Σοφιστές και Σοφιστική τέχνη στην Αθήνα τον 5 ο Αιώνα ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2015-16 Εργάστηκαν οι μαθητές: Μάριος Κυριακού Αναστάσης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας
Advertisements

ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
Μάθημα 2ο 20/10/2012.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Ο πατέρας των Ελλήνων μυθοποιών, στον οποίο αποδίδονται οι περισσότεροι από τους διδακτικούς μύθους. Κατά τον Ηρακλείδη "Θράξ ην το γένος". Κατά τον.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ
Φρίντριχ Χέγκελ (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
Σοφοκλής Τζέισον Ρετζάι.
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Ιστορία Εκπαίδευσης και Παιδαγωγικών Ιδεών
Υπεύθυνοι ΣΕΠ ΚΕΣΥΠ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ Παπακίτσος Ευάγγελος Θεολογής Ευάγγελος
ΛΙΝΤΙΑ ΒΥΣΚΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΥΜΕΛΑ ΠΛΑΤΩΝΑΣ.
Οι σκέψεις των Σοφιστών για τους νόμους και το δίκαιο
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Ιστορία της φιλοσοφίας: Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης Σ. Σταυριανέας Τμήμα Φιλοσοφίας Παν/μίου Πατρών 14/10/2015.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝ ΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ- Γ’ΕΞΑΜΗΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Καθηγητής: Μάριος Κουκουνάρας- Λιάγκης Ομάδα: Αρακυνθίου Φωτεινή.
Σοφοκλής Λύγκα Φωτεινή,Μηλαίου Έλενα Γ’3. Ο Σοφοκλής που έζησε περίπου 496 π.Χ π.Χ.Ήταν Έλληνας τραγικός ποιητής της κλασικής εποχής.
ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ. Ο Αθηνόδωρος ήταν Έλληνας σοφιστής, Αινίτης από τη μεριά του πατέρα του, που άκμασε περί το 180 μ.Χ. Μάθαμε γι αυτόν από το σύγγραμμα του.
Ένα εισαγωγικό ταξίδι στον κόσμο της τέχνης..  Η τέχνη, ως δημιούργημα του ανθρώπου, είτε υπηρετεί τη θρησκεία, τις πεποιθήσεις, τα ιδανικά είτε εξυπηρετεί.
John Dewey
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
« Αρχαία Ελληνικά από πρωτότυπο, Γ’ Λυκείου»
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σωκρατησ: βιοσ και η Διδασκαλια Ενοσ Μεγαλου Φιλοσοφου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
20 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
Η αναγεννησιακή παιδεία
Τεοντόρα Κίρινα Νίκη Κήτινγκ
Τζων Λοκ Λήδα Ευαγγελινού Β1.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
Το Παράδοξο: ‘’Ο Αχιλλέας και η Χελώνα’’
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
Σκοποί, αντικείμενα διδασκαλίας και μάθησης
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Γ.Καπετανάκης
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ : ΗΘΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΑΡΧ. ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σοφιστές και Σοφιστική τέχνη στην Αθήνα τον 5 ο Αιώνα ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: Εργάστηκαν οι μαθητές: Μάριος Κυριακού Αναστάσης Μπιζρέμης Βασίλης Λαμπαδάριος Ξενοφών Λουκιανός

Σοφιστική τέχνη H σοφιστική ήταν μια πνευματική και κοινωνική κίνηση που εκδηλώθηκε στα μέσα του 5ου αι. π.Χ. στην αρχαία Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Αθήνα του Περικλή. Ήταν αποτέλεσμα της οικονομικής, πολιτικής και πνευματικής άνθισης της πόλης της Aθήνας και της ανάδειξής της σε κέντρο της ελληνικής παιδείας. Συνεχίζει τη φιλοσοφία των Προσωκρατικών και τερματίζεται με τη διδασκαλία του Σωκράτη και του Πλάτωνα οι οποίοι τους άσκησαν κριτική. O Πλάτων, μάλιστα, θεωρούσε ότι οι σοφιστές και οι ρήτορες δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να παραπλανούν και να κολακεύουν το πλήθος.

