Φιλοσοφία & Κανόνες ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Advertisements

Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Διαχείριση του άγχους των μικρών μαθητών της Α’ δημοτικού κατά τις πρώτες μέρες του σχολείου με τη μέθοδο των σκεπτόμενων καπέλων του De Bono εκπ. Αθηνά.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 3: Γενικές επισκοπήσεις για την επιχειρηματική δράση στην πράξη στην Ελλάδα. Από την ιδέα στην υλοποίηση: Το νομικό πλαίσιο.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 4: Κοστολόγηση Συνεχούς Παραγωγής
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Πίνακας Ουσιαστικότητας
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Βιωματικό Εργαστήρι με θέμα: Λιασίδη Θέκλα, Μηνά Φλωρεντία
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο δάσκαλος ως εμψυχωτής και διευκολυντής
Βιωματική άσκηση λήψης απόφασης: 6 καπέλα σκέψης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Φιλοσοφία & Κανόνες ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Γιατί «εκπαιδευτικό»;  Παιδαγωγική διάσταση σε όλα τα στάδια (προετοιμασία, διεξαγωγή, αξιολόγηση)  Συνεργασία – σεβασμός  Επικοινωνιακές δεξιότητες  Κριτική και δημιουργική σκέψη  Δεξιότητες ζωής (life skills)

Γιατί «παιχνίδι»;  Ομάδα  Κανόνες  Κριτές  Ακροατήριο  Νικητές / Ηττημένοι Αυτοβελτίωση Υγιής ανταγωνισμός +

Γιατί «Σκέψης»;  Διαμόρφωση άποψης (> ενημέρωση, διάλογος)  Αξιοποίηση κριτικής και δημιουργικής σκέψης για την ανάπτυξη στρατηγικής  Καλλιέργεια ενσυναίσθησης

Γιατί «(Αντι-)Λόγου»;  Αναζήτηση συνολικής επιχειρηματολογίας σχετικά με ένα θέμα  Αξιοποίηση όλων των τρόπων και μέσων πειθούς  Ρητορικότητα (γλώσσα – ύφος)

ΣΚΕΨΗ ΛΟΓΟΣ

Διττοί λόγοι - debate  Tριμελείς ομάδες μαθητών καλούνται να επιχειρηματολογήσουν υπέρ ή κατά ενός άγνωστου θέματος, αναλαμβάνοντας τον ρόλο τής κυβέρνησης / του Λόγου ή τής αντιπολίτευσης / του Αντιλόγου μετά από κλήρωση.  Η κάθε ομάδα έχει 15΄ για να προετοιμάσει τις ομιλίες της. Κατά τη διάρκεια τής προετοιμασίας επιτρέπεται η χρήση βοηθητικών εντύπων.  Κάθε ομιλητής έχει συγκεκριμένο ρόλο και 6 λεπτά στη διάθεσή του.  Τα μέλη της αντίπαλης ομάδας ζητούν δικαίωμα ερώτησης και ο ομιλητής αποφασίζει εάν θα το αποδεχθεί.  Το πρώτο και το τελευταίο λεπτό κάθε λόγου είναι προστατευμένο, δεν τίθενται ερωτήσεις. Επίσης, δεν δέχονται ερωτήσεις οι τελευταίοι ομιλητές, που κάνουν σύνοψη.

Ο ρόλος κάθε ομιλητή: 1 ος : 1. Ορισμός του θέματος, 2. Γενική παρουσίασης της θέσης, 3. Διατύπωση επιχειρημάτων 2 ος : 1. Αποδοχή (ή απόρριψη) του ορισμού, 2. Γενική παρουσίασης της αντίθεσης, 3. Αντίκρουση των επιχειρημάτων του 1 ου και / ή προβολή νέων 3 ος : 1. Αντίκρουση της Επιχειρηματολογίας του 2 ου, 2. Υποστήριξη του Λόγου με νέα, συμπληρωματικά ή εξειδικευμένα επιχειρήματα 4 ος : 1. Αντίκρουση της Επιχειρηματολογίας του 1 ου και του 3 ου, 2. Υποστήριξη του Αντιλόγου με νέα, συμπληρωματικά ή εξειδικευμένα επιχειρήματα 5 ος : 1. Η τελική αντίκρουση της επιχειρηματολογίας του Αντιλόγου, 2. Η συνοπτική ανακεφαλαίωση του Λόγου υπογραμμίζοντας τα κυριότερα σημεία της, χωρίς όμως να εισάγει επιχειρήματα που δίνουν νέες διαστάσεις στο θέμα υπό συζήτηση. 6 ος : 1. Η τελική αντίκρουση της επιχειρηματολογίας του Λόγου, 2. Η συνοπτική ανακεφαλαίωση του Αντιλόγου υπογραμμίζοντας τα κυριότερα σημεία της, χωρίς όμως να εισάγει επιχειρήματα που δίνουν νέες διαστάσεις στο θέμα υπό συζήτηση.

