ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ: Η ΘΕΩΡΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ CARL GUSTAV JUNG (1875-1961) "Everything that irritates us about others can lead us to an understanding.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΑΡΞΗ.
Advertisements

… ΚΑΙ… …και εσωτερική στάση.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΨΥΧΟKOIΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ Μάθημα 2
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
NUR211-Ψυχολογία Τμήμα Νοσηλευτικής
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Alfred Adler ΑνθρΩπινη τυπολογΙα.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΛΕΚΤΟΡΑΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΟΛΟΓΊΑΣ – Α.Π.Θ
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΤΟ ΡΙΣΚΟ ΣΤΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ : ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΣΕΜΙ ΤΖΕΝΗ.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
Ο ρόλος του καθηγητή Φυσικής Αγωγής στο Σχολείο Στυλιανίδης Χριστόδουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Νομού Μεσσηνίας Καλαμάτα, Ιούνιος 2009.
Αυτογνωσία - Αυτοβελτίωση
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΘΕΩΡΊΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΌΤΗΤΑΣ Ι Δήμητρα Παπαστεργίου MSc – 2016 Λάρισα.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Σειρά παραδόσεων Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Τηλ.:
John Dewey
Αυτο-εντύπωση & Τρόπος Ζωής (Self-Concept & Lifestyle)
Ο ρόλος της συμβουλευτικής στη γονεϊκότητα
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
Θεωρίεσ Προσωπικότητασ Ι
Κοσμοθεωρίες: Εναλλακτικές κουλτούρες αναπαράστασης και διαχείρισης της σχέσης του «φυσικού κόσμου» με τον «ανθρώπινο εαυτό» Βασίλης Τσελφές.
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Η Γιόγκα Εργασία Θρησκευτικών ΒΟΥΧΑΡΑ ΚΛΑΙΡΗ ΔΑΙΛΛΙΔΗ ΜΑΡΘΑ.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Εισαγωγή στη Ψυχολογία
ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Σε κάθε ψυχική διαταραχή υπάρχει κάποιο οργανικό υπόβαθρο; Ή οι ψυχικές ασθένειες οφείλονται σε ασυνείδητες ψυχολογικές διεργασίες;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Αναπτυξιακη ψυχολογια
Η Θεωρία της Γνωστικής Ανάπτυξης του Piaget
Αποσυνδετικές διαταραχές
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ: Η ΘΕΩΡΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ CARL GUSTAV JUNG ( ) "Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves" («Καθετί που μας εκνευρίζει στους άλλους μπορεί να μας οδηγήσει στην κατανόηση του εαυτού μας»)

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ n n Βιογραφικά στοιχεία του ιδρυτή & ιστορική αναδρομή n n Ποιοι επέδρασαν στη διαμόρφωση της θεωρίας n n Διαφορές μεταξύ Jung και Freud n n Η θεωρία της προσωπικότητας της Αναλυτικής Ψυχολογίας n n To μοντέλο των τριών εξελικτικών σταδίων του ανθρώπου n n Ψυχολογικοί Τύποι κατά το Jung n n Οι τάσεις ενδοστρέφειας και εξωστρέφειας n n Οι 4 βασικές ψυχολογικές λειτουργίες n n Κατηγορίες ανθρώπινων τύπων n n Η σημασία των ονείρων για το Jung n n Η ερμηνεία που δίνει η θεωρία για την ψυχοπαθολογία n n Η αναλυτική ψυχοθεραπεία n n Η ψυχοθεραπευτική διαδικασία

