Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου Ελεύθερος Ανταγωνισμός, Χρηματοοικονομικά Ιδρύματα και Υπηρεσίες Γ. Ψαρουδάκης Λέκτορας Νομικής Σχολής Α.Π.Θ., Δικηγόρος.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

(α) Διάθεση Μεριδίων ΟΣΕΚΑ (β) Διαδικασία Κοινοποίησης
1. 2 Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ Ο.Α.Ε.Π. ΣΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ “ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ“ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΊΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ  Είναι πλέον κατανοητό από όλους.
Ο Ευρωπαϊκός έλεγχος των κρατικών ενισχύσεων σε αερομεταφορείς και αεροδρόμια Δημήτριος Βουγιούκας Δικηγόρος ΔΝ.
1 Περιβαλλοντική ευθύνη αναφορικά με την πρόληψη και αποκατάσταση περιβαλλοντικής ζημίας: Προβληματισμοί σε σχέση με την εφαρμογή των διατάξεων της Οδηγία.
Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα: Η νέα πρόκληση για τη Δημόσ ι α Διοίκηση Δέσποινα Τωμαδάκη Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ, Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.
Πολιτικές και θεσμικό πλαίσιο για την ελευθερία & ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης Η επίγεια ψηφιακή τηλεόραση στην Ελλάδα: Νομικά ζητήματα και προκλήσεις.
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Α.Ε. / "SEMI-REGULATED" ΑΓΟΡΑ
Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
Παναγιώτης Θ. Καπόπουλος
Solvency II To μέλλον στην ασφαλιστική πραγματικότητα
Τραπεζική Ι Κ.1 Ο ρόλος και η λειτουργία ενός τραπεζικού οργανισμού
ΤΡΑΠΕΖΑ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΣΕΕ ΓΣΕΒΕΕ ΕΣΤΕ Κοινή Συνέντευξη Τύπου Αθήνα, 24/4/2013.
ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
1 Οδικός Χάρτης Σταδιακής Χαλάρωσης των Περιοριστικών Μέτρων Φάση 1 - Στάδιο 1 •Μείωση των κινδύνων που απορρέουν από την κατοχή μεγάλων ποσών μετρητών.
ΑΓΟΡΕΣ & ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Β.ΠΑΤΣΟΥΡΑΤΗΣ. ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ● Αύξηση των Επενδύσεων ● Τόνωση της Απασχόλησης ● Συγκράτηση Τιμών ● Βελτίωση.
Πολιτική Ανταγωνισμού στο τομέα της ενέργειας
Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών Σε συνεργασία με: την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων και την Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος 4 ο Τριήμερο.
Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών Σε συνεργασία με: την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων και την Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος 4 ο Τριήμερο.
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
1 Οι δικαιολογητικές βάσεις της ρυθμιστικής παρέμβασης για την προστασία του καταναλωτή χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και το ισχύον ευρωπαϊκό και ελληνικό.
Η Οικονομική Κρίση και η Διεθνής Οικονομική Συνεργασία και Ολοκλήρωση Διαλέξεις για το Μάθημα Διεθνής Οικονομική Συνεργασία και Ολοκλήρωση Δημήτρης Κατσίκας.
Η εισφορά του δικαίου του ανταγωνισμού στην ανάπτυξη ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
2 Συνοπτικά Στοιχεία Εμπορική Τράπεζα μεσαίου μεγέθους, 10η σε μέγεθος και 7η στην στεγαστική πίστη Οικονομικά μεγέθη σε ενοποιημένη βάση: Σύνολο.
1 Η Απουσία Διεθνούς Μακροοικονομικής Ισορροπίας στην Πρόσφατη Οικονομική Κρίση και η Περίπτωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γ. Δ. Δημόπουλος Καθηγητής Ευρωπαϊκής.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗ ΙΙ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
Δεσμευτικοί Εταιρικοί Κανόνες (Binding Corporate Rules): Από τη θεωρία στην πράξη Φαίη Καρβέλα, Δικηγόρος, LL.M., Ειδική Επιστήμων ΑΠΔΠΧ Θεοδώρα Τουτζιαράκη,
3. ΟΝΕ Ι. Θεσμικά όργανα Ευρωπαϊκό Σύστημα Κεντρικών Τραπεζών (ΕΣΚΤ) Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) 1. Συγκρότηση 1.1. ΕΣΚΤ= ΕΚΤ και εθνικές κεντρικές.
Κανόνες για τις συμφωνίες οριζόντιας συνεργασίας Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εθνικών Δικαστών – Ε. Ε. Αθήνα,
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ 11 Ιουνίου 2016 Ηλίας Τσουτσοπλίδης Σύμβουλος.
Ομιλία Σπύρου Βούγια Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Αθήνα, 13 Απριλίου 2011 Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων 1.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΡΙΣΚΟΥ Σημειώσεις για το μάθημα: Βασιλεία I, ΙΙ, III και Σταθμισμένο Ενεργητικό Συμεών Καραφόλας.
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Έννοια και τρόπος διαχείρισης του Επιχειρηματικού κινδύνου (ΕΚ)
ΘΑΝΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΔΝ LL.M
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟ Ν. 4354/2015
Accounting for business combinations and consolidated financial statements Δρ Στέργιος Αθιανός.
Εταιρική Διακυβέρνηση
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΤΗΣ ΕΤΕΑΝ ΑΕ
2. Το οικονομικό σύνταγμα της Ελλάδας
Ευαγγελία Μαρία Θωμά, Πρωτοδίκης – Υποψήφια ΔΝ
Σεμινάριο Δημοσίου Δικαίου
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
Ελληνική Επιχειρηματικότητα Ευρωπαϊκά Χρηματοδοτικά Εργαλεία
8.1. Οικονομική και Νομισματική Πολιτική
Νέα οικονομική διακυβέρνηση
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Γαλιάτσος Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος ΕΤΕΑΝ
Νέα οικονομική διακυβέρνηση
8.3. ΟΝΕ ΙΙΙ.
Χρηματοδοτική Διοίκηση
Αρχές Χρηματοοικονομικής Διοίκησης
Χρηματοδότηση της Επιχείρησης σας
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
MICRO: Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πολύ μικρών επιχειρήσεων σε αγροτικές περιοχές Ενότητα No.5: Πρόσβαση των πολύ μικρών επιχειρήσεων αγροτικών.
Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης στις συντάξεις του Δημοσίου υπό το πρίσμα της απόφασης 244/2017 της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ιωάννης Γ.-Στ. Κούρτης.
Χρήστος Σπ. Χρυσάνθης Επίκουρος Καθηγητής Νομικής Σχολής Αθηνών
Προκλήσεις για τις εισηγμένες εταιρείες: οι βραχυπρόθεσμες εξελίξεις στο εταιρικό δίκαιο των εισηγμένων εταιρειών Αθανάσιος Στ, Κουλορίδας Λέκτορας Δικαίου.
Παντείου Πανεπιστημίου
ΠΜΣ Δίκαιο της ΕΕ Οικονομική και Νομισματική Ένωση Μανώλης Περάκης
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Ιωάννης Ε. Μπιμπλής, Δικηγόρος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου Ελεύθερος Ανταγωνισμός, Χρηματοοικονομικά Ιδρύματα και Υπηρεσίες Γ. Ψαρουδάκης Λέκτορας Νομικής Σχολής Α.Π.Θ., Δικηγόρος στην Τράπεζα της Ελλάδος Μ. Καββαθά Δικηγόρος στην Τράπεζα της Ελλάδος, Αναπληρωματικό Μέλος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Αθήνα, 1 η Οκτωβρίου 2015

