Dr. fr. Apostolos Kavaliotis ΑΤΥΠΗ AΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ ΣΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ASPERGER ΑΡΧΙΜ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΒΑΛΙΩΤΗΣ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ.
Advertisements

Διεπιστημονικό Συνέδριο ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΙ ΒΙΟΗΘΙΚΗ Αθήνα, 1 και 2 Μαρτίου 2013 ΗΘΙΚΑ ΚΑΙ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ Γεράσιμος Α. Ρηγάτος.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
 Μια μεγάλη ομάδα ασθενών με εγκεφαλικό είναι και οι ασθενείς με βλάβη του δεξιού ημισφαιρίου.  Ήπια προβλήματα:  Προβλήματα κατονομασίας  Κατανόηση.
ΙV εξάμηνο Νοσηλευτικού Τμήματος ΤΕΙ Λάρισας Η έννοια της γενικής χειρουργικής Βασική ορολογία 02.ΙΙΙ.2010 Δ. Παπαγόρας.
Έρευνα στις επιχειρήσεις IΟΒΕ – ΕΒΕΟ / ΕΜΠ Υλοποίηση έρευνας PUBLIC ISSUE 13/12/11 ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ.
Η Προσέγγιση Εκμάθησης Γλώσσας και Περιεχομένου (CLIL) στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας στις Η.Π.Α. Σταυρούλα Τσούτσα & Θάλεια Χατζηγιάννογλου.
1 Εταιρική Διακυβέρνηση & Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη.
Διαδικασίες μάθησης και διδασκαλίας στο νηπιαγωγείο Η σημασία των γλωσσικών αλληλεπιδράσεων, ο ρόλος της ερώτησης.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά Ενότητα 9: Μάθηση & Αυτο-οργάνωση - Οι Οργανώσεις ως Εγκέφαλοι - Μέρος Δ’ Ιωάννης Σαλμόν Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
Πολιτικές & Διαχείριση Ασφάλειας Δρ. Γιώργος Αγγελινός Περίγραμμα μαθήματος & τρόπος αξιολόγησης.
Δρ. Σπυρούλα Σπύρου C.D.A. Κολλέγιο  Μάθημα
Μέθοδος CLIL - Εκπαίδευση Εκπαιδευτών για το Ευρωπαϊκό Έργο CLIL4U 1η Ιουλίου 2015 Intercollege - Λευκωσία Κλεονίκη Χρυσάνθου Μαρία Θεοδώρου CLIL4U LLP DK-KA2-KA2MP.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΕΛΗΣ Β 4 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2015 ΔΑΝΙΑ. Πού βρίσκεται ; Η Δανία βρίσκεται στη Σκανδιναβία, στη βόρεια Ευρώπη.
1 Υποδείγματα Λήψης Αποφάσεων στο Χώρο - Εισαγωγή zΒασικές Υποθέσεις του Οικονομικού Ορθολογισμού yΜεγιστοποίηση Χρησιμότητας - Υποθέσεις xΤέλεια πληροφόρηση.
ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΝΝα διατυπώνετε την έννοια του οικονομικού προβλήματος. ΝΝα επισημαίνετε τις αιτίες ύπαρξης.
Υδραυλική ανοικτών αγωγών Υδραυλική ανοικτών αγωγών Επισκόπηση του θέματος και σχόλια Δρ Μ. Σπηλιώτη Λέκτορα Κείμενα από Μπέλλος, 2008, Σούλης 2013 και.
Δημήτρης Μαμάης ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ Η ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑ
Διάλεξη 5:. Μαθητές με ιδιαιτερότητες στη σχολική τάξη. Ένταξη και ενσωμάτωση. Εαρινό εξάμηνο Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή, Δρ. Ετήσιο πρόγραμμα παιδαγωγικής.
Κωνσταντία Μηλίδη Ειδικός Παιδαγωγός για παιδιά με αυτισμό Western Autistic School Μελβούρνη Αξιολόγηση του προφίλ ενός μαθητή που.
Κάλια Μαρτίδη Λειτουργός Ένωσης Δήμων Κύπρου Οι αδελφοποιήσεις στην Κύπρο.