Βιογραφικά στοιχεία του ιδρυτή & ιστορική αναδρομή n n Ο Jung γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου 1875 στο Kessewil, Ελβετίας. Μεγάλωσε στη Basel, Ελβετίας. Πέθανε στις 6 Ιουνίου 1961, στη Ζυρίχη. n n Σπούδασε Ψυχιατρική στο University of Basel. Εργάστηκε στο Burgholzli Mental Hospital, Zurich, Psychiatric Clinic of Zurich. n n Το 1900 υπήρξε η πρώτη επαφή του με τη θεωρία του Freud (Interpretation of Dreams). n n Το 1910 γίνεται ο πρώτος πρόεδρος της International Psychoanalytic Association n n Το 1914 πραγματοποιείται η απόσχιση από την Κλασσική Ψυχανάλυση του Freud. Δημιουργία της Θεωρίας της Αναλυτικής Ψυχολογίας (Analytical Psychology) n n Το 1944 γίνεται Καθηγητής στο University of Basel n n Tο 1961 εκδόθηκε η αυτογραφία του Memories, dreams, reflections

Ποιοι επέδρασαν στη διαμόρφωση της θεωρίας του... Ο Jung δέχτηκε επιρροές από: n n Τους φιλοσόφους Schopenhauer, Von Hartmann, και Nietzsche n n Τη μελέτη της μυθολογίας, της θρησκείας, των αρχαϊκών συμβόλων και τελετουργιών, των ηθών και πεποιθήσεων των ανθρώπων της προϊστορικής εποχής, των ονείρων, των οραμάτων, των ψευδαισθήσεων και παραληρημάτων των ψυχωσικών και των συμπτωμάτων των νευρωσικών n n Τα προσωπικά βιώματα βρεφικής και παιδικής ηλικίας (το περιεχόμενο των ονείρων του ήταν εντυπωσιακές μυθολογικές εικόνες, τις οποίες αργότερα συσχέτισε με τη θρησκεία και τη μυθολογία).

Οι διαφορές μεταξύ Jung και Freud n n Κριτική στάση απέναντι στη θεωρία του Freud. n n Ήθελε να εξετάσει τις αντιλήψεις και θέσεις του Freud με αυστηρή επιστημονική μεθοδολογία. n n Σύμφωνα με το Jung, η σεξουαλικότητα δεν ευθύνεται για όλες τις πράξεις του ατόμου. Κίνητρο της συμπεριφοράς η τάση για ισορροπία ή equilibrium. n n Ίδρυση της Σχολής της Αναλυτικής Ψυχολογίας ή Ψυχολογίας του Βάθους

H θεωρία προσωπικότητας της Αναλυτικής Ψυχολογίας Βασικοί άξονες της θεωρίας: n n Η θεώρηση του Jung για τον άνθρωπο συνδυάζει την τελεολογία και την αιτιοκρατία. Είναι προ-οραματική, με την έννοια ότι βλέπει τη μελλοντική πορεία της εξέλιξης του ατόμου και ανασκοπική, με την έννοια πως υπολογίζει και το παρελθόν του.  Κατά το Jung, το άτομο ζει με σκοπούς και αιτίες.  Η προσωπικότητα του ατόμου θεωρείται παράγωγο εσωτερικών και εξωτερικών δυνάμεων που αλληλεπιδρούν

ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Η προσωπικότητα συνίσταται από ένα σύστημα αλληλεπιδρόντων στοιχείων – δομών.  ΤΟ ΕΓΩ (The Ego)  Αποτελεί το κέντρο της συνείδησης, τη βιωματική ύπαρξη του ατόμου. Συνίσταται από αντιλήψεις, ιδέες, μνήμες, σκέψεις και συναισθήματα του ατόμου. Θεωρείται υπεύθυνο για την αίσθηση της ταυτότητας και της συνέχειας ως αυτόνομης και ξεχωριστής οντότητας.

