ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (Ι) Να διηγούνται εμπειρίες σχετικές με τη θάλασσα (καλοκαιρινό κολύμπι, παιχνίδι στην παραλία, ταξίδι με πλοίο/βάρκα, ψάρεμα κ.ά.). -Να περιγράφουν καταστάσεις της θάλασσας, πλοία, κοχύλια, ψάρια, θαλασσινά επαγγέλματα με βάση σχετικές εικόνες και αντικείμενα. -Να εξηγούν και να ερμηνεύουν τις προτιμήσεις τους για τις καταστάσεις της θάλασσας, τα πλοία, κοχύλια, ψάρια, θαλασσινά επαγγέλματα που τους αρέσουν, την προτίμησή τους έναντι του βουνού, την αρέσκεια ή απαρέσκειά τους για το κολύμπι και τα παιχνίδια στην ακρογιαλιά. -Να βελτιώνουν τον προφορικό τους λόγο εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους με λέξεις από το σημασιολογικό πεδίο της θάλασσας (καταστάσεις, χαρακτηριστικά, πλοία, ψάρια, επαγγέλματα).
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (ΙΙ) Να κατανοούν τη μεταφορική χρήση λέξεων και φράσεων σχετικών με τη θάλασσα (π.χ. «ήρεμη / ταραγμένη θάλασσα», «τα έκαμες θάλασσα», «σα μανιασμένη θάλασσα», «είμαι φουρτουνιασμένος», «στην άμμο χτίζεις», «τσίμπησε το ψάρι»), και να συζητούν για τη δομή και τη σημασία των παρομοιώσεων (π.χ. «κολυμπάει σα δελφίνι»). - Να χρησιμοποιούν χαιρετισμούς κατάλληλους για περιστάσεις σχετικές με το θέμα (π.χ. «Καλό ταξίδι!», «Καλή ψαριά!», «Καλές θάλασσες!»). - Να οργανώνουν το λόγο τους συνδέοντας απλές προτάσεις μεταξύ τους με την κατάλληλη επιλογή συνδέσμων, προθέσεων, μορίων διαμορφώνοντας ομαδικά ένα νέο κείμενο (π.χ. δημιουργία ιστορίας από κοινού με τη βοήθεια σχετικών εικόνων).
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (ΙΙΙ) - Να απομνημονεύουν και να απαγγέλλουν μικρά κείμενα (ποιήματα, παροιμίες, αινίγματα, γλωσσοδέτες, ρόλους) σχετικά με τη θάλασσα, αφού πρώτα τα επεξεργαστούν ποικιλοτρόπως (γλωσσικά, νοητικά, γνωσιακά, αισθητικά) με τη νηπιαγωγό. - Να αποκτήσουν φωνολογική επίγνωση. Τα παιδιά χρησιμοποιώντας λέξεις σχετικές με τη θάλασσα εντοπίζουν με παιγνιώδη τρόπο (π.χ. ψάρεμα σχετικών εικόνων) εκείνες που αρχίζουν με την ίδια φωνούλα (π.χ. καράβι, καπετάνιος), απομονώνουν φωνήματα (π.χ. χτα- πόδι, κο-χύλι, κα-ράβι). - Να συμμετέχουν στις συζητήσεις σχετικά με τη θάλασσα, παίρνοντας διαδοχικά το λόγο, υποστηρίζοντας με επιχειρήματα τις απόψεις τους, συμμετέχοντας στην ομαδική διερεύνηση και αναπτύσσοντας δημοκρατική στάση.
ΑΝΑΓΝΩΣΗ (Ι) Να έρχονται σε επαφή αβίαστα με γραπτό υλικό πολλών ειδών, με διαφορετικές εκδοχές του γραπτού λόγου. Ο χώρος της βιβλιοθήκης αλλά και της ευκαιριακής «γωνιάς της θάλασσας» εμπλουτίζονται με σχετικά με το θέμα βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, αφίσες, πινακίδες, διαφημιστικά φυλλάδια, χάρτες, εισιτήρια πλοίων, κάρτες, συσκευασίες κ.ά. - Να υιοθετούν βασικές συμβάσεις ανάγνωσης του αλφαβητικού συστήματος (διαβάζουμε από αριστερά προς τα δεξιά, από πάνω προς τα κάτω, από την αρχή προς το τέλος). Χρησιμοποιώντας το ποικίλο υλικό έντυπου λόγου η νηπιαγωγός δημιουργεί καταστάσεις προβληματισμού με κατάλληλες ερωτήσεις (π.χ. «από πού θα αρχίσω;», «πού θα διαβάσω τώρα;», «πού το γράφει αυτό;» κ.ά.) στα παιδιά σχετικά με τη φορά της ανάγνωσης και με το τι διαβάζεται (κείμενο ή εικόνα;).