Ελεύθερος ανταγωνισμός και χρηματοοικονομικές αγορές Παράγοντες που ευνοούν τις απαγορευμένες συμπράξεις [Stiglitz, A Theory of Oligopoly, 72 J. Pol. Econ. 44 (1964), Dick, When are cartels stable contracts?, 39 J. L. & Econ. 241 (1996)] -εμφανείς και σε τρίτους όροι συναλλαγών [πρβλ. ΕπΑντ 549/VII/2012, σ. 72, 80] -πολλοί, ασθενείς και διάσπαρτοι «αγοραστές» των υπηρεσιών [πρβλ. ΕπΑντ 549/VII/2012, σ. 81] -ωστόσο, διάκριση μεταξύ σύμπραξης με animus και «επιτήδειας προσαρμογής» Too big to fail -«ηθικός κίνδυνος» από την άρρητη εγγύηση διάσωσης -προτάσεις για προληπτική διάσπαση των μεγάλων τραπεζών [Zimmer/Rengier, Entflechtung, Fusionskontrolle oder Sonderregulierung für systemrelevante Banken?, ZWeR 2010, 105] -ηπιότερα μέτρα: αυξημένες κεφαλαιακές απαιτήσεις (άρ. 131 CRD IV), αυξημένες εισφορές στο ταμείο εξυγίανσης (άρ. 103 παρ. 7 BRRD) -επέμβαση στη δομή της αγοράς, αλλά προς προστασία των ανταγωνιστών όχι από την επιτυχία, παρά από την αποτυχία της μεγάλης τράπεζας