ΤΟ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ: ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ   ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ (The Personal Unconscious)  Περιέχει τις απωθημένες παιδικές παρορμήσεις και επιθυμίες του ατόμου, τις ξεχασμένες εμπειρίες του, και οτιδήποτε έχει καταπιεστεί κατά τη διάρκεια της εξέλιξής του. Τα περιεχόμενα του προσωπικού ασυνειδήτου ανήκουν αποκλειστικά στο ίδιο το άτομο, χωρίς ωστόσο να βρίσκονται απόλυτα κάτω από τον έλεγχο της θέλησής του. Βγαίνουν στην επιφάνεια από μόνα τους ή οδηγούνται εκεί από κάποιον τυχαίο συνειρμό ή σοκ ή όταν μειώνεται η απώθηση (π.χ., ύπνος) και εμφανίζονται κάπως παραλλαγμένα στα όνειρα και στις φαντασιώσεις του.   ΤΑ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟΥ  Το σύμπλεγμα είναι ένα οργανωμένο, δομημένο σύνολο συναισθημάτων, σκέψεων, αντιλήψεων και μνημών, που ενυπάρχουν στο προσωπικό ασυνείδητο του ατόμου και έλκουν ή έλκονται από ποικίλες εμπειρίες. Αποτελεί μια ξεχωριστή οντότητα, λειτουργεί ως μια αυτόνομη προσωπικότητα, ενώ ο πυρήνας και πολλά από τα συσχετιζόμενα μέρη του είναι, συνήθως, ασυνείδητα. Ωστόσο, αν υπάρξουν οι κατάλληλοι συνειρμοί και συσχετίσεις με γεγονότα, μπορεί το σύμπλεγμα να γίνει συνειδητό.

  ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ (The Collective Unconscious)  Περιλαμβάνει το άγνωστο υλικό από το οποίο αναδύεται η συνείδησή μας, τις επιδράσεις και τους μετασχηματισμούς, που ανήκουν στις αρχαϊκές εμπειρίες του ανθρώπινου είδους. Η ύπαρξή του μπορεί να τεκμαρθεί, κατά ένα μέρος, από την παρατήρηση της ενστικτικής συμπεριφοράς των ανθρώπων. Υπάρχει φυλογενετική μνήμη, δηλ. ο άνθρωπος ωθείται & κατευθύνεται από το σύνολο των συμβόλων και των μύθων της φυλής και του πολιτισμού του και αναμνήσεις που υπήρξαν σημαντικές για το ανθρώπινο είδος. Αυτό ερμηνεύει και την παγκοσμιότητα των συμβόλων και των μύθων (ομοιότητα παρατηρείται ακόμη και σε εντελώς διαφορετικές, πολύ απομακρυσμένες μεταξύ τους περιοχές της γης). Στην ανθρώπινη κληρονομιά προστίθενται και τα κατάλοιπα του ζωώδους παρελθόντος, που αποτελούν και αυτά μέρη του συλλογικού ασυνειδήτου.   ΤΑ ΑΡΧΕΤΥΠΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟΥ (Archetypes)  Θεωρούνται βασικές δομές του συλλογικού ασυνειδήτου. Είναι ασυνείδητα και αποτελούν a priori, σύμφυτες μορφές διαίσθησης, αντίληψης και σύλληψης. Αρχικά είχαν ονομαστεί αρχέγονες εικόνες.

Η κλινική εμπειρία του Jung συνέβαλε στη διαμόρφωση της έννοιας των αρχετύπων...   Ο Jung επηρεάστηκε από την αναφορά ενός ασθενούς για μια ψευδαίσθηση στην οποία ο ήλιος είχε ένα φαλλό που κινούνταν από τη μια μεριά στην άλλη, δημιουργώντας άνεμο. Αυτή ήταν μια εικόνα που χρησιμοποιούνταν και στους αρχαίους χρόνους, χωρίς όμως ο συγκεκριμένος ασθενής (που δεν είχε στοιχειώδη μόρφωση) να γνωρίζει την ύπαρξή της  Το 1906 αναφέρεται η περίπτωση ενός ασθενή που νοσηλευόταν σε ψυχιατρικό νοσοκομείο, με τον οποίο ο Jung ασχολήθηκε επισταμένα. «Ο άνθρωπος αυτός έπασχε από βαριά ψυχασθένεια και πάθαινε έντονες κρίσεις, αλλά στις περιόδους της ηρεμίας περιέγραφε περίεργα οράματα και μιλούσε για πολύ ασυνήθιστες συμβολικές εικόνες και ιδέες. Τα σύμβολα αυτά έμειναν σκοτεινά ως το 1910, όταν ο Jung βρέθηκε μπροστά σε έναν αρχαίο Ελληνικό πάπυρο που μόλις είχε αποκρυπτογραφηθεί και που περιείχε παρόμοιο υλικό. Ο άρρωστος είχε κλειστεί στο ψυχιατρείο, μερικά χρόνια πριν να δημοσιευτεί το κείμενο του παπύρου, πράγμα που αποκλείει την περίπτωση της κρυπτομνησίας» Φόρνταμ, 1981, σελ. 23).

