Οικολογία. Οριοθέτηση / μέγεθος οικοσυστήματος: σχετικότητα γεωγραφική και υποκειμενική.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Απορρίμματα Μαρία Σαρίδου Δ’4.
Advertisements

ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Η εξασθένηση της στιβάδας του όζοντος
ΕΠΑΛ ΑΓΙΑΣ ΛΑΡΙΣΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:
ΑΝΘΡΩΠΟΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Ο άνθρωπος από την εμφάνιση του στη Γη, βρίσκεται σε διαρκή αλληλεπίδραση με το περιβάλλον του Tο περιβάλλον του ανθρώπου: Φυσικό.
Διαχείριση Φυσικών Πόρων – Α’ & Β’ Λυκείου
Όξινη βροχή Όξινη βροχή ονομάζεται το φαινόμενο των ασυνήθιστα όξινων μετεωρολογικών κατακρημνισμάτων, όπως π.χ. βροχή, χαλάζι, χιόνι, ομίχλη, πάχνη, ως.
Δ11: Ερωτήσεις αλάτων Ένα διάλυμα Δ1 περιέχει θειικό οξύ. Ένα διάλυμα Δ2 περιέχει υδροξείδιο του βαρίου. Α. Να γράψετε τον τύπο του οξέος και την χημική.
ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ
Οι ενότητες του φυσικού περιβάλλοντος είναι:
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Άνθρωπος και Περιβάλλον
ΡΟΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Ροή ενέργειας είναι… η οποία γίνεται….
Χωρίζοντας το φυσικό περιβάλλον σε ενότητες
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
Μόλυνση Νερού Οι δρόμοι της ρύπανσης
Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΣΕ ΕΝΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ
Ρύπανση των υδάτων Κάθε φυσική, χημική ή βιολογική μεταβολή του νερού που το καθιστά ακατάλληλο για τους οργανισμούς 2ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου Επιμέλεια: Κωτίτσας.
ΒΙΟΣΥΣΣΩΡΕΥΣΗ ΒΑΡΕΑ ΜΕΤΑΛΛΑ ΑΤΥΧΗΜΑ MINIMATA (ΙΑΠΩΝΙΑ)
1 Μπαλωμένου Γεωργία ΑΣΠΑΙΤΕ 2011.
Ρύπανση του νερού.
Διαχειριση φυσικων πορων
Συντονίστρια-Παρουσιάστρια:
Φωτοχημικό νέφος 2ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου Επιμέλεια: Κωτίτσας Αριστοτέλης.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ
Η καταστροφή των δασών Η καταστροφή των δασών αποτελεί ένα τεράστιο περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόβλημα αφού είναι ένας από τους βασικούς λόγους του.
Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΣΕ ΕΝΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ
5.2 Χαρακτηριστικά και ιδιότητες του νερού
Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ Φαινόμενο του ευτροφισμού Πρόκληση του φαινομένου:
Ποιοτική και ποσοτική αλλοίωση της σύστασης ή της μορφής των φυσικών, χημικών και βιολογικών χαρακτηριστικών του περιβάλλοντος με αποτέλεσμα τη διατάραξη.
Ανάλογα με  Τον τρόπο κατανάλωσής τους και  Τη δυνατότητα ανανέωσής τους.
Χημεία και Αέρια θερμοκηπίου
ΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ…ΟΙΚΟΣ + ΛΟΓΟΣ…Αναφέρεται σε έναν οίκο… …το σπίτι μας δηλαδή και σπίτι όλων των έμβιων όντων…..τον πλανήτη γη. Ας κοιτάξουμε λίγο αυτό το σπίτι.
Έφη Σωτήρη Κώστας Πρόκος Αργαλαστή, 14/5/2008
Επιμέλεια: Μαριτίνα Παπακωνσταντίνου Δ΄2 76ο Δ. Σ. Αθηνών
Αστικά λύματα Βιομηχανικά λύματα Λιπάσματα Αποικοδόμηση οργανισμών Ταχεία διάβρωση πετρωμάτων.
ΟΞIΝΗ ΒΡΟΧΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΜΑ:ΟΞΥΝΗ ΒΡΟΧΗ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ
Βιολογία Γ ’ Λυκείου Γενικής Παιδείας. Ερημικά οικοσυστήματα  Περιοχές με πολύ χαμηλή βροχόπτωση ( ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ) Ωστόσο, υπάρχουν και οικοσυστήματα,
Οργανισμοί Αυτότροφοι ή παραγωγοί ετερότροφοι καταναλωτές Καταναλωτές 1ης τάξης φυτοφάγοι Καταναλωτές 2ης τάξης σαρκοφάγοι αποικοδομητές.
Βιολογία Γ ’ Λυκείου Γενικής Παιδείας. Ροή ενέργειας Ήλιος ( πηγή ενέργειας )  Παραγωγοί  Καταναλωτές  Αποικοδομητές Ροή ύλης Περιορισμένη ύλη Πρέπει.
ΡΥΠΑΝΣΗ ΜΟΛΥΝΣΗ.
οικοσυστήματα της Ελλάδας!
2. Άνθρωπος και περιβάλλον
Οικοσυστήματα Ελλάδας
Φωτοχημικό νέφος.
Άνθρωπος και Περιβάλλον
Δρ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΕΡΒΕΡΗΣ,
ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΡΥΠΑΝΣΗ ΥΔΑΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
Ρύπανση του εδάφους.
Νερό Είναι ζωτικός πόρος για τη γεωργία, τη βιοτεχνία, τις µεταφορές και άλλες αµέτρητες ανθρώπινες δραστηριότητες. Από το συνολικό διαθέσιµο νερό στη.
Προστατεύοντας την Ελλάδα από την όξινη βροχή
2. Άνθρωπος και περιβάλλον (2.1)
ΟΞΙΝΗ ΒΡΟΧΗ Ονόματα μαθητών: Τζινευράκη Ειρήνη Τσάχαλη Ειρήνη
ΑΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΗ Η διάσπαση οργανικών ενώσεων σε απλούστερες ενώσεις μέχρι ανόργανα υλικά.
ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΞΙΝΗ ΒΡΟΧΗ
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ ΦΛΙΓΓΟΥ ΙΩANNA
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Τι είναι : κάθε τι που βρίσκετε στη φύση είτε πρόκειται για άψυχα υλικά είτε πρόκειται για οργανισμούς. π.χ. βουνά ,ποτάμια , ο αέρας.
ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΟΞΙΝΗ ΒΡΟΧΗ
Περιβαλλοντικά Προβλήματα
ΡΥΠΑΝΣΗ ΥΔΑΤΩΝ.
Οικολογική κρίση Αγαπάς το περιβάλλον; Απόδειξε το!
Ρύπανση του νερού Εργασία στο μάθημα της Φυσικής Γ’ Τρίμηνο
2.2 Η ροή ενέργειας ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ-ΒΑΣΙΚΟΙ ΟΡΙΣΜΟΙ ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γ.Π. Γ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 Ο : ΑΝΘΡΩΠΟΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΣΚΩΤΤΗ ΚΑΛΟΤΙΝΑ-ΒΙΟΛΟΓΟΣ.
Ούρδας Ιωάννης Παιδιά ας μιλήσουμε για οικοσυστήματα Οικοσυστήματα τι είναι πάλι αυτό.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οικολογία

