1 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Μουντάκης Κώστας Ομ. Καθηγητής Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου Πρώην σύμβουλος του Παιδ. Ινστιτούτου ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κόλλιας Αναστάσιος – Μπελίτσου Νατάσσα
Advertisements

ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Howard Gardner Η ανθρώπινη ευφυΐα δεν έχει μία και μοναδική μορφή αλλά εννέα μορφές ευφυΐας.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΟΙ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
H λειτουργία της Μαθητείας των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ : Μια σύγχρονη καινοτομική εκπαιδευτική προσέγγιση στην Επαγγελματική Κατάρτιση Γιάννης Χαλάς Εκπαιδευτικός ΟΑΕΔ.
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΝΩΣΕΩΝ, ΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ Σπύρος Κίντζιος.
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Ικανότητες και δεξιότητες.
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT)
Νέα μάθηση Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
I.Q. & E.I. – ΝΟΗΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ – – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ –
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
Η Θεωρία της Gottfredson
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
OIKOΓΕΝΕΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ 14 ο μαθητικό συνέδριο με θέμα περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές πτυχές της αειφορίας «Αυτός ο κόσμος.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 10 : ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc,
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης. Παράγοντες επιλογής Ένα βασικός παράγοντας, για να επιλέξω να γίνω εκπαιδευτικός ήταν ότι και οι δύο μεγαλύτερες αδελφές.
ΔΙΑΣΧΟΛΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΤΟ ΕΠΑΛ» 2 Ο ΕΠΑΛ ΣΕΡΡΩΝ – ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Εισηγήτρια:
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
«Κοινωνική Μάθηση» Α.Bandura
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Το αναλυτικό πρόγραμμα του μέλλοντος
Η χρήση της ενσώματης μάθησης στην εκπαίδευση.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Τι σημαίνει χαρισματικό παιδί
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Πληροφορική και νέες τεχνολογίες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
33o Δημοτικό Σχολείο Πάτρας Παιδαγωγική συνάντηση: «Δε φοβάμαι στο σχολείο» Εκπαιδευτική έρευνα Οι γονείς του 33ου Δημοτικού Σχολείου εκφράζουν τις απόψεις.
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Έννοια και Σκοποί του Νέου Λυκείου
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
Howard Gardner Η ανθρώπινη ευφυΐα δεν έχει μία και μοναδική μορφή αλλά εννέα μορφές ευφυΐας.
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Νοημοσύνη: Μέτρηση των Νοητικών Επιδόσεων
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Μουντάκης Κώστας Ομ. Καθηγητής Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου Πρώην σύμβουλος του Παιδ. Ινστιτούτου ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

Η ευφυΐα αποτελεί μια έμφυτη ικανότητα του ατόμου με την οποία ο άνθρωπος γεννιέται και μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά μέσω των γονιδίων. (ικανότητες – Δεξιότητες). Αυτό σημαίνει ότι πάντα υπήρχαν άνθρωπο λιγότερο ή περισσότερο ευφυείς άσχετα αν δεν ήξεραν να διαβάζουν να γράφουν ή να κάνουν μαθηματικούς υπολογισμούς. Με βάση λοιπόν αυτήν την ικανότητα οι άνθρωποι αποκτούν δεξιότητες ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο θα μεγαλώσουν. Η ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ 2

Από την εποχή των αρχαίων ελλήνων είχε απασχολήσει τους ανθρώπους η έννοια της ευφυΐας. Ο Πλάτων ορίζει την νοημοσύνη ως ΄΄ τάχος μάθησης ΄΄. Και αυτό το χαρακτηριστικό δηλαδή της ταχύτητας να μαθαίνει κάποιος έχει ενσωματωθεί στη λαϊκή συνείδηση. Ακούμε δηλαδή πολλές φορές σε λαϊκές εκφράσεις να λέγεται ότι ένα παιδί παίρνει στροφές, είναι γρήγορο κλπ. (Κασσωτάκης και Φλουρής 2006) Η άποψη ότι η νοημοσύνη είναι ενιαία έχει υποστηριχθεί κύρια από τους ψυχολόγους αλλά και από αντιπροσώπους των άλλων επιστημών και από πολλούς εκπαιδευτικούς. Αυτή η οντότητα – νοημοσύνη μπορούσε επίσης να μετρηθεί με ορισμένα τεστ. ‘’Η νοημοσύνη γινόταν καλύτερα αντιληπτή ως μία συγκεκριμένη γενική ικανότητα για επίλυση προβλημάτων’’ (Gardner, 2004, p. xxvi). 3

ΟΡΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ‘’ Η ικανότητα του ατόμου να αντιλαμβάνεται με ταχύτητα, να κρίνει σωστά και να ενεργεί αποτελεσματικά’’ (Λεξικό της κοινής νεοελληνικής, 1999, σ. 548). ‘’Η ικανότητα κάποιου να αποκτά γνώσεις και δεξιότητες και να τις χρησιμοποιεί’’ (The New Oxford Dictionary of English, 1998, p. 949). ‘’Η ικανότητα μάθησης, κατανόησης και βαθύτερης σκέψης για τα πράγματα’’ (Longman, 1995, p. 741). ‘’Η ικανότητα ενός ατόμου να προσαρμόζεται στο περιβάλλον του και να μαθαίνει μέσω της εμπειρίας‘’ (Sternberg, 2000). ‘’Η νοημοσύνη είναι η ικανότητα του ατόμου για προσαρμογή σε νέες καταστάσεις‘’. Stern W. Γερμανός ψυχολόγος. ‘’Περισσότερο ευφυής είναι αυτός που σε ένα ίδιο πολιτιστικό περιβάλλον θα επιλύσει γρηγορότερα ένα πρόβλημα Τη δυσκολία του ορισμού της νοημοσύνης επισημαίνουν οι Sternberg & Detterman (1986) οι οποίοι αναφέρουν ότι υπάρχουν τουλάχιστον εικοσιτέσσερις ορισμοί της νοημοσύνης. 4

Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι μαζί με τη σχολική επίδοση η οποία βασίζεται κύρια στη γλωσσική και μαθηματική νοημοσύνη υπάρχουν και άλλοι παράγοντες οι οποίοι παίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο στο να επιτύχει κάποιος. ‘’Στην καλύτερη περίπτωση το πηλίκο νοημοσύνης συμβάλλει κατά 20% στους παράγοντες που καθορίζουν την επιτυχία στη ζωή, γεγονός που αφήνει ένα 80% σε άλλες δυνάμεις’’ (Goleman, 1996 ή 8). ‘’Στην ευρύτατη κλίμακα, η τελική και ανώτερη θέση του ανθρώπου στην κοινωνία καθορίζεται από παράγοντες που δεν έχουν σχέση με το πηλίκο νοημοσύνης αλλά επηρεάζονται από την κοινωνική τάξη στην οποία ανήκει το άτομο και φτάνουν μέχρι τον παράγοντα τύχη’’ (Gardner, 1995). Το δεδομένο λοιπόν ότι η σχολική επιτυχία δεν ταυτίζεται με την επαγγελματική, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κάτι παράβλεπε η επιστημονική κοινότητα ή κάπου οι μέχρι τότε θεωρίες περί νοημοσύνης δεν ήταν επαρκείς. 5

