Μορφολογική Τυπολογία Ι : Κατηγοριοποίηση γλωσσών ;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
PRESENT SIMPLE Ενεστώτας Απλός
Advertisements

Η φωνολογική επίγνωση.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
NT Greek Grammar (Macnair Ch. 1-4)
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
Γειά σας. Say: take a pencil. Πάρε ένα μολύβι. Nick, give me my book.
FUTURE SIMPLE Μέλλοντας Απλός
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
Σχέδια μαθημάτων μουσικής
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Εβδομάδα 3 Παρουσίαση Δεδομένων
SIMPLE PAST Αόριστος Απλός
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
Μορφολογία. Μορφολογία Μόρφημα / Μορφή Μόρφημα (σύστημα), π.χ. το μόρφημα του πληθυντικού, το στερητικό μόρφημα Μορφή (πραγμάτωση) : το μόρφημα του.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΕισαγωγικΑ στοιχεια : ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Έλενα Αναγνωστοπούλου
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΠΟΣΟ ΚΑΙ ΤΙ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ!
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την Εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Beta English Tο ΠΕΑΠ πάει και στη Β’ Δημοτικού…
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
Έλενα Αναγνωστοπούλου
Πηγή: Βιοστατιστική [Β.Γ. Σταυρινός, Δ.Β. Παναγιωτάκος]
Εισαγωγή Στατιστική είναι η επιστήμη που με τη βοήθεια επιστημινκών μεθόδων ασχολείται με τη συλλογή, οργάνωση, παρουσίαση και ανάλυση αριθμητικών στοιχείων.
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 5 - Μορφολογία)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Βασικές αρχές Σύγχρονης Γλωσσολογίας
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
Lesson 1a: Let’s Get Started JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 5a: More basic words JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Διδασκαλία Βιολογίας Γ’ Γυμνασίου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ MSc Βιολόγος.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιδίωξη: βελτίωση ποιότητας με συνεχή βελτίωση των διεργασιών με βάση τις οποίες παράγονται τα προϊόντα Παράγοντες: ελεγχόμενες μεταβλητές.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
Η μονάδα ατομικής μάζας (Μ.Α.Μ. ή a.m.u. atomic mass unit) είναι η μονάδα μέτρησης της μάζας των ατόμων και ισούται με το 1/12 της μάζας του πυρήνα του.
Γλωσσικές Οικογένειες Γλωσσικές « συγγένειες » σε πλανητικό επίπεδο.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Πεζογραφία 2 [19ος αιώνας]
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
1 2 3 PRESENT CONTINUOUS 4.
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Ονοματικό και Ρηματικό Σύστημα
Ανθρώπινη γλώσσα και συστήματα επικοινωνίας ζώων
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
Έλεγχος υποθέσεων με την χ2 «χι -τετράγωνο» κατανομή
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Verb to be (am / is / are):
We are the world Τραγούδι με μήνυμα για την ισότητα των παιδιών και όλων των ανθρώπων 13/12/2016 Παναγιώτης Γαλατσίδας.
Βασικές αρχές της σύγχρονης Γλωσσολογίας: Σωστό ή λάθος;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
IMF vs SFR Πόσα μικρά και πόσα μεγάλα αστέρια γεννιούνται? Και πόσα μέσα σε ένα έτος?
ΕΞΕΛΙΞΗ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η θεωρία της εξέλιξης των ειδών που διατύπωσε ο Κάρολος Δαρβίνος άργησε να γίνει αποδεκτή Ένας από τους λόγους είναι ότι δεν μπορούν.
Class V: Personal Pronouns and 3rd Decl. Cont. (chs )
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
Personal Pronouns.
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μορφολογική Τυπολογία Ι : Κατηγοριοποίηση γλωσσών ;

Κατηγορίες γλωσσών Ήδη από τον 19 ο αι. ( αν όχι νωρίτερα ) είχε επιχειρηθεί η κατηγοριοποίηση των γλωσσών, με βάση την Μορφολογία Γιατί η Μορφολογία ; Ήταν το κατεξοχήν πεδίο γλωσσολογικής έρευνας, δεδομένης της ταύτισης γλωσσολογίας με την Ιστορική ( Ινδο - ευρωπαϊκή ) γλωσσολογία

