Διαφοροποίηση της διδασκαλίας για μαθητές με αυτισμό

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΈΝΑ CHAT ΔΙΚΟ ΜΑΣ ONLINE ΚΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΌ ΌΛΑ ΔΩΡΕΑΝ.
Advertisements

Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος Νεότερα Δεδομένα Χρόνια, νευρο-αναπτυξιακή διαταραχή με νευρολογικά καθοριζόμενες διαφορές: 1.Στη ρύθμιση της προσοχής.
4ο ΕΤΟΣ -ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑ Ε. Πανουργιά
ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΚΕΝ ΣΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ MedISys MedISys Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα υγείας Τεχνολογία αιχμής Κάλυψη του θεσμικού.
Ράνια Μούσσα Α ’ Γυμνασίου.  Υπερυπολογιστής ονομάζεται ένας υπολογιστής που διαφέρει αισθητά απ ' τους υπολογιστές που χρησιμοποιούνται από απλούς χρήστες.
Ετοιμότητα στην περίπτωση Καταστροφών - Βιολογικό παράγοντα - Χημικό παράγοντα - Ραδιενεργό παράγοντα.
Νίκη Βογιατζή MEd, Ειδική Παιδαγωγός Εξειδικευμένη στον αυτισμό.
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ. ΄νεύρωση΄ Παλαιά ψυχιατρική ορολογία για να περιγράψει καταστάσεις που χαρακτηρίζονταν από χρόνιο άγχος και περιελάμβανε μη ψυχωσικές.
Ψυχιατρική Σημειολογία. ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ:Κατάσταση εγρηγόρσης Α.ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ (disturbances of consciousness) Απώλεια του προσανατολισμού Διανοητική.
Στοιχεία Ψυχοδυναμικής Θεωρίας Κομοτηνή 02 /10/201 2 Θεοφάνης Βορβολάκος Ψυχίατρος Λέκτορας ΔΠΘ.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ-ΕΚΤΕΛΕΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ της ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Ο εκπαιδευτικός ως ‘αρχιτέκτονας της διδασκαλίας’ «Επιστήμονας» και «Δάσκαλος» Ιωάννης Ε. Βρεττός.
Σχολείο: 2 o Ε.Π.Α.Λ. Τα θετικά του διαδικτύου και ο Εθισμός. ΜΑΘΗΤΕΣ: Μαρίνα Σέλκο Χρήστος Ποιμενόπουλος Παναγιώτης Σταυρόπουλος Γεωργία Σιώσιου Απόστολος.
Οδηγός σύνδεσης στο περιβάλλον τηλεδιάσκεψης Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας ΠΜΣ Οπτικοακουστικές Τέχνες στη Ψηφιακή Εποχή.
Διάλεξη 5:. Μαθητές με ιδιαιτερότητες στη σχολική τάξη. Ένταξη και ενσωμάτωση. Εαρινό εξάμηνο Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή, Δρ. Ετήσιο πρόγραμμα παιδαγωγικής.
Μετεγχειρητική Νοσηλευτική Φροντίδα Άμεση Μετεγχειρητική Φροντίδα Η μετεγχειρητική εκτίμηση του ασθενούς από την «κεφαλή μέχρι τα πόδια» περιλαμβάνει (αλλά.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ στο ΓΥΜΝΑΣΙΟ Γιώργος Σούλτης.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΚΥΠΡΟΥ 9, 10 Οκτωβρίου 2015
Η αξιολόγηση της ψυχικής υγείας 1/2
«Πρόγραμμα μέτρων εξατομικευμένης υποστήριξης μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για τη μεγιστοποίηση της ακαδημαϊκής και κοινωνικής.
Το Διαδίκτυο στο Μάθημα της Ξένης Γλώσσας
ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Φροντίδα παιδιού με ψυχογενή ανορεξία
Αθηνά Πατελάρου, RN, MSc, PhD
ΔΕΠ-Υ Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής -Υπερκινητικότητα
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΟ 1975 ΚΑΙ ΜΕΤΑ
Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Δ. Ζμπάινος Λέκτορας Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης & Σχολικών προγραμμάτων
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ / ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΕΡΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Σύγκριση των μοντέλων LPC και.
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ
Ορισμός, μέσα και χαρακτηριστικά φαινομένου
… αισθάνομαι τον Διάλογο σαν έναν "φορτιστή" δημιουργικότητας και αλληλεπίδρασης … συμμετέχουσα.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Θέατρο σκιών.
Χέρια που «μιλούν» Χέρια που «ακούνε»
Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος(DSM V)
Παιδαγωγικές Εφαρμογές Η/Υ ΑΣΠΑΙΤΕ – ΕΠΠΑΙΚ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ
Ασφαλεια στο διαδικτυο
ΠΡΌΛΟΓΟΣ Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τα αφροδίσια νοσήματα διότι είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τους ανθρώπους στη.
Διαδίκτυο Internet Διασύνδεση Δικτύων International Network
Σύστημα Ταξινόμησης & Κωδικοποίησης
Τηλεργασία – Ασύγχρονη και Σύγχρονη Συνεργασία από απόσταση
Το εκπαιδευτικο λογιςμικο
TEACHING MIXED LEVELS Διδασκαλία σε τάξεις μεικτής ικανότητας
ΔΙΑΛΕΞΗ 13 Ετοιμότητα στην περίπτωση Καταστροφών - Βιολογικό παράγοντα - Χημικό παράγοντα - Ραδιενεργό παράγοντα.
"Για να σερφάρεις στο Internet με ασφάλεια"
Μελέτη περίπτωσης παιδιού με Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και δραστηριότητας και συνοδά προβλήματα μάθησης. Διεξαγωγή: Διεπιστημονική Ομάδα του ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
Αυτιστική διαταραχή – Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές
Ιστορίες για παιδιά και γονείς
Τι είναι ψυχιατρική; Eίναι ο κλάδος της ιατρικής επιστήμης που ασχολείται με τη διερεύνηση των αιτιών, τη διάγνωση, τη θεραπεία ή και την αποκατάσταση.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝ Οι μαθητές του ΣΤ2.
Διαδίκτυο Internet Διασύνδεση Δικτύων International Network
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Άγχος Φόβος
H εξέλιξη της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα στον 20ο αιώνα
Σπανάκη Ειρήνη PhD , Ειδική Αγωγή
3 Σ υ σ τ ή μ α τ α α ν α φ ο ρ ά ς κ α ι χ ρ ό ν ο υ
Ψευδή προφίλ στο facebook
Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια
Η Ένταση του Ηλεκτρικού Πεδίου – Δυναμικές Γραμμές.
Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη
Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη
Διαταραχές διάθεσης (Διπολική διαταραχή Κατάθλιψη)
Διαταραχή ελλειματικής προσοχής-Υπερκινητικότητας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διαφοροποίηση της διδασκαλίας για μαθητές με αυτισμό Ντορέττα Αστέρη

