1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δρ. Δήμητρα Καυκά Σχολική Σύμβουλος Δρ
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Η διαφήμιση ως πεδίο αναγνωστικής και συγγραφικής πρακτικής
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Αρχαίες Νέες Τεχνολογίες
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Παγκοσμιοποίηση και Αντίσταση Ορίζοντας την παγκοσμιοποίηση
Πώς φθάσαμε εδώ…; ΜΑΣΟΥΡΑΚΗ ΑΡΙΣΤΕΑ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:RECENT DEVELOPMENTS IN FORMAL SETTINGS.(ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ. ) ΌΝΟΜΑ ΦΟΙΤΗΤΡ.:ΔΟΜΑΛΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Οκτώβριος, 2012 Ειδική Θεματική δραστηριότητα Β΄ Τάξης ΕΠΑΛ Τομέας Ηλεκτρολογικός.
ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Ποιοτικη συνεντευξη – αναλυση περιεχομενου
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Διδακτική της Πληροφορικής
Παρουσίαση: Ευτυχία Γιαννάκη
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Ανάλυση λόγου Discourse Analysis.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ

2 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Norman Fairclough ) O Η Κριτική Ανάλυση Λόγου βλέπει το λόγο ως μια μορφή κοινωνικής πρακτικής. Η περιγραφή αυτή του λόγου προϋποθέτει μια διαλεκτική σχέση μεταξύ του λόγου και της κατάστασης, του οργανισμού και της κοινωνικής δομής που τον διαμορφώνουν. O Ο λόγος διαμορφώνει κοινωνικές ταυτότητες, βοηθά στην κατασκευή κοινωνικών σχέσεων μεταξύ των ατόμων, συμβάλλει στην κατασκευή συστημάτων γνώσεων και πεποιθήσεων, ενώ παράλληλα διαμορφώνεται απ ’ όλα αυτά. O Κάθε κείμενο αντιμετωπίζεται ως φορέας ιδεολογικού περιεχομένου.

3 δυνατόν να παράγει και να αναπαραγάγει άνισες σχέσεις εξουσίας μεταξύ κοινωνικών τάξεων, φύλων, κυρίαρχων ομάδων και μειονοτήτων O « Από τη στιγμή που ο λόγος εμφανίζεται να είναι ένας σημαντικός μοχλός κοινωνικής αλλαγής μπορεί να έχει και σημαντικές ιδεολογικές επιδράσεις, με την έννοια ότι είναι δυνατόν να παράγει και να αναπαραγάγει άνισες σχέσεις εξουσίας μεταξύ κοινωνικών τάξεων, φύλων, κυρίαρχων ομάδων και μειονοτήτων μέσω του τόπου αναπαράστασης των πραγμάτων και της τοποθέτησης των ατόμων απέναντι τους » O Η κριτική ανάλυση ενός κειμένου μπορεί να αποτελέσει πρόκληση όχι μόνο για το τι περιέχεται σε ένα κείμενο, αλλά και για το τι δεν περιέχεται. ( αποσιώπηση ) (Fairclough,1995 :5).

4 O Βασικό χαρακτηριστικό του κυρίαρχου ιδεολογικό - γλωσσικού σχηματισμού είναι η ικανότητά του να « φυσικοποιεί » τις ιδεολογίες, να επιτυγχάνει δηλαδή την εξασφάλιση της αποδοχής τους ως μη « ιδεολογιών » και της μετατροπής τους, εντέλει, σε « κοινή λογική ». O Η φυσικοποίηση των ιδεολογιών, επιτυγχάνεται με την « κανονικότητα » των αλληλεπιδράσεων, η οποία εξαρτάται από τη δεδομένη προϋπάρχουσα γνώση, καθώς και τις « φυσικοποιημένες » ιδεολογικές αναπαραστάσεις που περιέχονται στην προϋπάρχουσα γνώση » (( Μπονίδης, 2004 : )

