Α. Κείμενο,Πολύβιος, Ἱ στορίαι 1.14.4-7. 6ος αιώνας  Ο Εκαταίος ο Μιλήσιος αυτά εδώ αφηγείται. Γράφω αυτά που θεωρώ ότι είναι αληθινά… 5 ος αιώνας 

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Music: Nightengale Serenade
Advertisements

«O αλυσοδεμένος ελέφαντας.» Του Χόρχε Μπουκάι.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
Ελληνο – Περσικοί Πόλεμοι
ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ.
Το Ελληνικό Ινστιτούτο Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) ιδρύθηκε το 1979, λειτουργεί έκτοτε στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της ΕΕΔΕ και έχει ως ειδικότερο.
Επιμέλεια παρουσίασης: Ασημακοπούλου Κατερίνα Σιλιγάρδου Χρύσα Τζοβάρα Αλεξάνδρα.
Χριστούγεννα όπως πραγματικά έγιναν
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Του Ιάσων Θεοδώρου Ο Ρώσος Γιούρι Ρούσκι είναι ένας συγγραφέας βιβλίων. Του αρέσει να γράφει για πολέμους. Όλα τα βιβλία του είναι υπέροχα. Μία μέρα.
Οι συγγραφείς της Π. Διαθήκης τι είδους άνθρωποι ήταν;
H υποταγή του ελληνικού κόσμου
Η Φ ι λ ί α.
Θουκυδίδης, ο μεγαλύτερος ιστορικός (5ος αι. π.Χ.)
Ας μιλήσουμε για τη φιλία!!!
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Θέμα:
25. « Και είδεν ο Θεός ότι καλόν»: η δημιουργία του κόσμου
Κατάγομαι από ένα ορεινό χωριό του Ζαγορίου. Έζησα στον τόπο καταγωγής μου μέχρι την ηλικία των 9 ετών και, στη συνέχεια, εγκαταστάθηκα με την οικογένειά.
Θουκυδίδης Ἀθηναῖος (c. 455 – 399 π.Χ.).
Παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος
Τι λένε οι Τρεις Ιεράρχες για τον πλούτο
ΠΟΣΟ ΚΑΙ ΤΙ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ!
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
Σεμπάστιαν Πίλαρτζικ Θάνος Κανέλλος Τζαβέλας Νέστορας
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Μια βόλτα στο θέατρο Σπύρος Ρουμελιώτης Α’3.
Γλώσσα & Φύλο Μύθος ή πραγματικότητα ; Επιμέλεια : Νάσος Σπετσιέρης.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
« Και είδεν ο Θεός ότι καλόν»: η δημιουργία του κόσμου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Ευχές για καλή συνέχεια στο Ταξίδι της Ζωής
Πραγματοποιήθηκε η δεύτερη επίσκεψη του σχολείου μας στο Ειδικό Σχολείο Ν. Κορινθίας.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΦΥΣΙΚΗ
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ Τάξη Στ1 Σχολική χρονιά Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Ιστορία της φιλοσοφίας: Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης Σ. Σταυριανέας Τμήμα Φιλοσοφίας Παν/μίου Πατρών 14/10/2015.
Ταξίδι στον χρόνο. Περσική Αυτοκρατορία Σακκα, Ν. (μτφ) (2002). Εγκυκλοπαίδεια του Αρχαίου Κόσμου, Αθήνα: Άγκυρα, σ.52.
2η Ενότητα: Βιογραφικά Είδη
Ηταν πραγματικα ο Ηρόδοτος ο πατέρας της Ιστοριας;
Η ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΑΣ Ἡ ρόδοτος Ἡ ρόδοτος, Ἱ στορίη (διασκευή) Δημιουργία παρουσίασης: Αλεξάνδρα Γερακίνη.
 Ένα συγκλονιστικό βιβλίο για τη ζωή και τον αγώνα ενός Μουσουλμάνου που μετεστράφη στο Χριστιανισμό. Ο πόλεμος δύο κόσμων μας παρουσιάζεται ανάγλυφος.
Οι Φοίνικες ήταν αρχαίος σημιτικός λαός, που κατοικούσε στα παράλια της ανατολικής Μεσογείου...
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστοριογραφία 1 ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών – Γεννάδειο Στάθης Λεουτσάκος.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
Το ψέμα Ζωρζ Σαρή Μπουσμαλή Ξανθή Α’ Γυμνασίου Σχ. Έτος
ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟ ΚΥΡΙΩΣ ΠΡΟΟΙΜΙΟ
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΓΗΣΙΛΑΟΥ
ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ –ΖΩ-ΥΠΑΡΧΩ
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
ΦΙΛΙΑ Η έννοια της φιλίας Οι διαφορές φιλίας-παρέας
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Πώς λέμε ΟΧΙ; Βιβλίο σελ.58-61
Νεοελληνική Ιστορία. Εισαγωγικά 1η Συνάντηση 5/10/20126
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
Θρησκευτικά Μια εργασία της ομάδας “Μπιπ - Μπιπ”
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
Τι σημαίνει φιλία για μένα;
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
Music: Nightengale Serenade
Ποιος είναι ο τέλειος κριτής
για να σχηματίσω τη λέξη
Ο Λεωνίδας Α’ της Σπάρτης γεννιέται περί το 540 π. x
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Α. Κείμενο,Πολύβιος, Ἱ στορίαι