Οι αρχετυπικές εικόνες είναι συναισθηματικά φορτισμένοι εικόνες που έχουν καθολικό νόημα και εμφανίζονται …. n Mandala n με αφηρημένη ή γεωμετρική μορφή, όπως είναι το τετράγωνο, ο κύκλος, η ρόδα, είτε μόνες τους είτε συνδυασμένες μεταξύ τους. Π.χ. Mandala (“ο μαγικός κύκλος”), μία εικόνα που συμβολίζει την αρμονία στη ζωή n n με ανθρώπινη ή μισο-ανθρώπινη μορφή σαν θεός και θεές, νάνοι και γίγαντες, n n ή με μορφή πραγματικών ή φανταστικών ζώων και φυτών

Mandalas

Τα 4 αρχέτυπα είναι: n n Persona: η δημόσια προσωπικότητα, τμήματα του εαυτού μας που αποκαλύπτουμε στους άλλους. n n Shadow: προϊστορικός φόβος των άγριων ζώων, αναπαριστά τη ζωώδη πλευρά της ανθρώπινης φύσης. n n Anima: το θηλυκό αρχέτυπο στον άντρα. n n Animus: το αντρικό αρχέτυπο στην γυναίκα. n n Others: Θεός, Ήρωας, η Τροφός μητέρα, Ο σοφός γέροντας, Η κακιά μάγισσα, ο Διάβολος, ο πανίσχυρος πατέρας.

Δύο (2) αρχέτυπα είναι ιδιαίτερης σημασίας για τον άνθρωπο, αφού θεωρείται πως μπορούν να ασκήσουν επιρροή πάνω στη ζωή του: α) του σοφού γέροντα (αρχέτυπο του νοήματος): Εμφανίζεται σε πολλές μορφές, όπως βασιλιάς, ήρωας, μάγος-θεραπευτής, σωτήρας β) της μεγάλης μητέρας: Αναφέρεται στη γυναίκα που, θεωρώντας πως έχει μια τεράστια ικανότητα αγάπης, κατανόησης, βοήθειας και προστασίας προς τους άλλους και αναλώνεται υπηρετώντας τους, ξεπερνώντας κάθε όριο. Επίδραση υπήρξε στη δημιουργία της έννοιας των αρχετύπων από την Ανατολική Φιλοσοφία και τη θεωρία του Κάρμα.

n n Η ΠΕΡΣΟΝΑ (The Persona): Είναι η μάσκα, πίσω από την οποία ζουν οι άνθρωποι, υιοθετώντας τους ρόλους και τα χαρακτηριστικά της θέσης στην οποία βρίσκονται μέσα στην κοινωνία, και ανάλογα με το προσωπείο που θέλουν να παρουσιάσουν στη συγκεκριμένη περίπτωση. Θεωρείται συλλογικό φαινόμενο, μια πλευρά της προσωπικότητας που θα μπορούσε να εξίσου να ανήκει σε κάποιον άλλο, μια αναγκαιότητα, αφού μέσα απ΄αυτήν ερχόμαστε σε επαφή με τον κόσμο

