ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΔΥΣΗ. Περίοδοι της Δυτικής Φιλοσοφίας Πέντε μεγάλες ενότητες Από τον 1ο ως τον 5ο αιώνα, όπου ορίζονται η χριστιανική πίστη και.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κατηγορηματικός Λογισμός
Advertisements

Μάθημα 7ο.
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΛΚΟΥΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΚΩΝ / ΝΟΣ ΛΙΑΚΑΚΗΣ.
David Hume
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ : ΑΛΛΑ ΣΙΡΟΚΟΦΣΚΙΧ
ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ Α΄.
Κείμενο Σελίδα 31. Ας φροντίσουμε, αδελφοί μου, να φυλάμε τη συνείδησή μας, όσο ακόμα βρισκόμαστε σ’ αυτόν τον κόσμο, χωρίς να την προκαλούμε να μας ελέγξει.
Δέος Ειρωνεία Δίωξη / Καταδίκη.  Ο νους είναι ένας γενναίος ήρωας που σηκώθηκε ξαφνικά και τακτοποίησε τα πάντα που βρίσκονταν σε αταξία.  Κατηγορήθηκε.
Ο Ισαάκ Νεύτων Και η θρησκευτικότητα Στο έργο του.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Κατά την Παλαιά Διαθήκη, ο σκοπός της δημιουργίας του ανθρώπου είναι... α. να φθάσει σε κοινωνία με τον Θεό β. να επιβληθεί στη γυναίκα γ. να ενωθεί.
14. Αιρέσεις : εσωτερική πληγή της Εκκλησίας
20. Η αποσαφήνιση της αλήθειας για τις εικόνες
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΛΕΚΤΟΡΑΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΟΛΟΓΊΑΣ – Α.Π.Θ
Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ 1.Αίτια και αφορμές: ο εθνικιστικός φανατισμός στην Γερμανία, ο οποίος έβλεπε τον Χριστιανισμό ως επιβίωμα.
Η ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ
ΑΘΕΪΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΣ Καθηγητής : Γ. Καπετανάκης Μαθήτρια : Κωνσταντίνα Πολίτη
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
Η Βούληση του Ανθρώπου για Διάκριση και Δύναμη
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1η: Τι είναι η Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία; Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
Εβραϊσμός και Ισλάμ Λεωνίδας Κ. 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσσαλονίκης ΣΤ2 –
ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ ΛΕΒΕΝΤΟΥΛΑ ΚΑΜΑΤΑΚΗ ΣΤ2 1 Ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Το τέλος του κόσμου στον ινδουισμό
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΛΙΦΤΗΡΑ ΙΩΑΝΝΑ
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Συνέπειες της Β’ Βατικανής Συνόδου
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Επιστήμη και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου..
Ημερομηνία: 21/11/2013 Τάξη: Γ΄3
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Πίστη και επιστήμη. Αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμΠληρούμενα
Κεφ. 40 Η Μασονία Η Μασονία ή Τεκτονισμός είναι μια μυστική παγκόσμια συγκρητιστική θρησκευτική οργάνωση, που τις απαρχές της έχει στο Μεσαίωνα. Mason=Τεχνίτης,
ΘΕ 2: Η συνάντηση του Χριστιανισμού με τον Ελληνισμό
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
ΗΘΙΚοσ προβληματισμοΣ & ηθικη επιστημη
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΔΥΣΗ

Περίοδοι της Δυτικής Φιλοσοφίας Πέντε μεγάλες ενότητες Από τον 1ο ως τον 5ο αιώνα, όπου ορίζονται η χριστιανική πίστη και τα δόγματα μέσα από τη σύγκρουση εναντίον των αιρέσεων και της Γνώσης. Από τον 6ο ως τον 10ο αιώνα, διάρκεια που χαρακτηρίζεται από τη συντήρηση και τη μετάδοση του ελληνολατινικού πολιτισμού. Από τον 11ο στο 12ο αιώνα, στους οποίους δεσπόζουν τα έργα του Άνσελμου και του Αβελάρδου. Τον 13ο αιώνα, με την εκ νέου ανακάλυψη του Αριστοτέλη μέσω των Αράβων, συγκροτείται η Σχολαστική, με κορυφή το έργο του Θωμά Ακινάτη. Τον 14ο αιώνα: όλες οι φιλοσοφικές συζητήσεις έχουν σημείο αναφοράς τη φιλοσοφία του Θωμά και, ακόμη και στην περίπτωση που στρέφονται εναντίον της, συμβάλλουν στην εμφάνιση μιας κριτικής προοπτικής, η οποία αναγγέλλει τον νατουραλισμό της Αναγέννησης.

Το ζήτημα της θεϊκής παντοδυναμίας Μπορεί ο Θεός να πράξει με τρόπο ώστε αυτό που συνέβη να μην έχει συμβεί; Πώς ορίζεται η ανθρώπινη πράξη; Ποια είναι τα όρια της ανθρώπινης βούλησης; Είναι ή όχι ελεύθερη; Εμφ άνιση νομιναλισμού: οι γενικές ιδέες δεν υπάρχουν πέραν του αισθητού κόσμου: αποτελούν μόνο ονόματα.

Αποδείξεις της ύπαρξης του Θεού Άνσελμος: ο Θεός είναι τέλειος· άρα του ανήκουν όλα τα θετικά κατηγορήματα· συνεπώς και αυτό της ύπαρξης. Άρα ο Θεός υπάρχει.

