Ερωτηματική μέθοδος Η ερωτηματική μέθοδος είναι αμφίδρομη επικοινωνία Αποτελείται από δύο στοιχεία: την ερώτηση και την απάντηση Θέτει τον εκπαιδευόμενο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
Με ποιόν τρόπο θα διδάξω ;
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
Προγράμματα αναφοράς - Αξιοποίηση της εγκυκλοπαίδειας Κλιμάκιο Πληροφορικής Σεπτέμβριος 2005.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ – ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Σεμινάρια Φεβρουαρίου 2009 Μ. Τορτούρης
Διδακτικοί στόχοι.
Χαρακτηριστικά και Ταξινόμηση των Ψυχολογικών Τεστ
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε.
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
4.2 Βασικές κατηγορίες λογισμικού από πλευράς χαρακτηριστικών και από πλευράς δραστηριοτήτων με τη χρήση τους Ως εκπαιδευτικό λογισμικό ορίζεται το εξειδικευμένο.
Πρόγραμμα Kidspiration
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών προσφέρει τη δυνατότητα: Να βελτιωθεί η ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος,
3 α. Η αξιολόγηση ως παιδαγωγική πράξη σε σχέση με το μαθητή (μορφές, κριτήρια, τεχνικές κ.λπ.) Ιωάννα Κομνηνού.
ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δημόσια ή ανοικτή συζήτηση ή συζήτηση με ακρoατήριο (open forum) Είναι η οργανωμένη συζήτηση ενός αμφιλεγόμενου θέματος από μικρή ομάδα ατόμων, τα οποία.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 3: Νοσηλευτική Διεργασία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Βιολογία Γυμνασίου.
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Η ερωτηματική μέθοδος είναι αμφίδρομη επικοινωνία
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
«Η ανάπτυξη της τριαρχικής νοημοσύνης»
Πορεία Διδασκαλίας-Στάδια Διδασκαλίας
Η Πρακτική σας Άσκηση στο πλαίσιο της Διδακτικής Μαθηματικών ΙΙ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Ομάδα Πρεσβευτών eSafetyLabel+
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ερωτηματική μέθοδος Η ερωτηματική μέθοδος είναι αμφίδρομη επικοινωνία Αποτελείται από δύο στοιχεία: την ερώτηση και την απάντηση Θέτει τον εκπαιδευόμενο σε ενεργητικό ρόλο

Η επιτυχής ερωταπόκριση απαιτεί από το διδάσκοντα: Ετοιμότητα Ενορατική & διαγνωστική ικανότητα Καλή γνώση του αντικειμένου του Καλό χειρισμό της γλώσσας

Χρήσεις της ερωτηματικής μεθόδου Για διαγνωστικούς σκοπούς (προσδιορισμός επιπέδου εκπαιδευόμενων) Σαν κύρια μέθοδος διδασκαλίας (ελεύθερος διάλογος, μαιευτική μέθοδος...) Σαν συμπληρωματική της διάλεξης & της επίδειξης Για τον έλεγχο της πορείας της διδασκαλίας Για τη δοκιμασία & αξιολόγηση των μαθητών Για άλλους σκοπούς: οργάνωση ύλης, τονισμός κύριων σημείων, διέγερση της περιέργειας των μαθητών....

Η ερωτηματική μέθοδος δε χρησιμοποιείται: Ως ποινή των απρόσεκτων μαθητών Ως τρόπος αποφυγής του διδάσκοντος να παρουσιάσει το μάθημα Κατηγορίες των ερωτήσεων: Κοινές Παιδαγωγικές

Παιδαγωγικές χαρακτηρίζονται οι ερωτήσεις που προάγουν : Τις διεργασίες της τάξης Τους σκοπούς του μαθήματος Τους σκοπούς της αγωγής Οι παιδαγωγικές ερωτήσεις βοηθούν τον μαθητή να μάθει πως : Να διερευνά τις υποθέσεις του Να διευκρινίζει & να αποσαφηνίζει επιστημονικές αρχές Να δίνει δομή στη σκέψη του Να ανακαλύπτει νέες λεωφόρους έρευνας

Οι παιδαγωγικές ερωτήσεις αποσκοπούν στο να βοηθήσουν το μαθητή : Να αποκτήσει αυτοπεποίθηση Να στηριχθεί στη δική του ανεξάρτητη σκέψη & Να καλλιεργήσει τη δημιουργική του σκέψη Ο χαρακτήρας των παιδαγωγικών ερωτήσεων είναι: Παρατηρητικός Αναλυτικός & αιτιολογικός Συμπερασματικός Συσχετικός & λειτουργικός Μεταφορικός Εναλλακτικός & παραγωγικός Δημιουργικός