19 ος αιώνας Αρχική ιδέα διάκρισης των γλωσσών σε κατηγορίες με βάση την μορφολογία που τις χαρακτηρίζει Friedrich Schlegel (1808): 2 τύποι γλωσσών, August Schlegel (1818): προσθέτει και τις γλώσσες χωρίς καθόλου μορφολογία ( εννοεί την Κινεζική ) Humboldt (1825): 4 ος τύπος οι γλώσσες ενσωμάτωσης ( πολυσυνθετικές ) Schleicher (1859): Απομονωτικές – Συγκολλητικές – Κλιτές ( Συνθετικές ) Μολονότι έχει αναθεωρηθεί αρκετά, η διάκριση αυτή είναι ακόμα πολύ δημοφιλής ( με την μία ή την άλλη μορφή )

Γλωσσική ιδεολογία Η τυπολογία αυτή αρχικά θεωρήθηκε εξελικτική. Οι γλώσσες δηλαδή εξελίσσονται από το απομονωτικό προς το συνθετικό ( κλιτό ) στάδιο Η μορφολογική αυτή τυπολογία συνδέεται στενά με δύο βασικές αντιλήψεις των γλωσσολόγων του 19 ου αι.: 1. « Η γλώσσα ως ζωντανός οργανισμός » 2. « Οι γλώσσες μπορούν να κριθούν αξιολογικά »

Ζωντανός οργανισμός Η γλώσσα θεωρούνταν ότι αναπτύσσεται όπως ένας ζωντανός οργανισμός Επομένως έχει αρχή, μέση και τέλος ή ακμή και παρακμή ( που πιθανώς οδηγεί σε θάνατο ) Εφόσον οι γλώσσες δεν βρίσκονται όλες στο ίδιο στάδιο ζωής, κάποιες λογικά θα βρίσκονται σε στάδιο ακμής και κάποιες σε παρακμής Επιπλέον, η εικόνα της γλώσσας ως ζωντανού οργανισμού οδηγούσε σε κάποια βασικά χαρακτηριστικά που χαρακτήριζαν την γλώσσα « ως όλον », έδιναν την μοναδικότητά της. Ένα από αυτά – ίσως το βασικότερο - ήταν ο μορφολογικός της τύπος

Αξιολογικές κρίσεις Σύμφωνα με την ιστορική θεώρηση των γλωσσών, η μορφολογική τυπολογία αποτελεί μία εξελικτική οδό Απομονωτικές > Συγκολλητικές > Συνθετικές Σε συνδυασμό με την βιολογική θεώρηση, οι συνθετικές γλώσσες θεωρούνταν ανώτερες ( σε φάση ακμής ), μια και βρίσκονταν στην κατάληξη της όλης πορείας Έτσι εξηγείται και ο έπαινος στις αρχαίες γλώσσες ( τεράστια μορφολογικά παραδείγματα ) και ο θρήνος για την απώλειά τους στις σύγχρονες γλώσσες

20 ος αιώνας Η μορφολογική τυπολογία δεν μεταβλήθηκε πολύ στις αρχές του 20 ου αι. Απαλείφεται ο αξιολογικός της χαρακτήρας σταδιακά με την άνοδο του δομισμού Κύριος εκπρόσωπος : Sapir. Διέκρινε τρεις άξονες με βάση τους οποίους μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τις γλώσσες ( ποσοτικό, ποιοτικό και σημασιολογικό )

Προς το σήμερα Greenberg: Παραμετροποίηση των κατηγοριών Ουσιαστικά ξεφεύγουμε από την απόλυτη κατηγοριοποίηση, μόνο σχετική με βάση την επικρατούσα κατάσταση Διαφορετικές κατηγοριοποιήσεις για κάθε γλώσσα ανάλογα με την δομή που ερευνάται

Η ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΗ ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ

Η μορφολογική τυπολογία σήμερα Ουσιαστικά, κατάτμηση της αρχικής κατηγοριοποίησης με βάση διάφορες επιμέρους παραμέτρους Η παλιά κατηγοριοποίηση χρησιμοποιείται ακόμα, όμως με την παρατήρηση ότι δεν ισχύει απόλυτα σχεδόν για καμία γλώσσα και είναι κυρίως στατιστική

