ΧΟΡΕΥΟΥΜΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ;. TAΞΕΙΔΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ.. Οι παραδοσιακοί χοροί της χώρας μας παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία. Κάθε περιοχή, χωριό έχει τους δικούς.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Bong da city TA ONEIRA MAC
Advertisements

ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ.
TA MEΓΑΛΥΤΕΡΑ ΒΟΥΝΑ ΚΑΙ ΟΡΟΣΕΙΡΕΣ ΤΗΣ ΓΗΣ
KEΦΑΛΑΙΟ 5 1.Οι Απόστολοι με το κήρυγμα για το Χριστό Προκαλούν αντιδράσεις. // πειθαρχειν δει θεω μαλλον ή ανθρωποις ΓΑΜΑΛΙΗΛ.
TA ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ
KΛΕΟΠΑΤΡΑ ΚΤΕΝΑ LECTURE:5 KΛΕΟΠΑΤΡΑ ΚΤΕΝΑ LECTURE:5.
 Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΞΕΚΙΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ  Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΦΑΣΕΙΣ (ΙΑΤΡΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ,
TAΞH Ε’. ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠ/ΚΟΣ : ΜΟΥΣΤΑΚΑ ΑΝΘΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΟΙΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΝΤΑΣ ΑΕΙΦΟΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ» Έρευνα για την καταγραφή.
Τομέας Πληροφορικής. Υποστήριξης Υπολογιστικών Συστημάτων Εφαρμογών & Δικτύων Η/Υ.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΤΩΣΕΩΝ Λιούτα, Ε., Μέντης, Μ., Δημοπούλου, Α., Κεσουδίδου, Ι., Μπουρδούλης, Κ., Παναγιωτόπουλος, Η.
Τα ps3 που υπάρχουν. ΤΑ CONTROLLER ΤΟΥ PS3 Η μπαταρία του ps3 controller.
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων Ενότητα 4: Το χρονοδιάγραμμα σε συνθήκες αβεβαιότητας Κλεάνθης Συρακούλης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων,
Κεφάλαιο 1 ο Ο ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ 1. Η ταξινόμηση των δημόσιων φορέων 1. Κεντρική Διοίκηση ( Βουλή, Κυβέρνηση, υπουργεία ). 2. Οργανισμοί τοπικοί.
ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ Β1-Β2 (Σχ.έτος ) ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΝΕΟΚΟΣΜΙΔΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΜΑΡΙΑ.
1 Μηχανογραφημένη Λογιστική Ι Χρόνος Έκδοσης Στοιχείων Λιανικής Πώλησης Άρθρο 13 Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κινηματική Μήτρου Ιωάννης, Φυσικός Τηλενίκης Ευάγγελος, Φυσικός.
Tatoo H λέξη tattoo (τατουάζ) έχει δύο μεγάλα παράγωγα: την πολυνησιακή λέξη «ta», που σημαίνει κάτι το εντυπωσιακό, και την ταϊτινή λέξη «tatau», που.
ΠΡΌΒΛΗΜΑ 1.ΧΑΡΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ: ΣΟΦΙΚΟ 1: ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 1989.
Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών. Ο επαγγελματικός τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών ανήκει στον κύκλο Εφαρμογών του 10ου ΕΠΑ.Λ. και περιέχει την ειδικότητα: Γραφικών.
ΤΟΜΕΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ. ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΒΟΗΘΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ.
ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΟΙ ΤΕΧΝΗΤΕΣ ΦΩΛΙΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΜΕΣΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ ΣΕ ΕΝΑ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ; Η περίπτωση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.
Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού
Παρουσίαση αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla
ΣΤΑΣΙΜΟ ΚΥΜΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΕΥΤΑΞΙΑΣ.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Ε΄2
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)- Συνέχεια
ΕΙΔΙΚΗ ΚΥΤΤΑΡΙΚΗ ΑΝΟΣΙΑ Τ- ΛΕΜΦΟΚΥΤΤΑΡΑ
Λογικός Σχεδιασμός Σχεσιακών Σχημάτων
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
Διάλεξη 10 Αποστάσεις στο Σύμπαν
Βύθισμα – Κλίμακες βυθισμάτων
Κεφάλαιο 6: Δίκτυα Ευρείας Περιοχής
Στερεότυπα.
Μεσογειακή διατροφή.
ΗΦΑΙΣΤΕΙΑ ΒΗΣΣΑΡΙΑ & ΜΑΡΙΑ ΣΤ2.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Ορισμός, μέσα και χαρακτηριστικά φαινομένου
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΒΟΤΑΝΑ ΚΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥΣ
ΤΑ ΑΝΑΒΟΛΙΚΑ Εργασία: στο μάθημα της Ν.Γλώσσας
ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΟΜΑΔΑ DAB.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ & ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ FULBRIGHT
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ
ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ.
2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ
ΓΕΛΑΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΡΑΦΑΗΛΙΑ
ΠΑΡΑΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
Το οικονομικό και κοινωνικό πρόβλημα του Ρατσισμού
ΦΟΡΤΙΣΗ ΜΕ ΤΡΙΒΗ Αρχικά η ράβδος και το ύφασμα είναι ουδέτερα – το φορτίο του καθενός και το συνολικό και των δύο είναι ΜΗΔΕΝ.
Ο περιοδικός πίνακας των Στοιχείων. (I)
PROJECT Οι μαθήτριες: Αντριάνα Πλάκα Φιλιώ Κρίνου Βερόνικα Πρένγκα
1ο Γυμνάσιο Χαλανδρίου Ονοματεπώνυμο: Τμήμα: Μάθημα: Υπεύθυνος καθηγητής: Θέμα: Ημερομηνία παράδοσης: Ξιάρχου Κωνσταντίνα Γ΄2 Χημεία Κος Δημητρόπουλος.
João BENTO Μετάφραση / διασκευή : Φράττη Παναγιώτα Αλεξάνδρα
Περίπατος στην παλιά Αθήνα
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Υγειά και Ποιότητα ζωής Η ποιότητα ζωής είναι ένα πολυδιάστατο φαινόμενο -Μετά τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο στην Αμερική ο όρος ποιότητα ζωής εκφράζει την.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Σχ. Έτος: ……3Ο ΓΕΛ ΓΛΥΦΑΔΑΣ………
Fintech και Μικροπιστώσεις στην Ελλάδα
تعيين Gs (Specific Gravity of Soil Solids)
Νεοπλασματα ουροδοχου κυστης
Αντιμικροβιακή αντοχή και οροτυπία διεισδυτικών στελεχών Streptococcus pneumoniae σε Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΤΑΦΥΛΑΚΗ ΑΝΝΑ ΚΑΣΙΜΑΤΗ ΙΩΑΝΝΗΣ.
Δομή του μαθήματος Εφαρμογές του 1ου θερμοδυναμικού νόμου
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
Ναυπηγικό σχέδιο και αρχές casd
Ἀλφαβετ.
Φαινόμενο θερμοκηπίου αίτια – ενεργειακό ισοζύγιο
Γιώργος Θ. Δημόπουλος ΜD, PhD, FCCP Λέκτορας Εντατικής Θεραπείας
ΗΛΕΚΤΡΑ ΜΩΥΣΙΔΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΖΑΡΟΓΙΑΝΝΗ
Պողոս Առաքյալ կամ Սավուղ Տարսոնցի-Պողոս
Εργασία Σχολικού Προγράμματος Θέμα: Ποντιακός Ελληνισμός
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΧΟΡΕΥΟΥΜΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ;

TAΞΕΙΔΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ.. Οι παραδοσιακοί χοροί της χώρας μας παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία. Κάθε περιοχή, χωριό έχει τους δικούς του χορούς, οι οποίοι διαφέρουν τις περισσότερες φορές, από περιοχή σε περιοχή ή από χωριό σε χωριό, ακόμη και στην ίδια περιοχή.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ Ανάλογα με το θέμα τους χωρίζονταν σε : θρησκευτικούς πολεμικούς ερωτικούς πολεμικο-ερωτικούς χορούς και..

ανάλογα με το σχήμα τους χωρίζονται σε: κυκλικούς, σε ανοικτό και σπανιότερα σε κλειστό κύκλο

και αντικριστούς χορούς ή ‘ καρσιλαμάδες’, όπου οι χορευτές στέκονται απέναντι – αντικριστά ενώ..

ανάλογα με τον τόπο διακρίνονται σε πανελλήνιους και τοπικούς

ΑΣ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΤΑΞΕΙΔΙ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ

ΧΟΡΟΙ ΠΕΛΟΠΟΝΗΣΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΣ ΤΣΑΚΩΝΙΚΟΣ ΤΣΑΜΙΚΟΣ

ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ Δημοφιλέστατος δημοτικός χορός, που λέγεται και συρτός, με πανάρχαιες ελληνικές ρίζες. Το όνομά του προέρχεται από την Πελοπόννησο, όπου και δημιουργήθηκε. Πολλές όμως είναι οι θεωρίες που διατυπώθηκαν για την αρχαία του προέλευση. Αυτή φαίνεται από απεικονίσεις σε αγγεία, καθώς επίσης και από τοιχογραφίες που παρουσιάζουν μερικά χαρακτηριστικά του βήματα ή φιγούρες. Το ότι οι χορευτές κρατούν ο ένας τον καρπό του άλλου, μας βοηθάει να βγάλουμε το συμπέρασμα ότι ο καλαματιανός έχει κάποια σχέση με κάποιον από τους χορούς των αρχαίων προγόνων μας. Ο ευχάριστος ρυθμός του και τα απλά βήματά του τον καθιέρωσαν σαν τον δημοφιλέστερο Ελληνικό χορό και χορεύεται σε όλη την Ελλάδα από άνδρες και γυναίκες.

Ο Καλαματιανός δίνει την ευκαιρία στο χορευτή που σέρνει τον χορό να κάνει πολλούς αυτοσχεδιασμούς. Στην αρχή όλοι οι χορευτές σχηματίζουν κύκλο και βλέπουν το κέντρο του. Τα πόδια τους είναι σε θέση προσοχής, και κρατιούνται μεταξύ τους από τους καρπούς ή με τα μαντήλια. Ο ρυθμός του καλαματιανού είναι 7σημος, δηλαδή με μέτρο 7/8 Τα βασικά βήματα του είναι 12 και χορεύονται ταυτόχρονα από όλους τους χορευτές.

ΤΣΑΚΩΝΙΚΟΣ Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στην Τσακωνιά της επαρχίας Κυνουρίας, του Νομού Αρκαδίας από την οποία πήρε και το όνομά του, με λαβή των χεριών από τους αγκώνες (αγκαζέ). Ο χορός αναπαριστάνει την είσοδο και έξοδο του Θησέα από το λαβύρινθο. Γι΄ αυτό, όταν χορεύεται, κουλουριάζει όπως το φίδι. Είναι ο χορός που χόρεψε ο Θησέας με τους συντρόφους του, όπως έμεινε να λέγεται παραδοσιακά.

Οι διάφοροι σχεδιασμοί που γίνονται κατά την εκτέλεση, η σειρά των χορευτών εναλλάξ, το πιάσιμο απ’ τον βραχίονα, η χρησιμοποίηση μαντηλιού από τον πρωτοχορευτή και την πρωτοχορεύτρια, καθώς και ο αρχαίος πεντάσημος ρυθμός, έδωσαν αφορμή σε πολλούς μελετητές να τον παραλληλίζουν με τον αρχαίο χορό «Γέρανο».

Οι χορευτές πιάνονται ή με τα χέρια «επί καρπώ» ή απλά από τις παλάμες. Μπορούν επίσης να κρατιούνται σφιχτά από το μπράτσο σαν να φοβούνται μήπως χάσει ο ένας τον άλλο. Ο χορός γυρίζει κανονικά και σχηματίζει φίδι που κουλουριάζει, ο δε πρωτοχορευτής, όταν θέλει να ξεκουλουριάσει γυρίζει αμέσως δεξιά και με την πλάτη στους υπόλοιπους. Όταν ξεκουλουριάσουν, είτε σταματούν σε γραμμή, είτε κάνουν καμάρα οι δύο πρώτοι, για να περάσουν οι υπόλοιποι από κάτω, παρασταίνοντας έτσι την έξοδο από τον Λαβύρινθο.

Ο χορός αποτελείται από δύο στροφές. Η πρώτη αποτελείται από τέσσερα βήματα και μία παύση. Η δεύτερη από πέντε βήματα. Όλα τα βήματα έχουν ισόχρονο, μάλλον γρήγορο, ρυθμό, ο οποίος επιταχύνεται κάπως κατά την δεύτερη στροφή.