Εκπαιδευτικη αξιολογηση –αποσαφηνιση εννοιων 1ο μαθημα
Π. ΙΑΚΩΒΑΚΗ¹, Α. ΚΑΤΑΤΣΗ², Α. ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ³, ΑΘ. ΤΖΙΜΑΡΑ4, Α. ΑΝΤΩΝΙΟΥ5
Τεχνικές Πωλήσεων ΕΝΟΤΗΤΑ 3η- Μέρος Β
“Δράσεις για την αποδοχή της ετερότητας: Σύνδρομο Asperger”
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΙΙ: ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΦΑΣΜΑΤΟΣΚΟΠΙΑ
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Της Μαθήτριας Α’ Λυκείου Μποσμαλή Αγγελική Υπ. Καθηγητής: Κ. Δούκας
ΥΠΕΡΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ ΚΑΨΙΜΟ
ΕΥΦΥΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Dr Π. ΧΑΝΤΖΙΔΗΣ ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ RLC ΣΕΙΡΑΣ
Μεθοδολογια Εκπαιδευτικης ερευνας
Τόπος Εγκατάστασης και Κόστος Παραγωγής
Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές
και το Τ.Ε.Ι. Στερεάς Ελλάδας
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΔΙΚΤΥΩΤΟΥ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ηγεσία στη Φυσική Αγωγή & την Εκπαίδευση
Έρευνα Ικανοποίησης Πελατών & Απόδοση Ξενοδοχείων Αττικής
Μαθητές με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (ΔΑΔ)
Πηγές αιολικής ενέργειας
Για την υπεράσπιση της πίστης μας Α’ Πέτρου 3:15
1.2 ΛΟΓΟΙ ΕΜΦΆΝΙΣΗΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΏΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Λειτουργία Κεντρικής Μονάδας Επεξεργασίας
O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία
Χανσ κριστιαν αντερσεν
Αυτιστική διαταραχή – Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές
Διγλωσσία και μάθηση I Οι πρώτες θεωρίες Α. Χατζηδάκη Α
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΘΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
Η διαδικασία της αξιολόγησης
Πρώϊμες μεταβάσεις στην εκπαίδευση
Για την υπεράσπιση της πίστης μας Α’ Πέτρου 3:15
Dr. Παναγιώτης Πανουργιάς Παθολόγος Γαστρεντερολόγος Ιατρός Εργασίας
ΥΔΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Το νερό καλύπτει τα 4/5 του πλανήτη
ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΘΟΥΣ INFLUENCE SKILLS
الحركة الدروانية الفصل الأول فيزيـــــــــاء 2 الصف الثاني ثانوي
الكيناتيكا الدورانية المفاهيم المستخدمة في الحديث عن مسببات الحركة الدورانية لها علاقة كبيرة بمفاهيم مسببات الحركة الخطية.
Αρχες διοικησησ & διαχειρισησ εργων
Πρόγνωση και αντιμετώπιση της αυτιστικής διαταραχής. Πηνελόπη Κονιστή
Παιδαγωγικού Ινστιτούτου & Εκπαιδευτικής Πύλης του Υ.Π.Ε.Θ.
Γιορτής ανάδειξης – προώθησης τοπικών προϊόντων
Диффуз токсик букок 710-ГУРУХ ТАЛАБАСИ КАРИМОВА МУНИСА.
Κλιματική αλλαγή και ασθένειες οπωροφώρων δέντρων
Βασικές αρχές της ενταξιακής εκπαίδευσης
ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑ intoduzione
ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παιδοψυχιατρική Dr. Μαρία Παπαδημητρίου, MD, PhD
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Dr. fr. Apostolos Kavaliotis ΑΤΥΠΗ AΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ ΣΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ

Γιατί αξιολογούμε; Για να συλλέξουμε πληροφορίες Να τις ερμηνεύσουμε Θα θέσουμε στόχους για την παρέμβαση

Τι αξιολογούμε Συμπεριφορές που έχουν σχέση με την τριάδα των διαταραχών Κοινωνικότητα Επικοινωνία και γλώσσα Φαντασία, σκέψη, παιχνίδι

Ποιους αξιολογούμε; παιδιά στα οποία έχει δοθεί η διάγνωση του “Αυτισμού” παιδιά με μια σειρά από διαφορετικές διαγνωστικές ‘ταμπέλες’ στα οποία αντιμετωπίζουμε αυτιστικού τύπου συμπεριφορές ή υποπτευόμαστε ‘αυτισμό’

Γιατί άτυπη αξιολόγηση Εστιάζει : στην πρόοδο που έχει κάνει το παιδί μέχρι τότε ως προς τις βασικές γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες πώς αυτές έχουν κατακτηθεί και σε ποιο χρονικό διάστημα ποιες στρατηγικές χρησιμοποιούνται από το παιδί και την οικογένεια για την επικοινωνία

Με ποιον τρόπο αξιολογούμε; Η Επιλογή του τρόπου αξιολόγησης εξαρτάται από δύο γενικές παραμέτρους 1) το είδος και το ποσό της πληροφορίας που ήδη έχουμε 2) το είδος των ειδικών ερωτημάτων που θέλουμε να απαντήσουμε

Παράγοντες επιλογής η ηλικία του παιδιού ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνεί το επίπεδο έκφρασης και κατανόησης του προφορικού λόγου η σοβαρότητα του Αυτισμού η συνύπαρξη άλλων διαταραχών

Τι αξιολογούμε την ανάπτυξη πρώιμων Κοινωνικών και Επικοινωνιακών δεξιοτήτων την ανάπτυξη του Παιχνιδιού την ανάπτυξη του Λόγου (Κατανόηση και Έκφραση)

Με τι τρόπους επικοινωνεί το παιδί ; Πώς έχει αναπτυχθεί το παιχνίδι του; Ποιο είναι το επίπεδο της κατανόησης του προφορικού λόγου; Ποιο το επίπεδο της λεκτικής έκφρασης Γενικεύει τις δεξιότητες σε διάφορους χώρους και με διαφορετικά άτομα ; Έχει άλλες επιπρόσθετες δυσκολίες ;

Χρήση πρωτοκόλλων Για: Πληροφορίες Παρατήρηση Άμεση αξιολόγηση

Πληροφορίες από γονείς ανάπτυξη της ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ και των ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ανάπτυξη του ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΡΟΥΤΙΝΑ του παιδιού π.χ. πληροφορίες για τα αγαπημένα φαγητά, παιχνίδια

Πληροφορίες από γονείς για το επικοινωνιακό «προφίλ» του παιδιού The Pragmatics Profile of Early Communication Skills”, (Dewart and Summers, 1985) Α) Eπικοινωνιακές προθέσεις Β) Ανταπόκριση στην επικοινωνία Γ) Λεκτική επικοινωνία – Διάλογος

Eπικοινωνιακές προθέσεις 1) Κατεύθυνση προσοχής 2) Αίτημα 3) Διαμαρτυρία – Άρνηση 4) Χαιρετισμός 5) Έκφραση συναισθημάτων 6) Oνομασία αντικειμένων 7) Σχολιασμός 8) Πληροφόρηση

Κατεύθυνση προσοχής Α) Σε σας τον/ην ίδιο/α Με ποιον τρόπο τραβά την προσοχή σας; Παραδείγματα: -Κλαίγοντας -Τραβώντας σας (απ΄το μανίκι, ρούχο -Φωνάζοντας -Καλώντας σας,με το όνομά σας ( π.χ. Μαμά) -Λέγοντας κάτι, όπως «κοίτα με»

Ανταπόκριση στην επικοινωνία Απόσπαση της προσοχής του παιδιού Ένδειξη ενδιαφέροντος για την επικοινωνία Κατανόηση χειρονομιών Λεκτική κατανόηση Προσδοκία Αντίδραση στο «όχι»

Κατανόηση χειρονομιών Αν δείχνετε κάτι που θέλετε να κοιτάξει το παιδί, τι κάνει συνήθως; Παραδείγματα: -Συνήθως δεν κοιτάζει -Κοιτάζει αν είναι κοντά του -κοιτάζει ακόμη και αν είναι αρκετά μακρυά

