Όνομα εκπαιδευτικών που συμμετέχουν :, Καλλιόπη Κάμπουρα. Γεωργία Κάσπαρη, Ανδριάνα Μπακόλα. Σχολική Μονάδα : 2 ο και 6 ο Νηπιαγωγείο Χίου. Σχολική τάξη : Κλασικά τμήματα Εκπαιδευτικό πρόγραμμα : Πολιτιστικό
Παιδαγωγικοί στόχοι Να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στους αρχαιολογικούς χώρους Να γνωρίσουν το Αρχαιολογικό μουσείο Χίου, να παρατηρήσουν τα εκθέματά του, να έρθουν σε επαφή με την ιστορία του τόπου τους, Να κατανοήσουν τι είναι το μουσείο, η ανασκαφή Να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής και τις συνήθειες των ανθρώπων που ζούσαν παλαιότερα και να βρουν κοινά στοιχεία και διαφορές Να παρατηρήσουν, να αναπτύξουν κριτική σκέψη, να μάθουν να αναζητούν πληροφορίες, να συνεργάζονται και να εκφράζονται ελεύθερα, να δημιουργούν Να γνωρίσουν τη γειτονιά τους
Μεθοδολογία υλοποίησης Στην υλοποίηση του προγράμματος θα χρησιμοποιηθούν η μέθοδος project, η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, η βιωματική προσέγγιση με στόχο τη διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση.
Πεδία σύνδεσης με τα προγράμματα σπουδών των αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων Διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση των επιμέρους θεματικών πεδίων και σύνδεση με τη γλώσσα, τα μαθηματικά, τη μελέτη, τη μουσική, την ευέλικτη ζώνη και τα εικαστικά.
Δραστηριότητες Μερικές μέρες πριν από την επίσκεψή μας στο Αρχαιολογικό μουσείο Χίου προσπαθούμε μέσα από τη μέθοδο της συζήτησης και της ιδεοθύελλας να ανιχνεύσουμε τις αντιλήψεις και τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών σχετικά με το τι είναι μουσείο. Αφού έγινε συζήτηση τα παιδιά ζωγράφισαν τι νομίζουν ότι θα δουν στην επίσκεψή μας στο μουσείο.
αναφερθήκαμε στους κανόνες του μουσείου. Παρακολουθήσαμε ένα επεισόδιο από τη σειρά κινούμενων παιδικών σχεδίων « Ο μικρός Νικόλας» ( σχετικό με την επίσκεψη της τάξης του μικρού Νικόλα σε ένα μουσείο) και κατόπιν καταγράψαμε τους κανόνες του μουσείου.
Ακολούθησε η επίσκεψή μας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χίου, όπου μάθαμε τη λέξη « ανασκαφή», πώς ζούσαν τα παλιότερα χρόνια οι άνθρωποι, είδαμε αγγεία, κούρους,κόρες και τη σφίγγα και ακούσαμε την ιστορία του Ωρίωνα, του Οινοπίωνα.
Επιστρέφοντας στο σχολείο, συζητάμε με τα παιδιά το τι υπήρχε τελικά μέσα στο μουσείο, τι μας έκανε εντύπωση και ζωγραφίζουμε τις εντυπώσεις μας από την επίσκεψη.
Ακούμε, τραγουδάμε και χορεύουμε το τραγούδι « Μες το μουσείο μπήκα μια μέρα με φόρα κι εγώ».
Διηγούμαστε ξανά, κατασκευάζουμε μάσκες, δραματοποιούμε, ψάχνουμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και ζωγραφίζουμε την ιστορία του Ωρίωνα και του Οινοπίωνα.
Διαβάζουμε το βιβλίο « Θαμμένα κάτω από το χώμα» και μαθαίνουμε πληροφορίες για τις ανασκαφές. Παρακολουθούμε και βίντεο από το διαδίκτυο σχετικό με τις ανασκαφές.
Αποφασίζουμε να φτιάξουμε το δικό μας μουσείο. Αναζητάμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα αγγεία, τα αγάλματα και τη σφίγγα. Και ξεκινάμε πρώτα με πηλό…
Ζωγραφίζουμε αγγεία, φτιάχνουμε τη σφίγγα με την τεχνική του ψηφιδωτού…
Ας μετρήσουμε τα αγγεία, τα αγάλματα, κυκλώνουμε το διαφορετικό.
Φτιάχνουμε τη δική μας αίθουσα μουσείου γεμάτη με κούρους και κόρες.
Παίζουμε διάφορα κινητικά παιχνίδια, όπως το «αγαλματάκια ακούνητα και αγέλαστα», « ο φύλακας» ( ένα παιδί είναι ο φύλακας του μουσείου. Κατά τη διάρκεια της βάρδιας του όμως τον παίρνει ο ύπνος. Τότε τα εκθέματα «ζωντανεύουν» και ένα από αυτά προσπαθεί να του πάρει όσο πιο αθόρυβα γίνεται τα κλειδιά του μουσείου. Τι θα γίνει αν το ακούσει ο φύλακας;
Οργανώνουμε παιχνίδι θησαυρού στην τάξη. (εκτυπώνουμε δυο εικόνες εκθεμάτων και τις κόβουμε σε 5 κομμάτια. Κρύβουμε τα κομμάτια στην τάξη. Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες. Όποια ομάδα βρει πρώτη τα κομμάτια του παζλ και ξαναφτιάξει την εικόνα, κερδίζει).
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Οι στόχοι που τέθηκαν επιτεύχθηκαν σε ικανοποιητικό βαθμό. Η επίσκεψη στο μουσείο αποτέλεσε μια ευχάριστη και δημιουργική εμπειρία για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς. Υπήρξε συνεργασία με άλλους φορείς και με τους γονείς των παιδιών. Έγινε ενημέρωση των ατομικών φακέλων των παιδιών.