n n Η ΣΚΙΑ (The Shadow): Θεωρείται μια άλλη πλευρά του εαυτού του ανθρώπου και εδράζεται στο προσωπικό του ασυνείδητο. Εμπεριέχει τα ζωώδη ένστικτα του ανθρώπου, τα οποία έχει κληρονομήσει κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του είδους του. Είναι αυτό που θέλει να κάνει όλα όσα δεν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να κάνει, είναι όλες οι πρωτόγονες επιθυμίες και συγκινήσεις που δε συμβιβάζονται με τις κοινωνικές αρχές και την ιδανική μας προσωπικότητα, όλα αυτά για τα οποία ντρεπόμαστε, όλα όσα δε θέλουμε να ξέρουμε για τον εαυτό μας. Εκφράζεται με τη μορφή του διαβόλου, της μάγισσας ή κάτι παρόμοιο.

n n Η ΑΝΙΜΑ (Anima): Το ασυνείδητο του άνδρα εμπεριέχει και ένα συμπληρωματικό γυναικείο στοιχείο, που ονομάζεται Άνιμα (Anima). n Ο ΑΝΙΜΟΥΣ (Animus): Το ασυνείδητο της γυναίκας εμπεριέχει ένα ανδρικό συμπληρωματικό στοιχείο, τον Άνιμους (Animus). Δηλαδή, κάθε άνθρωπος χαρακτηρίζεται από αμφισεξουαλικότητα, με την έννοια πως υπάρχουν σ΄αυτόν τόσο ανδρικά όσο και γυναικεία χαρακτηριστικά

n n Ο ΕΑΥΤΟΣ (The Self): o o Αποτελεί το κέντρο της προσωπικότητας. o o Εμπεριέχει το συνειδητό και το ασυνείδητο, τις διαδικασίες και λειτουργίες τους, τα ανδρικά και γυναικεία στοιχεία της προσωπικότητας, και, γενικά, όλα τα αντιθετικά στοιχεία που ενυπάρχουν στο άτομο. o o Προσπαθεί μ΄αυτά να επιτύχει την εξατομίκευση, την απελευθέρωση του εαυτού από την επικάλυψη που χορηγεί η Περσόνα και από τις προτροπές των ασυνειδήτων εικόνων. o o Δεν είναι έμφυτο, αλλά αποκτάται από το άτομο, κατά τη διάρκεια της εξέλιξής του, όταν αυτό διαπεράσει τις εσωτερικές του συγκρούσεις.

n n ΜΑΝΤΑΛΑ (mandala): Αποτελεί σύμβολο του εαυτού και αναπαριστά την ανθρώπινη ορμή για ενότητα. Η λέξη mandala είναι Σανσκριτική και έχει την έννοια του μαγικού κύκλου. Ο συμβολισμός της περιλαμβάνει όλα τα ομοκεντρικά διατεταγμένα σχήματα, αχτινικά ή σφαιρικά και όλους τους κύκλους ή τετράγωνα με κεντρικό σημείο. Είναι ένα από τα αρχαιότερα θρησκευτικά σύμβολα (το παλαιότερο γνωστό είναι η ρόδα του ήλιου), το συναντάμε σε ολόκληρο τον κόσμο και συνοδεύεται συνήθως από ένα έντονο συναίσθημα αρμονίας και ειρήνης Άλλα σύμβολα του εαυτού (που εμφανίζονται συνήθως στα όνειρα) είναι το παιδί (η συνηθισμένη φιγούρα του παιδιού ή ένα μαγικό ή θεϊκό παιδί ή χαμίνι), το ζώο, το αυγό, ένα πετράδι (συνήθως διαμάντι ή μαργαριτάρι), ένα λουλούδι, ένα κύπελλο, ένα χρυσό αυγό, μια σφαίρα ή ο σταυρός

