Σχεδίαση Διαφανειών Πρακτικός Οδηγός Μιχαηλίδη Αφροδίτη
Απλότητα Αποφεύγουμε να φορτώνουμε τις διαφάνειες με πολλές λεπτομέρειες. Ακολουθούμε τον κανόνα του «5 συν/πλην 2» (από 3 μέχρι το πολύ 7 πράγματα μπορεί να θυμάται ταυτόχρονα κάποιος – τα παραπάνω δεν μπορούν να αφομοιωθούν)
Όχι Συνοχή Προσέχουμε έτσι ώστε να υπάρχει ενιαίο ύφος στην παρουσίαση μας π.χ. χρώμα φόντου, γραμματοσειρά και μέγεθος γραμμάτων. Αυτή η διαφάνεια είναι ένα αντιπαράδειγμα για την συγκεκριμένη παρουσίαση
Συνοχή Ναι Προσέχουμε έτσι ώστε να υπάρχει ενιαίο ύφος στην παρουσίαση μας π.χ. χρώμα φόντου, γραμματοσειρά και μέγεθος γραμμάτων.
Η χρήση του κειμένου μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα Ιδιαίτερη αναφορά χρειάζεται στην περίπτωση του κειμένου μέσα σε μία παρουσίαση. Βασικό στοιχείο που πρέπει να έχουμε υπόψη σε σχέση με το κείμενο είναι το γεγονός ότι ο χρήστης, ενώ έχει συνηθίσει να βλέπει το κείμενο τυπωμένο στο χαρτί, τώρα καλείται να το διαβάσει από την οθόνη του υπολογιστή. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα μειωμένη αναγνωσιμότητα του κειμένου στην οθόνη σε σχέση με το χαρτί, καθώς η επιφάνεια της οθόνης είναι φωτεινή και ασταθής σε σχέση με τη σταθερή και ουδέτερη επιφάνεια του χαρτιού. Έχει παρατηρηθεί ότι η ταχύτητα ανάγνωσης από την οθόνη είναι 30% μικρότερη από ότι στο χαρτί. Η αναγνωρισιμότητα του κειμένου μπορεί να βελτιωθεί αν υιοθετηθούν μερικοί βασικοί κανόνες μορφοποίησης, όπως: χρήση κεφαλαίων και πεζών γραμμάτων επιλογή κατάλληλου μεγέθους γραμματοσειράς χρήση κειμένου σε μορφή πίνακα χρήση χρωμάτων χρήση έντονων πλάγιων ή υπογραμμισμένων γραμμάτων. Γενικός κανόνας: Τοποθετούμε στη διαφάνεια μόνο τις επικεφαλίδες – τα επιμέρους σημεία τα αναφέρουμε προφορικά κατά την ομιλία μας μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα
Η χρήση του κειμένου ΧΡΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ΚΑΙ πεζών ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ Χρήση γραμματοσειρών sans serif επιλογή κατάλληλου μεγέθους γραμματοσειράς Χρήση κουκίδων ή αρίθμησης Χωρισμός σε παραγράφους με ενιαίο θεματικό περιεχόμενο Χρήση tabs χρήση χρωμάτων χρήση έντονων πλάγιων ή υπογραμμισμένων γραμμάτων. χρήση κειμένου σε μορφή πίνακα Εμπλουτισμός του κειμένου με εικονίδια Χωρισμός σε περισσότερες διαφάνειες, αν χρειάζεται Προσέχουμε να είναι ευκολοδιάβαστη η παρουσίασή μας – μην ξεχνάμε ότι η οθόνη κουράζει ευκολότερα τα μάτια. Παρεμπιπτόντως, η διαφάνεια αυτή δεν ακολουθεί τον κανόνα το 5+2
Η χρήση του χρώματος στο κείμενο Αυτό είναι ένα παράδειγμα κειμένου όπου χρησιμοποιείται συνδυασμός χρωμάτων υψηλής αντίθεσης. Το φόντο είναι σκουρόχρωμο ενώ τα γράμματα είναι ανοιχτόχρωμα, κάτι που δημιουργεί μια ευανάγνωστη σύνθεση. Καλή χρήση του χρώματος – ενδείκνυται αν ο χώρος προβολής είναι πολύ φωτεινός
Η χρήση του χρώματος στο κείμενο Αυτό είναι ένα παράδειγμα κειμένου όπου χρησιμοποιείται συνδυασμός χρωμάτων υψηλής αντίθεσης. Το φόντο είναι ανοιχτόχρωμο ενώ τα γράμματα είναι σκουρόχρωμα, κάτι που δημιουργεί μια ευανάγνωστη σύνθεση. Καλή χρήση του χρώματος – πιο ξεκούραστο για τα μάτια από ότι το προηγούμενο