Άγιος Αυγουστίνος

Αβελάρδος ( ) Ηθική  πρωτοκαθεδρία της πρόθεσης σε σχέση με την πράξη. Εισάγει τον διαπολιτισμικό διάλογο με ένα βιβλίο του : Διάλογος ενός φιλοσόφου, ενός εβραίου και ενός χριστιανού.

St. Thomas Aquinas (1224 – 1274) Γεννημένος το 1224 στο Aquino της Ιταλίας. Καταγόμενος από οικογένεια ευγενών. Πανεπιστήμιο της Νάπολης για 1236 Τάγμα του Αγίου Δομίνικου περίπου το και έζησε υπόλοιπο της ζωής ως μοναχός Πέθανε σε ηλικία 50 ετών, έχοντας γράψει περίπου 60 εργασίες (Summa contra Gentiles, Summa Theologiae, ο Σχολαστικισμός και η αναγέννηση της γνώσης). Αγιοποιήθηκε το Οι εργασίες του ανακηρύχτηκαν ως επίσημη φιλοσοφία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας του Αυγούστου Ο Πάπας Λέοντας ΧΙΙΙ τον ανακήρυξε προστάτη Άγιο όλων των καθολικών πανεπιστημίων, των ακαδημιών, των κολλεγίων, και των σχολείων σε όλο τον κόσμο.

Φιλοσοφικές συνεισφορές Σύνθεση της χριστιανικής θεολογίας και της κλασσικής φιλοσοφίας (πίστη και λόγος) Επηρεάστηκε από τον Αριστοτέλη Τελειοποίησε τη "σχολαστική μέθοδο"

Σχολαστικισμός

Σχολαστικισμός Προήλθε από τη σχολειοποίηση που εμφανίστηκε στα καθολικά μεσαιωνικά σχολεία, των οποίων οι δάσκαλοι ονομάζονταν doctores scholastici Σταδιακά, σχετίστηκε με το κυρίαρχο σύστημα σκέψης που αναπτύχθηκε από τους δασκάλους και την ειδική μέθοδο που χρησιμοποίησαν στη διδασκαλία της φιλοσοφίας και αποτέλεσε ένα ενιαίο σύστημα παραδοσιακής σκέψης Στον πυρήνα του, ήταν μια σύνθεση της χριστιανικής θεολογίας και των φιλοσοφιών Πλάτωνα και Αριστοτέλη

Φιλοσοφία & θεολογία Θεωρούσε ότι η φιλοσοφία και η θεολογία διαδραμάτιζαν συμπληρωματικούς ρόλους στην αναζήτηση της ανθρωπότητας για την αλήθεια Η φιλοσοφία και η θεολογία αντιμετωπίστηκαν σε σχέση με το τέλος της ανθρωπότητας, καθώς διακρίνονται για τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους συνεισφέρουν στην ανθρώπινη γνώση για το Θεό (Ερώτημα για την πίστη και το λόγο) Και τα δύο σχετίστηκαν με την αλήθεια.

Πίστη και Λόγος Πίστη Η Θεολογία ξεκινά με την πίστη στο Θεό και ερμηνεύει όλα τα πράγματα ως δημιουργήματα του Θεού Ο θεολόγος στηρίζει τα συμπεράσματά του στην αρχή της αποκαλυφθείσας γνώσης Θεολογία = όσα οι άνθρωποι χρειάζονται να ξέρουν για τη σωτηρία τους (μέσω της αποκάλυψης) Λόγος Η Φιλοσοφία ξεκινά με τα ενδιάμεσα στάδια της αίσθησης και της εμπειρίας και καταλήγει με την έννοια του Θεού Ο φιλόσοφος φτάνει στα συμπεράσματά του από τη λογική περιγραφή των αισθήσεων των πραγμάτων Λόγος = δεν υπάρχει ανάγκη για πίστη

Αποδείξεις της ύπαρξης του Θεού Απόδειξη από την κίνηση Απόδειξη από την ευφυή αιτία Απόδειξη από την αναγκαία απέναντι στην πιθανή ύπαρξη Απόδειξη από τους βαθμούς τελειότητας Απόδειξη από τη ν τάξη του κόσμου

Γνωμικά του Θωμά Ακινάτη ► Για αυτόν που έχει πίστη, καμιά εξήγηση δεν είναι αναγκαία. Για αυτόν που δεν έχει πίστη, καμιά εξήγηση δεν είναι δυνατή. ► Τα πράγματα που αγαπάμε μας λένε ποιοι είμαστε. ► Μπορούμε να ελαφρύνουμε τη θλίψη με έναν καλό ύπνο, ένα μπάνιο κι ένα ποτήρι κρασί. ► Το Καλό μπορεί να υπάρξει χωρίς το Κακό, ενώ το Κακό δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το Καλό. ► Αν ο υπέρτατος σκοπός του καπετάνιου ήταν να γλυτώσει το πλοίο του, θα το κρατούσε για πάντα στο λιμάνι. ► Να φυλάγεσαι από τον άνθρωπο του ενός βιβλίου. ► Lex malla, lex nulla (μτφρ: ο κακός νόμος, δεν είναι καθόλου νόμος)

Duns Scotus ( ) Θεός απολύτως παντοδύναμος, ελεύθερος, ο οποίος δεν δεσμεύεται από τίποτε, ούτε από τον ίδιο τον λόγο, καθώς ως δημιουργός του παντός είναι και δημιουργός του λόγου, ακόμη και της ηθικής τάξης.