Λεκτική επικοινωνία – Διάλογος Έναρξη επικοινωνίας Διατήρηση της επικοινωνίας Αποκατάσταση της επικοινωνίας Προϋπόθεση και κοινή γνώση του θέματος Παράκληση για διευκρινήσεις Περάτωση της επικοινωνίας Θέμα Χρόνος – Τόπος επικοινωνίας Επικοινωνία με συνομηλίκους Τα βιβλία ως μέσο επικοινωνίας

Παράκληση για διευκρινήσεις Αν το παιδί δεν καταλαβαίνει κάτι που του λέτε, πώς το δείχνει; Παραδείγματα: -Φαίνεται μπερδεμένο -Επαναλαμβάνει ό,τι ακριβώς είπατε, χωρίς να δείχνει ότι καταλαβαίνει -Ζητά εξήγηση(Ε; Τι; Τι είπες -Λέει: «Τι εννοείς»

Πρωτόκολλο πληροφοριών για την καθημερινότητα (Andersen –Wood &Smith,1997) Πληροφορίες δίνουν: Πληροφορίες δίνουν: ΑδέλφιαΟνόματαΗλικίες ΦίλοιΟνόματαΗλικίες Κοντινοί συγγενείς ΟνόματαΣυγγένεια

Πρωτόκολλο πληροφοριών για την καθημερινότητα (Andersen –Wood &Smith,1997) Πληροφορίες σχετικά με: ΖωάκιαΌνομαΕίδος Αγαπημένες Δραστηριότητες ή παιχνίδια Αγαπημένα φαγητά/ Ποτά/ αναψυκτικά Πρόσφατα γεγονότα της οικογένειας (διακοπές/ γιορτές)

Πρωτόκολλο παρατήρησης και καταγραφής επικοινωνίας.) Χώρος επικοινωνίας και με ποιο άτομο Τι κάνει ή τι λέει το παιδί Περιγράψτε την εξωλεκτική του συμπεριφορά Παρατηρή-σεις

Άμεση αξιολόγηση και παρατήρηση του παιδιού ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ : ΧΩΡΟΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

Έμφαση στην αξιολόγηση πρώιμων επικοινωνιακών δεξιοτήτων Η δυσκολία στην ανάπτυξη της κοινωνικής και μη- λεκτικής επηρεάζει άμεσα την ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων

Άμεση αξιολόγηση και παρατήρηση του παιδιού Πρωτόκολλο δομημένης παρακολούθησης πρώιμων επικοινωνιακών δεξιοτήτων Μέσω -της παρατήρησης -της δομημένης δραστηριότητας Πρωτόκολλο παιχνιδιού

Πρωτόκολλο δομημένης παρακολούθησης πρώιμων επικοινωνιακών δεξιοτήτων Βλεμματική επαφή Παιχνίδι Αίτημα Άρνηση – διαμαρτυρία Ανταπόκριση Κοινωνική αλληλεπίδραση Επικοινωνία – λεκτική κατανόηση – λεκτική έκφραση

Παιχνίδι -Αντιδρά σε εκφράσεις προσώπου και σε τόνο φωνής; Δ -Εμπλέκεται σε βρεφικό παιχνίδι (κούκου τσα!, πάει ο λαγός να…) Δ -Επεξεργάζεται τα αντικείμενα; Π -Χειρίζεται σωστά τα αντικείμενα; Δ -Έχει λειτουργικό παιχνίδι; Π -Έχει συμβολικό παιχνίδι; Π

Υλικά Μπαλόνι Μπάλα Σαπουνόφουσκες Σφηνώματα Κυβάκια Πλαστελίνη Κούκλα, Αρκουδάκι Σετ φαγητού – σετ τσαγιού Μπισκότα ή πατατάκια ή κάποιο άλλο σνακ Διαφανή δοχεία με καπάκι που ανοίγουν δύσκολα

Πρωτόκολλο παιχνιδιού -Δεν προσέχει τα αντικείμενα -Προσέχει τα αντικείμενα αλλά δεν δρα με αυτά -Δίνει ή δείχνει αντικείμενα -Εξερευνά τα αντικείμενα -Χρησιμοποιεί τα αντικείμενα χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη χρήση τους -χρησιμοποιεί κατάλληλα τα αντικείμενα -χρησιμοποιεί ένα αντικείμενα σαν κάτι άλλο (συμβολικό παιχνίδι)

Αξιολόγηση της λεκτικής κατανόησης και λεκτικής έκφρασης ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ από τυπικά εργαλεία αξιολόγησης όπως το DERBYSHIRE LANGUAGE SCHEME.