Περιεχομενα Περιγραφή της ΔΑΦ Βασικές αρχές της εκπαίδευσης παιδιών με ΔΑΦ & αποτελεσματικές παρεμβάσεις Διαφοροποιημένη διδασκαλία Μελέτη περίπτωσης μαθητή με ΔΑΦ στο ειδικό σχολείο Μελέτη περίπτωσης μαθητή με ΔΑΦ στο γενικό σχολείο Ντ. Αστέρη

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΤΟΥ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ (ΔΑΦ) Ντ. Αστέρη

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΑΦ Οι όροι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές & Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος περιγράφουν ένα ευρύ φάσμα νευρο-αναπτυξιακών διαταραχών με κοινά χαρακτηριστικά: Τη διαταραγμένη κοινωνική αλληλεπίδραση, λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία Τα περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς Ντ. Αστέρη

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ Κοινωνικές-επικοινωνιακές δεξιότητες Συναισθηματικές εκδηλώσεις Προφορικός λόγος Μίμηση Προσοχή Παιχνίδι Ντ. Αστέρη & Π. Γαλάνης

Γνωστικές λειτουργίες: 60% περίπου των παιδιών με ΔΑΦ έχει ΔΝ<70 Ασταθής ρυθμός μάθησης Ελλιπής ανάπτυξης της «Θεωρίας του Νου» Επιτελικές δυσλειτουργίες Ελλιπής «κεντρική συνοχή» Ντ. Αστέρη