6ος αιώνας  Ο Εκαταίος ο Μιλήσιος αυτά εδώ αφηγείται. Γράφω αυτά που θεωρώ ότι είναι αληθινά… 5 ος αιώνας  Ο Ηρόδοτος από την Αλικαρνασσό παρουσιάζει εδώ την έρευνά του ( ἱ στορίης ἀ πόδεξις), έτσι ώστε τα ανθρώπινα κατορθώματα να μην ξεχαστούν στο χρόνο και μεγάλα και θαυμαστά επιτεύγματα, άλλα Ελλήνων και άλλα Βαρβάρων, να μη μείνουν αδόξαστα και κυρίως, για να δείξει για ποια αιτία οι Έλληνες και οι βάρβαροι πολέμησαν μεταξύ τους.

Και η ακρόαση της αφήγησής μου ίσως φανεί λιγότερο ευχάριστη, επειδή λείπει από αυτή το μυθικό στοιχείο. εμένα όμως μου είναι αρκετό να κρίνουν το έργο μου ωφέλιμο, όσοι θέλουν να γνωρίσουν με ακρίβεια αυτά που έγιναν κι εκείνα που -επειδή αυτή είναι η ανθρώπινη φύση- θα γίνουν κάποτε ξανά μ’ έναν παρόμοιο τρόπο. Γιατί το έργο αυτό έχει γραφτεί πιο πολύ σαν παντοτινό μελέτημα (κτ ῆ μα ἐ ς ἀ εί) παρά σαν ανάγνωσμα της στιγμής για να τ’ ακούν ευχάριστα. Θουκυδίδης,

20ος αιώνας  «Στόχος μου είναι να καταλάβω και να εξηγήσω γιατί τα πράγματα εξελίχτηκαν με τον τρόπο που εξελίχτηκαν και πώς συνδέονται μεταξύ τους…» Eric Hobsbawm, The Age of Extremes (1994)

 Γεννήθηκε στη Μεγαλόπολη το 200 π.Χ. περίπου και είχε αριστοκρατική καταγωγή.  Ο πατέρας του ήταν ο Λυκόρτας, επιφανής στρατηγός της Αχαϊκής Συμπολιτείας. Ο ίδιος αναδείχτηκε έτσι σε ανώτατα αξιώματα της συμπολιτείας.  Μετά τη νίκη των Ρωμαίων στην Πύδνα (168 π.Χ.), συκοφαντήθηκε ως εχθρός των Ρωμαίων και εξορίστηκε το 167 π.Χ. στη Ρώμη για 16 χρόνια, μαζί με 1000 ακόμα Έλληνες της αχαϊκής κοινωνίας.

