1 Πολιτιστικός ιμπεριαλισμός- πολιτιστική παγκοσμιοποίηση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πολιτική Συμμετοχή στο Ίντερνετ και Διπλωματία των Πολιτών Ρωμανός Γεροδήμος Online Mobilisation and Citizen Diplomacy Roman Gerodimos.
Advertisements

Μια ελπίδα....  Προστασία και αξιολόγηση του φυσικού περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων  Διατήρηση πολιτισμού και παραδόσεων  Ενίσχυση της αρμονικής.
Κατερίνα Νικολαϊδου, Αρχαιολόγος, ΜΑ in Museum Studies, Diploma in European Studies Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας, ΥΠΠΟΑ Project DigiArt (Horizon 2020),
Ράνια Μούσσα Α ’ Γυμνασίου.  Υπερυπολογιστής ονομάζεται ένας υπολογιστής που διαφέρει αισθητά απ ' τους υπολογιστές που χρησιμοποιούνται από απλούς χρήστες.
Αντιλήψεις και στερεότυπα των χρηστών των νέων τεχνολογιών απέναντι στην καινοτομία Κοντού Β. Χαρίκλεια ΠΒ Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος Πληροφορική.
3 ο Γυμνάσιο Τρικάλων Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη Τίτλος Θέματος: «Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς» Ονοματεπώνυμο και ειδικότητα.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Μαθητές με αυτισμό » ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ.
Ακρόπολη Αθηνών Ακρόπολη Αθηνών Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτησηπλοήγησηαναζήτησηπλοήγησηαναζήτηση Ακρόπολις Αθηνών ΟΥΝΕΣΚΟ.
Χρήση Κειμενογράφου & Μέγεθος Εργασίας Το μέγεθος της εργασίας θα πρέπει να προσεγγίζει τον προκαθορισμένο αριθμό λέξεων, με μια απόκλιση ± 15%. Δηλαδή,
ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κοντέος Βασικές αρχές οικονομικής θεωρίας.
ΑΓΡΙΑ ΖΩΑ ΜΑΡΙΑ ΤΟΜΑΡΑ ΙΩΣΗΦ ΚΑΣΝΕΤΣΗ ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΖΙΟΖΙΩΚΟΥ.
1 Προχωρημένη Χρηματοοικονομική Λογιστική Γιώργος Γιαννόπουλος.
Η Οργανωμένη Κοινωνία Πολιτών στην Ελλάδα: Mπορεί να γίνει ισχυρή ? Aστέρης Χουλιάρας Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Συμβουλευτική και Δια Βίου Ανάπτυξη Καθηγήτρια: Θ. Τσακίρη Δια Βίου... Μάθηση - Εκπαίδευση - Κατάρτιση - Ανάπτυξη Εννοιολογικές αποσα Δια Βίου... Μάθηση.
ΑΦΗΓΗΣΗ Ορισμός (ενότητα 3) Μορφές αφήγησης (ενότητα 3) Δομή αφηγηματικού κειμένου (ενότητα 3) Το ρήμα στην αφήγηση (ενότητα 5) Οπτική γωνία (ενότητα 8)
«Ηλεκτρονικό Αρχείο Παρουσίασης (power point)_Επιμορφωτικό Υλικό»
Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής
Μαρξιστικές θεωρίες των διεθνών σχέσεων
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Πρόγραμμα Ειδίκευσης στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό (ΠΕΣΥΠ) ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ.
Ζαπάντη Διονυσία Β1 13ο Γυμνάσιο Πάτρας
Από τον Νικόλα Φοινικαρίδη Απρίλης, 2017
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πολιτισμική Πρωτεύουσα 2017 Μαρίνα Παναγιώτου Δ1
6ο Διεθνές Συνέδριο για τις Εκπαιδευτικές Διδακτικές 2015 (Edu Didactics 2015): Συνδέοντας διδακτικές, ικανότητες και στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική.
Χαρτα τησ Βενετιασ - Ο Χάρτης της Βενετίας για την Αποκατάσταση και Συντήρηση Μνημείων και Μνημειακών Συνόλων (ή Χάρτα της Βενετίας) καταρτίστηκε κατά.
Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία
Οι επιδράσεις των ΜΜΕ- media effects
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚA ΣΤΟΙΧΕΙΑ Α΄ΕΞΑΜΗΝΩΝ – 2017
Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση
Δρ. Σίσκος Ευάγγελος, Τακτικός Καθηγητής Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων
Ευρωπαϊκά Προγράμματα 3ο ΓΕΛ Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης»
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
technical determination
Η έννοια του τουρισμού Ο τουρισμός είναι αποτέλεσμα μεμονωμένης ή ομαδικής μετακίνησης ανθρώπων σε διάφορους τουριστικούς προορισμούς και η διαμονή τους.
ΚΥΠΡΟΣ ο ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΕΠΑ.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
Η ιστορία του Πόντου Ήθη και έθιμα του Πόντου στο Νηπιαγωγείο
Πρωτοκυκλαδικής (ΠΚ) εποχής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ
Τζένη Παγγέ, Καθηγήτρια ΠΤΝ, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Καρανάσιου Κατερίνα Β’1
Μία πόλη γεμάτη ιστορία!
4ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου Ενημέρωση Γονέων
ΛΕΩΝΙΔΑΣ Α. ΓΕΡΑΣΙΜΑΤΟΣ 14 Δεκεμβρίου 2016 * 13ο Γυμνάσιο Πατρών
Το 1ο ΓΕΛ. Χίου παρουσιάζει το πρόγραμμα COMIC και ΕΦΗΒΕΙΑ
Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος
Ένταξη (Integration) ή Συνεκπαίδευση (Inclusion);
Κοσόγλου Ιορδάνης - Msc, μαθηματικός
Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος
Ιωαννα μαλατου Κεντρο κοινωνικhς ςτηριξης Δημου κορδελιου-ευοςμου
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να,
Ζούμε σε ένα πολύ-πολικό κόσμο; (Εσείς τι λέτε;)
Λιβέρη Δήμητρα Επιβλέπων: Γκρίτζαλης Δημήτρης
“How Far Will International Economic Integration Go ?”
Σχολείο Ανοιχτού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου
Ειδικά ζητήματα της Αθωνικής Χερσονήσου
ΠΑΡΙΣΙ Η ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ.
Food and Beverage Operations and Management
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ
Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕρΓΑΣΤΗΡΙΟ 2018
ΚΡΗΤΙΚΟΣ – Δ. ΣΟΛΩΜΟΥ.
Διαδραστική Μάθηση © 2018.
ΠροφορικΗ ΙστορΙα και εκπαιδευση η ιστορία από «τα κάτω»…
Εισαγωγή στο διεθνοποιημένο εταιρικό περιβάλλον
Εκπαιδευτική πολιτική (ΕΚ)
Ευμορφία Κηπουροπούλου Δρ. Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.
ΕΝΙΑΙΟ ΠΟΛΥΚΛΑΔΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ: ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Ή ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΗΜΕΡΑ;
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΠΑΛΗΘΕΥΤΩΝ
Σάββατο 8 Ιουνίου 2019 Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
კულტურის კვლევების შესავალი
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πολιτιστικός ιμπεριαλισμός- πολιτιστική παγκοσμιοποίηση