Οι έρευνες από τις αρχές του 20 ου αιώνα, είχαν προσανατολιστεί προς την κατεύθυνση της μέτρησης της ευφυΐας και της καλλιέργειας της. Εκατοντάδες έρευνες έχουν γίνει για να μπορέσει να μετρηθεί η ευφυΐα ‘’πηλίκο νοημοσύνης’’ (Intelligence quotient ‘’IQ’’) ή ‘’δείκτης νοημοσύνης’’ (ΔΝ). Ο Δείκτης Νοημοσύνης ενώ αρχικά είχε χρησιμοποιηθεί για να δείξει πόσο ευφυές ήταν ένα άτομο, στη συνέχεια έγινε προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί και στο να γίνονται προβλέψεις στηριζόμενοι σε αυτόν. Αυτός δηλαδή ο οποίος είχε υψηλό δείκτη νοημοσύνης εκτός από τις υψηλές σχολικές επιδόσεις υποστηρίζεται ότι θα μπορούσε να πετύχει και στη ζωή του γενικότερα. Βέβαια πολλές φορές ήταν αρκετά δύσκολο ακόμα και στους ειδικούς να εξηγήσουν πως άτομα τα οποία παρουσίαζαν αδυναμίες στο σχολείο, στη συνέχεια ήταν επιτυχημένα στην κοινωνία ασκώντας επαγγέλματα στα οποία έχαιραν γενικής αναγνώρισης. Ή πώς άτομα τα οποία έδειχναν εξαιρετικές επιδόσεις στο σχολείο στη συνέχεια έμεναν στην αφάνεια, ή δεν έπρατταν στη ζωή τους κάτι που να τους κάνει να ξεχωρίσουν. ‘’Σύμφωνα με έρευνα του 1970 οι άριστοι μαθητές δεν κατάφεραν να πετύχουν τίποτα σπουδαίο στη ζωή τους, σε αντίθεση με τους συμμαθητές τους που είχαν αποφοιτήσει με μέτριους βαθμούς’’ ( 6

Ο δείκτης νοημοσύνης μπορεί να είναι ένας παράγοντας για την επιτυχία του ατόμου αλλά εκτός από αυτόν υπάρχουν και άλλοι παράγοντες οι οποίοι πιθανόν να έχουν και μεγαλύτερη συνεισφορά στο να επιτύχει ένα άτομο. Τέτοιοι παράγοντες μπορεί να είναι: Η κοινωνική του τάξη. Το οικογενειακό περιβάλλον. Το οικονομικό επίπεδο των γονέων. Το πόσο επιτυχημένοι είναι επαγγελματικά οι γονείς. Η συναισθηματική του νοημοσύνη και άλλοι. (Goleman, 1996 ή 8, σ. ). 7

Ο όρος "Δείκτης Νοημοσύνης" είναι η ελληνική απόδοση τού αγγλικού "Intelligence Quοtient (IQ), "πηλίκο ευφυΐας" η "διανοητικό πηλίκο". Ο όρος αυτός, πού υιοθετήθηκε στην επιστημονική ορολογία το 1912 και από τότε γνώρισε τεράστια δημοσιότητα, εκφράζει το λόγο της "διανοητικής ηλικίας" (Mental Αge - Μ.Α.) προς τη "χρονολογική ηλικία" (Chrοnοlοgical Αge - C.Α.), πολλαπλασιασμένο επί 100: IQ = MA/CA επί 100 όπου το ΜΑ είναι η επίδοση του ατόµου σε μια αναγνωρισμένη δοκιμασία ευφυΐας (τεστ ευφυΐας ) και το CΑ είναι η ηλικία του. Από τον παραπάνω τύπο συμπεραίνουμε ότι αν ένα παιδί ηλικίας 10 χρόνων πετύχει σ' ένα τεστ ευφυΐας 130 βαθμούς, θα έχει ΜΑ.=130 διαιρούμενο με την ηλικία του 10 και πολλαπλασιαζόμενο επί 100 θα έχει διανοητική που θα αντιστοιχεί σε αυτήν ενός παιδιού 13 χρόνων. Η ανάπτυξη τής ευφυΐας σταματά μεταξύ 15 και 17 χρόνων (πολλοί δέχονται το μέσο όρο -16 χρόνια – άλλοι θέτουν σαν συμβατικό επίπεδο την ηλικία των 15,5 χρόνων). Έτσι, δεν έχει νόημα να λέμε ότι ένα άτομο ηλικίας 20 χρόνων έχει διανοητική ηλικία 25, γιατί η διανοητική ηλικία είναι και στις δύο περιπτώσεις η ίδια. Στους ενήλικες λοιπόν το IQ. δεν χρησιμοποιείται για να προσδιορίσουμε τη διανοητική ηλικία του εξεταζόμενου ατόμου, αλλά για να εντοπίσουμε τη θέση του (με κριτήριο το IQ, ) στην κατανομή του πληθυσμού. Τι είναι ο Δείκτης Νοημοσύνης 8

Επίπεδα ευφυΐας 9

10