Η ετυμολογία της λέξης προέρχεται από την λέξη ‘ Τσάμης’, που σημαίνει λεβέντης και αναφέρεται στο λεβέντικο ανάστημα που κατά παράδοση διαθέτουν οι χορευτές. Για τον λόγο αυτό τον χόρευαν αποκλειστικά οι άντρες και σε πολλές περιοχές οι χορευτές κουβαλούσαν πάνω τους τα όπλα τους.Θεωρείτε ο πιο λεβέντικος παραδοσιακός χορός. ΤΣΑΜΙΚΟΣ Κατά άλλη εκδοχή η ονομασία προέρχεται από την Τσαμουριά, περιοχή της Θεσπρωτίας στην Ήπειρο. Ονομάζεται επίσης και κλέφτικος επειδή αγαπήθηκε και χορεύτηκε από τους κλέφτες της Τουρκοκρατίας.

Ο τσάμικος χορεύεται σε όλη την Στεριανή Ελλάδα με κάποιες ιδιαιτερότητες. Μια από τις ιδιαιτερότητες είναι ο ρυθμός της μουσικής. Ενδεικτικά στις περιοχές της Ρούμελης και του Μωριά, χαρακτηριστικά της μουσικής είναι ο πιο γρήγορος ρυθμός τα 3/4.

Ανάλογα με την περιοχή, συναντάμε διάφορες μορφές Τσάμικου, με 8, 12, 14 και 16 βήματα. Στα ορεινά της Ρούμελης για παράδειγμα προτιμούν τα 8 βήματα, ενώ αντίθετα στην Πελοπόννησο τον χορεύουν με τα 14. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτός που σέρνει το χορό, χορεύει στον τόπο, αυτοσχεδιάζει δηλαδή, κάνοντας πηδήματα, ψαλίδια, στροφές επιδεικνύοντας έτσι την λεβεντιά του και τις χορευτικές τους ικανότητες.

Αντίθετα με την Ήπειρο, οι κινήσεις των Πελοποννήσιων χορευτών ήταν πιο απελευθερωμένες, με πηδήματα κλπ, ενώ στην Ήπειρο, κυριαρχούσε το αργό, βαρύ πάτημα. Αν παραληφθούν τα βήματα 13-16, τότε προκύπτει ο τσάμικος των 12 βημάτων. Όταν ο πρώτος αυτοσχεδιάζει εκτελώντας φιγούρες, οι υπόλοιποι χορευτές ακολουθούν με τα βήματα της περιοχής ή επαναλαμβάνοντας συνέχεια τα 2 πρώτα βήματα του τσάμικου, προς τη φορά του κύκλου.

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ Η κάθε περιοχή ανάλογα με τα τραγούδια και τους χορούς της, χρησιμοποιεί και διαφορετικά μουσικά όργανα.Τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιήθηκαν και χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα για το δημοτικό τραγούδι και μουσική, διακρίνονται σε τρείς κατηγορίες: έγχορδα, πνευστά και κρουστά.

ΚΛΑΡΙΝΟ ΚΑΙ ΒΙΟΛΙ Κλαρίνο: Το κλαρίνο σαν λαϊκ ὸ μουσικ ὸ ὄ ργανο, ἔ ρχεται στ ὴ ν Ελλάδα απ ὸ τ ὴ ν Τουρκία, μ ὲ το ὺ ς Τουρκόγυφτους, γύρω στ ὰ Αρχικά, μαζ ὶ με το βιολ ὶ και το λαούτο και αργότερα, με το σαντούρι αποτελούν τ ὴ ν κομπανία, τ ὸ κατ ᾿ εξοχ ὴ ν λαϊκ ὸ μουσικ ὸ συγκρότημα, που αντικαθιστά σιγ ὰ -σιγ ὰ την πατροπαράδοτη ζυγι ὰ νταούλι-ζουρνά, ή λύρα- λαούτο. Βιολί: Εκτ ὸ ς απ ὸ την πανελλήνια αυτ ὴ ονομασία του, σαν βιολί, συναντάμε ακόμη, όλο όμως και πι ὸ σπάνια, τις ονομασίες διολί, διολιά, βιολάριν και βιολούδιν. Το βιολί, ως λαϊκ ὸ όργανο, φτιάχνεται στην Ἑ λλάδα, με βάση τ ὰ πρότυπα της Δύσης. Έχει τέσσερις χορδ ὲ ς κα ὶ παίζεται με ευθύγραμμο δοξάρι.