2 η θεωρία του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού αποτελεί την πρώιμη θεωρία πολιτιστικής παγκοσμιοποίησης η θεωρία του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού αποτελεί την πρώιμη θεωρία πολιτιστικής παγκοσμιοποίησης –Jonathan Friedman (1994): διαδικασία της πολιτιστικής παγκοσμιοποίησης ως ‘μια έκφραση του ιμπεριαλισμού, δηλαδή της αυξανόμενης ηγεμονίας συγκεκριμένων κεντρικών κουλτούρων, τη διάχυση αμερικανικών αξιών, καταναλωτικών αγαθών και τρόπου ζωής (lifestyles)’

3 1. Η εξέλιξη της θέσης του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού. Α. υποθέσεις για τις ζημιογόνες επιδράσεις των αμερικανικών πολιτιστικών εξαγωγών στην Ευρώπη (ξεκινά από αρχές 20 ου αι.) Α. υποθέσεις για τις ζημιογόνες επιδράσεις των αμερικανικών πολιτιστικών εξαγωγών στην Ευρώπη (ξεκινά από αρχές 20 ου αι.) –τάσεις αυτές συνδέονται με παρουσία της αμερικανικής κουλτούρας »Αρχικά σε σχέση με εξάπλωση τζαζ »και μετά με στρατιώτες-κατά τη διάρκεια και μετά λήξη Β΄ΠΠ –ο φόβος αμερικανοποίησης-= πολύπλοκο πολιτιστικό φαινόμενο που μπορεί να συμπεριλάβει πολιτιστικές ανησυχίες από τα αριστερά και τα δεξιά

