ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ – ΤΑΞΗ Β’ Έρευνα Συμπεριφοράς – Στάσης Θέμα: «Νέοι και Διαδίκτυο – Εθισμός» Χρόνος διεξαγωγής: 26/2 – 3/3/2016 Πληθυσμός: Μαθητές Γυμνασίου – Λυκείου περιοχής Φαρκαδόνας Δείγματοληψία: Στρωματοποιημένη Δείγμα: 128 μαθητών - Ισοσταθμισμένο ως προς φύλο και τύπο σχολείου Τόπος: Φαρκαδόνα Τρικάλων Λογισμικό : SOFA
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ισοσταθμισμένο δείγμα 128 μαθητών και μαθητριών γυμνασίου και λυκείου της περιοχής Φαρκαδόνας.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός «Οι περισσότεροι μαθητές απασχολούνται από 1 έως 3 ώρες ενώ υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός αυτών που απασχολούνται περισσότερες από 3 ώρες.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός ΟΙ περισσότεροι μαθητές με ποσοστό 82,8% έχουν σύνδεση ίντερνετ στο σπίτι τους.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Το μεγαλύτερο ποσοστό των γονέων δεν βάζουν όρια στη χρήση ίντερνετ στα παιδιά τους.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Τον περισσότερο χρόνο οι μαθητές τον περνούν στα social media με 60%, το 27% βλέπουν βίντεο και παίζουν παιχνίδια, κάνουν αναζήτηση για διάφορα θέματα το 10%, ενώ ένα ελάχιστο ποσοστό 3% ενημερώνεται.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών 91% είναι μέλη σε κάποια site κοινωνικής δικτύωσης.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Το 90% είναι μέλη στο facebook, το 60% είναι μέλη στο instagram, το 15% είναι στο twitter και ένα 10% είναι μέλη σε άλλα site (snapchat, we heart it κτλ.)
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι περισσότεροι μαθητές έχουν κάνει «γνωριμίες» μέσω ίντερνετ με ποσοστό 64%.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι περισσότεροι μαθητές (68%) έχουν συναντηθεί με αρκετούς από αυτούς με τους οποίους συνομιλούν στα social media.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι περισσότεροι μαθητές (45%) θεωρούν ότι η ενασχόλησή τους με κάποιο χόμπι ή άθλημα θα τους έκανε να μειώσουν αρκετά τον χρόνο που περνούν στο ίντερνετ. Επίσης, μία σχέση (26%) ή μία δουλειά ή άλλη απασχόληση (14%) ή μία φιλία (12%) θα είχε παρόμοιο αποτέλεσμα.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι μισοί περίπου μαθητές (47%) θεωρούν ότι η σχέση με την οικογένειά τους θα γινόταν καλύτερη αν μείωναν το χρόνο στο ίντερνετ.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Περισσότεροι από τους μισούς (56%) θεωρούν ότι αν κοπεί η σύνδεσή τους στο ίντερνετ θα αντιδράσουν βγαίνοντας έξω να βρουν φίλους. Όμως το 10% θα αντιδράσει με ανησυχία ή πανικό.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Ένα μεγάλο ποσοστό 23% όταν είναι συνδεδεμένοι στο ίντερνετ παραμελούν υποχρεώσεις όπως το διάβασμα και το φαγητό, αλλά και το 4% εμφανίζουν πιο ακραία συμπεριφορά και παραμελούν ακόμη και τον ύπνο.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών (75%) θεωρούν ότι το ίντερνετ είναι εργαλείο πληροφοριών και από εκεί και πέρα είναι αρκετές φορές χάσιμο χρόνου. Όμως υπάρχει και το υπόλοιπο (25%) που θεωρούν και ότι κάποιος μέσω ίντερνετ γίνεται πιο κοινωνικός.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Παρατηρούμε ότι όταν οι γονείς βάζουν όρια στη χρήση ίντερνετ μειώνεται κατά 70% στα άτομα που απασχολούνται πάνω από 3 ώρες. Όμως παραμένουν άτομα που παρότι οι γονείς τους βάζουν όρια συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το ίντερνετ πάνω από 3 ώρες.