ΝΤΑΟΥΛΙ ΚΑΙ ΝΤΕΦΙ Νταούλι :είναι γνωστό ως τύμπανο. Είναι ρυθμικό όργανο, το οποίο δεν παίζεται μόνο του, αλλά πάντα μαζί με ένα τουλάχιστον μελωδικό όργανο. Μαζί με το ζουρνά αποτελούν μια μικρή ορχήστρα, την ζύγια. Ντέφι : είναι ένα ρυθμικό όργανο, με ήχο ακαθόριστης τονικής οξύτητας, που παίζεται με τα χέρια. Το ντέφι παίζεται συνήθως με άλλα όργανα,όπως λύρα και ντέφι, γκάιντα και ντέφι, βιολί λαούτο και ντέφι κ. ά. Παίζεται όμως και μόνο του, όταν δεν υπάρχουν άλλα μουσικά όργανα για να συνοδέψει το τραγούδι ή μαζί με το τραγούδι,τους χορούς και ιδιαίτερα τους γυναικείους ή τους ανδρικούς αντικριστούς χορούς..

ΤΟΥΜΠΕΡΛΕΚΙ, ΓΚΑΙΝΤΑ ΚΑΙ ΖΟΥΡΝΑΣ Τουμπερλέκι: Λέγεται και ταραμπούκα ή στάμνα και είναι ένα ρυθμικό όργανο,που ο ήχος του είναι γλυκός και εκφραστικός. Γκάιντα: Συνήθως λέγεται γκάιντα, γκάιδα, γάιδη ή κάιντα. Φτιάχνεται συνήθως από εκείνον που την παίζει, σε διάφορα μεγέθη. Αποτελείτεαπό το ασκί, το επιστόμιο και δυο αυλούς. Ζουρν ᾶ ς: Οζουρνάς ή καραμούλα ή πίπιζα είναι ένα όργανο τύπου όμποε, με διπλ ὸ γλωσσίδι. Η παλιότερη ονομασία του ήταν αυλ ὸ ς ή ασκός. Οπως το νταούλι, έτσι και ο ζουρνάς, με το δυνατ ὸ και διαπεραστικό του ήχο είναι όργανο γι ὰ ανοικτο ὺ ς χώρους. Απαντάται συχν ὰ σε πανηγύρια και γλέντια, στις πλατείες των χωριών.

ΧΟΡΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ

ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ Οι γυναικείες ενδυμασίες χαρακτηρίζονται από τολμηρούς χρωματικούς συνδυασμούς, εντυπωσιακά στολίδια και φτιάχνονταν περισσότερο για να εντυπωσιάσουν παρά να αναδείξουν την ομορφιά του γυναικείου σώματος. Βασικό τμήμα της ελληνικής φορεσιάς αποτελεί το πουκάμισο, συνήθως λευκού χρώματος, το φουστάνι με πολλές παραλλαγές, το γιλέκο, η ζώνη, το πανωφόρι (σιγούνι, φλοκάτα, τζουμπές κλπ) και η ποδιά που διακρίνεται σε εργασίας και γιορτινή με περίτεχνα κεντήματα και άλλα διακοσμητικά.

Γιορτινή φορεσιά του 19 ου αιώνα. Χαρακτηριστικά της το πουκάμισο και η μπόλια με πλούσια μεταξωτά κεντίδια και τα μακριά κρόσσια με φούντες στις άκρες.

Αυτός ο τύπος ενδυμασίας προέκυψε από τον συνδυασμό στοιχείων τοπικών ελληνικών ενδυμασιών και ευρωπαϊκών. Καθιερώθηκε από τη βασίλισσα Αμαλία. Φορέθηκε αρχικά από τις Κυρίες της Αυλής και στη συνέχεια διαδόθηκε σε όλα τα αστικά κέντρα της Ελλάδας.

ΑΝΔΡΙΚΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ Οι ανδρικές ενδυμασίες είναι οι πιο αυστηρές στους χρωματισμούς και με λιγότερα διακοσμητικά από τις γυναικείες, παρουσιάζουν κι αυτές μεγάλη ποικιλία ενώ κάθε μεγάλη γεωγραφική περιοχή χαρακτηρίζεται από κάποιο ιδιαίτερο σχήμα τους. Όλες οι ανδρικές ενδυμασίες έχουν σα βασικό ένδυμα, το πουκάμισο, το γιλέκο ή πανωφόρι, το ζωνάρι και το μαντήλι ή φέσι ή καλπάκι. Χαρακτηριστικό ανδρικό ένδυμα είναι η φουστανέλα (πολύπτυχη λευκή φούστα) που συναντάται στην ηπειρωτική Ελλάδα. Χαρακτηριστικά υποδήματα είναι τα τσαρούχια.

Η φορεσιά της φουστανέλας όπως εξελίχθηκε μετά την Επανάσταση του Τη φορούσαν οι καπεταναίοι και οι αξιωματούχοι, επηρεασμένοι από τον βασιλιά Όθωνα. Η συγκεκριμένη ανήκε στο γενναίο Θεόδωρο Κολοκοτρώνη

ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ Ο Καλαματιανος ονομάζεται κατεξοχήν «Καλαματιανό» από το γνωστό γαμήλιο μανιάτικο τραγούδι: «Μαντήλι Καλαματιανό». Το τραγούδι αυτό χορευόταν παλαιότερα στο τέλος του γαμήλιου γλεντιού όταν η νύφη έβγαινε στο χορό για να δωρίσει στους παραβρισκόμενους στενούς συγγενείς και καλεσμένους τα δώρα της που ήταν συνήθως μαντήλια μεταξωτά, οι φημισμένες σε όλη την Ελλάδα «Μεσσήνες» ή «Καλαμάτες». Στην περιοχή της Τσακωνιάς πολλά δημοτικά τραγούδια τσακώνικου ρυθμού συνοδεύουν τον παραδοσιακό Πραστιώτικο γάμο.Επίσης πολλά τέτοια τραγούδια ακούγονται σε γιορτές της Ορθοδοξίας όπως Πάσχα, γιορτή της Παναγίας 15 Αυγούστου.

Ο Τσάμικος χορός χορεύεται σε όλα τα διαμερίσματα της χώρας, σποραδικά όμως και όχι κατά κανόνα όπως στη Ρούμελη. Πρώτα άνοιγαν το χορό οι παπάδες του χωριού και όσοι έρχονταν από άλλα χωριά, ακολουθούσαν οι γεροντότεροι, έπονται οι ξένοι, ενώ όλοι οι άλλοι άντρες και γυναίκες ακολουθούσαν. Κανείς δεν διανοείται να παραβιάσει την αράδα, τη σειρά. Τα τραγούδια που θα χόρευαν ήταν γνωστά και στερεότυπα: ένα Τσάμικο και ένα Συρτό ή Καλαματιανό. Όλοι τότε ήξεραν χορό στο χωριό και χόρευαν όλους τους χορούς. Το τραγούδι χορεύεται στης νύφης το σπίτι από το συμπεθερικό που πηγαίνει με καβαλαρία τους συμπεθέρους να πάρουν τη νύφη από κάποιο γειτονικό χωριό ή και από κάποια γειτονιά του ίδιου χωριού. Αλλά απαραίτητα τραγουδιέται το τραγούδι αυτό όταν ξεκινούν οι συμπέθεροι από το σπίτι του γαμπρού να παν να πάρουν τη νύφη. Θα ακουστεί απαραίτητα και πάλι σαν φθάσουν στο σπίτι της νύφης και θα χορευτεί. Είναι μια προειδοποίηση για το σκοπό που πήγαν στο σπίτι της νύφης, κάτι παρόμοιο με το τραγούδι του αποχωρισμού της νύφης: "Μια Παρασκευή κι ένα Σαββάτο βράδυ, μάνα μ' έδιωχνε..."

ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΑΡΧΕΙΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ Ν. ΗΛΕΙΑΣ (ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ )ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕ Τ ΙΤΛΟ ΄΄ΧΟΡΕΥΟΥΜΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ;΄΄ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