Τι ήταν οι Σοφιστές Εκπρόσωποι της σοφιστικής κίνησης του 5ου αι. π.Χ. ήταν οι Σοφιστές, εμπνευσμένοι στοχαστές με μεγάλη εγκυκλοπαιδική μόρφωση, με οξύ και ανήσυχο πνεύμα. Δίδασκαν κοσμολογία, μαθηματικά, γραμματική, ερμηνεία ποιητών, μυθολογία, φιλοσοφία της θρησκείας και ιστορία του πολιτισμού. Γνώριζαν την ιατρική και τη μαντική τέχνη. Ήταν πλανόδιοι δάσκαλοι της έντεχνης χρήσης του λόγου, δηλαδή της ρητορικής, που την ανέδειξαν σε τέχνη της πειθούς και του επιχειρήματος. Συνέδεσαν τη ρητορική με την πολιτική δράση και δίδασκαν με αμοιβή όσους νέους επιθυμούσαν να μάθουν πώς να σκέφτονται και να αγορεύουν καλά, ώστε να κατορθώσουν να κυριαρχούν στην πολιτική ζωή. Ήταν δάσκαλοι, λοιπόν, κάθε είδους γνώσης και ειδικότερα της γνώσης των πολιτικών πραγμάτων. Κατηγορήθηκαν, γιατί πληρώνονταν για τη διδασκαλία τους αλλά και επειδή εισηγούνταν νέες ιδέες.

Οι σημαντικότεροι Σοφιστές Oι Σοφιστές κατάγονταν από διάφορα κέντρα του ελληνισμού. Ήταν σύγχρονοι του Σωκράτη αλλά και των νεότερων Προσωκρατικών (Aναξαγόρας, Δημόκριτος, Aρχέλαος κ.ά.). Oι σημαντικότεροι ήταν: ο Πρωταγόρας από τα Άβδηρα (περ. 490/80-420/11 π.Χ.), ο Πρόδικος από την Κέα ( π.X.), ο Ιππίας από την Ήλιδα (δεύτερο μισό του 5ου αι. π.Χ.), ο Αντιφών από την Αθήνα ( π.Χ.), ο Θρασύμαχος από τη Χαλκηδόνα της Προποντίδας (δεύτερο μισό του 5ου αι. π.X.), ο Κριτίας από την Αθήνα (ακμή: τελευταίο τέταρτο 5ου αι. – θάνατος: 403 π.X.), ο Γοργίας από τους Λεοντίνους της Σικελίας (περ. 483/80-376/5 π.X.), ο Αλκιδάμας από την Eλαία της M. Aσίας (πρώτο μισό του 4ου αι. π.X.).

Ποια προβλήματα τους απασχολούσαν Oι Σοφιστές πίστευαν ιδιαίτερα στην αξία της παιδείας και της αγωγής. Έστρεψαν το ενδιαφέρον τους προς τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον πολιτισμό, γι' αυτό θεωρούνται ως οι πρώτοι ανθρωπολόγοι και κοινωνιολόγοι. Aσχολήθηκαν ιδιαίτερα με ηθικά, πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα. Tα κυριότερα θέματα που τους απασχόλησαν ήταν: (1) Η πολύπλευρη μόρφωση των νέων και η ηθική συμπεριφορά τους. (2) H διδασκαλία της αρετής, ηθικής και πολιτικής. (3) H αντίθεση «φύσης» και «νόμου», φυσικής πραγματικότητας και κοινωνικών συμβάσεων, στις πολιτικά οργανωμένες πολιτείες, και η έννοια της δικαιοσύνης. (4) H σχετικότητα της γνώσης και της αλήθειας (σχετικισμός), που οφείλεται στις πλάνες των αισθήσεων και την υποκειμενικότητα των αισθημάτων. (5) Η προέλευση της θρησκείας και η κοινωνιολογική ερμηνεία των θρησκευτικών δοξασιών.

Αξιολόγηση της Σοφιστικής Oι Σοφιστές θεωρούνται οι πιο ρηξικέλευθοι και καινοτόμοι στοχαστές της αρχαίας Ελλάδας. Δημιούργησαν κίνηση ιδεών και ανέπτυξαν έναν γόνιμο διάλογο μεταξύ των φιλοσόφων και των διανοουμένων της εποχής. Στηρίχτηκαν στην εμπειρία και στον λόγο, άσκησαν κριτική στον μυθικό και θρησκευτικό τρόπο σκέψης και υποστήριξαν την κοινωνική ισότητα. Για τον λόγο αυτόν, τον 19ο αιώνα τούς χαρακτήρισαν ως «Διαφωτιστές» και τη σοφιστική κίνηση ως τον «Αρχαίο Ελληνικό Διαφωτισμό». Kατά το πρότυπο των Διαφωτιστών του 18ου αιώνα, οι Σοφιστές διακρίνονται από ορθολογισμό, κριτικό πνεύμα και από ενδιαφέρον για τα προβλήματα της ανθρώπινης ζωής και της κοινωνίας. Eγκαινίασαν τη συζήτηση κύριων φιλοσοφικών προβλημάτων που σχετίζονταν με τη γνώση και την αλήθεια, την αρετή, το πολιτικό σύστημα της εποχής, τους θεσμούς, την κοινωνία και τη θρησκεία.

Πληροφορίες: Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων (Γ’ Γυμνασίου)