Αξιολόγηση Μ εθοδολογία: πιστή τήρηση κανόνων, τήρηση χρόνου, κοσμιότητα κ.λπ. Ε πιχειρηματολογία: πληρότητα και πειστικότητα, λογική και συνέπεια, σαφήνεια και καθαρότητα σκέψης, παραδείγματα Δ ομή: διάταξη και ιεράρχηση των επιχειρημάτων, εισαγωγικές παρατηρήσεις, σύνοψη κάθε ομιλίας Ο μαδικότητα: Κατανομή εργασίας, εκπλήρωση ρόλου κάθε θέσης και συνεργασία Υ φος: εκφορά του λόγου, οπτική επαφή, αυτοπεποίθηση Σ υμμετοχή: υποβολή εύστοχων και αποτελεσματικών ερωτήσεων, απάντηση σε ερωτήσεις Α ντίλογος: αντίκρουση επιχειρημάτων, πειστικότητα και λογική διάρθρωση της αντεπιχειρηματολογίας, αντιπαραδείγματα

Αξιολόγηση Στοιχεία της Ομιλίας – Βαρύτητα  Περιεχόμενο: 50%  Δομή: 20%  Εκφορά: 30%  Κριτήρια αξιολόγησης επιχειρημάτων κατά Paul & Elder (1999): καθαρότητα (clarity), ορθότητα (accuracy), λογική (logic), ευρύτητα (breadth), συνάφεια (relevance) ακρίβεια (precision)

Ποιος χάνει; Αυτός που δεν (έχει μάθει να) ακούει καλά! Συνεργασία Σημειώσεις Αντίκρουση Σύνοψη Ερωτήσεις

Ποιος κερδίζει; 1. Αυτός που ακούει! 2. Αυτός που είναι διαβασμένος!  Έχει άποψη (είναι καλά ενημερωμένος και τεκμηριώνει / αναλύει όσα λέει)  Μιλάει με σαφήνεια (δεν αφήνει απορίες, διευκολύνει με κάθε τρόπο το ακροατήριο)  Είναι συνεπής στο ρόλο του (τηρεί πιστά τους κανόνες, γνωρίζει καλά τι περιμένουν όλοι να κάνει) 3. Αυτός που μιλάει… όντως! Και που μιλάει όμορφα.  (Επίσημος) προφορικός λόγος (η γλώσσα που μαγεύει και πείθει)  Αυτοπεποίθηση (η φωνή και η γλώσσα του σώματος που υποστηρίζει αποτελεσματικά το μήνυμα)

Ο δεκάλογος των διττών λόγων 1. Ερευνώ σε όσο μεγαλύτερο βάθος μπορώ ποικίλα θέματα και παρακολουθώ ανελλιπώς την επικαιρότητα (αρχείο). 2. Προβλέπω τα επιχειρήματα της αντίθετης άποψης 3. Σκέφτομαι τις απαιτήσεις του ακροατηρίου μου και ακολουθώ συγκεκριμένη στρατηγική 4. Συνεργάζομαι στενά με την ομάδα μου 5. Χρησιμοποιώ τους κατάλληλους τρόπους και μέσα πειθούς

Ο δεκάλογος των διττών λόγων 6. Διατυπώνω με ορθό και έγκυρο τρόπο και τεκμηριώνω τα επιχειρήματά μου 7. Ακούω με προσοχή τους αντιπάλους, κρατάω σημειώσεις και θέτω ερωτήματα στα κατάλληλα σημεία 8. Αντικρούω σημείο προς σημείο τα αντίπαλα επιχειρήματα 9. Διευκολύνω τους κριτές στην τήρηση σημειώσεων 10. Προσέχω την εκφορά του λόγου μου, δηλ. την παρουσία μου, το ύφος μου, τον τρόπο ομιλίας μου

Λάθη Ορισμός ✘ Επανάληψη του θέματος χωρίς διευκρίνιση (ασάφεια) ✘ Μη εξήγηση επικαιρότητας θέματος (επουσιώδης προσέγγιση) ✘ Αντιστροφή ή διαστρέβλωση του θέματος ✘ Υπερβολικός περιορισμός / εξειδίκευση συζήτησης

Ερωτήσεις ✘ Διατύπωση θέσης ✘ Μακροσκελείς ✘ Άσχετες με το θέμα ✔ Ευσύνοπτες / περιεκτικές ερωτήσεις-απαντήσεις (<15’’) ✔ Μέσα στο θέμα-ουσιώδεις

✖ Ξύλινος λόγος ✖ Απαρίθμηση επιχειρημάτων ✖ Απομνημόνευση σχεδιαγραμμάτων ✖ Απουσία φαντασίας- δημιουργικότητας

Η καλή ομάδα Αντιλογίας είναι: Α. Λειτουργική:  επιδεικνύει αποτελεσματική συνεργασία,  είναι σε θέση να διαχειριστεί σε μικρό χρονικό διάστημα συγκρούσεις και διαφωνίες  επιλέγει ρόλους και συμμετοχή μελών με κριτήριο την καλύτερη δυνατή απόδοση Β. Παραγωγική:  ακολουθεί με συνέπεια ένα χρονοδιάγραμμα  παράγει πολλές, καλές και πρωτότυπες ιδέες  δεν φοβάται το άγνωστο, έχει εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της

Μια ολοκληρωμένη προετοιμασία ομάδων Αντιλογίας ενδείκνυται να περιλαμβάνει:  Συστηματική άσκηση σε όλα τα ρητορικά αγωνίσματα  Ασκήσεις συνεργασίας, ομαδικότητας και επικοινωνίας  Τεχνικές παραγωγής ιδεών, όπως τα 6 σκεπτόμενα καπέλα του Ed. De Bono  Τεχνικές επίλυσης διαφορών και διαπραγμάτευσης

Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση: Επιμέλεια: Βάλια Λουτριανάκη με την πολύτιμη συνδρομή της Αλίνας Παπαναστασίου Το περιεχόμενο της παρουσίασης διατίθεται αποκλειστικά για εκπαιδευτική χρήση και δεν επιτρέπεται η διάθεσή του χωρίς τα διακριτικά και τα ονόματα των συγγραφέων Αυτό το εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνής άδεια. Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνής άδεια