Οριοθέτηση / μέγεθος οικοσυστήματος: σχετικότητα γεωγραφική και υποκειμενική

βιότοπος

ΒΙΟΤΟΠΟΣ;

Άτομα  Είδη (ΚΡΙΤΗΡΙΑ 3 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ)  Πληθυσμοί

ΕΝΔΟΕΙΔΙΚΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

ΕΝΔΟ/ΔΙΑΕΙΔΙΚΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

ΠΑΡΑΣΙΤΙΣΜΟΣ

Ρίζα δέντρου μέσα στο έδαφος και μύκητες που ζουν πάνω της ΣΥΜΒΙΩΣΗ ή ΑΜΟΙΒΑΙΑ ΩΦΕΛΕΙΑ

Δυνητικά παθογόνοι μικροοργανισμοί Escherichia coli + Homo sapiens = LFE

και τώρα κάτι πιο χαριτωμένο..

ΜΥΚΗΤΕΣ – ΒΑΚΤΗΡΙΑ= ΑΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΕΣ* ΦΥΤΑ= ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΑΥΤΟΤΡΟΦΟΙ ΦΥΤΟΦΑΓΑ ΖΩΑ= ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ 1 ΗΣ ΤΑΞΗΣ ΣΑΡΚΟΦΑΓΑ ΖΩΑ= ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ 2 ΗΣ ΤΑΞΗΣ

Ποιο βέλος (ροή υλικών) είναι λάθος;

3 προϋποθέσεις για το οικοσύστημα Είσοδος ενέργειας: – ΦΩΣ** άμεσα (αυτότροφα οικοσυστήματα) έμμεσα (ετερότροφα οικοσυστήματα) Διανομή ενέργειας: τροφικές σχέσεις Ανακύκλωση υλικών: αποικοδομητές (+παραγωγοί)