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών που δεν είναι μέλη στα social media το βρίσκουμε στους μαθητές που συνδέονται έως μία ώρα καθημερινά στο ίντερνετ. Επίσης, παρατηρούμε ότι όσο αυξάνεται το χρονικό όριο παραμονής στο ίντερνετ ο αριθμός μη μελών στα social media μειώνεται έως κανέναν.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Κυρίαρχη κατηγορία ιστοσελίδων όπου οι μαθητές διαθέτουν τον περισσότερο χρόνο τους είναι τα social media. Επίσης, βλέπουμε ότι στην κατηγορία ενασχόλησης πάνω από 3 ώρες, υπάρχει σημαντική μείωση των άλλων κατηγοριών έναντι των social media.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Κυρίαρχη κατηγορία ιστοσελίδων όπου και οι μαθήτριες διαθέτουν τον περισσότερο χρόνο τους είναι τα social media. Επίσης, βλέπουμε ότι στην κατηγορία «περισσότερο από 3 ώρες» υπάρχει πιο έντονη η μείωση των άλλων κατηγοριών έναντι των social media.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Καθώς αυξάνεται ο χρόνος παραμονής στο ίντερνετ παρατηρούμαι ότι στους μαθητές γυμνασίου μειώνεται ο χρόνος ενασχόλησης με παιχνίδια έναντι των social media. Επίσης στους μαθητές γυμνασίου υπάρχει απουσία χρόνου ενημερωτικών site.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Καθώς αυξάνεται ο χρόνος παραμονής στο ίντερνετ παρατηρούμε ότι στους μαθητές λυκείου, ενώ ο χρόνος διάθεσης στα social media παραμένει υψηλός, αυξάνεται η χρήση του youtube. Επίσης, υπάρχει διάθεση χρόνου για ενημερωτικά site.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Στο γυμνάσιο, ενώ έως 3 ώρες σύνδεσης υπερτερούν τα αγόρια, στο λύκειο στην ίδια κατηγορία υπερτερούν τα κορίτσια. Αντίθετα στην κατηγορία πάνω από 3 ώρες συνδεδεμένοι στο ίντερνετ στο γυμνάσιο υπερτερούν τα κορίτσια, ενώ στο λύκειο τα αγόρια.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Ενώ στο γυμνάσιο οι γονείς βάζουν όρια στη χρήση του ίντερνετ κατά 74%, στο λύκειο το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 25%.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Αρκετοί από τους μαθητές που έχουν κάνει γνωριμίες μέσω ίντερνετ, οι περισσότεροι έχουν συναντηθεί από κοντά με πολλούς από αυτούς. Παρόμοια συμπεριφορά παρατηρείται και από μαθήτριες, που όμως ένα σημαντικό ποσοστό, σε αντίθεση με τα αγόρια, δεν έχουν συναντηθεί με κανέναν.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι άντρες θεωρούν ότι οι λόγοι που θα τους έκαναν να μειώσουν το χρόνο χρήσης του ίντερνετ θα ήταν κυρίως η ενασχόληση με κάποιο χόμπι ή άθλημα ή μία σχέση, ενώ απουσιάζει σαν λόγος η καλύτερη επαφή με τους γονείς τους.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι γυναίκες θεωρούν ότι οι λόγοι που θα τους έκαναν να μειώσουν το χρόνο χρήσης του ίντερνετ θα ήταν κυρίως η ενασχόληση με κάποιο χόμπι ή άθλημα ή μια άλλη υποχρέωση, ενώ παρουσιάζεται σαν λόγος και η καλύτερη επαφή με τους γονείς τους.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Σε περίπτωση που κοπεί το ίντερνετ οι άντρες που μένουν πάνω από 3 ώρες συνδεδεμένοι θα αντιδράσουν με εσωστρεφή συμπεριφορά «εκτός εαυτού» και θα δουν τηλεόραση ή θα παίξουν παιχνίδια, ενώ κάποιοι άλλοι θα προσπαθήσουν να έρθουν σε επαφή με άλλους ανθρώπους βγαίνοντας έξω.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Σε περίπτωση που κοπεί το ίντερνετ οι γυναίκες που μένουν πάνω από 3 ώρες συνδεδεμένες θα αντιδράσουν με συμπεριφορά «εκτός εαυτού» αλλά κυρίως θα προσπαθήσουν να έρθουν σε επαφή με άλλους ανθρώπους βγαίνοντας έξω.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Όσο αυξάνεται ο χρόνος παραμονής στο ίντερνετ οι μαθητές θεωρούν ότι μέσα από αυτό γίνονται πιο κοινωνικοί !