2 βασικές κατηγοριοποιήσεις Α ) Με βάση την σχέση μορφήματος - λέξης, ή με άλλα λόγια, με βάση πόσο πολλή μορφολογία χρησιμοποιεί κάθε γλώσσα ( παραλλαγή της παλιάς τυπολογίας – ποσοτικός άξονας ) Β ) Με βάση τα επιμέρους χαρακτηριστικά των μορφημάτων που χρησιμοποιούνται ( ποιοτικός άξονας )

Ποσοτικός άξονας ( Άξονας Σύνθεσης ) Σχέση μορφημάτων - λέξεων 1) Απομονωτικές 2) Συνθετικές 3) Πολυσυνθετικές Ουσιαστικά πρόκειται για ένα συνεχές, όπου κάθε γλώσσα βρίσκεται λιγότερο ή περισσότερο κοντά σε μία κατηγορία

1. Απομονωτικές Η σχέση των μορφημάτων με τις λέξεις είναι σχεδόν πάντοτε 1:1 ( ουσιαστικά καθόλου μορφολογία, κυρίως σύνταξη ) Απαντούν κυρίως στη ΝΑ Ασία ( Αυστρονησιακές γλώσσες, Κινεζική κλπ.)

Παράδειγμα απομονωτικών khi tôi đ ề n nhà b ạ n tôi chúng tôi when I come house friend I PLURAL I b ắ t đ ấ u làm bài begin do lesson ‘When I came to my friend’s house, we began to do lessons.’ Βιετναμική (Comrie, 1989)

Παράδειγμα απομονωτικών (2) ka kapo au i te puu T/A snatch Ι stS ACC the gun ‘I snatched the gun’ Μαορί (Bauer, 1993)

2. Συνθετικές Ο λόγος μορφημάτων - λέξεων είναι ανώτερος του 1, με άλλα λόγια κάθε λέξη έχει περισσότερα από 1 μορφήματα Μεγάλη ποικιλία ως προς τον αριθμό των μορφημάτων, την θέση τους, την σημασία τους κλπ. Μορφολογία και Σύνταξη εξίσου σημαντικές

Παραδείγματα συνθετικών Resim-ler-imiz picture-PL-1PL.POSS kardeh-ler-iniz-in-ki-ler-den brother-PL-2PL.POSS-GEN-PRO-PL-ABL kıymet-li-dir value- ADJECTIVISER-be.3 ‘Our pictures are more valuable than those of your brothers’ Τουρκική (Lewis, 1967)

3. Πολυσυνθετικές Ο λόγος μορφημάτων – λέξεων είναι πολύ ανώτερος του 1. Βασική διαφορά από τις συνθετικές : σε κάθε λέξη μπορούν να περιλαμβάνονται παραπάνω από μία λεξική ρίζα Ουσιαστικά, « λέξεις – προτάσεις »

Παραδείγματα πολυσυνθετικών tusaa-nngit-su-usaar-tuaannar-sinnaa-nngi- vip-putit hear-not-PARTICIPLE INTRANS -pretend- always-can-not-really-2SG.INDICATIVE ‘You simply cannot pretend not to hear all the time’ Kalaallisut (Fortescue,1984)

Όχι απόλυτες κατηγορίες Ο χαρακτηρισμός των γλωσσών δεν γίνεται πια κατά απόλυτο τρόπο, αλλά μόνο σχετικά, με βάση τον κυρίαρχο τρόπο δόμησης των συστατικών Βασικό κριτήριο : συχνότητα

Ιστορική πορεία ; Γνωρίζουμε σήμερα ότι υπάρχουν διαδικασίες ( κυρίως η γραμματικοποίηση ) που οδηγεί σε όλο και μεγαλύτερη σύνθεση Π. χ. Cantare habeo > chanterai Όμως η γραμματικοποίηση κινείται σε κύκλους, η εξέλιξη δεν τελειώνει σε μία « ανώτερη » εξελικτική φάση

