Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστοριογραφία 1 ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών – Γεννάδειο Στάθης Λεουτσάκος.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας
Advertisements

ΕΙΣΑΓΩΓΗ στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ
Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ Γεννήθηκε πιθανόν το 455 στο δήμο Αλιμούντος. Καταγωγή από εύπορη οικογένεια Μόρφωση: Δάσκαλοί του ο φιλόσοφος Αναξαγόρας και ο ρήτορας.
ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ.
Πολιτεύματα στην αρχαία Ελλάδα
ΙΣΤΟΡΙΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Π ε ρ ι κ λ ή ς ε μ φ ύ λ ι ο ς λ ό γ ι α ο ι ρ ο π μ ε
ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ.
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Ο ΕΡΜΗΣ ΤΟΥ ΠΡΑΞΙΤΕΛΗ.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΓΡΥΛΛΟΥ ΕΡΧΙΕΥΣ
Ο πατέρας των Ελλήνων μυθοποιών, στον οποίο αποδίδονται οι περισσότεροι από τους διδακτικούς μύθους. Κατά τον Ηρακλείδη "Θράξ ην το γένος". Κατά τον.
Θουκυδίδης, ο μεγαλύτερος ιστορικός (5ος αι. π.Χ.)
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Η μάχη των Πλαταιών και η ναυμαχία της Μυκάλης
Ξενοφώντας.
Δημοσθένης Εισαγωγή. Βίος και Έργο.. Βίος  384 π.Χ. γέννηση στην Παιανία Αττικής.  322 π.Χ. θάνατος στον Πόρο Αργολίδας.  Πλούσια οικογένεια, με.
Πελοποννησιακός πόλεμος.
Θουκυδίδης Ἀθηναῖος (c. 455 – 399 π.Χ.).
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ 431π.Χ π.Χ..
Δημήτρης Φαλστέτας Γ ’6.   Ο Αριστείδης ( π. Χ.) υπήρξε Αθηναίος στρατηγός και πολιτικός. Ήταν από τα σημαντικότερα δημόσια πρόσωπα της εποχής.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Στα πλαίσια του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και της Αρχαιογνωσίας προωθείται η δημιουργικότητα με τους εξής τρόπους:
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία
Πελοποννησιακός Πόλεμος ( π.Χ.)
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Ιστορία Με τον όρο Ιστορία εννοείται η συστηματική μελέτη του παρελθόντος εστιασμένη κυρίως στην ανθρώπινη, δραστηριότητα έως την ανθρώπινη παρούσα εποχή.
Ιστορικές ελληνικές επιγραφές
«ΗΓΕΤΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ»
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Σοφοκλής Τζέισον Ρετζάι.
Η Αθήνα γίνεται η πιο ισχυρή πόλη
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
ΛΙΝΤΙΑ ΒΥΣΚΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΥΜΕΛΑ ΠΛΑΤΩΝΑΣ.
Η Ιστορία της Σπάρτης Η Σπάρτη ήταν πόλη κράτος χτισμένη στις όχθες του ποταμού Ευρώτα στη Λακωνία.
Ταξίδια Ηρόδοτου Τα σημαντικότερα ταξίδια είναι: οι Σάρδεις, η Έφεσος και η Σμύρνη. Ταξίδεψε με πλοίο από τα δυτικά στα ανατολικά του πόντου για να καταλήξει.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
ΚΥΠΡΟΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ π.Χ. Ιστορία Δ’ Τάξης Δημοτικό Σχολείο Άγιων Τριμιθιάς Στέλιος Οδυσσέως.
‘’ Η ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ’’ ( ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ : 404 ΠΧ -362 ΠΧ ) ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ : Νικήτρια του π ολέμου η Σ π άρτη. Όμως αθετεί.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΟΙ.
Ιστορική εισαγωγή.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΓΗΣΙΛΑΟΥ
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
‘’Σπαρτιάτες Οπλίτες’’ ‘’Αθηναίοι Οπλίτες’’
Ιωνική Επανάσταση - Μηδικά
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Ιστορικά πορτρέτα.
Νεοελληνική Ιστορία. Εισαγωγικά 1η Συνάντηση 5/10/20126
‘’ ΚΥΠΡΟΣ-ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ’’
Η ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ.
‘’Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ’’
ΘΗΒΑ Σχολείο : 6ο Γυμνάσιο Καλαμάτας Τάξη : Β4
οι κυριοτερεσ φασεισ του πολεμου
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
Αντικειμενικοί ιστορικοί
Γιατί και πως μελετούμε την Ιστορία;
Πελοποννησιακός Πόλεμος
Πελοποννησιακός πόλεμος ( π.Χ.)
28. Οι Έλληνες: Ένας λαός με μεγάλη και συνεχή ιστορία
Θουκυδίδου ΠερικλέουςἘπιτάφιος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστοριογραφία 1 ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών – Γεννάδειο Στάθης Λεουτσάκος