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΠΛΕΟΝΑΣΜΟΙ Στερεοτυπικές αντιδράσεις Αντίσταση στην αλλαγή της ρουτίνας Εμμονικά ενδιαφέροντα Προβλήματα συμπεριφοράς Ιδιαίτερες ικανότητες (χωρίς λειτουργική αξία) Ντ. Αστέρη

http://www.youtube.com/watch?v=lX4GHZOL-XQ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ Ντ. Αστέρη & Π. Γαλάνης

ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Συχνότητα εμφάνισης: 1/88 (CDC, 2012) Αναλογία αγοριών-κοριτσιών: 4-1 20-25% των παιδιών με ΔΑΔ εμφανίζει παλινδρόμηση δεξιοτήτων Ντ. Αστέρη & Π. Γαλάνης

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ Ισχυρές ενδείξεις Η κρίσιμη περίοδος για την ανάπτυξη του αυτισμού είναι κατά τη διάρκεια της κύησης Ο αυτισμός έχει οργανική αιτιότητα: οφείλεται σε βλάβη μιας συγκεκριμένης περιοχής ή συστήματος του εγκεφάλου Είναι πολυ-παραγοντικό φαινόμενο Ντ. Αστέρη

ΔΙΑΓΝΩΣΗ Διάγνωση μέσω των διαγνωστικών κριτηρίων DSM-V ή ICD-10, συνήθως στην ηλικία των 2-3 ετών. Δυνατότητα ανίχνευσης σοβαρών αναπτυξιακών διαταραχών στην ηλικία των 18-24 μηνών: M-CHAT Ντ. Αστέρη

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Λήψη ιστορικού από τους γονείς Αξιολόγηση του αναπτυξιακού επιπέδου Υπολογισμός του δείκτη νοημοσύνη Αξιολόγηση του προφορικού λόγου Αξιολόγηση προσαρμοστικής συμπεριφοράς Ντ. Αστέρη

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Αξιολόγηση βάσει του Αναλυτικού Προγράμματος του Αυτισμού Αξιολόγηση ενισχυτών Λειτουργική αξιολόγηση προβλημάτων συμπεριφοράς Ντ. Αστέρη

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΑΦ Ντ. Αστέρη

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΒΕΛΤΙΣΤΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ Πρώιμη παρέμβαση: Έναρξη της παρέμβασης στην ηλικία των 2-4 ετών Εντατικότητα παρέμβασης: Αναλογία εκπαιδευτή – παιδιού 1-1, για 20-30 ώρες την εβδομάδα Διάρκεια εντατικής παρέμβασης : 2-3 έτη Ντ. Αστέρη

Κατάρτιση Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΕΠ), με έμφαση: Κατάρτιση Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΕΠ), με έμφαση: Στην ανάπτυξη της αυτονομίας Στη γενίκευση και διατήρηση των δεξιοτήτων Στην αντιμετώπιση των προβλημάτων συμπεριφοράς Συμμετοχή του παιδιού με ΔΑΦ σε εποικοδομητικές δραστηριότητες καθόλη τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο Ντ. Αστέρη

Προγραμματισμός της ένταξης του παιδιού με ΔΑΦ στο γενικό σχολείο, εφόσον αυτό εξυπηρετεί τους στόχους του ΕΕΠ Εφαρμογή ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων βασισμένων στην Ανάλυση της Συμπεριφοράς Εφαρμογή, αρχικά, αυστηρά δομημένου προγράμματος εκπαίδευσης. Αργότερα απαιτείται η εισαγωγή πιο νατουραλιστικών προσεγγίσεων Ντ. Αστέρη

Διαρκής αξιολόγηση της προόδου του μαθητή με σκοπό την αναδιάρθρωση του ΕΕΠ και της διδασκαλίας Διαρκής κατάρτιση των εκπαιδευτικών παιδιών με ΔΑΦ, παροχή εποπτείας και στήριξης για την αντιμετώπιση της εργασιακής εξουθένωσης Ενεργός συμμετοχή της οικογένειας στην εκπαίδευση του παιδιού τους και παροχή στήριξης και συμβουλευτικής Ντ. Αστέρη

ΒΑΣΙΚΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ανάπτυξη κινήτρων για συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία Δημιουργία μιας θετικής παιδαγωγικής σχέσης Περιορισμός των δυσπροσάρμοστων μορφών συμπεριφοράς που παρεμποδίζουν τη μάθηση Ντ. Αστέρη