“Ο ήρωας” –Batman, ο Ιησούς “Ο πολεμιστής” –Μονομάχοι, σαμουράι, Νίντζα, Βίκινγκς, ιππότες “Ο απατεώνας” –Bugs Bunny, The Tramp (Charlie Chaplin), ο διάβολος, “Ο σοφός γέροντας” –ο Merlin, η κουκουβάγια στο Winnie the Pooh, Dumbledore στον Harry Potter; “The Anima” –PlayStation2 video game Final Fantasy X, Rush’s song “Animate” from the album Counterparts, and Joni Mitchell’s song “Don’t Interrupt the Sorrow”. Επιπλέον αρχέτυπα:

To μοντέλο των τριών εξελικτικών σταδίων του ανθρώπου Με κέντρο την έννοια του εαυτού, ο Jung διαμόρφωσε ένα μοντέλο 3 εξελικτικών σταδίων, που χαρακτηρίζουν την πορεία της ζωής ενός ανθρώπου: 1. Το πρώτο στάδιο εντοπίζεται χρονικά στα πρώτα 5 χρόνια της ζωής του παιδιού, τα οποία χαρακτηρίζονται ως χρόνια αυτο-προστασίας. Η libido του ατόμου επενδύεται στην ανάπτυξη και εξέλιξη βασικών δεξιοτήτων, αναγκαίων για την επιβίωση (π.χ., βάδισμα, ομιλία)

2. Το δεύτερο στάδιο ξεκινά από τον 5ο χρόνο της ζωής και κορυφώνεται γύρω στην εφηβεία. Η libido επενδύεται σε σεξουαλικές αξίες, στην επιλογή συντρόφου, στη δημιουργία οικογένειας, και στην απόκτηση μιας επαγγελματικής θέσης και ταυτότητας. Η τάση που κυριαρχεί σ΄αυτό το στάδιο χαρακτηρίζεται από εξωστρέφεια, υπάρχει αντικειμενική αλληλεπίδραση του ατόμου και των αντικειμένων. 3. Η έναρξη του τρίτου σταδίου εντοπίζεται χρονικά γύρω στα τέλη της δεκαετίας των 30 και στην αρχή της δεκαετίας των 40 χρόνων, όταν αρχίζουν να επέρχονται μεγάλες αλλαγές στη ζωή του ατόμου. Παρατηρείται στροφή σε διανοητικές και φιλοσοφικές αξίες, αυξάνεται το ενδιαφέρον για τη θρησκεία και την ηθική και παρατηρείται μια τάση ενδοστρέφειας

Ψυχολογικοί Τύποι κατά το Jung n n Ο Jung ασχολήθηκε κυρίως με θέματα που αφορούν στην ψυχολογία του ασυνειδήτου. n n Η συμβολή του Jung στην ψυχολογία του συνειδητού έγκειται κύρια στη διάκριση μεταξύ δύο ψυχολογικών τύπων της προσωπικότητας: α) του εξωστρεφή και β) του ενδοστρεφή, η οποία παρουσιάζεται στο έργο του «Οι Ψυχολογικοί Τύποι».

«Υπάρχει μια ολόκληρη τάξη ανθρώπων... που τη στιγμή της αντίδρασης σε κάποια δοσμένη περίσταση κάνουν πρώτα λίγο πίσω σαν να έλεγαν ένα σιωπηλό «όχι», και μόνο μετά από αυτό είναι σε θέση να αντιδράσουν, και υπάρχει μια άλλη τάξη ανθρώπων που, στην ίδια κατάσταση, αντιδρούν άμεσα, φαινομενικά βέβαιοι πως η συμπεριφορά τους είναι η σωστή. Μπορούμε, επομένως, να θεωρήσουμε ότι η πρώτη ομάδα χαρακτηρίζεται από μια κάποια αρνητική σχέση προς το αντικείμενο και η δεύτερη από μια θετική... η πρώτη αντιστοιχεί στην εσωστρεφή στάση και η δεύτερη στην εξωστρεφή». C. G. Jung, Οι Ψυχολογικοί Τύποι