Η χρήση του χρώματος στο κείμενο Αυτό είναι ένα παράδειγμα κειμένου όπου χρησιμοποιείται συνδυασμός χρωμάτων χαμηλής αντίθεσης. Το αποτέλεσμα είναι δυσλειτουργικό καθώς δεν διακρίνονται εύκολα τα γράμματα πάνω στο φόντο. Κακή χρήση του χρώματος
Η χρήση του χρώματος στο κείμενο Αυτό είναι ένα παράδειγμα κειμένου όπου το φόντο είναι μπλε ενώ τα γράμματα κόκκινα, κάτι που δημιουργεί δυσκολίες στην εστίαση εκ μέρους του χρήστη. Έτσι το κείμενο αυτό είναι δύσκολο στην ανάγνωση. Πολύ κακή χρήση του χρώματος
Η χρήση του χρώματος Σχεδιάστε πρώτα την οθόνη σε μαυρόασπρο και προσθέστε το χρώμα εκ των υστέρων. Χρησιμοποιείτε το ίδιο χρώμα για την ίδια λειτουργία σε όλη την πορεία της εφαρμογής. Μη χρησιμοποιείτε το ίδιο χρώμα για διαφορετικές λειτουργίες. Μη βασίζεστε μόνο στο χρώμα για τη μετάδοση ενός μηνύματος – συνδύαστε το με κάποια άλλη ένδειξη π.χ. σχήμα, μέγεθος Γενικοί κανόνες χρήσης του χρώματος
Χρησιμοποιείτε ουδέτερα χρώματα για φόντο Η χρήση του χρώματος Χρησιμοποιείτε ουδέτερα χρώματα για φόντο Τα έντονα χρώματα κουράζουν
Χρησιμοποιείτε ουδέτερα χρώματα για φόντο Η χρήση του χρώματος Χρησιμοποιείτε ουδέτερα χρώματα για φόντο Συγκρίνετε αυτή τη διαφάνεια με την προηγούμενη
Η χρήση του χρώματος Εκμεταλλευτείτε το γεγονός ότι το ανθρώπινο μάτι είναι πιο ευαίσθητο στις διαφορές φωτεινότητας παρά χρώματος. Μια οθόνη που περιέχει στοιχεία στους ίδιους χρωματικούς τόνους με διαφορές στη φωτεινότητα είναι πιθανόν να είναι αισθητικά πιο αποδεκτή παρά μία οθόνη με πολλά διαφορετικά χρώματα. Αντί να βάλουμε πολλά χρώματα...
Η χρήση του χρώματος Εκμεταλλευτείτε το γεγονός ότι το ανθρώπινο μάτι είναι πιο ευαίσθητο στις διαφορές φωτεινότητας παρά χρώματος. Μια οθόνη που περιέχει στοιχεία στους ίδιους χρωματικούς τόνους με διαφορές στη φωτεινότητα είναι πιθανόν να είναι αισθητικά πιο αποδεκτή παρά μία οθόνη με πολλά διαφορετικά χρώματα. ... μπορούμε να βάλουμε πολλές αποχρώσεις του ίδιου χρώματος
Η χρήση του χρώματος Χρησιμοποιείστε το πολύ 5 διαφορετικά χρώματα. Όπου αυτό δεν είναι δυνατό, τότε μη χρησιμοποιείτε περισσότερα από δύο επιπλέον χρώματα. Ισχύει και εδώ ο κανόνας του 5+2
Η χρήση του χρώματος Χρησιμοποιείστε το πολύ 5 διαφορετικά χρώματα. Όπου αυτό δεν είναι δυνατό, τότε μη χρησιμοποιείτε περισσότερα από δύο επιπλέον χρώματα. Συγκρίνετε αυτή τη διαφάνεια με την προηγούμενη
Η χρήση του χρώματος Χρησιμοποιείστε το ίδιο βασικό χρώμα για να ομαδοποιήσετε στοιχεία που σχετίζονται μεταξύ τους. Η ομαδοποίηση μπορεί να βοηθήσει και να κατευθύνει το χρήστη
Η χρήση του χρώματος Αποφύγετε τη χρήση συμπληρωματικών χρωμάτων το ένα δίπλα στο άλλο. Χρώμα με μέτρο
Η χρήση του χρώματος Χρησιμοποιείτε χρώματα υψηλού κορεσμού και φωτεινότητας για να τραβήξετε την προσοχή του χρήστη! την προσοχή του χρήστη! Το μάτι πέφτει πρώτα στο έντονο χρώμα
Οπτικό βάρος (η πρώτη εντύπωση μετράει) Μέγεθος Σχήμα Χρώμα Φωτεινότητα Αντίθεση με φόντο Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τα παραπάνω για να τραβήξουμε την προσοχή του χρήστη σε συγκεκριμένο σημείο πρώτα Συμμετρία
Παράδειγμα 1 Καλό είναι επίσης να ταιριάζουμε τα χρώματα, σχήματα κλπ με το περιεχόμενο της παρουσίασης
Παράδειγμα 2 Καλό είναι επίσης να ταιριάζουμε τα χρώματα, σχήματα κλπ με το περιεχόμενο της παρουσίασης