Ταξινόμηση ερωτήσεων Ατομικές ερωτήσεις Ομαδικές ερωτήσεις Ρητορικές ερωτήσεις Αντίστροφες ερωτήσεις Πραγματικές ερωτήσεις Διαζευτικές ερωτήσεις (ναι, όχι, σωστό...) Ερωτήσεις μνήμης ή αναμνηστικές Ερωτήσεις σύγκρισης & κρίσης

Αξιολογικές ή εκτιμητικές ερωτήσεις Συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες ερωτήσεις Συμβουλευτικές ερωτήσεις Εξεταστικές ερωτήσεις Ερωτήσεις κατανόησης & ανάλυσης Ερωτήσεις σύνθεσης & διευκρινιστικές Επαληθευτικές ερωτήσεις Περιγραφικές & επεξηγηματικές ερωτήσεις Αντανακλαστικές ερωτήσεις Διαδικαστικές & καθοδηγητικές ερωτήσεις Ερωτήσεις διαγνωστικές των δυσχερειών της μάθησης Κλειστές & ανοικτές ερωτήσεις Ερωτήσεις εφαρμογής

Ταξινόμηση ερωτήσεων κατά B. Bloom Γνώσης (ποιος ο ορισμός του…, ποιο φάρμακο χορηγείται όταν…) Κατανόησης ή αντίληψης (πώς λειτουργεί το μηχάνημα…, γιατί πρέπει πρώτα να…) Εφαρμογής (πώς θα μετρήσετε την Α.Π. σε ασθενή με…) Ανάλυσης (ποια στοιχεία θα απαιτούνταν προκειμένου να…) Σύνθεσης (λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία, ποια διάγνωση θα…) Αξιολόγησης (ποια είναι η καταλληλότερη λύση…)

Ταξινόμηση ερωτήσεων κατά Gallagher & Ascher Στηρίζεται στο πρότυπο της δομής της νοημοσύνης & ταξινομεί τις ερωτήσεις στις εξής κατηγορίες: Μνήμης Συγκλίνουσας & Αποκλίνουσας σκέψης Αξιολόγησης Κοινές ή συνηθισμένες ερωτήσεις

Είδη ερωτήσεων (1) Πληροφοριακές: ανάκληση πληροφοριών – αξιολόγηση παρακολούθησης, κατανόησης Διερευνητικές: επί ασαφούς απάντησης, περαιτέρω πληροφορίες, εμβάθυνση, αιτιολόγηση, παρακίνηση ερωτώμενων να μη θεωρούν κάτι δεδομένο Πολλαπλής επιλογής: αξιολόγηση μνήμης - κατανόησης Ανοικτές: κατασκευή εκτεταμένης απάντησης, περιθώρια συζήτησης

Είδη ερωτήσεων (2) Προώθησης συζήτησης: τι πιστεύετε για το θέμα, συμφωνείτε με τη θέση του προηγούμενου, είχε κανείς αντίστοιχη εμπειρία? Καθοδηγητικές στην επίλυση προβλημάτων: ποιες επιπλέον πληροφορίες χρειαζόμαστε, ποια άλλη πάθηση θα μπορούσε να είναι, ποιες επιπλέον ενέργειες? Ρητορικές: αφύπνιση σκέψης – πηγή συζήτησης

Γλωσσικά και λογικά σωστή Ξεκάθαρη και κατανοητή Όχι αλυσιδωτή Όχι αντιψυχολογικές & αντιπαιδαγωγικές ερωτήσεις Όχι ερωτήσεις που αιφνιδιάζουν Όχι ερωτήσεις που επιδιώκουν να εκμαιεύσουν συγκεκριμένη απάντηση Γλωσσικά και λογικά σωστή Ξεκάθαρη και κατανοητή Όχι αλυσιδωτή Όχι αντιψυχολογικές & αντιπαιδαγωγικές ερωτήσεις Όχι ερωτήσεις που αιφνιδιάζουν Όχι ερωτήσεις που επιδιώκουν να εκμαιεύσουν συγκεκριμένη απάντηση

Ερωτηματική αντωνυμία στην αρχή Στην αρχή απευθύνεται σε όλους Ανάλογη με το επίπεδο Χρόνος για απάντηση Ενίσχυση της απάντησης ή εμπλουτισμός Ερωτηματική αντωνυμία στην αρχή Στην αρχή απευθύνεται σε όλους Ανάλογη με το επίπεδο Χρόνος για απάντηση Ενίσχυση της απάντησης ή εμπλουτισμός