Αξιολόγηση παιδιών με Asperger Προφίλ παρατήρησης (Cumine, Leach& Stevenson, 1998) Α.- Σύντομη περιγραφή του παιδιού Β.- Παρατηρούμενες συμπεριφορές -Κοινωνική αλληλεπίδραση -Κοινωνική επικοινωνία -Κοινωνική φαντασία και ευελιξία σκέψης -Κινητικές δεξιότητες και ικανότητα οργάνωσης

Σύντομη περιγραφή του παιδιού (Cumine, Leach& Stevenson, 1998) Πολύ παράξενο μικρό αγόρι Πολύ παράξενο μικρό αγόρι Είναι απρόβλεπτος Είναι απρόβλεπτος Είναι δύσκολο να καταλάβεις πότε είναι ευχαριστημένος Είναι δύσκολο να καταλάβεις πότε είναι ευχαριστημένος Είναι εύκολο να καταλάβεις πότε δυσφορεί, αλλά είναι δύσκολο να καταλάβεις το γιατί Είναι εύκολο να καταλάβεις πότε δυσφορεί, αλλά είναι δύσκολο να καταλάβεις το γιατί Είναι σχετικά απομονωμένος Είναι σχετικά απομονωμένος

Παρατηρούμενες συμπεριφορές (Cumine, Leach& Stevenson, 1998) κοινωνική αλληλεπίδραση κοινωνική αλληλεπίδραση12345 α) ικανότητα να χρησιμοποιήσει χειρονομίες, στάση σώματος, έκφραση προσώπου και βλεμματική επαφή σε καταστάσεις 1:1 √ β) ικανότητα να χρησιμοποιήσει χειρονομίες, στάση σώματος, έκφραση προσώπου και βλεμματική επαφή σε ομαδικές καταστάσεις √ γ)Ικανότητα να αντιλαμβάνεται κοινωνικά σήματα σε καταστάσεις 1:1 με ενήλικες √ δ)Ικανότητα να αντιλαμβάνεται κοινωνικά σήματα σε καταστάσεις 1:1 με άλλα παιδιά √

Παρατηρούμενες συμπεριφορές (Cumine, Leach& Stevenson, 1998) Κοινωνική επικοινωνία α) Ικανότητα να απαντά στο άκουσμα του ονόματός του β) Ικανότητα να ακολουθεί λεκτικές οδηγίες σε καταστάσεις 1:1 γ) Ικανότητα να ακολουθεί λεκτικές οδηγίες σε μικρές ομαδικές καταστάσεις δ) Ικανότητα να ακολουθεί λεκτικές οδηγίες μέσα στην τάξη

Παρατηρούμενεςσυμπεριφορές (Cumine, Leach& Stevenson, 1998) Κοινωνική φαντασία και ευελιξία σκέψης α)Ικανότητα να ενδιαφερθεί για διαφορετικά πράγματα β)Ικανότητα να μοιραστεί ενδιαφέροντα γ) Ικανότητα να αλλάξει συμπεριφορά ανάλογα με το πλαίσιο δ)Ικανότητα να δεχθεί αλλαγές σε κανόνες, ρουτίνες ή διαδικασίες

Παρατηρούμενεςσυμπεριφορές (Cumine, Leach& Stevenson, 1998) Κινητικές δεξιότητες και ικανότητα οργάνωσης α) Ικανότητα να προσανατολιστεί στην τάξη β)Ικανότητα να προσανατολιστεί στο χώρο του σχολείου γ) Ικανότητα να καθίσει ήσυχα δ) Ικανότητα να καθίσει σε μια μικρή ομάδα