 Κατά τη διάρκεια της ομηρίας του συνδέθηκε φιλικά με το Σκιπίωνα Αιμιλιανό, ο οποίος αγαπούσε πολύ την κλασική Ελλάδα και τον πολιτισμό της.  Σταδιακά ο Πολύβιος εξελίχθηκε σε θαυμαστή της δύναμης και του μεγαλείου της Ρώμης.  Η φιλία του με τον Σκιπίωνα του επέτρεψε να ακολουθήσει το φίλο του σε διάφορες πολεμικές εκστρατείες. Έτσι παρακολούθησε το 146 την καταστροφή της Καρχηδόνας και της Κορίνθου.  Εισηγήθηκε στο Σκιπίωνα ευμενή μεταχείριση των Κορινθίων. O Σκιπίων το έπραξε και οι Κορίνθιοι του το ανταπέδωσαν με ένα μαρμάρινο άγαλμα.

 Επέστρεψε στην Ελλάδα το 146 π.Χ, αλλά συνέχισε τα ταξίδια του επισκεπτόμενος την Αλεξάνδρεια, τις Σάρδεις και άλλα μέρη.  Λόγω της εμπλοκής του με τα ανώτερα επίπεδα της ρωμαϊκής εξουσίας, ο Πολύβιος άρχισε να συλλέγει πληροφορίες για τα γεγονότα του καιρού του από επίσημα έγγραφα, όπως και από διηγήσεις μαρτύρων.  Μετά την επιστροφή του από την εξορία, άρχισε να γράφει ένα μνημειώδες έργο, μια σειρά από 40 βιβλία με τίτλο «Καθολική Ιστορία». Σε αυτό εξιστορεί τα γεγονότα από το έτος 264 π.Χ. σε σχέση με τις εξελίξεις στον τότε γνωστό κόσμο.

«Πολυβίου του Λυκόρτα Μεγαλοπολίτου Ιστοριών τα σωζόμενα» Προμετωπίδα και τίτλος ιστορικής επανέκδοσης του 1670

 Με το έργο του αυτό ο Πολύβιος εξιστορεί την ανάδειξη της Ρώμης σε παγκόσμια δύναμη, όπως και την ιστορική της αποστολή να ανασυγκροτήσει το μεσογειακό χώρο, μετά την παρακμή των ελληνικών πόλεων.  Τα 5 πρώτα από τα βιβλία του έχουν διασωθεί στο σύνολό τους, ενώ από τα υπόλοιπα σώζονται αποσπάσματα. Το έργο του Πολύβιου αποτελεί πολύτιμη πηγή για την ιστορική έρευνα της εποχής του.  Ο Πολύβιος πέθανε το 120 π.Χ. σε ηλικία 82 ετών μετά από τραυματισμό του κατά την πτώση από άλογο.

 Τι θα πρέπει να κάνει κανείς στη ζωή του απέναντι σε γνωστούς και φίλους;  Ἐ ν μ ὲ ν ο ὖ ν τ ῷ λοιπ ῷ βί ῳ ἴ σως τις (τι;) ο ὒ κ ἂ ν ἐ κβάλλοι τ ὴ ν τοιαύτην ἐ πιείκειαν

 Ποιες αρετές πρέπει να έχει ο ενάρετος άνθρωπος στις σχέσεις του απέναντι σε γνωστούς και φίλους; κα ὶ γ ὰ ρ (Ποιος;) δε ῖ (τι πρέπει;) τ ὸ ν ἀ γαθ ὸ ν ἄ νδρα φιλόφιλον ε ἶ ναι κα ὶ φιλόπατριν κα ὶ συμμισε ῖ ν το ῖ ς φίλοις το ὺ ς ἐ χθρο ὺ ς κα ὶ συναγαπ ᾶ ν το ὺ ς φίλους (το ῖ ς φίλοις)

 Όταν κάποιος επωμίζεται τ ὸ τ ῆ ς ἱ στορίας ἦ θος, τι πρέπει να κάνει; χρή (Πότε;) ἐ πιλαθέσθαι πάντων τ ῶ ν τοιούτων καί πολλάκις μ ὲ ν ε ὐ λογε ῖ ν κα ὶ κοσμε ῖ ν το ῖ ς μεγίστοις ἐ παίνοις το ὺ ς ἐ χθρούς ὅ ταν α ἱ πράξεις ἀ παιτ ῶ σι το ῦ το

 Και τι άλλο πρέπει (χρή); (Πότε;) πολλάκις δ’ ἐ λέγχειν κα ὶ ψέγειν ἐ πονειδίστως το ὺ ς ἀ ναγκαιοτάτους ὅ ταν α ἱ τ ῶ ν ἐ πιτηδευμάτων ἁ μαρτίαι το ῦ θ’ ὑ ποδεικνύωσιν.