4 Β. το άλλο παρακλάδι εκφράζει το πρόβλημα του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού ως μια σχέση ανάμεσα στον πρώτο και τον τρίτο κόσμο (τέλη 60ς-αρχές 70ς) Β. το άλλο παρακλάδι εκφράζει το πρόβλημα του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού ως μια σχέση ανάμεσα στον πρώτο και τον τρίτο κόσμο (τέλη 60ς-αρχές 70ς) –συζήτηση ξεκίνησε στα πλαίσια του πολιτιστικού οργάνου του ΟΗΕ, της UNESCO –ανησυχία για έλλειψη ισορροπίας στη ροή πληροφόρησης μεταξύ αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων εθνών, –και τον έλεγχο των μέσων ενημέρωσης και των επικοινωνιών από τη Δύση. –έκκληση για μια Νέα Παγκόσμια Τάξη στην Ενημέρωση και την Επικοινωνία (New World Information and Communications Order).

5 Παράλληλα, κριτική από ακαδημαϊκούς στα μέσα ενημέρωσης: Παράλληλα, κριτική από ακαδημαϊκούς στα μέσα ενημέρωσης: –Ariel Dorfman and Armand Mattelart (1971) δημοσιεύουν στη Χιλή το ‘κλασσικό’ πλέον How to Read Donald Duck: imperialist ideology in the Disney comic –τα Disney κόμικς (ιδιαίτερα δημοφιλή στον Τρίτο Κόσμο) υποβάθμιζαν την κουλτούρα αυτών των χωρών ενώ περιείχαν ‘κρυφό’ ιδεολογικό μήνυμα

6 –Herbert Shiller (Transnational media and national development, 1979) γράφει για πολιτιστικό ιμπεριαλισμό/ιμπεριαλισμό των μέσων ενημέρωσης –εστιάζει στο ρόλο της πολυεθνικής εταιρείας, και ιδιαίτερα της διεθνούς εταιρείας μέσων ενημέρωσης (transnational media corporation) –οι διεθνείς βιομηχανίες μέσων ενημέρωσης (transnational media and communication industries) αποτελούν την ιδεολογική υποδομή του παγκόσμιου καπιταλισμού –Ed Herman and Robert McChesney (1997) The Global Media: the new missionaries of global capitalism. »UK and US medie industries

7 –Ed Herman and Robert McChesney (1997) The Global Media: the new missionaries of global capitalism. »UK and US medie industries = μισθοφόροι του καπιταλισμού, ελέγχουν διεθνή ροή ειδήσεων »Για αναπτυσσόμενο κόσμο: πολιτιστικός ιμπεριαλισμός = απειλή για αξιακά συστήματα και παραδόσεις »Αγγλο-αμερικανικές πολιτισμικές εξαγωγές = ληστρικές, καταστροφικές για τοπικές κουλτούρες »UK and US medie = αυτοκρατορικό ιδεολογικό ρόλο

8 2. O πολιτιστικός ιμπεριαλισμός σήμερα –Αν και ντεμοντέ, η θέση του πολιτισμικού ιμπεριαλισμού δεν είναι καθ’ όλα απορριπτέα. –Όσο η παγκοσμιοποίηση μας φέρνει όλους πιο κοντά (σε μια πολιτισμική εγγύτητα, cultural proximity), τόσο ισχυροποιούνται απόψεις ότι η εθνική πολιτισμική ταυτότητα χρειάζεται ‘προστασία’ από ξένες επιδράσεις –εφαρμογή πολιτικών ‘πολιτισμικού προστατευτισμού’ (cultural protectionist policies).

9 –Πίσω από ρητορική της απειλούμενης εθνικής πολιτισμικής ταυτότητας, κρύβονται πολιτικές οικονομικού προστατευτισμού των βιομηχανιών μέσων ενημέρωσης στην Ευρώπη –Βλέπουμε δλδ, ότι οι πολιτικές πολιτισμικού προστατευτισμού σχετίζονται βαθύτερα με τα politics της εθνικής ταυτότητας (national identity politics).