Ασκήσεις Κατηγορία 0: κατάταξη οργανισμών σε τροφικά επίπεδα ή τάξεις καταναλωτών εύρεση τροφικών αλυσίδων εφαρμογές ισορροπίας σε τροφικό πλέγμα Επίσης: ποιοτική ερμηνεία μεταβολών παραμέτρων βιοτικών και αβιοτικών παραγόντων σε διάγραμμα

Τροφικά επίπεδα vs Τάξεις καταναλωτών 1 ο τροφικό επίπεδο = παραγωγοί 2 ο τροφικό επίπεδο = καταναλωτές 1 ης τάξης 4 ο τροφικό επίπεδο = καταναλωτές 3 ης τάξης 3 ο τροφικό επίπεδο = καταναλωτές 2 ης τάξης

Κατάταξη ο --Να γράψετε όλες τις διαφορετικές τροφικές αλυσίδες και να κατατάξετε τους οργανισμούς σε όλα τα δυνατά τροφικά επίπεδα. --Ποιοι οργανισμοί συμπεριφέρονται ταυτόχρονα ως καταναλωτές 2 ης και 3 ης τάξης;

Κατάταξη – ο Να εξηγήσετε σε ποιο τροφικό επίπεδο ανήκουν οι παρακάτω οργανισμοί: σκουμπρί, σαρδέλα, φώκια.

Ισορροπία – μεταβολή πληθυσμών Αν ο πληθυσμός του οργανισμού γ μειωθεί δραματικά σε μικρό χρονικό διάστημα, τότε…

1.Να εξηγήσετε σε ποιο τροφικό επίπεδο ανήκουν οι παρακάτω οργανισμοί: σκουμπρί, σαρδέλα, φώκια. 2.Αν μειωθεί σημαντικά ο πληθυσμός της σουπιάς, να εξηγήσετε ποιες επιπτώσειςθα παρατηρηθούν στους πληθυσμούς των: κωπηπόδων,διατόμων,σκουληκιών.

Ασκήσεις Κατηγορία 0: κατάταξη οργανισμών σε τροφικά επίπεδα ή τάξεις καταναλωτών εύρεση τροφικών αλυσίδων -εφαρμογές ισορροπίας σε τροφικό πλέγμα Κατηγορία 1: Εφαρμογή του 10% σε ενέργεια και βιομάζα Σχεδιασμός και ανάλυση πυραμίδων ενέργειας και βιομάζας Πυραμίδες πληθυσμού

Παραγωγοί Καταναλωτές 1 ης τάξης Καταναλωτές 2 ης τάξης Καταναλωτές 3 ης τάξης Πυραμίδα τροφικών επιπέδων Η ενέργεια και η μάζα λιγοστεύουν… 20 Kg Kj 200 Kg Kj Kg Kj Kg Kj

10% ο --Να γράψετε όλες τις διαφορετικές τροφικές αλυσίδες …και να κατατάξετε τους οργανισμούς σε όλα τα δυνατά τροφικά επίπεδα. --Ποιοι οργανισμοί συμπεριφέρονται ταυτόχρονα ως κατ/τές 2 ης και 3 ης τάξης; --Αν η ενέργεια που εμπεριέχεται στον πληθυσμό της λιβελούλας είναι 1000 ΚJoules, να υπολογίσετε την ενέργεια στον πληθυσμό των βατράχων.

Μείωση 90% - Γιατί; Ρυθμός απώλειας ενέργειας

Έστω ένα υποθετικό οικοσύστημα με συγκεκριμένη επιφάνεια και σταθερές συνθήκες. Ο ρυθμός που οι αυτότροφοι δεσμεύουν ενέργεια (φωτ/ση) είναι Kj/ημέρα, κάθε μέρα Θα ισχύουν τα παρακάτω :

Kj/m 2 πήραν αρχικά 1802 Kj/m Kj/m Kj/m 2 πήραν αρχικά Κυττ.αναπνοή Φυτικής & ζωικής προέλευσης Κυττ.αναπνοή Δεν εισέρχεται στην τροφ.αύσίδα 1 ο τρ.επίπεδο 2 ο τρ.επίπεδο

