδοση) Συζητείστε τα είδη αξιολόγησης και την ολοκλήρωσή τους στη διαδικασία της διδασκαλίας (5’)
Παρουσιάστε ένα παράδειγμα αξιολόγησης με λίστα κριτηρίων Παρουσιάστε ένα παράδειγμα αξιολόγησης με λίστα κριτηρίων. Συζητείστε παραδείγματα σε άλλες δραστηριότητες του μαθήματος (5’)
Παρουσιάστε ένα παράδειγμα αξιολόγησης με λίστα κριτηρίων Παρουσιάστε ένα παράδειγμα αξιολόγησης με λίστα κριτηρίων. Συζητείστε παραδείγματα σε άλλες δραστηριότητες του μαθήματος (5’)
Παρουσιάστε ένα παράδειγμα αξιολόγησης της γνώσης που αποκτήθηκε στο μάθημα. Συζητείστε παραδείγματα σε άλλες δραστηριότητες του μαθήματος (5’)
Παρουσιάστε ένα παράδειγμα αξιολόγησης της γνώσης που αποκτήθηκε στο μάθημα. Συζητείστε παραδείγματα σε άλλες δραστηριότητες του μαθήματος (5’)
Βαθμολόγηση του μαθητή Σύνθεση όσο το δυνατόν περισσότερων παραγόντων Σύνδεση των βαθμών με την επίτευξη των μαθησιακών στόχων Παροχή πληροφόρησης σε μαθητές και γονείς για περαιτέρω βελτίωση Συζητείστε το ρόλο της αξιολόγησης στη βαθμολόγηση των μαθητών. Πώς διαφορετικές πληροφορίες μπορούν να ενσωματωθούν στη βαθμολόγηση των μαθητών (5’)
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες και το επίπεδο των μαθητών Ο προγραμματισμός πρέπει να ανταποκρίνεται στα επίπεδα των κινητικών ικανοτήτων των μαθητών Να δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να ακολουθούν το δικό τους ρυθμό Εύρυθμη λειτουργία του μαθήματος Χρήση ευέλικτων οργανωτικών δομών στην τάξη Συνεχής ροή του μαθήματος και επίβλεψη των μαθητών Παρουσιάστε τις βασικές έννοιες των διαστάσεων της οργάνωσης διδασκαλίας (σε χρώμα) και τις συγκεκριμένες στρατηγικές για την επίτευξη καθεμιάς. Παρέχετε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο αυτές οι στρατηγικές μπορούν να εφαρμοστούν στο μάθημα (π.χ., στυλ διδασκαλίας που επιτρέπουν στους μαθητές να ακολουθούν το ρυθμό τους, τρόπους για να αλλάξει η οργανωτική δομή κατά τη διάρκεια του μαθήματος κ.τ.λ.) (5’)
ΣΥΝΟΨΗ Διδασκαλία δεξιοτήτων Παροχή αυτονομίας Παροχή αναγνώρισης TASK Διδασκαλία δεξιοτήτων AUTHORITY Παροχή αυτονομίας RECOGNITION Παροχή αναγνώρισης GROUPING Συνεργασία EVALUATION Αξιολόγηση TIME Οργάνωση διδασκαλίας
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 ΣΥΝΕΔΡΙΑ– 3 Στρατηγικές που προωθούν θετικές ανταποκρίσεις κατά τη διάρκεια της εμπλοκής στο μάθημα Σύντομη εισαγωγή στη Συνεδρία 3 (2’)
6. Συνεδρία 3.3. Στόχοι Αναπτύξτε μια κατανόηση των στρατηγικών που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη ενός θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος Προβληματιστείτε σχετικά με τη διδακτική προσέγγιση των εκπαιδευόμενων Καθιερώστε μια σειρά από πρακτικές κατευθυντήριες γραμμές για αποτελεσματική διδασκαλία Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Τονίστε τη σημασία τους στη διδασκαλία (3’)