Κεφαλαιαγορά το παράδειγμα της απαγορευθείσας συγκέντρωσης NYSE Euronext και Deutsche Börse: ΓΔΕΕ, απόφ , υπόθ. Τ-175/12 το ζήτημα της σχετικής αγοράς: χρηματιστηριακά (ETDs) και εξωχρηματιστηριακά (OTC derivatives) παράγωγα: ουσιώδεις διαφορές στα ίδια τα παράγωγα (ως προς την τυποποίηση) και στο κόστος της επ’ αυτών συναλλαγής το ζήτημα του δυνητικού ανταγωνισμού

Τράπεζες (Ι) – η ιδιαιτερότητα του κλάδου στην τρέχουσα κρίση Οι τράπεζες ως «σύστημα»: διατραπεζική αγορά και εμπιστοσύνη των καταθετών. Έλεγχος κρατικών ενισχύσεων βάσει του άρ. 107 παρ. 2 στοιχ. β ΣΛΕΕ ως υποκείμενη αρχή των σχετικών κανόνων. [π.χ. Απόφαση της Επιτροπής της , C(2014) 2933 για τις κρατικές ενισχύσεις στην Eurobank] Έγκριση ενισχύσεων με όρους: πώληση περιουσιακών στοιχείων, απαγόρευση υπέρμετρα επιθετικής εμπορικής πολιτικής ή νέων εξαγορών, περιορισμοί στις αμοιβές των διοικούντων. Διαδοχικές ανακοινώσεις της Επιτροπής για την εφαρμογή του ελέγχου κρατικών ενισχύσεων, με τελευταία την Banking Communication 2013, που απαιτεί “burden sharing”: απορρόφηση ζημιών από τους μετόχους και τους δανειστές μειωμένης εξασφάλισης ως προϋπόθεση της κρατικής ενίσχυσης. Πρώτη «γενιά» ενισχύσεων στην Ελλάδα με τον ν. 3723/08: ιδίως κεφαλαιακή ενίσχυση με προνομιούχες μετοχές και ειδικά δικαιώματα του Δημοσίου

Τράπεζες (ΙΙ) – Η αναδιάρθρωση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος Ν. 4046/2012 («Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα»): Ανακεφαλαιοποίηση των βιώσιμων και λήψη μέτρων εξυγίανσης επί των μη βιώσιμων τραπεζών. Ανακεφαλαιοποίηση από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας κατά τον ν. 3864/2010 -αξιολόγηση βιωσιμότητας από την Τράπεζα της Ελλάδος -παροχή κινήτρων προς ιδιωτική συμμετοχή: αναστολή δικαιώματος ψήφου ΤΧΣ επί ιδιωτικής συμμετοχής σε ύψος 10% της αύξησης, έκδοση από το ΤΧΣ δικαιωμάτων προαίρεσης προς αγορά μετοχών (warrants) -σχέδιο αναδιάρθρωσης, υποβαλλόμενο στην Ευρ. Επιτροπή -burden sharing (μετά την Banking Communication 2013) ως προϋπόθεση συμμετοχής Μέτρα εξυγίανσης (σε συνδυασμό με ανάκληση της άδειας) [Ψαρουδάκης, Η συστημική σταθερότητα στο ελληνικό δίκαιο, ΕΕμπΔ 2013, 494] -όχι κυρώσεις αλλά ρυθμιστικά μέτρα [ΟλΣτΕ 419/2014] -«εντολή μεταβίβασης» περιουσιακών στοιχείων (ιδίως «καλών» δανείων και υποχρεώσεων έναντι καταθετών, με χρηματοδότηση της συναλλαγής από το ΤΧΣ, όπου και εντοπίζεται κρατική ενίσχυση: πρβλ. ΟλΣτΕ 3013/2014), που συνιστά και συγκέντρωση με την έννοια του άρ. 5 ν. 3959/2011 [βλ. π.χ. ΕπΑντ 549/VII/2012 για την εντολή μεταβίβασης στοιχείων της ΑΤΕ στην Τρ. Πειραιώς: τελικώς αποφασιστική για την έγκριση η παρουσία ισχυρών ανταγωνιστών] -μεταβατικό πιστωτικό ίδρυμα -απώλεια της επένδυσης των μετόχων και προστασία των καταθετών