Ασκήσεις Κατηγορία 0: κατάταξη οργανισμών σε τροφικά επίπεδα ή τάξεις καταναλωτών εύρεση τροφικών αλυσίδων -εφαρμογές ισορροπίας σε τροφικό πλέγμα Κατηγορία 1: Εφαρμογή του 10% σε ενέργεια και βιομάζα Σχεδιασμός και ανάλυση πυραμίδων ενέργειας και βιομάζας Πυραμίδες πληθυσμού Κατηγορία 2: Μοίρασμα ενέργειας σε τροφικό πλέγμα

Διανομή ενέργειας & υλικών (τροφής) – πρότυπο κατανάλωσης

Ασκήσεις Κατηγορία 0: κατάταξη οργανισμών σε τροφικά επίπεδα ή τάξεις καταναλωτών εύρεση τροφικών αλυσίδων -εφαρμογές ισορροπίας σε τροφικό πλέγμα Κατηγορία 1: Εφαρμογή του 10% σε ενέργεια και βιομάζα Σχεδιασμός και ανάλυση πυραμίδων ενέργειας και βιομάζας Πυραμίδες πληθυσμού Κατηγορία 2: Μοίρασμα ενέργειας σε τροφικό πλέγμα Κατηγορία 3: Μετατροπή βιομάζας σε ενέργεια ή πληθυσμό και αντίστροφα. Μέθοδος των τριών, με βάση τη σχέση τους Μέθοδος των τριών, με βάση το μέσο βάρος του κάθε είδους Ενέργεια ΠληθυσμόςΒιομάζα

Μετατροπές Μέθοδος των τριών, με βάση τη σχέση τους Μέθοδος των τριών, με βάση τη μέση μάζα του κάθε είδους Ενέργεια ΠληθυσμόςΒιομάζα Τροφ.επίπεδοΕνέργειαΒιομάζαΒιομάζα/άτομοΠληθυσμός 1ο1ο Kj100 Kg/άτομο 2ο2ο 20 Kg/άτομο25 3ο3ο 50Kg5 Kg/άτομο Δίνεται ότι θερμιδομετρικά υπολογίστηκε ότι κατά μέσο όρο ένα κιλό βιομάζας περιέχει 20 Kj ενέργειας

Αβιοτικοί παράγοντες Α) Ποιο σύστημα είναι ετερότροφο και γιατί; Β) Ερμηνεύστε τις μεταβολές οξυγόνου – διοξ.άνθρακα

Βιογεωχημικοί κύκλοι : Ατμόσφαιρα Υδρόσφαιρα Λιθόσφαιρα Βιόσφαιρα 50

ΚΥΚΛΟΣ C Φωτοσύνθεση vs κυτταρική αναπνοή + δώρο ο άνθρωπος

ο ΅: Ο άνθρακας είναι το χημικό στοιχείο με βάση το οποίο δομούνται όλες οι οργανικές ενώσεις και συνεπώς όλα τα βιολογικά μακρομόρια. Στο παρακάτω διάγραμμα φαίνεται η πορεία του άνθρακα σε ένα οικοσύστημα στο οποίο ζουν οι εξής οργανισμοί: φίδια, ποώδη φυτά, ποντίκια, μύκητες και βακτήρια. Να γράψετε τα ονόματα των οργανισμών που αντιστοιχούν στις θέσεις 1, 2, 3, 4 (μονάδες 4) και τη θέση τους στην τροφική αλυσίδα που σχηματίζεται (μονάδες 4), καθώς και τα ονόματα των διαδικασιών α, β (μονάδες 6) και την ονομασία της χημικής ένωσης στις θέσεις Γ (μονάδες 2). Με ποιες ενέργειες ο άνθρωπος παρεμβαίνει στον κύκλο του άνθρακα; (μονάδες 9).

Κύκλος του άνθρακα Ο άνθρακας της γης Ιζηματογενή πετρώματα 39% Ορυκτά καύσιμα 60% Ωκεανοί, οργανισμοί, ατμόσφαιρα 1% Φωτοσύνθεση (φυτά) Αναπνοή (φυτά) Πυρκαγιά σε δάση Καύση ορυκτών καυσίμων Αναπνοή (ζώα) Αναπνοή (έδαφος) Αναπνοή (ωκεανός) Φωτοσύνθεση (ωκεανός) Αποσύνθεση Νεκροί οργανισμοί, σκουπίδια, περιττώματα Αναπνοή ριζών Απολιθωμένα καύσιμα CΟ2 στην ατμόσφαιρα Κατακρημνίσματα Ιζηματογένεσης 53

Φαινόμενο του Θερμοκηπίου Greenhouse effect

ΆρηςΓη Αφροδίτη ºCºC Το φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι φυσιολογικό και εμφανίζεται και σε άλλους πλανήτες

1979 Οι Πάγοι στο βόρειο πόλο

2001 Οι Πάγοι στο βόρειο πόλο

Το χιόνι στο Κιλιμάντζαρο λειώνει.