Τι είναι η ιστορία;  ἱ στορώ = εξετάζω, ερευνώ / ο ἶ δα > ιστέον = γνωρίζω καλά  Η ιστορία είναι μια επιστήμη  Καταγράφει τη γνώση του ανθρωπίνου παρελθόντος (χρονολογική ταξινόμηση και αξιολόγηση των γεγονότων)  Εξετάζει τις έννοιες του προσώπου, του χώρου και του χρόνου  Αναλύει συνθήκες, αίτια, αφορμές, επιτεύγματα…

Σε τι διαφέρουν οι Έλληνες ιστοριογράφοι από τους άλλους;  Ξεχώρισαν πραγματικά από φανταστικά γεγονότα (επιστημονική μέθοδος)  Τα έργα τους είχαν λογοτεχνική αξία  Συνιστούν έργα με συνεχή ιστορική αφήγηση (όχι γενεαλογίες, κατάλογοι, επιτεύγματα θεών και βασιλέων)

Ποιοι είναι οι Έλληνες ιστορικοί;  Ίωνες λογογράφοι (6ος αι.): μυθογραφία, παραδόσεις, έθιμα, κατάλογοι, γενεαλογίες.  Ηρόδοτος (5 ος αι. π.Χ. / ο πατέρας της ελληνικής ιστοριογραφίας). Αξιοποιεί γραπτές και κυρίως προφορικές πηγές. Θέμα του τα Μηδικά (οι Περσικοί πόλεμοι έως το 479 π.Χ. τη μάχη των Πλαταιών). Ιωνική διάλεκτος. Το αρχαιότερο πεζό κείμενο του δυτικού πολιτισμού που σώθηκε ολόκληρο.  Θουκυδίδης : (5 ος αι. π.Χ. / επιστημονική μέθοδος (ακρίβεια, αντικειμενικότητα, διασταύρωση πηγών, αίτια πολέμου, χρονολόγηση γεγονότων, δημηγορίες). Θέμα του ο Πελοποννησιακός πόλεμος (431 – 404 π.Χ.). Αττική διάλεκτος. Το παλαιότερο πεζό κείμενο σε αττική διάλεκτο. Το 411 π.Χ. πέθανε και το έργο του συνεχίζει ο Ξενοφώντας.  Ξενοφώντας : (5 ος αι. π.Χ.) Συνεχιστής του έργου του Θουκυδίδη με το έργο του «Ελληνικά»: 411(κατάλυση αθηναϊκής δημοκρατίας) – 362 π.Χ. (Μάχη της Μαντίνειας και πτώση θηβαϊκής ηγεμονίας). Αττική διάλεκτος.  Πολύβιος : (3 ος αι. π.Χ.) ιστορία ελληνιστικής εποχής  Πλούταρχος : (2 ος αι. μ.Χ.)βιογραφίες…  κ.ά.

