Ερευνητικά εργαλεία των ΘΚΠ Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) Test of Gross Motor Development (TGMD) Movement Assessment Battery for Children (MABC) Peabody Developmental Motor Scales (PDMS)
Ερευνητικό εργαλείο: Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, 1978 (ΒΟΤΜΡ) Τεστ Κινητικής Επάρκειας Εξετάζει αδρές και λεπτές κινητικές δεξιότητες σε οκτώ δοκιμασίες. Αποτίμηση της κινητικής λειτουργίας παιδιών ηλικίας 41/2 – 141/2.
Ταχύτητα και ευκινησία (running speed and agility) Ισορροπία (balance) Αμφίπλευρος συντονισμός (bilateral coordination) Δύναμη (strength) Συντονισμός άνω άκρων (upper-lιmb coordination) Ταχύτητα αντίδρασης (response speed) Οπτικοκινητικός συντονισμός (visual motor control) Ταχύτητα και επιδεξιότητα άνω άκρων (upper-limb speed and dexterity)
Ταχύτητα και ευκινησία (running speed and agility) παλίνδρομο τρέξιμο 13.7 μέτρα με χειρισμό αντικειμένου (σε δευτερόλεπτα). Ο μαθητής/ τρια πρέπει να τρέξει όσο πιο γρήγορα μπορεί μια απόσταση 13,7 μ, να πιάσει ένα αντικείμενο ακουμπισμένο στο έδαφος και να επιστρέψει στην αφετηρία (δύο προσπάθειες και καταγράφουμε την καλύτερη)
Ισορροπία (balance), στατική ισορροπία (με το ένα πόδι σε δοκό-σε δευτερόλεπτα) και δυναμική (βήματα πάνω σε δοκό) Στατική ισορροπία: 2 προσπάθειες, κλειστά μάτια με ‘δυνατή’ πλευρά πάνω σε δοκό ισορροπίας Δύο προσπάθειες, καταγράφουμε την καλύτερη. Στα 10 δευτ. σταματάμε (η καλύτερη δυνατή βαθμολογία) Δυναμική ισορροπία: 2 προσπάθειες, ανοιχτά μάτια με βηματισμό πάνω στη δοκό ισορροπίας, από φτέρνα σε μύτη. Μετράμε και καταγράφουμε τον συνολικό αριθμό βημάτων πάνω στη δοκό
Αμφίπλευρος συντονισμός (bilateral coordination) Tapping feet alternatively, while making circles with fingers (χτύπημα εναλλάξ της μύτης των ποδιών με ταυτόχρονη περιστροφική προς τα έξω κίνηση των δακτύλων-δεικτών) Η διάρκεια είναι 90 δευτ με στόχο να κάνει 10 επαναλήψεις. Η βαθμολογία είναι Pass/ Fail
Αμφίπλευρος συντονισμός (bilateral coordination) Jumping up and clapping hands (πηδάω και χτυπάω στον αέρα όσα περισσότερα παλαμάκια μπορώ, πριν την προσγείωση) Δύο προσπάθειες και καταγράφουμε την καλύτερη. Μετράμε πόσα παλαμάκια. Το μέγιστο είναι το 5, όπου παίρνει και την καλύτερη δυνατή βαθμολογία
Δύναμη (strength) Standing broad jump Προσομοιάζει το οριζόντιο άλμα Τρεις προσπάθειες και καταγράφουμε την καλύτερη
Συντονισμός άνω άκρων (upper-lιmb coordination) Catching a tossed ball with both hand Υποδοχή ‘μαλακής’ μπάλας (τένις) από απόσταση 3 μέτρων ‘Πετάγματα’ της μπάλας από κάτω, με στόχο να φτάσουν ανάμεσα στη λεκάνη και τον ώμο του μαθητή Η υποδοχή γίνεται από ‘κάτω’ (οι παλάμες του μαθητή/ τριας ‘κοιτάζουν’ προς τα πάνω)
