ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Δημήτριος Δ. Θεοδωρακόπουλος Εργαστήριο Συγκοινωνιακών Έργων Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Πανεπιστημίου Πατρών Ανοικτό Στρογγυλό Τραπέζι «Κατασκευή ασφαλούς οδικού δικτύου στην Κορίνθου-Πατρών και στο Δυτικό άξονα. Προτάσεις άμεσων βελτιωτικών μέτρων» Πάτρα, 22 Ιανουαρίου 2005
ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ Παράγοντες οδικών ατυχημάτων Χρήστης οδού Οδός και οδικό περιβάλλον Όχημα Η αντιμετώπιση του προβλήματος της οδικής ασφάλειας προϋποθέτει τη σαφή γνώση των παραγόντων που συμβάλλουν στην πρόκληση τους και την ανάλυση τους με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας.
ΟΔΟΣ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ Η οδική ασφάλεια πρέπει να εξετάζεται σε όλες τις φάσεις του κύκλου ζωής της οδού και συγκεκριμένα: κατά τη μελέτη, κατά την κατασκευή, κατά τη συντήρηση. Η κατάσταση της οδού στη φάση λειτουργίας της είναι ένα δυναμικό φαινόμενο που περιλαμβάνει κύκλους επιδείνωσης και βελτίωσης (με εφαρμογή συντηρήσεων). Ανάλογη δυναμική εξέλιξη έχει και η οδική ασφάλεια.
Εξέλιξη κατάστασης οδοστρώματος
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ Η γεωμετρία της οδού Η κατάσταση του οδοστρώματος. Τα χαρακτηριστικά της κυκλοφορίας. Οι λειτουργικές και περιβαλλοντικές συνθήκες. Τα χαρακτηριστικά του οδικού περιβάλλοντος.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΒΕΛΤΙΣΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ ΠΟΡΩΝ Καταγραφή στοιχείων και αξιολόγηση κατάστασης δικτύου Καθορισμός προτεραιότητας συντήρησης Καθορισμός εναλλακτικών παρεμβάσεων Προτεινόμενες παρεμβάσεις & κατανομή πόρων Αξιολόγηση αποτελεσματικότητας παρεμβάσεων
Συμπεράσματα - προτάσεις Να υλοποιηθεί πιλοτική εφαρμογή βελτίωσης της ασφάλειας σε τμήμα του οδικού δικτύου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που θα περιλαμβάνει: καταγραφή στοιχείων και αξιολόγηση της κατάστασης, προσδιορισμό ανεπαρκειών και παραγόντων πρόκλησης ατυχημάτων, καταγραφή και αξιολόγηση εναλλακτικών δράσεων συντήρησης, επιλογή δράσεων με βάση την προβλεπόμενη αποτελεσματικότητα και τους διαθέσιμους πόρους, εκ των υστέρων αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων. Η διαδικασία αυτή, εκτός των άμεσων ωφελειών από τη μείωση των ατυχημάτων στην περιοχή εφαρμογής, θα συμβάλλει στην αναβάθμιση του επιπέδου γνώσης και εμπειρίας για αντιμετώπιση του προβλήματος των τροχαίων ατυχημάτων σε γενικότερο επίπεδο.