Οι τάσεις ενδοστρέφειας και εξωστρέφειας n n ΕΞΩΣΤΡΕΦΗΣ ΤΥΠΟΣ (Extroversion) Η ροή της libido κατευθύνεται προς το εξωτερικό περιβάλλον, προς τα γεγονότα, τους ανθρώπους και τα πράγματα. Το ενδιαφέρον του ανθρώπου κατευθύνεται στον εξωτερικό κόσμο, στο αντικείμενο, και αποδίδει μια τεράστια σημασία και αξία σ΄αυτό. n n ΕΝΔΟΣΤΡΕΦΗΣ ΤΥΠΟΣ (Introversion) Η ροή της libido κατευθύνεται προς τα μέσα, προς εσωτερικούς παράγοντες, με αποτέλεσμα ο άνθρωπος που χαρακτηρίζεται από αυτή την τάση να προτιμά περισσότερο τη σκέψη παρά τη δράση

Οι 4 βασικές ψυχολογικές λειτουργίες Ο Jung περιέγραψε την ύπαρξη και δράση 4 λειτουργιών που συμβάλλουν στον προσανατολισμό του ανθρώπου στον εξωτερικό και εσωτερικό κόσμο: n n ΛΟΓΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ 1. ΣΚΕΨΗ ( Thinking) : συμβάλλει στην ερμηνεία και κατανόηση των πραγμάτων. 2. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ( Feeling) : δίνει την ατμόσφαιρα, το βίωμα μιας εμπειρίας. n n ΑΛΟΓΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ 3. ΑΙΣΘΗΣΗ ( Sensing) : η αντίληψη που επιτυγχάνεται μέσω των αισθήσεων. 4. ΔΙΑΙΣΘΗΣΗ ( Intuiting) : προϊδεάζει το άτομο για μελλοντικές καταστάσεις

Κατηγορίες ανθρώπινων τύπων Συνδυάζοντας τις παραπάνω κατηγορίες ψυχολογικών τύπων και λειτουργιών, δημιουργούνται 8 κατηγορίες ανθρώπινων τύπων: n n εξωστρεφής σκεπτόμενος τύπος n n εξωστρεφής συναισθηματικός τύπος n n εξωστρεφής αισθητικός τύπος n n εξωστρεφής διαισθητικός τύπος n εσωστρεφής σκεπτόμενος τύπος n εσωστρεφής συναισθηματικός τύπος n εσωστρεφής αισθητικός τύπος n εσωστρεφής διαισθητικός τύπος

ProtectorsProtectors (SJ)  ESTJ - Overseer ESTJ - Overseer  ESFJ - Supporter ESFJ - Supporter  ISTJ - Examiner ISTJ - Examiner  ISFJ - Defender ISFJ - Defender CreatorsCreators (SP)  ESTP - Persuader ESTP - Persuader  ESFP - Entertainer ESFP - Entertainer  ISTP - Craftsman ISTP - Craftsman  ISFP - Artist ISFP - Artist IntellectualsIntellectuals (NT)  ENTJ - Chief ENTJ - Chief  ENTP - Originator ENTP - Originator  INTJ - Strategist INTJ - Strategist  INTP - Engineer INTP - Engineer VisionariesVisionaries (NF)  ENFJ - Mentor ENFJ - Mentor  ENFP - Advocate ENFP - Advocate  INFJ - Confidant INFJ - Confidant  INFP - Dreamer INFP - Dreamer Extraversion (E) or Introversion (I)Extraversion (E) or Introversion (I). Sensing (S) or Intuition (N). Thinking (T) or Feeling (F). Judging (J) or Perceiving (P). Sensing (S) or Intuition (N) Thinking (T) or Feeling (F) Judging (J) or Perceiving (P)

Extraversion (E) Introversion (I) Sensing (S) Intuition (N) Thinking (T) Feeling (F) Judging (J) Perceiving (P) INFJ:INFJ:Seek meaning and connection in ideas, relationships, and material possessions. Want to understand what motivates people and are insightful about others. Conscientious and committed to their firm values. Develop a clear vision about how best to serve the common good. Organized and decisive in implementing their vision.