Στρατηγικές ενίσχυσης του κλίματος αυτονομίας 1. Αυξήστε το χρόνο επαφής Χρόνος για συζήτηση με τους μαθητές/τριες για το μάθημα 2. Ρωτήστε τους μαθητές τί θέλουν να κάνουν Επιλογή δραστηριότητας. Επιλογή σειράς των ασκήσεων Επιλογή προθέρμανσης Ποιος θα δείξει την άσκηση Ποιος θα χωριστεί για το παιχνίδι Παρουσιάστε τις στρατηγικές ενίσχυσης της αυτονομίας και συζητείστε παραδείγματα εφαρμογής στο μάθημα (8’)
Στρατηγικές ενίσχυσης του κλίματος αυτονομίας 3. Παρέχετε χρόνο στους μαθητές/τριες να δουλεύουν στο ρυθμό τους Καθορισμός στόχων Χρόνος να δουλέψουν στο στόχο τους Χρήση της πρακτικής μεθόδου διδασκαλίας 4. Αυξήστε τον ενεργό χρόνο μάθησης Μικρές ομάδες Ευέλικτες οργανωτικές δομές των ασκήσεων Παρουσιάστε τις στρατηγικές ενίσχυσης της αυτονομίας και συζητείστε παραδείγματα εφαρμογής στο μάθημα (8’)
5. Διάταξη μαθητών/τριών – εκπαιδευτικού Κυκλική διάταξη στις διατάσεις Επίβλεψη όλων των μαθητών/τριών Συνεχής κίνηση στην τάξη Παρουσιάστε τις στρατηγικές ενίσχυσης της αυτονομίας και συζητείστε παραδείγματα εφαρμογής στο μάθημα (8’)
Στρατηγικές ενίσχυσης του κλίματος αυτονομίας 6. Αιτιολόγηση δραστηριοτήτων Σειρά διδακτικών αντικειμένων Αναγκαιότητα εκτέλεσης των ασκήσεων Σειρά εκτέλεσης των ασκήσεων Επίδραση της ΦΑ στην υγεία 7. Χρήση ενίσχυσης Σε όλους τους μαθητές/τριες Βελτίωση και όχι μόνο απόδοση Προσπάθεια και όχι μόνο αποτέλεσμα Μέσα και έξω από το μάθημα Παρουσιάστε τις στρατηγικές ενίσχυσης της αυτονομίας και συζητείστε παραδείγματα εφαρμογής στο μάθημα (8’)
Στρατηγικές ενίσχυσης του κλίματος αυτονομίας 8. Ανατροφοδότηση Τεχνικές οδηγίες σε όλους τους μαθητές/τριες Κατά την εκτέλεση των ασκήσεων Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού Υποδείξεις της σωστής τεχνικής και τακτικής 9. Σχέση με μαθητές/τριες Απαντήσεις σε όλες τις ερωτήσεις Απαντήσεις με θετικό τρόπο Αναγνώριση της δυσκολίας των ασκήσεων Παρουσιάστε τις στρατηγικές ενίσχυσης της αυτονομίας και συζητείστε παραδείγματα εφαρμογής στο μάθημα (8’)
Πρακτικές μείωσης του κλίματος αυτονομίας 1. Ο εκπαιδευτικός κυριαρχεί κατά την αλληλεπίδραση του με τους μαθητές/τριες Μιλάει περισσότερο και δεν ακούει τους μαθητές/τριες Συμμετέχει στις ασκήσεις/παιχνίδια και τα μονοπωλεί 2. Επίλυση προβλημάτων Ο εκπαιδευτικός επιδεικνύει τις σωστές λύσεις, χωρίς να αφήσει χρόνο στο μαθητή/τρια να δοκιμάσει Παρουσιάστε τις στρατηγικές μείωσης της αυτονομίας, συζητείστε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο εφαρμόζονται στο μάθημα και πώς μπορούν να αποφευχθούν (8’)
Πρακτικές μείωσης του κλίματος αυτονομίας 3. Έντονη καθοδήγηση των μαθητών/τριών σε συγκεκριμένες λύσεις Αποφυγή μεθόδων που διεγείρουν τη φαντασία των μαθητών/τριών Φράσεις όπως «Η άσκηση γίνεται σωστά μόνο με αυτόν τον τρόπο» 4. Συνεχής καθοδήγηση μαθητών/τριών Συνεχής χρήση οδηγιών (π.χ. πήγαινε εκεί, πάσαρε, σούταρε κ.λ.π.) Παρουσιάστε τις στρατηγικές μείωσης της αυτονομίας, συζητείστε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο εφαρμόζονται στο μάθημα και πώς μπορούν να αποφευχθούν (8’)