Υδρίτης μεθανίου

Ρύπανση νερού Ρύπανση εδάφους

ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ Περιβαλλοντική ομάδα Γυμνασίου Βάρδας (υπεύθυνος Μολφέτας Ανδρέας, Γεωλόγος)

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΞΕΤΑΖΟΥΜΕ ΠΩΣ Ο «ΡΥΠΑΝΤΗΣ» (ΥΠΕΡΜΑΓΓΑΝΙΚΟ ΚΑΛΙΟ)ΕΙΣΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΟ ΥΠΕΔΑΦΟΣ ΠΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΚΑΤΑΦΕΡΝΕΙ ΝΑ ΦΘΑΣΕΙ ΣΤΟ ΠΗΓΑΔΙ

…ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ … ΡΥΠΑΝΣΗ

…ΣΤΟ ΠΗΓΑΔΙ … ΡΥΠΑΝΣΗ

ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΓΕΙΩΝ ΥΔΡΟΦΟΡΩΝ ΤΟ ΝΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΕΙΣΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΟ ΥΠΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΠΛΕΟΝ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΓΕΙΟΥΣ ΥΔΡΟΦΟΡΟΥΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΩΣ ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΠΗΓΑΔΙ ΡΥΠΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΚΟΥΣ ΡΥΠΑΝΤΕΣ

Πρασινίζει πάλι το δάσος Πρέβελη στην Κρήτη, το οποίο κάηκε από τις πυρκαγιές του περασμένου Αυγούστου. Πρόσφατες παρατηρήσεις στο φοινικόδασος έδειξαν την πλήρη αναγέννηση του σπάνιου και πολύτιμου οικοσυστήματος. Μικροί φοίνικες ξαναβλασταίνουν από τους σπόρους που έπεσαν στη γη, ενώ αναγεννιούνται και τα υπόλοιπα είδη της περιοχής, όπως οι χαρουπιές, οι σχίνοι, τα πλατάνια και τα αρμυρίκια. Καινούργια φύλλα βγάζουν και οι μεγάλοι φοίνικες, οι περισσότεροι των οποίων ανήκουν στο είδος Phoenix theophrastii. Στο υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το οποίο είχε προωθήσει πρόγραμμα αποκατάστασης του οικοσυστήματος αμέσως μετά την πυρκαγιά, εκφράζεται ικανοποίηση. Σε χθεσινή ανακοίνωση σημειώνεται πως σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της περιφέρειας της Κρήτης και τη Διεύθυνση Δασών πραγματοποιήθηκε σειρά ενεργειών, όπως η άμεση κήρυξη ως αναδασωτέων των καμένων δασικών εκτάσεων, η απαγόρευσης της βοσκής και η συνεχής φύλαξη της περιοχής, η περιμετρική περίφραξη του κεντρικού τμήματος του βιότοπου (με χρηματοδότηση από το ΥΠΕΚΑ). Το Κουρταλιώτικο Φαράγγι και η περιοχή του Πρέβελη στον νομό Ρεθύμνου, περιλαμβάνονται στο δίκτυο Natura 2000 και έχουν χαρακτηριστεί ως αρχαιολογικός ιστορικός χώρος και ως τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους.

Με ερημοποίηση κινδυνεύουν αρκετές περιοχές του νομού Ηλείας, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές το καλοκαίρι του Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Σκάι, αρκετοί κτηνοτρόφοι συνέχισαν να βγάζουν τα αιγοπρόβατα στις πυρόπληκτες περιοχές, παρά την απαγόρευση από τα δασαρχεία. Ειδικότερα, φορείς του νομού Ηλείας κατέγραψαν τουλάχιστον 45 ύποπτες καταπατήσεις δασικών εκτάσεων και έστειλαν τις σχετικές αναφορές στα αρμόδια δασαρχεία για εξακρίβωση. Εκτός αυτού έχουν γίνει αναφορές για περιστατικά επέκτασης των καλλιεργειών προς το δάσος, εκχέρσωσης δασικών εκτάσεων και υπερβόσκησης. Στο μεταξύ, καταγγελίες για ανεξέλεγκτη βόσκηση γίνονται και για την περιοχή της Πεντέλης. Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Δασοφυλάκων Δημοσίων Υπαλλήλων, Γιώργος Παπαδιάς, ανέφερε ότι πέντε κοπάδια, είτε αθέλητα είτε ηθελημένα, ξεφεύγουν από της παρυφές του βουνού. Επιπλέον, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, δήλωσε ότι υπάρχουν καταγγελίες για κυνήγι και παράνομη υλοτομία.