Πελοποννησιακός πόλεμος (αφορμές)  Χρονικά : 431 – 404 π.Χ. : επίθεση Θηβαίων κατά Πλαταιών – ήττα σε Αιγός ποταμούς (405 π.Χ) και παράδοση της Αθήνας (404 π.Χ.)  Αφορμές του πολέμου με σκοπό την απελευθέρωση των Ελλήνων από την αθηναϊκή συμμαχία: 1.Επέμβαση Αθηναίων σε διένεξη Κορινθίων – Κερκυραίων (433 π.Χ.) 2.Επέμβαση Κορινθίων υπέρ Ποτίδαιας στη Χαλκιδική που αποστάτησε από αθηναϊκή συμμαχία. 3.Μεγαρικό ψήφισμα: απαγόρευση διάθεσης προϊόντων των Μεγάρων σε λιμάνια της αθηναϊκής συμμαχίας. 4.Κατάληψη Αίγινας από Αθηναίους. 5.Επέμβαση Θηβαίων στις Πλαταιές.

Πελοποννησιακός πόλεμος (αίτια)  Αίτια του πολέμου: 1.Η πολιτική και ιδεολογική αντίθεση Αθήνας – Σπάρτης 2.Τα οικονομικά συμφέροντα 3.Ο φόβος για την αυξανόμενη δύναμη της Αθήνας (ψυχολογικό αίτιο)  Προβληματισμός : Για την κατάλυση της Δημοκρατίας από τους Τριάκοντα, τη στάση τους και την αποκατάσταση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Για την παρέμβαση των Περσών στα ελληνικά πράγματα (Ανταλκίδειος ειρήνη).

Τι γνωρίζουμε για τον Ξενοφώντα;  Μορφωμένος (εύπορη οικογένεια)  Ανήκε στην τάξη των ιππέων  Θαύμαζε τον Σωκράτη και τον Αγησίλαο (βασιλιά της Σπάρτης) και γι΄ αυτό εξορίστηκε σε Σκιλλούντα και Κόρινθο.  Χρονολογούνται τα έργα του με βάση «εσωτερικές μαρτυρίες»  Αρετές έργου του: ακρίβεια στην έκφραση, ικανός ρεπόρτερ της εποχής του, λεπτομερής περιγραφή γεγονότων.  «αττική μέλισσα» ή «αττική μούσα»: απλοποιημένο αττικό ιδίωμα με λογοτεχνική αξία  Το έργο του είναι ιστορική πηγή για τα γεγονότα π.Χ. (Μάχη Μαντίνειας)  Το καθαρό ιστορικό του έργο είναι τα Ελληνικά (411 – 362 π.Χ.) ΩΣΤΟΣΟ,  Ήταν φιλολάκωνας (μεροληπτικός) και θρησκόληπτος (όνειρα, χρησμοί)  Δεν διακρίνει το βασικό από το επουσιώδες

Τι γνωρίζουμε για τον Θουκυδίδη  Μορφωμένος (εύπορη, αριστοκρατική οικογένεια)  Θαύμαζε τον Περικλή (αν και αριστοκρατικός)  Εξορίστηκε λόγω της αποτυχία ως στρατηγός στην Αμφίπολη.  Το έργο του έμεινε ημιτελές  Θέτει το πρόβλημα της αθηναϊκής ηγεμονίας και του παραλογισμού του πολέμου  Προβάλλει τα χαρακτηριστικά του υπεύθυνου πολίτη: λογική, σύνεση, φιλοπατρία, μετριοπάθεια, ανθρωπιά

Η μέθοδος του Θουκυδίδη  Λογική μέθοδος: «εικότα», «σημεία ή μαρτύρια», «τεκμήρια»  Χρησιμοποιεί αποφθέγματα και γενικεύει (έργο: «κτ ῆ μα ἐ ς α ἰ ε ὶ »)  Αυτοψία με επισκέψεις σε μάχες, συλλογή και αξιολόγηση υλικού (εγγράφων, αρχείων…). Σκοπός: η αλήθεια  Δημηγορίες: λόγοι πολιτικών και στρατιωτικών (προσωπικότητα, ιδιαίτερη γλώσσα, κίνητρα, φωτισμός γεγονότων)  Χρονολογική καταγραφή των γεγονότων (θέρος – χειμώνας). Θέρος = 8 μήνες στρατιωτικών επιχειρήσεων  Δομή του έργου από αλεξανδρινούς γραμματικούς σε 8 βιβλία (βλ. βιβλίο)  Γλώσσα (βλ. βιβλίο)