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: Μίμησης Κατανόησης και εκφοράς του λόγου (με έμφαση στην αυθόρμητη και λειτουργική επικοινωνία) Κοινωνικής αλληλεπίδρασης Παιχνιδιού (ιδιαίτερα ομαδικού) Αναγνώρισης και έκφρασης συναισθημάτων «Θεωρίας του νου» Ντ. Αστέρη

Αδρής και λεπτής κινητικότητας Αυτοϋπηρέτησης και ψυχαγωγίας Προσοχής Αδρής και λεπτής κινητικότητας Αυτοϋπηρέτησης και ψυχαγωγίας Προσχολικών και σχολικών δεξιοτήτων Ντ. Αστέρη

ΔΟΜΗΜΕΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΕΣ – ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ Κάθε δεξιότητα αναλύεται σε μικρότερα βήματα Παρέχεται συστηματικά τμηματική βοήθεια Δίνεται έμφαση στις αλλεπάλληλες επαναλήψεις διδακτικών επεισοδίων Οι επιθυμητές αντιδράσεις του παιδιού ακολουθούνται από ενισχυτικά επακόλουθα Η παρέμβαση χαρακτηρίζεται από συνέπεια και σταθερότητα Κυρίαρχη θέση στις διδακτικές τεχνικές κατέχει ο Κύκλος Συστηματικής Διδασκαλίας Ντ. Αστέρη

ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ Το βάρος της παρέμβασης μεταφέρεται στην αυθόρμητη πρωτοβουλία του παιδιού, την οποία ο εκπαιδευτής αξιοποιεί προκειμένου να του διδάξει νέες λεκτικές και επικοινωνιακές δεξιότητες (π.χ. Incidental teaching) Η ενίσχυση σχετίζεται άμεσα με την επικοινωνιακή προσπάθεια του μαθητή Ντ. Αστέρη

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ T.E.A.C.C.H. Χρησιμοποιεί τις διδακτικές τεχνικές της Ανάλυσης της Συμπεριφοράς (κυρίως των νατουραλιστικών προσεγγίσεων) Υιοθετεί ευρήματα της γνωστικής ψυχολογίας Στοχεύει στην τροποποίηση του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, ώστε να καταστεί «φιλικό» προς τη διαταραχή του αυτισμού Ντ. Αστέρη

Δίνει έμφαση στις δεξιότητες επικοινωνίας και στην αυτόνομη εργασία Δίνει έμφαση στις δεξιότητες επικοινωνίας και στην αυτόνομη εργασία Στηρίζεται στη χρήση δομημένης διδασκαλίας η οποία επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης διαφορετικών τύπων οπτικής βοήθειας, όπως: Τα προγράμματα αυτοαπασχόλησης Τη φυσική δόμηση του χώρου της τάξης Την οπτική/φυσική δόμηση του χώρου εργασίας και των δραστηριοτήτων Ντ. Αστέρη

ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε το περιεχόμενο της διδασκαλίας Διαφοροποιούμε το περιεχόμενο της διδασκαλίας Για να δώσουμε έμφαση στην ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε το περιεχόμενο της διδασκαλίας Διαφοροποιούμε το περιεχόμενο της διδασκαλίας Για να διδάξουμε την έννοια Ντ. Αστέρη

Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε το περιεχόμενο της διδασκαλίας Διαφοροποιούμε το περιεχόμενο της διδασκαλίας Για να βοηθήσουμε το μαθητή να διατηρήσει και να γενικεύσει μια μαθημένη δεξιότητα Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε τη διαδικασία της διδασκαλίας Για να προσαρμόσουμε το περιβάλλον της τάξης στην ανάγκη του μαθητή για συστηματοποίηση http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pOAivs58SOU Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε τη διαδικασία της διδασκαλίας Για να επικοινωνήσουμε με το μαθητή μας με εναλλακτικό της ομιλίας τρόπο (π.χ. οπτικά βοηθήματα και πρόσωπο με πρόσωπο συνδιαλλαγή) Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε τη διαδικασία της διδασκαλίας Όταν χρειάζεται να δώσουμε διαφορετική άσκηση στο μαθητή μας, ανάλογη του προσληπτικού του λόγου Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε τη διαδικασία Με άμεση διδασκαλία και τεχνικές όπως: Ο κύκλος της συστηματικής διδασκαλίας Η τμηματική παροχή βοήθειας ώστε να μην αφήνονται περιθώρια για λάθη Η σταδιακή διαμόρφωση της συμπεριφοράς Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε τη διαδικασία Εφαρμόζοντας τη διδακτική τεχνική της ανάλυσης έργου και της διδασκαλίας αλυσιδωτών αντιδράσεων, όπου το κάθε βήμα είναι άμεση συνέπεια του προηγούμενου Ντ. Αστέρη