ΚΥΚΛΟΣ ΑΖΩΤΟΥ

Guano (wanu)

Phytophthora infestans

an Gorta Mór

…και τώρα κάτι πιο ‘’χρήσιμο’’

2005 – 4 ο Να γράψετε τα ονόματα των οργανισμών που αντιστοιχούν στις θέσεις 1, 2, 3, 4, 5 (μον10) και των διαδικασιών α, β (μον6). Στη συνέχεια να περιγράψετε τη διαδικασία β (μον9).

2002-Δ.2. Με δεδομένο ότι ο κύκλος του αζώτου που ισχύει στα υδάτινα οικοσυστήματα λειτουργεί ανάλογα με τα χερσαία οικοσυστήματα και το φυτοπλαγκτόν των υδάτινων οικοσυστημάτων αντιστοιχεί με τα φυτά των χερσαίων οικοσυστημάτων, να εξηγήσετε γιατί παρατηρείται μεταβολή της συγκέντρωσης των νιτρικών ιόντων σε βάθος μέτρα όπως φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα. Mονάδες 10

Ευτροφισμός ΛΙΜΝΕΣ, ΚΛΕΙΣΤΟΙ ΘΑΛΑΣΣΙΟΙ ΚΟΛΠΟΙ Παραγωγοί Αποικοδομητές Καταναλωτές Νιτρικά ιόντα (N0 3 - ) Φωσφορικά ιόντα (ΡΟ 4 -3 ) Καλλιέργειες Λύματα Πόλεις κλπ Απεκκρίσεις (νεκρή οργανική ύλη) Έντονη αποικοδόμηση > φωτοσύνθεση Έλλειψη οξυγόνου Ψυκτικές εγκαταστάσεις βιομηχανιών και πυρηνικοί αντιδραστήρες Θερμό νερό Ενεργειακή ρύπανση

Δ1. Ένα ξενοδοχείο που βρίσκεται σε μια παραποτάμια περιοχή διοχετεύει τα απόβλητα των αποχετεύσεών του στο ποτάμι, θεωρώντας ότι δεν ρυπαίνει το νερό του ποταμού. Οι μετρήσεις που έγιναν, τόσο της ποσότητας του οξυγόνου όσο και της ποσότητας των αποικοδομητών στο νερό, απεικονίζονται στην παρακάτω γραφική παράσταση με τις καμπύλες Α και Β. Ποια καμπύλη απεικονίζει την ποσότητα του διαλυμένου οξυγόνου και ποια καμπύλη απεικονίζει την ποσότητα των αποικοδομητών (μον.2); Να εξηγήσετε την απάντησή σας (μον.8). Μονάδες 10

Η λύση… Για τα λιπάσματα  φυσικά λιπάσματα και μέτρο στη χρήση τους Για τα λύματα  βιολογικός καθαρισμός Για τα σκουπίδια  υγειονομική ταφή (Χ.Υ.Τ.Α.) κι όχι ανεξέλεγκτοι σκουπιδότοποι

Ο βιολογικός καθαρισμός

Πρωτογενείς ρύποι: μονοξείδιο του άνθρακα, H/C πχ βενζοπυρενιο, οξείδια του αζώτου Δευτερογενείς ρύποι: όζον, PAN δημιουργείται ένα νέφος που μειώνει την ορατότητα και προκαλεί προβλήματα υγείας στους ανθρώπους. Φως, οξυγόνο

Δ2. Τα παρακάτω διαγράμματα απεικονίζουν τη μεταβολή της συγκέντρωσης δύο αέριων ρύπων, του όζοντος και των οξειδίων του αζώτου κατά τη διάρκεια ενός εικοσιτετραώρου στο κέντρο της Αθήνας. Ποια καμπύλη απεικονίζει τη μεταβολή της συγκέντρωσης του όζοντος και ποια τη μεταβολή της συγκέντρωσης των οξειδίων του αζώτου (μονάδες 2); Να εξηγήσετε την απάντησή σας (μονάδες 8). Μονάδες 10 Δ3. Να αναφέρετε ποια προβλήματα υγείας προκαλούν τα οξείδια του αζώτου στον άνθρωπο. Μονάδες 5

Διαγωνισμός ρύπανσης ‘Τζάκι ’

Τι καίγεται βρε παιδια;;;

Πες μου πού είσαι να σου πω τι είσαι

Πως καταστρέφεται το όζον?