5 Η κριτική ανάλυση λόγου. Η μεθοδολογική αυτή προσέγγιση εστιάζει την προσοχή της στα τρία μέρη - λέξεις που απαρτίζουν τον όρο : α ) ο λόγος, γραπτός ή προφορικός, μεταφέρει πληροφορία, γνώση, επιθυμία κ. λ. π. β ) η ανάλυση, αποσκοπεί στην αντίληψη των μετεχόντων στην επικοινωνία για το περιεχόμενο του λόγου γ ) η κριτική που αποβλέπει στον τρόπο που τα υποκείμενα εκφέρουν τον λόγο, τις προσδοκίες και τις σκοπιμότητες πίσω από το μεταδιδόμενο μήνυμα. Η ανάλυση του υπονοούμενου μπορεί να μας δώσει αξιόλογα στοιχεία για το τι θεωρείται αυτονόητο. Μας βοηθά επίσης να αντιληφθούμε το ιδεολογικό περιεχόμενο του λόγου - κειμένου (F α irclough, 1995:6)

6 Τα κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ΚΑΛ 1. Επιλαμβάνεται των κοινωνικών προβλημάτων 2. Οι σχέσεις δύναμης διαμορφώνονται μέσα από πρακτικές λόγου ( ανισορροπίες κοινωνικής ισχύος ) 3. Ο λόγος συνθέτει την κοινωνία και την κουλτούρα 4. Ο λόγος διαμορφώνει ιδεολογικό πεδίο 5. Ο λόγος διέπεται από ιστορικότητα 6. Το κείμενο και το περιβάλλον συνδέονται μέσω της διαμεσολάβησής τους ( κάθε υπό μελέτη κείμενο πρέπει να αναλύεται στο κοινωνικό περιβάλλον που παράγεται και καταναλώνεται )

7 Το μεθοδολογικό παράδειγμα (Faircough) Ο λόγος διακρίνεται σε 3 επίπεδα : 1. Κείμενο 2. Γλωσσική πρακτική 3. Κοινωνική πρακτική

8 Τα βήματα του ερευνητή* O Θέτει τα ερωτήματα της έρευνας O Επιλέγει τα βιβλία - κείμενα που θα αναλύσει O Προχωρά σε πολλαπλές αναγνώσεις O Ορίζει κριτήρια O Επιλέγει τα κείμενα ( κεφάλαια, ενότητες, χωρία ) ενταγμένα στο μέγιστο δυνατό συγκείμενό τους O Αναλύει τα κείμενα με βάση τις 3 διαστάσεις * Από το βιβλίο του Κ. Μπονίδη ( Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας )

9 Διαδικασία ανάλυσης 1. Ανάλυση των γλωσσικών πρακτικών. Η διαδικασία επικεντρώνεται στις διαδικασίες παραγωγής διανομής και κατανάλωσης του κειμένου 2. Ανάλυση των κειμένων. Αποβλέπει στην ενδελεχή αναζήτηση των γλωσσικών χαρακτηριστικών του κειμένου, με τα οποία κατασκευάζονται / αναπαράγονται, από τον λόγο κοινωνικές πρακτικές. α ) Συνεκτικότητα, β ) έλεγχος κατά τη γλωσσική αλληλεπίδραση, γ ) ευγένεια, δ ) ήθος, ε ) η γραμματική, στ ) η μεταφορά, ζ ) η δομή του κειμένου, η ) η δύναμη των εκφράσεων 3. Ανάλυση κοινωνικής πρακτικής. Επικεντρώνεται στην ανάλυση των ευρύτερων κοινωνικών πρακτικών του λόγου που συμβάλλουν στην παραγωγή, αναπαραγωγή και μεταβολή των κοινωνικών σχέσεων και στη μελέτη των μορφών ιδεολογίας.

10 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Σύμφωνα με τον Fairclough είδη λόγου που έχουν αποκτήσει κύρος είναι τα είδη λόγου του καταναλωτισμού, ο λόγος της διαφήμισης, της γραφειοκρατίας και της συνέντευξης. Ως λόγος της γραφειοκρατίας θεωρείται οτιδήποτε παράγεται από την πολιτική εξουσία, ομάδες και οργανισμούς που « νομιμοποιούνται » πολιτικά γύρω από αυτήν ως κοινωνικοί εταίροι. Εγκύκλιοι, σχολικά εγχειρίδια, πολιτικός λόγος, ανακοινώσεις, εκθέσεις Σημαντική είναι η εξέταση του λόγου των ΜΜΕ Οι συγκεκριμένες καταστάσεις λόγου είναι προσανατολισμένες σε χρηστικούς σκοπούς και δεν αποτελούν είδος επικοινωνιακού λόγου. Ο φορέας του λόγου επιχειρεί τη διαμόρφωση στάσης και συμμόρφωσης.