Συντονισμός άνω άκρων (upper-lιmb coordination) Throwing a ball at a target with preferred hand (μπαλάκι τέννις) Σε απόσταση 1,5 μέτρου (5 feet) από στόχο Overhand (πάνω από τον ώμο) Ο στόχος στο ύψος των ματιών του μαθητή/ τριας Μία δοκιμαστική προσπάθεια και 5 συνεχόμενες στη συνέχεια Καταγράφουμε τις σωστές ρίψεις (μέσα στο στόχο)
Ταχύτητα αντίδρασης (response speed) Ταχύτητα αντίδρασης: Ο αντίχειρας ‘φρενάρει’ την κίνηση προς τα κάτω του χάρακα που ελευθερώνει ο εξεταστής Η οριζόντια απόσταση του αντίχειρα από την αφετηρία του χάρακα είναι 1,3 έως 2,5 εκατοστά περίπου Από τη στιγμή που θα αφήσει ο εξεταστής τον χάρακα ελεύθερο και θα αρχίσει να κινείται προς τα κάτω, ο μαθητής/ τρια πρέπει να ‘φρενάρει’, όσο πιο γρήγορα μπορεί, την κίνηση του χάρακα αποκλειστικά με τον αντίχειρα του/ της
Οπτικοκινητικός συντονισμός (visual motor control) 3 Δοκιμασίες a) Drawing a line through a straight path with preferred hand Μετράμε πόσες φορές βγαίνει το μολύβι έξω από τη γραμμή b) Copying a circle with preferred hand 2: χωρίς λάθη και κενά, προσομοιάζει τον κύκλο. 1: με μικρά λάθη και κενά. Τα ¾ προσομοιάζουν τον κύκλο 0:περισσότερα λάθη, δεν προσομοιάζει τον κύκλο c) Copying overlapping pencils with preferred hand 2: χωρίς λάθη και κενά, προσομοιάζει το σχήμα των μολυβιών. 1: με μικρά λάθη και κενά. Τα ¾ προσομοιάζουν το σχήμα των μολυβιών. 0:περισσότερα λάθη, δεν προσομοιάζει το σχήμα των μολυβιών
Ταχύτητα και επιδεξιότητα άνω άκρων (upper-limb speed and dexterity) Sorting shape cards with preferred hand Κρατάει μια ανακατεμένη τράπουλα με κόκκινα και μπλε χαρτιά. Με το ‘μη κυρίαρχο’ χέρι κρατάει την τράπουλα και με το ‘κυρίαρχο’ χέρι ξεχωρίζει τα χαρτιά, ανάλογα με το χρώμα τους Η δοκιμασία κρατάει 15 δευτ Μετράμε τον αριθμό των χαρτιών που σωστά ταξινομήθηκαν από τον μαθητή/ τρια
Ταχύτητα και επιδεξιότητα άνω άκρων (upper-limb speed and dexterity) Making dots in circles with preferred hand Με ένα μολύβι στο κυρίαρχο χέρι, προσπαθεί ο μαθητής/ τρια να σημειώσει μια τελεία σε καθένα από τους κύκλους που βρίσκονται μπροστά του αποτυπωμένοι πάνω στο χαρτί. Καταγράφονται οι κύκλοι με τις τελείες (και τις παύλες-σημάδια) στους οποίους αφήνει αποτύπωμα ο μαθητής/ τρια Συνολική διάρκεια 15 δευτ
Δείκτες εγκυρότητας και αξιοπιστίας εξεταστών Οι κινητικές δεξιότητες που μετράει το ΒΟΤΜΡ είναι ενδεικτικές της κινητικής ανάπτυξης στην παιδική ηλικία και εφηβεία (Bruininks, 1978). Εγκυρότητα περιεχομένου (Bruininks, 1978) Συντελεστής αξιοπιστίας του Short form (test retest = 0.87). a 15/7/2005 ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ: ΕΞΕΤΑΣΕ -ΣΧΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΤΕΣΤ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ -ΤΗΝ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ ΣΤΙς 46 ΑΣΚΗΣΕΙΣ -ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΜΕΙΟΝΕΞΙΑ - ΤΟΥς ΣΥΣΧΕΤΙΣΜΟΥΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΤΕΣΤ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