Η τρύπα του όζοντος περιγράφηκε για πρώτη φορά το από το 1976 Η τρύπα υπήρχε από το 1976.

Το διοξείδιο του θείου (SΟ 2 ), εκλύεται από βιομηχανίες που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Γι αυτό οι ανεπτυγμένες βιομηχανικά χώρες, έχουν έντονο πρόβλημα όξινης βροχής.

Τα οξείδια του αζώτου (ΝΟx), περιέχονται κυρίως στα καυσαέρια των αυτοκινήτων.

Όξινη βροχή δημιουργείται όμως και μετά από εκρήξεις ηφαιστείων!

Όξινη βροχή δημιουργείται και μετά από μεγάλες δασικές φωτιές!

Το αποτέλεσμα της όξινης βροχής είναι η καταστροφή των δασών

Η όξινη βροχή καταστρέφει τα υδάτινα οικοσυστήματα και τη ζωή σε αυτά.

Η όξινη βροχή καταστρέφει ακόμα, μνημεία και αγάλματα, που είναι συνήθως κατασκευασμένα από ασβεστόλιθο ή μάρμαρο δηλ.CaCΟ3. Το ανθρακικό ασβέστιο αντιδρά με το θειικό οξύ που περιέχεται στην όξινη βροχή και μετατρέπεται σε γύψο: CaCΟ 3 + Η 2 SΟ 4 -> CaSΟ 4 + CΟ 2 + Η 2 Ο ο γύψος διαλύεται στο νερό, με αποτέλεσμα τη διάβρωση & την αποσάθρωση του υλικού.

Η διαφορά είναι περισσότερο από εντυπωσιακή!

Ρύπανση των υδάτων Θερμική Ραδιενεργός Χημική [[Μόλυνση]]] Οργανικές ενώσεις βιολογικής προέλευσης Τοξικές οργανικές ενώσεις Πετρελαιοειδή Πηγές ΡύπανσηςΕίδη Ρύπανσης Κατοικημένες περιοχές Βιομηχανίες Ατυχήματα κλπ Αγροτικές καλλιέργειες Αποχετεύσεις (αστικά λύματα) Σκουπιδότοποι Λιπάσματα Ηχορύπανση

Βιοσυσσώρευση

Χημικές ουσίες μη βιοδιασπώμενες (δεν μεταβολίζονται), μη απεκκρινόμενες Οργανικά μόρια, βαρέα μέταλλα, ραδιενεργά ισότοπα

ΘΕΜΑ 4ο Από μετρήσεις, που έγιναν σε μια λίμνη, βρέθηκε μικρή συγκέντρωση εντομοκτόνου DDT στο φυτοπλαγκτόν και πολύ μεγαλύτερη συγκέντρωση του ίδιου εντομοκτόνου στα ψαροπούλια της λίμνης. Με δεδομένο ότι η τροφική αλυσίδα του λιμναίου οικοσυστήματος περιλαμβάνει φυτοπλαγκτόν, ψάρια, ψαροπούλια και ζωοπλαγκτόν: α.να γράψετε την τροφική αλυσίδα της λίμνηςΜονάδες 7 β.αν η ενέργεια στο τροφικό επίπεδο των ψαριών είναι 3  10 2 KJ, να υπολογίσετε την ενέργεια των άλλων τροφικών επιπέδωνMονάδες 8 γ.πώς εξηγείται η μεγάλη συγκέντρωση του DDT που βρέθηκε στα ψαροπούλια; Mονάδες 10

ΘΕΜΑ 4ο Στο παρακάτω σχήμα απεικονίζεται μια περιοχή στην οποία συνυπάρχουν δάσος κωνοφόρων (Α), βιομηχανικές μονάδες (Β), καλλιεργούμενοι αγροί (Γ) και μια λίμνη (Δ). Η κυκλοφορία του νερού στην περιοχή στηρίζεται στην εξάτμιση, στη διαπνοή των φυτών και στις κατακρημνίσεις. Τι ονομάζουμε διαπνοή (μονάδες 5) και ποιος είναι ο ρόλος της; (μονάδες 8) Ποιες είναι οι επιπτώσεις της όξινης βροχής στους οργανισμούς της περιοχής; (μονάδες 6) Κατά την καλλιέργεια των φυτών στους αγρούς δίπλα στη λίμνη χρησιμοποιήθηκαν μεγάλες ποσότητες μη βιοδιασπώμενου εντομοκτόνου. Από μετρήσεις που έγιναν στην περιοχή βρέθηκε μεγάλη συγκέντρωση από το συγκεκριμένο εντομοκτόνο σε πολλά από τα ψαροπούλια της λίμνης (Δ). Να εξηγήσετε το φαινόμενο (μονάδες 6).