 Τι συμβαίνει με ένα ζωντανό οργανισμό που του αφαίρεσαν τα μάτια; (τ ῶ ν ὄ ψεων το ῦ ζώου ἀ φαιρεθεισ ῶ ν)  Αν από την ιστορία αφαιρέσουμε την αλήθεια τι θα απομείνει; ἀ χρειο ῦ ται τ ὸ ὅ λον τ ὸ καταλειπόμενον α ὐ τ ῆ ς ἀ νωφελ ὲ ς γίνεται διήγημα.

Όντως, όταν κανείς αναλαμβάνει το έργο του ιστοριογράφου, οφείλει να ξεχάσει την αγάπη και το μίσος: συχνά πρέπει να στολίζει τους εχθρούς του με τους μεγαλύτερους επαίνους, όταν τα γεγονότα το επιβάλλουν, κι επίσης να ελέγχει τους πιο αγαπητούς, όταν αυτό υποδεικνύουν οι λανθασμένες πράξεις τους. Γι' αυτό ακριβώς δεν πρέπει να διστάζει ούτε τους φίλους να κατηγορεί ούτε και τους εχθρούς να εγκωμιάζει. Άννα Κομνηνή, Αλεξιάς, Πρόλογος 2.3

Και πιστεύει ότι, όπως η ευστροφία είναι απαραίτητη στη ρητορική και η μυθοπλασία στην ποίηση, έτσι ακριβώς απαιτείται και η αλήθεια για την ιστορική συγγραφή. Γι' αυτό, με βάση αυτή την αρχή, δεν απέκρυψε τα σφάλματα και τις αποτυχίες ακόμα και των πιο οικείων του, αλλά έγραψε τα πάντα με κάθε ακρίβεια, όπως πράγματι έγιναν, είτε καλά είτε κακά Προκόπιος, Ὑ πέρ τ ῶ ν πολέμων λόγοι

Τέτοιος λοιπόν, κατά τη γνώμη μου, ας είναι ο συγγραφέας — απτόητος, αμερόληπτος, ελεύθερος, φίλος της ελευθερίας του λόγου και της αλήθειας, όπως ο κωμικός λέγει, λέγοντας τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη χωρίς να εκμεταλλεύεται κάτι εξαιτίας μίσους και φιλίας και χωρίς να λυπάται ή να ευσπλαχνίζεται ή να ντρέπεται ή να δειλιάζει, αμερόληπτος δικαστής, καλοπροαίρετος με όλους μέχρι το σημείο να μην παραχωρεί σε κάποιον περισσότερα από όσα πρέπει, ξένος και χωρίς πατρίδα στα βιβλία του, ανεξάρτητος, ακηδεμόνευτος, χωρίς να σκέφτεται τι εντύπωση θα σχηματίσει ο ένας ή ο άλλος αλλά λέγοντας τι έχει γίνει. Λουκιανός, Π ῶ ς δε ῖ ἱ στορίαν συγγράφειν 41

 Ο ιστορικός πρέπει, σύμφωνα με το Θουκυδίδη και όσους ακολουθούν τις αρχές του, όπως :  ο Πολύβιος (2 ος π.Χ αι.),  ο Λουκιανός (2 ος μ.Χ αι.),  ο Προκόπιος (6 ος μ.Χ.αι.) και  η Άννα Κομνηνή (12 ος μ.Χ αι.), να στηρίζεται στην αυτοψία, έλεγχο και μελέτη των πηγών, συστηματικό διαχωρισμό αρχών και αιτιών.

 Να διαθέτει κριτική ικανότητα, να εκτιμά τα γεγονότα, τις ενέργειες/επιλογές των προσώπων και να εξάγει συμπεράσματα.  Να στέκεται με αμεροληψία και αντικειμενικότητα απέναντι σε οικείους και εχθρούς, ανεπηρέαστος από συναισθήματα φιλίας και μίσους.  Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση για εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων είναι η χρονική απόσταση από τα γεγονότα, προκειμένου να συνεκτιμηθούν και οι μακροπρόθεσμες συνέπειες.