Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΘΗΜΑ 024 ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΑΣΚΗΣΗ Διδάσκοντες Κώστα Γεώργιος Φατούρος Ιωάννης Τριγώνης Ιωάννης
Η Εξατομικευμένη Άσκηση (Personal Training) Ως Επάγγελμα Ο Ορισμός του Προσωπικού Γυμναστή Αυτός που διδάσκει και καθοδηγεί τους πελάτες του να γυμνάζονται σωστά σε συνδυασμό με σωστές πρακτικές διατροφής, αγωγής υγείας και ασφάλειας σε ατομική ή ολιγομελή βάση με στόχο τη βελτίωση της υγείας, της φυσικής κατάστασης και/ή της απόδοσης
Τα Χαρακτηριστικά του Personal Training Λειτουργεί ως ατομική επιχείρηση ή είναι ενσωματωμένο σε γυμναστήρια Μεγάλη εξάπλωση με καλές οικονομικές αποδοχές Δεν αφορά μόνο την άσκηση αλλά συνδυάζει την άσκηση με την αγωγή υγείας Η προπονητική και οι γνώσεις είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι ο σωστός επαγγελματισμός. Εκτός από μεμονωμένους πελάτες, o personal trainer μπορεί να κατευθύνει και ολιγομελή τμήματα (2-5 άτομα). Μπορεί να γίνει σε οργανωμένο χώρο άσκησης, σε ανοκτό αθλητικό χώρο ή και σε σπίτι με ελάχιστο εξοπλισμό. Οι πελάτες μπορεί να είναι αθλητές, άτομα με ιατρικά προβλήματα, γνώστες ή αδαείς με την άσκηση και κάθε ηλικίας.
Τα Συστατικά του Personal Training Μάρκετινγκ Επαγγελματική οργάνωση Ψυχολογία Επικοινωνία Διδασκαλία Προετοιμασία Νομική ευθύνη Μάνατζμεντ Συνεχή επιμόρφωση Εκπαίδευση Ηθική Πιστοποίηση Προπονητική
Τα Απαραίτητα Προσόντα για Έναν Επιτυχημένο Personal Trainer Μάρκετινγκ Επαγγελματική οργάνωση Ψυχολογία Επικοινωνία Διδασκαλία Προετοιμασία Νομική ευθύνη Μάνατζμεντ Συνεχή επιμόρφωση Εκπαίδευση Ηθική Πιστοποίηση Προπονητική Γνώσεις Αθλητικής Επιστήμης Να παρακινεί τον πελάτη Γνώστης του σύγχρονου εξοπλισμού Γνώσεις Διατροφής Εξειδίκευση του προγράμματος Συνεπής Role model Υπομονετικός/ή Να παρέχουν ενημέρωση Διακριτικοί Γνώστες της αγοράς
Η Προσωπική Επικοινωνία Η ικανότητα επικοινωνίας με τους πελάτες και απαιτεί μεγάλη εμπειρία και καλλιέργεια. Πρέπει να μπορεί να αντιμετωπίζει: τις ανησυχίες, τις φοβίες τις εμμονές την λανθασμένη προηγούμενη πληροφόρηση την άγνοια τα ταμπού των πελατών του. Κάθε πελάτης έχει τη δική του ιδιομορφία. Σε τι έκταση προσωπική επαφής μπορεί να εισέρχεται ο προσωπικός γυμναστής;
Η Επαγγελματική Πλευρά Διαφήμιση, πωλήσεις, λογιστική, management, έσοδα-έξοδα, προϋπολογισμός, απόσβεση: όροι που πρέπει να γίνουν κατανοητοί από τον προσωπικό γυμναστή. Τι γίνεται με την ασφάλιση; Οργάνωση της εργασίας Επαγγελματική σχέση με το γυμναστήριο (μισθός, ποσοστά, ασφάλιση, bonus, πρακτικές απομάκρυνσης κ.λπ.) Σχέση με άλλα επαγγέλματα (φυσικοθεραπευτές, γιατρούς, manager αθλητών κ.λπ.) Δεν υπάρχει στο επαγγελματικό επιμελητήριο
Η Προέλευση του Personal Training Άρχισε τη δεκαετία του ’30 με τους αδερφούς Waider οι οποίοι συνέβαλλαν στην εξάπλωση της άσκησης με βάρη και το bodybuilding.
Η Προέλευση του Personal Training Μετά το τέλος του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου το κοινό άρχισε να ενδιαφέρεται για τη διατροφή, την άσκηση και την υγεία στις ΗΠΑ (κυρίως) Ο Vic Tanny άνοιξε το πρώτο οργανωμένο γυμναστήριο στην Santa Monica το 1947
Τη δεκαετία του ’50 άρχισε η πραγματική ζήτηση με την είσοδο και άλλων επαγγελματιών στο χώρο του fitness. Ανοίγει το πρώτο τηλεοπτικό κανάλι fitness στο San Francisco ενώ φτιάχνεται και η πρώτη αλυσίδα γυμναστηρίων (American Health Club) από τον Ray Wilson. Ο Δρ. Kenneth Cooper δημοσιεύει τα πρώτα βιβλία για την αερόβια άσκηση που βοηθούν στην εξάπλωσή της τη δεκαετία του ’60
Η Jackie Sorensen κάνει το χορό αεροβική τη δεκαετία του ’70. Μετά από 10 χρόνια διέθετε μέλη στις ΗΠΑ και γυμναστές. Ταυτόχρονα ο Jake Steifield «πουλάει» το πρόγραμμα γυμναστικής «Body by Jake».
Μεγάλη εξάπλωση του fitness στις ΗΠΑ και της πρόσληψης προσωπικών γυμναστών τη δεκαετία του ’80. Βοηθάει η Jane Fonda και άλλοι καλλιτέχνες.
Τη δεκαετία του ’90 οι πρώτοι Διεθνείς Οργανισμοί (ASCM, NSCA, IDEA, ACE) προσφέρουν πιστοποίηση στο Personal Training και η εξάπλωση του στα γυμναστήρια ξεπερνά το 60%.
Τα Πλεονεκτήματα του Personal Training Αυτονομία Οικονομικές απολαβές Ευλυγισία Προσωπική επαφή Αποτελεσματικότητα προγράμματος Διατηρησιμότητα πελατών Μικρή-ασφαλής επένδυση Μεγάλα περιθώρια εξάπλωσης Τα Μειονεκτήματα του Personal Training Απαιτητικό επάγγελμα Γνώσεις επικοινωνία Συνεχής ενημέρωση Δύσκολο στην εκκίνηση Έλλειψη ασφάλισης Κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα Εξοπλισμός Δύσκολοι πελάτες