Δίνεται το παρακάτω διάγραμμα πληθυσμού των παραγωγών και των καταναλωτών 1 ης και 2 ης τάξης σε ένα λιμναίο οικοσύστημα. Στη λεκάνη απορροής της λίμνης αυτής βρίσκεται εργοστάσιο εντομοκτόνων που αποθέτει τα απόβλητά του στο έδαφος. Μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται και μικρές ποσότητες DDT. Να αιτιολογήσετε τις μεταβολές των πληθυσμών που παρατηρείτε για τον πρώτο ενάμισι χρόνο λειτουργίας του εργοστασίου.

METHYLMERCURY IN FLOATING PERIPHYTON ALL CYCLES, 1995 & 1996 (USEPA – Stober et al. 1998) 1-S 1-L 2-L 2-S 3-L 3-S mg/kg Figure 10. Map showing the various levels of Hg in periphyton in S. Florida. Hypothesis: Assuming that direct uptake is constant across taxa, Hg Herbivores < Hg Omnivores < Hg Carnivores Accumulation and Fate of Mercury in an Everglades Aquatic Food Web

Trophic Class Figure 4. Figure 4. Mean sqr-transformed Hg levels (SD) for the five trophic classes of fishes. Hg vs. Trophic Class Table 2. Mean Hg + 1SE (n) Species (Trophic class)ng/g Invertebrates Tettigoniid species (1) (9) Planorbella duryi (1) (9) Chironomid larvae (1.5) (22) Cladocera (1.5) (10) Procambarus fallax (1.5) (24) Pelocoris femoratus (2) (22) Palaemonetes paludosus (2) Dolomedes sp.(2) (9) Small Fishes Jordanella floridae (1) (25) Poecilia latipinna (1) (14) Heterandria formosa (2) (20) Fundulus chrysotus (3) (34) Lucania goodei (3) (20) Belonesox belizanus (5) (11) Large Fishes Erimyzon sucetta (2) (16) Lepomis microlophus (3) (27) Lepomis macrochirus (4) (14) Ameiurus natalis (4) (18) Micropterus salmoides (5) (24) Lepisosteus platyrhincus (5)

Χειμερινοί Κολυμβητές: ‘’το DDT’’ «Τὸ τραγουδάκι αὐτὸ τὸ λέει ἡ Λευκαδίτικη κομπανία Ἁγιομαυρίτικη Παρέα καὶ περιλαμβάνεται στὸ δίσκο της Σουλάτσο στὸ Ἰόνιο. Τὸ λένε χρόνια στὴ Λευκάδα, ὅπου ἔχει γίνει γνωστό, πολλοί, δέ, νομίζουν ὅτι εἶναι ντόπιο ἢ πάντως Ἰόνιο. Σχετικὰ μὲ τὸ DDT ὅμως ἔχω μία ἐνδιαφέρουσα προσωπικὴ μαρτυρία. Στὴ δεκαετία τοῦ ῾50, ὅταν ζοῦσα στὸ Σωκράκι, στὴν Κέρκυρα, κάθε καλοκαίρι ἔρχονταν νὰ μείνουν στὸ Mon Repos ἡ βασιλικὴ οἰκογένεια. Λίγο πρὶν ἔρθουν λοιπόν, ἀεροπλάνο ψέκαζε ὅλο τὸ νησὶ μὲ DDT, γιὰ νὰ μὴ τοὺς ἐνοχλοῦν κουνούπια καὶ μύγες. Αὐτὸ γινόταν κάθε χρόνο. Τὸ ἀεροπλάνο ψέκαζε καὶ τὸ ὀρεινὸ Σωκράκι, καὶ λέγανε οἱ κάτοικοι: Ἔρχεται ὁ βασιλιᾶς!»

H ασθενεια της Minamata Hg, CH 3 Hg

Fukushima

Cs (καίσιο)

Κυανικά ιόντα ‘’Το χρυσό πολλοί αγάπησαν, τον καρκίνο κανείς’’ (από πανό διαμαρτυρίας)

Δεν γίνεται να λυθεί ένα πρόβλημα, με τον ίδιο τρόπο σκέψης, με τον οποίο δημιουργήθηκε αυτό το πρόβλημα! Albert Einstein