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΟΠΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ Ντ. Αστέρη

Ντ. Αστέρη

Ντ. Αστέρη

Η αμοιβή παρέχεται στο τέλος της αλυσίδας αντιδράσεων Ντ. Αστέρη

Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε τη διαδικασία για να εισάγουμε: Προγράμματα αυτο-απασχόλησης Ευκαιρίες μίμησης προτύπου Συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε τη διαδικασία Για να υπάρχει η ευελιξία της ευκαιριακής μάθησης, πολύ πρόσφορης για τους μαθητές με ΔΑΦ Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε τη διαδικασία Όταν είναι ανάγκη να επικοινωνήσουμε εναλλακτικά Ντ. Αστέρη

ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΜΕ ΜΑΚΑΤΟΝ για μαθητές ΔΑΦ που δεν χρησιμοποιούν την ομιλία Ντ. Αστέρη

ΔΙΔΑΣΚΩ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ Ντ. Αστέρη

Διαφοροποιούμε το προϊόν και τη μέθοδο αξιολόγησης Ενδοατομικά κριτήρια Λειτουργική αξιολόγηση της συμπεριφοράς Συλλογή ποσοτικών δεδομένων Ντ. Αστέρη

Έλεγχος αναγνωστικής Κατανόησης με εναλλακτική Επικοινωνία ΜΑΚΑΤΟΝ Ντ. Αστέρη & Π. Γαλάνης

Μελέτη περίπτωσης μαθητή ΔΑΦ στο Ειδικό Σχολείο Ντ. Αστέρη & Π. Γαλάνης

ΣΕ ΟΜΑΔΑ 6 μαθητών με ΔΑΦ που έχουν αναπτύξει βασική επικοινωνία εντάσσεται ο Κ. Ο Κ. επικοινωνεί χωρίς ομιλία. Όλη η τάξη έχει καλλιεργήσει την επικοινωνία σε κάποιο βαθμό μέσω ΜΑΚΑΤΟΝ Ντ. Αστέρη

ΣΕ ΟΜΑΔΑ 6 μαθητών με ΔΑΦ που αυτό-εξυπηρετούνται Ο Κ. αυτό-εξυπηρετείται υποβοηθούμενος Όλη η τάξη έχει εκπαιδευτεί σε πρόγραμμα αυτό-εξυπηρέτησης με σταδιακή απόσυρση της καθοδήγησης Ντ. Αστέρη

Η ομάδα των 7 μαθητών συνολικά διδάσκεται όλο το λεξιλόγιο και τις δεξιότητες για το σώμα Ο Κ. συμμετέχει ως προς την ανάπτυξη δεξιοτήτων και η επικοινωνία του μεσολαβείται από κάρτες ΜΑΚΑΤΟΝ Ντ. Αστέρη

Περιοχές διδασκαλίας και διαφοροποίηση για τον Κ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΜΕ ΛΟΓΟ, ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΙ ΝΟΗΜΑ ΜΑΚΑΤΟΝ ταυτόχρονα. ΛΟΓΟΣ (προφορικός & γραπτός): συνοδεύω στα φύλλα εργασίας με εικόνες και νοήματα ΜΑΚΑΤΟΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: δραστηριότητες γύρω από το «ιατρείο» μας. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑ: παιχνίδια ρόλων για τη φροντίδα του εαυτού. Ντ. Αστέρη

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ Η δραστηριότητα είναι ίδια, ο στόχος διαφοροποιείται κατά μαθητή και για τον Κ είναι σημαντικά διαφοροποιημένος όταν οι συμμαθητές του εργάζονται στα φύλλα εργασίας ανάγνωσης και γραφής. Η ομάδα των 7 μαθητών εργάζεται μαζί το περισσότερο πρόγραμμα της ημέρας. Ντ. Αστέρη

ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΔΑΦ ΣΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ντ. Αστέρη

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΟΥ Ηλικία: 8 ετών και 6 μηνών Διάγνωση: Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή Τάξη: Β’ τάξη του γενικού δημοτικού σχολείου, με παράλληλη στήριξη Διάσπαση προσοχής και στερεοτυπικές αντιδράσεις στην κίνηση και στην ομιλία Προφορικός λόγος σε επίπεδο απλής πρότασης Δυσκολία στην κατανόηση σύνθετων οδηγιών Ντ. Αστέρη

Σημαντικά ποιοτικά και ποσοτικά ελλείμματα στις κοινωνικές δεξιότητες Μειωμένη εποικοδομητική συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία και απόκριση σε ερωτήσεις και εντολές της δασκάλας Δυσκολία προσαρμογής στις αλλαγές της ρουτίνας Αδυναμία αυτόνομης τήρησης των ρουτινών του σχολείου και της τάξης Αδυναμία συμμετοχής σε ομαδικά παιχνίδια Έλλειψη πρωτοβουλιών για αλληλεπίδραση με τους συμμαθητές του Ντ. Αστέρη

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ: ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ Παρέχονται αρκετές ευκαιρίες να μετέχει στο μάθημα (π.χ. να απαντά σε ερωτήσεις) Γίνεται διαρκής επίσταση της προσοχής του όταν χρειάζεται Το παιδί με ΔΑΦ και οι συμμαθητές του επαινούνται για την προσοχή τους στο μάθημα Του αναθέτονται καθήκοντα βοηθού τα οποία εκτελεί μόνος του ή σε συνεργασία με κάποιο συμμαθητή του Ντ. Αστέρη

Καθοδηγείται να παρατηρεί τι κάνουν οι συμμαθητές του την ώρα του μαθήματος Η εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης (ή ο διπλανός μαθητής) του υπαγορεύει χαμηλόφωνα την απάντηση σε ερώτηση της δασκάλας Του παρέχεται υπενθύμιση και βοήθεια να σηκώνει το χέρι του προκειμένου να απαντήσει σε μια ερώτηση, να ζητήσει βοήθεια ή ενίσχυση από τη δασκάλα Ντ. Αστέρη

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΥΤΟΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ (Γαλάνης, 2011) Ορισμός επιθυμητής συμπεριφοράς: Να συμμετέχει εποικοδομητικά στη μαθησιακή διαδικασία Ορισμός της επιθυμητής και της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς στο παιδί: «Προσέχω», «Δεν προσέχω». Επιλογή ενισχυτών που παρέχονται σε συνάρτηση με την επίτευξη του στόχου Ντ. Αστέρη

Επιλογή του συστήματος αυτοκαταγραφής: Ένα ειδικά διαμορφωμένο φύλλο καταγραφής με ΝΑΙ και ΟΧΙ τα οποία το παιδί κυκλώνει ανάλογα με το αν εκδηλώνει ή όχι την επιθυμητή συμπεριφορά, κάθε φορά που τον ρωτάει η δασκάλα αν προσέχει Ντ. Αστέρη

Ντ. Αστέρη

Καθορισμός κριτηρίου ενίσχυσης: Όταν ο μαθητής κυκλώνει όλα τα ΝΑΙ κερδίζει τον ενισχυτή. Αρχικά το παιδί πρέπει να αυτοδιαχειριστεί τη συμπεριφορά του για 10’. Σταδιακά αυξάνεται η διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος σε 40’. Εκπαίδευση: Η εκπαίδευση στη διάκριση και καταγραφή της συμπεριφοράς γίνεται με παροχή βοήθειας (παρουσίαση προτύπου προς μίμηση, λεκτική και σωματική καθοδήγηση) και ενίσχυσης Ντ. Αστέρη

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 5 μήνες μετά την εισαγωγή της παρέμβασης ο Γιάννης συμμετείχε εποικοδομητικά σε ποσοστό 50% της διάρκειας του μαθήματος. Ο μαθητής έμαθε εντός σύντομου χρονικού διαστήματος (περίπου 3 διδ. ώρες) να αυτοκαταγράφει τη συμπεριφορά του με ακρίβεια κατά μέσο όρο 80% Ντ. Αστέρη