Πρακτικές μείωσης του κλίματος αυτονομίας 5. Χρήση οδηγιών που δηλώνουν υποχρέωση Συχνή χρήση οδηγιών που υπενθυμίζουν στους μαθητές/τριες τις υποχρεώσεις τους (π.χ. το μάθημα είναι υποχρεωτικό αλλιώς παίρνεις απουσία, είσαι υποχρεωμένος/η να φοράς φόρμα, κλπ) Φράσεις όπως «Η άσκηση γίνεται σωστά μόνο με αυτόν τον τρόπο» 6. Χρήση υποβολιμαίων ερωτήσεων Π.χ. Γιατί δεν μας δείχνεις εσύ πως γίνεται; Μπορείς να το κάνεις όπως το έδειξα; Παρουσιάστε τις στρατηγικές μείωσης της αυτονομίας, συζητείστε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο εφαρμόζονται στο μάθημα και πώς μπορούν να αποφευχθούν (8’)
Πρακτικές μείωσης του κλίματος αυτονομίας 7. Υπενθύμιση προθεσμιών - πίεση χρόνου Συχνή χρήση υπενθυμίσεων για το χρόνο (π.χ., μας έμειναν λίγα λεπτά, δεν θα προλάβετε να παίξετε). 8. Ενίσχυση της συμμόρφωσης με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού Μπράβο, είσαι πολύ καλός μαθητής (όταν ο μαθητής/τρια εκτελεί την οδηγία του εκπαιδευτικού). 9. Κριτική στο μαθητή/τρια Π.χ., Όχι, πώς το κάνεις έτσι. Παρουσιάστε τις στρατηγικές μείωσης της αυτονομίας, συζητείστε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο εφαρμόζονται στο μάθημα και πώς μπορούν να αποφευχθούν (8’)
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 ΣΥΝΕΔΡΙΑ– 4 Χρησιμοποιώντας μικροδιδασκαλία για την επίδειξη της κατανόησης του διδακτικού υλικού Σύντομη εισαγωγή στη Συνεδρία 4 (2’)
6. Συνεδρία 3.4. Στόχοι Εξασκηθείτε στο υλικό του σχεδίου μαθήματος Προβληματιστείτε σχετικά με τη δική σας διδασκαλία και τη διδασκαλία των άλλων Λάβετε ανατροφοδότηση για τη δική σας διδασκαλία Βελτιώστε τις διδακτικές δεξιότητες Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Τονίστε τη σημασία αυτών των στόχων στη διδασκαλία (3’)
Μικροδιδασκαλία Η Μικροδιδασκαλία είναι μια τεχνική κατάρτιση των εκπαιδευτικών σύμφωνα με την οποία ο δάσκαλος εκτελεί ένα μέρος μιας συνεδρίας διδασκαλίας, προκειμένου να πάρει εποικοδομητική ανατροφοδότηση από τους συναδέλφους ή/και τους μαθητές σχετικά με το περιεχόμενο που έχει εργαστεί και ποιες βελτιώσεις μπορούν να γίνουν στη τεχνική της διδασκαλίας του. Παρέχετε τον ορισμό της μικροδιδασκαλίας και εξηγήστε τη διαδικασία (7’)
Πώς οργανώνεται; Ζητείστε από τους ασκούμενους να ετοιμάσουν ένα σύντομο μάθημα για μια μικρή ομάδα εκπαιδευόμενων Αν είναι πολλοί, χωρίστε τους ασκούμενους σε ομάδες (κάθε ομάδα ετοιμάζει ένα σύντομο μάθημα) Ζητείστε από τους ασκούμενους να διδάξουν το μάθημα στους άλλους συμμετέχοντες Ζητείστε από τους συμμετέχοντες να δώσουν ανατροφοδότηση στο μάθημα που διδάχτηκε Συνοψίστε τα σχόλια Υλοποιήστε μια συνεδρία μικροδιδασκαλίας (80’)