11 Νοεμβρίου 2009 Ναθαναήλ Δημήτρης Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών Μονάδα Εργονομίας
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 2 Παρατηρήσεις για την ευχρηστία των ιστοτόπων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης Από τους πρώτους κλάδους με παρουσία στο διαδίκτυο αλλά με μεγάλη ποικιλία Σε πληροφορία Από δομή του ιδρύματος με χρόνο ημίσειας ζωής πάνω από 10 χρόνια Αναβολή διάλεξης με χρόνο ημίσειας ζωής 2-3 ημέρες Σε είδη χρηστών Από εσωτερικούς /εξωτερικούς Φοιτητές / ακαδημαϊκούς / διοικητικούς Μελλοντικούς φοιτητές...με την έννοια της ανάγκης προσέλκυσης πελατών Επιχειρήσεις Σε απόψεις και ελευθερία για το σχεδιασμό και την αισθητική Site του γραφείου διασύνδεσης Site του εργαστηρίου Χ Site του Τμήματος Ψ Site του κέντρου Η/Υ
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 3 Μερικές απλές παρατηρήσεις σε ποσοστό 20% δεν μπορώ να βρώ το πρόγραμμα σπουδών, συχνά όταν το βρίσκω δεν διασφαλίζομαι για την εγκυρότητά του δεν μπορούσα να βρώ ποιός είναι ο διδάσκων ενός μαθήματος (30% σε ελληνικά ΑΤΕΙ, και 10% σε ΑΕΙ) στο 60% των περιπτώσεων δεν μπορούσα να εντοπίσω τα s διδασκόντων σε ΑΤΕΙ και 20% σε ΑΕΙ Και αυτά όχι μόνο μέσα από τον επίσημο ιστότοπο (αν ορίζεται μονοσήμαντα επίσημος ιστότοπος) αλλά και μέσω μηχανών αναζήτησης.
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 4 Στο διαδίκτυο, τα περισσότερα πανεπιστήμια δείχνουν σαν να αποτελούν έναν χαλαρό συνασπισμό από απόλυτα ανεξάρτητες οντότητες.....Το ίδιο ισχύει για σχολές, τμήματα, εργαστήρια, διοικητικές υπηρεσίες κλπ. Η ανομοιογένεια δεν είναι μόνο αισθητική, δομική και εννοιολογική. Συχνά υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά στον πλούτο της πληροφορίας Η ιδιομορφία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων: ημι-ανεξάρτητες οντότητες υπό την ίδια στέγη
Ίδρυμα Σχολή Τμήμα Τομέας Τμήμα Ίδρυμα Σχολή Τομέας Πλήρως αποκεντρωμένη Κάτω από το ίδρυμα υπάρχουν μόνο οι κεντρικές υπηρεσίες Πλήρως κεντροποιημένη Ένας ιστότοπος με κεντρικό σχεδιασμό και διαχείριση Για αυτό το λόγο υπάρχουν δύο ακραίες αρχιτεκτονικές επιλογές για εκπαιδευτικά ιδρύματα Αίσθηση μη συνοχής Ασυνέπεια στον τύπο, την ονοματολογία και τον πλούτο της πληροφορίας Αίσθηση συνοχής και συνέπειας δυσκολία στη διαχείριση, ακαμψία
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 6 Τομέας Τμήμα Η συχνή μέση λύση, η μερική επικάλυψη παράγει διπλές και τριπλές εκδόσεις της ίδιας οντότητας Σχολή Τμήμα Τομέας Ίδρυμα Σχολή Δύο sites του τμήματος, 2 του τομέα, 2 του εργαστηρίου Όπου υπαρχουν υπερσύνδεσμοι απλά δημιουργείται μια αίσθηση ασάφειας, Όπου δεν υπάρχουν μπορεί κάποιος να ξεγελαστεί και να μην ανακαλύψει ποτέ το ¨Ζωντανό site” Πέφτει δηλαδή σε νησίδες με ανεπίκαιρη πληροφορία. Η ποιότητα της πληροφορίας ενός ιστοτόπου δεν καθορίζεται τόσο από το εάν κάπου υπάρχει έγκυρη και επίκαιρη πληροφορία όσο από το πόση μη έγκυρη και μη επικαιροποιημένη παραμένει στο σύστημα
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 7 Δεν είναι ασύνηθες να υπάρχουν πάνω από 3 διαφορετικές σελίδες για ένα καθηγητή, Τμήμα Α Τομέας Α-Β Καθηγητής Χ Τομέας Α-Β Καθηγητής Χ προσωπική Καθηγητής ΧΕργαστήριο Ζ Καθηγητής Χ Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και για περιγραφή μαθήματος, ή και για διαδικασίες του ιδρύματος ή της σχολής. Η εμπειρία πλοήγησης είναι συχνά γεμάτη χάσματα, κλειστές πόρτες και εγκαταλελειμμένα δωμάτια....ξαναγυρνάς από εκεί που ήρθες...
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 8 Όπως δεν είναι ασύνηθες να υπάρχει μεγάλη διαφορά σε ποιότητα και πλούτο πληροφορίας μεταξύ τμημάτων του ίδιου ιδρύματος Ίδρυμα Τομέας Α-Γ Καθηγητής Χ Τομέας Α-Β Καθηγητής Χ προσωπική Καθηγητής Χ Εργαστήριο Ζ Τμήμα Β Τμήμα Α
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 9 Αν για τον εξωτερικό επισκέπτη τα πράγματα είναι συχνά δύσκολα, το ίδιο ισχύει και για τους εσωτερικούς Ίδρυμα Πλατφόρμα e-learning Καθηγητής Χ προσωπική Τομέας Χ-1 Πλατφόρμα e-learning Τμήμα Χ Πραγματικό παράδειγμα από μεγάλο ελληνικό ΑΕΙ Εργαστήριο Χ πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται κατα το δοκούν
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 10 Ένα καλό παράδειγμα: Συνέπεια & Ευελιξία
E.M.Π. Μονάδα Εργονομίας 11 Σύντομη περιγραφή μαθήματος. Νοσηλευτική & Μηχανολογία