Τράπεζες (ΙΙΙ) – Το πρόσφατο ευρωπαϊκό πλαίσιο αντιμετώπισης κρίσεων Οδηγία για την ανάκαμψη και εξυγίανση τραπεζών (BRRD) και άρ. 2 ν. 4335/2015 [Binder, Resolution: Concepts, Requirements and Tools, διαθέσιμο υπό -από ισχύει επιπλέον και το bail-in: μετατροπή χρέους σε κεφάλαιο -χρηματοδότηση της εξυγίανσης από το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης και, υπό όρους και κατ’ απόκλιση από το level playing field, από «εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης» -bail-in στο 8% του παθητικού ως προϋπόθεση της εξωτερικής χρηματοδότησης, άλλως ως όρος της κρατικής ενίσχυσης -άρ. 44 παρ. 7 της Οδηγίας ως σημείο ισορροπίας μεταξύ bail-in και bail-out, προς προστασία των (έστω μη εγγυημένων) καταθέσεων ESM Direct Recapitalization Instrument

Τράπεζες (IV) – ο έλεγχος των συγκεντρώσεων υπό το πρίσμα της χρηματοοικονομικής κρίσης Η ιδιαιτερότητα του τραπεζικού τομέα δεν αναιρεί την κατ’ αρχήν υπαγωγή του στο δίκαιο του ανταγωνισμού, λαμβάνεται όμως υπόψη κατά την εφαρμογή του δικαίου αυτού. (ΔΕΕ ( ), υπόθεση 172/80, Züchner, Credit Agricole- Credit Lyonnais, CE 16 mai 2003) Ευρωπαϊκό δίκαιο συγκεντρώσεων: Οριοθετημένη ειδική μεταχείριση: o Άρθρο 3 παρ. 5(α) Καν. 139/2004 (Banking clause) o Άρθρο 21 παρ.4 Καν. 139/2004 Case IV/M BSCH, , Case COMP/M.3894 – Unicredito/HVB, Αυστηρή εφαρμογή κατά τη διάρκεια της κρίσης (έγκριση υπό όρους) COMP/M.4844 – Fortis/ABN AMRO Assets, , COMP/M.5384 – BNP PARIBAS/Fortis, Ποικίλες προσεγγίσεις από το εθνικό δίκαιο των κρατών μελών -μεγαλύτερη έμφαση στη διατήρηση της συστημικής σταθερότητας (Lloyds/HBOS, , διαθέσιμο υπό

Το ελληνικό μοντέλο: η αξιολόγηση της συμμετοχής του ΤΧΣ στις τράπεζες Πλήρης εφαρμογή του ελληνικού δικαίου ανταγωνισμού στο όχημα ανακεφαλαιοποίησης αλλά δυνατότητα ευελιξίας στην προσέγγιση (Kroes, N. (2010), Competition policy and the crisis- the Commission’s approach to Banking and beyond, Competition Policy Newsletter, Vol. 1, p. 3-7) Έρευνα συνδρομής προϋποθέσεων εφαρμογής του άρθρου 5 ν.3959/2011 (π.χ. ΕπΑντ 578/VII/2013 για την απόκτηση από τη Eurobank του μεταβατικού πιστωτικού ιδρύματος Nea Proton) o Το ΤΧΣ ως επιχείρηση o Απόκτηση ελέγχου Επί μεταβατικών πιστωτικών ιδρυμάτων: Κατάφαση ύπαρξης ελέγχου Επί ανακεφαλαιοποιημένων πιστωτικών ιδρυμάτων: Άρνηση ύπαρξης ελέγχου όταν η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα είναι ίση ή μεγαλύτερη του 10%. Κατάφαση ύπαρξης ελέγχου όταν η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα είναι μικρότερη του 10%. Κρίσιμο στοιχείο η άσκηση ή μη των δικαιωμάτων ψήφου του ΤΧΣ. Εκτός πεδίου ελέγχου της ΕπΑντ η έγκριση των σχεδίων αναδιάρθρωσης (έλεγχος από την Ε.Ε. βάσει κανόνων κρατικών ενισχύσεων) o Μόνιμη μεταβολή του ελέγχου Έλλειψη μόνιμου χαρακτήρα της μεταβολής λόγω υποχρέωσης αποεπένδυσης εντός ορισμένης, σύντομης, προθεσμίας