10 3. Η πολιτισμική παγκοσμιοποίηση μέσα από το πρίσμα του πολιτισμικού ιμπεριαλισμού: 3.1 Αδιαμφισβήτητη εξάπλωση των δυτικών/αμερικανικών πολιτισμικών αγαθών. 3.1 Αδιαμφισβήτητη εξάπλωση των δυτικών/αμερικανικών πολιτισμικών αγαθών. –δυτικές (και κυρίως αμερικάνικες) πολιτισμικές πρακτικές και γούστα ως παγκόσμια νόρμα –soft imperialism –Απάντηση:

11 –θεμελιώδες εννοιολογικό λάθος: ότι αρκεί η απλή παρουσία των δυτικών/αμερικάνικων πολιτισμικών αγαθών για να υπάρξουν βαθύτερες ιδεολογικές επιδράσεις… Όμως…  Α. πρόγραμμα εγχώριας προέλευσης έρχεται πρώτο στις μετρήσεις τηλεθέασης- οι αμερικανικές εισαγωγές έρχονται μετά…  Β. επιχείρημα ότι οι ξένες εισαγωγές λειτουργούν με ‘πολιτισμική έκπτωση’ (cultural discount) (Hoskins, C. and Mirus, R. (1988) ‘Reasons for the US dominance of the international trade in television programmes’ Media, Culture and Society 10(4): ).

12  Γ. άλλο θεωρητικό πρόβλημα της θέσης του πολιτισμικού ιμπεριαλισμού: λανθασμένη ερμηνεία ότι το ακροατήριο ‘διαβάζει’ τα κείμενα ακολουθώντας το κυρίαρχο ιδεολογικό νόημα –Όμως: μοντέλο του ‘ενεργού ακροατηρίου’ –εθνογραφική μελέτη του πώς διαφορετικές εθνικές κοινότητες ‘διαβάζουν’ το Ντάλλας- Liebes, T. and Katz, E. (1993) Export of Meaning: cross cultural readings of Dallas. –ερμηνευτική προσέγγιση

13  Δ. η παράδοση πολιτισμικής ανάλυσης από τη Λατινική Αμερική: επιχειρηματολογεί για δυναμική αλληλεπίδραση ανάμεσα στην εξωγενή πολιτισμική επίδραση και τη ντόπια πολιτισμική πρακτική (Nestor Garcia Canclini 1993, 1995 and Jesus Martin Βarbero 1993)  3.2 η κεντρική θέση του καπιταλισμού στην παγκόσμια πολιτιστική διαδικασία:  επικράτηση του διεθνούς καπιταλισμού -η παγκοσμιοποίηση είναι στην ουσία προηγμένη καπιταλιστική παγκοσμιοποίηση, λένε οι Lash and Urry 1994, Ecomomies of Sign and Space.  Είμαστε θύματα πολιτισμικής ομογενοποίησης

14 Απάντηση: –χωρίς να αρνιώμαστε την κεντρική θέση της καπιταλιστικής ιδεολογίας στο παγκόσμιο σύστημα, αυτό δε σημαίνει ότι η Δύση κυριαρχεί σε αυτό το σύστημα –έχουμε μπροστά μας ένα άλλο μοντέλο, στο οποίο η ισχύς είναι αποκεντρωμένη, δεν υπάρχει πλέον ένα κέντρο εξουσίας που ελέγχει τα πάντα –πολύπλοκες μορφές παγκόσμιας αλληλεξάρτησης –η θέση του ‘αντίστροφου πολιτισμικού ιμπεριαλισμού (reverse cultural imperialism)

15  3.3 Η παγκοσμιοποίηση είναι μια δυτική υπόθεση: »μια από τις βασικές υποθέσεις του πολιτισμικού ιμπεριαλισμού: παγκοσμιοποίηση είναι, δηλαδή, η συνέχιση της δυτικής ιμπεριαλιστικής επέκτασης »σενάριο παγκόσμιας ομογενοποίησης, global homogenization scenario, Ulf Hannerz 1991  Απάντηση: Ναι μεν η παγκοσμιοποίηση έχει ρίζες στις εμπειρίες της Δύσης, είναι όμως κάτι που ‘αφορά’ όλο τον κόσμο. Η Δύση ‘χάνει’ την επιρροή της στον υπόλοιπο κόσμο. Φαίνεται από: τάση για πολιτιστική υβριδοποίηση (cultural hybridization), και ‘αυτοχθονοποίηση (indigenization) τάση για πολιτιστική υβριδοποίηση (cultural hybridization), και ‘αυτοχθονοποίηση (indigenization) μετανάστευση (αποτοποίηση/διασπορικές κουλτούρες) μετανάστευση (αποτοποίηση/διασπορικές κουλτούρες)

16  Προκύπτει: o παγκοσμιοποίηση = πολύ πολύπλοκη διαδικασία για να γίνει κατανοητή μέσα από ένα απλοϊκό ‘σενάριο παγκόσμιας ομογενοποίησης’. oμέσα από τις αλληλένδετες και αλληλοσυνδεόμενες ροές, κινήσεις, το ‘δυτικό πολιτισμικό πρότζεκτ’ εξασθενεί.