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι μαθητές που απορροφούνται τόσο πολύ «ο χρόνος σταματά» είναι κυρίως αγόρια γυμνασίου, ενώ στο λύκειο το φαινόμενο παρατηρείται τόσο σε αγόρια όσο και σε κορίτσια. Επίσης, καθώς αυξάνεται η ηλικία των μαθητών παραμελούν περισσότερο υποχρεώσεις τους όπως το διάβασμα και το φαγητό.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι περισσότεροι μαθητές που αφήνουν την ενασχόλησή τους για βασικές ανάγκες (υγιεινή, ξεκούραση) όταν κοπεί η σύνδεση θα ψάξουν να βρουν φίλους για καφέ.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι μαθητές που παραμελούν άλλες υποχρεώσεις για ίντερνετ θεωρούν ότι θα ψάξουν να βρουν φίλους σε περίπτωση αναγκαστικής αποσύνδεσης. Αλλά και ένα αντίστοιχα παρόμοιο ποσοστό θα λειτουργήσει με εκνευρισμό (θα βγει εκτός εαυτού) ή με εσωστρέφεια (θα μείνει μέσα στο σπίτι για να δει τηλεόραση ή να παίξει ηλεκτρονικό παιχνίδι).
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Οι μαθητές που περνάνε πολλές ώρες στο ίντερνετ και η συμπεριφορά τους πλησιάζει τα όρια του εθισμού «δεν έχει τίποτα άλλο σημασία, ούτε φαγητό ούτε ύπνος», οι περισσότεροι θα αντιδράσουν με ανησυχία ή και πανικό και δεν θα σκεφτούν καν να βγούνε έξω για κοινωνικές επαφές.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Το ανησυχητικό ποσοστό των μαθητών που συνδέονται στο ίντερνετ περισσότερες από 3 ώρες, φθάνει το 33%! Τα social media έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο του χρόνου στο ίντερνετ με πρώτο το site “facebook”. Οι μαθητές λυκείου ασχολούνται με το ίντερνετ περισσότερο χρόνο από τους μαθητές γυμνασίου. Μεγάλο ποσοστό μαθητών και μαθητριών συναντιέται έξω με αρκετούς «αγνώστους» που γνώρισαν μέσω ίντερνετ. Παρατηρείται ένας φαύλος κύκλος εγκλωβισμού των μαθητών στα social media καθώς θεωρούν ότι αυξάνοντας το χρόνο στο ίντερνετ (εις βάρος των απευθείας επαφών) γίνονται πιο κοινωνικοί! Οι απαγορεύσεις των γονέων «πιάνουν τόπο» και έχουν σε μεγάλο βαθμό επίπτωση στη μείωση του χρόνου παραμονής των παιδιών τους στο ίντερνετ. Τα αγόρια έναντι των κοριτσιών δείχνει να έχουν πιο «στενή» σχέση με το ίντερνετ (κυρίως στο λύκειο) και παρουσιάζουν περισσότερο εσωστρεφή συμπεριφορά. Σημαντικό ποσοστό μαθητών-τριών παρουσιάζει σημάδια εθισμού με παραμέληση βασικών αναγκών υγιεινής και αντιδρώντας με εκνευρισμό - ανησυχία σε περιπτώσεις τυχαίας διακοπής σύνδεσης στο ίντερνετ.
Έρευνα: Σχέση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου με το διαδίκτυο - Εθισμός Την έρευνα πραγματοποίησαν οι μαθήτριες: Τριανταφύλλου Χρύσα, Στάμου Αθανασία, Τόλα Εροτζέσα, Τερζίδη Άννα, Αγγελή Έλενα, Κακαδιάρη Βιβή, Καλουσίου Ελένη, Παπαπούλιου Μαρία, με συντονιστή τον καθηγητή τους Φωτόπουλο Θωμά.