Ποιοτικός άξονας ( Άξονας Συγχώνευσης ) Στον άξονα αυτό τοποθετούνται οι γλώσσες με βάση επιμέρους ποιοτικά χαρακτηριστικά των μορφημάτων 1) Τον αριθμό των σημασιών που εκφράζει ( ή μπορεί να εκφράζει ) κάθε μόρφημα [ Συγκολλητικές – Συνθετικές ] 2) Τον βαθμό της λεξικά καθορισμένης αλλομορφίας ( όχι της φωνολογικής )

1. Αριθμός σημασιών Δύο περιπτώσεις : οι γλώσσες όπου κάθε μόρφημα έχει μία σημασία [ Συγκολλητικές ] και οι γλώσσες όπου κάθε μόρφημα μπορεί να εκφράζει περισσότερες από μία σημασίες ( ή γραμματικές κατηγορίες ) [ Συνθετικές ]

Παράδειγμα συγκολλητικών much’a-na-chi-na-yki kiss-REC-CAUS-NOM-2SG ‘You should make them kiss each other.’ Bolivian Quechua (Van de Kerke, 1996)

Παράδειγμα συνθετικών Pirame to vivlio take- PAST-1 ST PL.-IND. the- NEUT-ACC-SING book – NEUT-ACC-SING

Γραμματικές κατηγορίες Γιατί θεωρούμε ότι τα μορφήματα εκφράζουν περισσότερες γραμματικές κατηγορίες ( σημασίες );

Στατιστικές κατηγοριοποιήσεις Στις περισσότερες γλώσσες, υπάρχουν δομές που ταιριάζουν σε άλλον ποιοτικά τύπο Π. χ. Τουρκική « Πήγα » -ti- ( μόρφημα παρελθόντος ) Git-ti-m Δεν διαφοροποείται ο αριθμός από το πρόσωπο Git-ti-n Git-ti Git-ti-k Git-ti-niz Git-ti-ler

Αλλά και η Αγγλική … The cat-s Μόνο Αριθμός She drink-s Αριθμός, Πρόσωπο, Χρόνος, Έγκλιση

2. Αλλομορφία Οι γλώσσες διαχωρίζονται και από το ποσοστό λεξικά καθορισμένης αλλομορφίας, αλλομορφίας δηλ. που δεν οφείλεται σε φωνολογικές διαδικασίες Π. χ. Πληθ. Ελληνικά : – οι, - ες ( Αρσ.), Αγγλικά : -s, -en

Συσχετισμός Οι γλώσσες που είναι κυρίως συγκολλητικές έχουν συνήθως πολύ μικρό αριθμό αλλομορφίας, ενώ οι συνθετικές έχουν μεγάλο βαθμό αλλομορφίας Πώς εξηγείται ;

Άλλες διακρίσεις Υπάρχουν και άλλοι επιμέρους άξονες όπου οι γλώσσες διαφοροποιούνται ως προς την μορφολογία τους ( π. χ. η σχέση μορφήματος - σημασίας είναι μόνιμη ή μπορεί ένα μόρφημα να εκφράζει δύο τελείως διαφορετικές σημασίες ;) Συνδυασμοί μεταξύ των αξόνων το πιο ενδιαφέρον τυπολογικό εύρημα

Στο επίπεδο του μορφήματος Οι γλώσσες διαφοροποιούνται επίσης σημαντικά και ως προς το είδος των μορφημάτων που χρησιμοποιούνται, την σειρά που χρησιμοποιούνται, τους μηχανισμούς που συνδυάζονται κλπ.

Άσκηση Ι Να χαρακτηρίσετε μορφολογικά τις ακόλουθες γλώσσες με βάση τα παραδείγματα : 1. ku-ririimb-a bi-ra-kome-ye INF -sing- ASP 3 rd S-PRES -be.difficult- ASP “To sing is difficult” [Kinyarwanda] 2. wa-hi-’sereht-ohare-’se he-car-washed-for-me “He washed the car for me” [Mohawk] 3. ay woo kaa wor o guna 1 st S. DEM REL 2 ND PL. IMPF. see “I here whom you see” [Koyra-Chiini]

Ιστορίες από την Τυπολογία VI Dying words, pp. 69, 76-77