ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Βασικοί στόχοι: 1. να αναπτύσσει ερμηνείες της πραγματικότητας (θεωρίες) 2. να βρίσκει λύσεις σε διάφορα προβλήματα (εμπειρική ή εφαρμοσμένη έρευνα).
Ανάλογα με το στόχο έχουμε 2 βασικά είδη έρευνας: 1. Βασική ή καθαρή έρευνα 1. Βασική ή καθαρή έρευνα 2. Εφαρμοσμένη ή εμπειρική έρευνα 2. Εφαρμοσμένη ή εμπειρική έρευνα
Για ποιους λόγους διενεργείται μια έρευνα Περιγραφή. Ο ερευνητής που διεξάγει περιγραφική έρευνα Περιγραφή. Ο ερευνητής που διεξάγει περιγραφική έρευνα παρατηρεί, περιγράφει και ταξινομεί. παρατηρεί, περιγράφει και ταξινομεί. Διερεύνηση Διερεύνηση Επεξήγηση επεξηγηματική έρευνα σχεδιάζεται προκειμένου Επεξήγηση επεξηγηματική έρευνα σχεδιάζεται προκειμένου να διαπιστώσει το «γιατί» ορισμένου φυσικού φαινομένου. να διαπιστώσει το «γιατί» ορισμένου φυσικού φαινομένου. Πρόβλεψη και έλεγχος Πρόβλεψη και έλεγχος
Περιορισμοί της επιστημονικής έρευνας Ηθικά θέματα Ηθικά θέματα Ηθικά θέματα δημιουργούν περιορισμούς για την επιστημονική προσέγγιση με δύο τρόπους. Ο πρώτος αφορά επιφυλάξεις αναφορικά με το τι θεωρείται αποδεκτό στο όνομα της επιστήμης σε σχέση με τα δικαιώματα των ζωντανών οργανισμών Προβλήματα μέτρησης Προβλήματα μέτρησης Για να μελετηθεί μια μεταβλητή είναι απαραίτητο αυτή να μετρηθεί. Αν και υπάρχουν ακριβή όργανα μέτρησης των φυσιολογικών μεταβλητών, όπως αρτηριακή πίεση, θερμοκρασία κ.λπ., ακόμα δεν έχουν αναπτυχθεί παραβαλλόμενα με αυτά ακριβή όργανα μέτρησης των ψυχοκοινωνικών μεταβλητών, όπως άγχος, πόνος, αυτοπεποίθηση, επιθετικότητα κ.λπ.
Περιορισμοί της επιστημονικής έρευνας H ανθρώπινη πολυπλοκότητα H ανθρώπινη πολυπλοκότητα. Ένας από τους μεγαλύτερους φραγμούς με τον οποίο έρχονται αντιμέτωποι όσοι μελετούν τους ανθρώπους χρησιμοποιώντας την επιστημονική προσέγγιση, είναι η πολυπλοκότητα τους. Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός σε προσωπικότητα, κοινωνικό περιβάλλον, πνευματικές ικανότητες, αξίες, τρόπο ζωής και κατάσταση υγείας. Γενικοί περιορισμοί. Γενικοί περιορισμοί. Μελέτες τέλεια σχεδιασμένες και εκτελεσμένες είναι αδύνατες. Στην πραγματικότητα, κάθε ερευνητική μελέτη περιέχει κάποια ατέλεια. Κάθε ερευνητική ερώτηση μπορεί να τεθεί με σχεδόν άπειρους τρόπους. Εξάλλου, στις περισσότερες καταστάσεις, οι καλύτερες μέθοδοι είναι πολυέξοδες και χρονοβόρες