Τράπεζες (V): Ζητήματα εφαρμογής του 101 ΣΛΕΕ και 1 ν. 3959/2011 ως αποτέλεσμα των μέτρων αντιμετώπισης της κρίσης Το ΤΧΣ ως μέσο πιθανού συντονισμού της συμπεριφοράς των πιστωτικών ιδρυμάτων (π.χ. Απόφαση της Επιτροπής της για την ανακεφαλαιοποίηση της Εθνικής Τράπεζας από το ΤΧΣ, Κρατική Ενίσχυση αριθ. SA (2012/C) Διασφαλιστικά μέτρα o Monitoring Trustee o Chinese walls o No cross-sitting o Internal Audit Η πρόκληση των NPLs o Συντονισμός συμπεριφοράς τραπεζών μέσω της συμμετοχής τους στο κεφάλαιο των επιχειρήσεων (κοινοπρακτικά δάνεια) o Συντονισμός συμπεριφοράς επιχειρήσεων ίδιου κλάδου μέσω του κοινού μετόχου- πιστωτικού ιδρύματος o Ανάγκη διασφαλιστικών μέτρων

Ασφαλιστικές Εταιρίες Επιβεβαίωση εφαρμογής του δικαίου ανταγωνισμού στον κλάδο και, ταυτόχρονα, αναγνώριση της ανάγκης προστασίας των ασφαλισμένων δια της φερεγγυότητας της ασφαλιστικής επιχείρησης (ΔΕΕ ( ), υπόθεση 45/85, Verband der Sachversicherer και ΓενΔΕΕ ( ), υποθέσεις C-220/83, Commission c/France; C-252/83, Commission c/Danemark; C-105/84, Commission c/ Allemagne; C-206/84, Commission c/Irlande) Κανονισμός (ΕΕ) αριθ.267/2010 – Απαλλάσσονται από το άρθρο 101§1, υπό προϋποθέσεις, οι συμφωνίες που δικαιολογούνται από την ιδιαιτερότητα της ασφαλιστικής δραστηριότητας και αφορούν: (FAURE M. et VAN DEN BERGH R., « Restrictions on competition in insurance markets and the applicability of EC antitrust law », Kyklos, 1995, n° 4, p. 69) Α) τον από κοινού καθορισμό των ασφαλίστρων με βάση αθροιστικά στατιστικά στοιχεία ή με βάση τον αριθμό των ζημιών ΔΕΕ ( ), υπόθεση 45/85, Verband der Sachversicherer ΔΕΕ ( ), υποθέσεις C-295 à 298/04, Vincenzo Manfredi c/ Lloyd Adriatico Assicurazioni SpA Β) την από κοινού κάλυψη ορισμένων ειδών ασφαλιστικών κινδύνων Απόφαση της Επιτροπής της , Assurpol (92/96/ΕΟΚ) Απόφαση της Επιτροπής της , P&I Clubs (85/615/ΕΟΚ) Απόφαση της Επιτροπής της , P&I Clubs (1999/329/ΕΟΚ)

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ Το δίκαιο ανταγωνισμού απαραίτητο και κατά την περίοδο κρίσης του χρηματοοικονομικού τομέα – διασφάλιση μακροπρόθεσμα της ομαλής λειτουργίας της αγοράς Αναγκαία η δημιουργική και ρεαλιστική προσέγγιση από τις αρχές ανταγωνισμού για την εύρεση της χρυσής τομής μεταξύ συστημικής σταθερότητας και δικαίου ανταγωνισμού. Αναγκαία η συνεργασία των αρμόδιων αρχών ανταγωνισμού με τους επόπτες

Ευχαριστούμε