Η σημασία των ονείρων για το Jung n n Τα όνειρα για το Jung έχουν διττή λειτουργία/σημασία: 1. Αναπληρώνουν μια πραγματική ή φανταστική έλλειψη ή αδυναμία του ατόμου (μηχανισμός άμυνας) 2. Προετοιμάζουν το άτομο για το μέλλον n n O Jung θεωρούσε ότι τα όνειρα: 1. Εμπεριέχουν ένα μήνυμα για το άτομο 2. Προλέγουν το μέλλον 3. Δείχνουν αυτό που επιθυμεί το άτομο να πραγματοποιήσει στο μέλλον

Η ερμηνεία που δίνει η θεωρία για την ψυχοπαθολογία n n Βάση της ψυχοπαθολογίας είναι το ασυνείδητο. Όταν τα αρχέτυπα, οι εσωτερικές κλίσεις και τα άλλα στοιχεία που βρίσκονται στο ασυνείδητο δεν βρουν τρόπο να εξελιχθούν, παραμένουν πρωτόγονα και αδιαφοροποίητα, ασκώντας βλαπτική επίδραση στην προσωπικότητα του ατόμου. Τότε εμφανίζονται συμπτώματα που εμποδίζουν την προσωπικότητα να αναπτύξει μηχανισμούς προσαρμογής στην πραγματικότητα. Αυτό το γεγονός οδηγεί στην εμφάνιση της νεύρωσης

Η αναλυτική ψυχοθεραπεία Η ψυχοθεραπεία αποτελεί μια προσπάθεια δημιουργίας μιας διαλεκτικής σχέσης μεταξύ του συνειδητού και του ασυνειδήτου του ατόμου Στο θεραπευτή τίθεται το ερώτημα: Τι συμβολίζει η συμπεριφορά του ατόμου;

Ψυχοθεραπευτική διαδικασία Κύρια τεχνική της Αναλυτικής Ψυχοθεραπείας είναι η ανάλυση των ονείρων του ατόμου. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή: n n Το όνειρο είναι συμβολικό και όχι συμπτωματικό. n n Θεωρείται έκφραση της ανάγκης για πνευματική σημασία. n n Εκφράζει τη δυσαρμονία των συμβόλων που υπάρχουν στην ψυχή του ανθρώπου και τις βαθιές του εσωτερικές συγκρούσεις n n Η ανάλυση των ονείρων αφορά στη σχέση του ονειρευόμενου ατόμου με τη βαθύτερή του πραγματικότητα, με την αρχέτυπη απεικόνιση του συλλογικού ασυνειδήτου.

Case Study: Violet Visits a Jungian Analyst Violet looked up a Jungian analyst after reading about Jung in her psychology class. During their first several meetings the analyst sought to create a therapeutic alliance with Violet by providing her with the opportunity to cathartically vent repressed feelings. Violet soon revealed to her analyst that her parents went through a difficult divorce when she was a child and that she has had trouble trusting people ever since. After several more sessions she shared with him her recurring nightmare of a large ape-like creature who tries to break down her door and enter her apartment. Using elaboration the analyst had Violet free associate to the ape-like creature in order to gain a sense of what the image meant to her and he followed this up with amplification whereby he tied the dream to the animus archetype. The analyst did not immediately share his

Case Study: Violet Visits a Jungian Analyst impressions with Violet, allowing her to discover their unconscious meaning on her own. Later the analyst instructs Violet in active imagination so that she can gain a clearer understanding of the unconscious nature of her mistrust and related concerns. She eventually creates a personal myth of herself as a wise and powerful queen who is both self and other-reliant. After guiding Violet through several everyday problems (education) the analyst helps her synthesize opposing aspects of her personality, in part, through the use of his own countertransference reactions (transformation). n n Sources: Clark (1992), Jung (1911/1967, 1916/1953, 1921/1971, 1928/1966, 1931/1954, 1934/1968, 1952/1960), Whitmont & Kaufmann (1973).

n n Word association test n n n n Personality Test n n n n