ΑΝΑΓΝΩΣΗ (ΙΙ) Να υιοθετούν βασικές συμβάσεις ανάγνωσης του αλφαβητικού συστήματος (διαβάζουμε από αριστερά προς τα δεξιά, από πάνω προς τα κάτω, από την αρχή προς το τέλος). Χρησιμοποιώντας το ποικίλο υλικό έντυπου λόγου η νηπιαγωγός δημιουργεί καταστάσεις προβληματισμού με κατάλληλες ερωτήσεις - Να ακούν και να κατανοούν μία διήγηση ή ένα απλό κείμενο που κάποιος τους διαβάζει ή τους αφηγείται. Κείμενα της παιδικής λογοτεχνίας (π.χ. «Ο Τριγωνοψαρούλης»), της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, λαϊκοί μύθοι και θρύλοι σχετικοί με τη θάλασσα και τα επιμέρους στοιχεία που συνδέονται με αυτήν μπορούν να αναγνωσθούν από τη νηπιαγωγό, προβληματίζοντας τα παιδιά σχετικά με τη δράση των ηρώων, την πλοκή της ιστορίας και την εξέλιξή της.
ΑΝΑΓΝΩΣΗ (ΙΙΙ) - Να βρίσκουν ομοιότητες και διαφορές (όσον αφορά πρόσωπα, πλοκή και κατάληξη) σε κείμενα με θέμα τη θάλασσα (διακειμενική προσέγγιση). - Να διακρίνουν τα διαλογικά μέρη κειμένων και να τα επαναλαμβάνουν διαλογικά. Εντοπίζουν ποιος μιλάει, τι λέει, πώς το λέει, σε ποιους απευθύνεται. Αναπαριστούν τους διαλόγους υποδυόμενα τα διαλεγόμενα πρόσωπα του κειμένου. - Να αναγνωρίζουν οικείες στον περιβάλλοντα γραπτό λόγο και μέσα σε κείμενα σχετικά με τη θάλασσα. Τα παιδιά με τη νηπιαγωγό δημιουργούν πίνακες αναφοράς με λέξεις που αναφέρο- νται σε είδη πλοίων, ψαριών, ονόματα νησιών, θαλασσινά επαγγέλματα. Με τη βοήθεια των πινάκων αυτών, στους οποίους συνδυάζεται λέξη και εικόνα προσπαθούν να αναγνωρίσουν λέξεις που εμφανίζονται σε καρτέλες παιχνιδιών.
ΑΝΑΓΝΩΣΗ (ΙV) - Να παίρνουν πληροφορίες από διάφορες πηγές, όπως βιβλία, τύπος, αφίσες, πινακίδες, στις οποίες συνυπάρχουν γραπτός λόγος και εικόνα. Τα παιδιά μπορούν να αναζητούν πληροφορίες (π.χ. σχετικές με τη ρύπανση της θάλασσας) στη βιβλιοθήκη της τάξης, σε αφίσες, σε πινακίδες που βρίσκονται στην παραλία, στο λιμάνι και τις έχουν καταγράψει κατά τις εκεί επισκέψεις τους. - Να χρησιμοποιούν τη βιβλιοθήκη της τάξης επιλέγοντας βιβλία σχετικά με τη θάλασσαα. Τα παιδιά επιλέγουν να «διαβάσουν» μόνα τους ή να τους διαβάσει η νηπιαγωγός λογοτεχνικά βιβλία με ιστορίες, μύθους, θρύλους σχετικούς με τη θάλασσα ή ανάλογα πληροφοριακά κείμενα.
ΑΝΑΓΝΩΣΗ (V) Να εντοπίζουν τον τίτλο, το συγγραφέα και άλλα εκδοτικά στοιχεία του βιβλίου. Τα παιδιά μέσα από την ενασχόλησή τους με τα βιβλία και μετά από σχετική ενημέρωση της νηπιαγωγού αρχίζουν να εντοπίζουν τα στοιχεία αυτά που τους ενδιαφέρουν όταν διαβάζουν ένα βιβλίο. - Να συνειδητοποιήσουν ότι στα φωνήματα του προφορικού λόγου αντιστοιχούν τα γράμματα του γραπτού λόγου. Με παιγνιώδη τρόπο τα παιδιά αντιστοιχίζουν φωνήματα και γράμματα - Να αναγνωρίζουν και να συγκρίνουν διαφορετικές μορφές του γραπτού λόγου, όπως την ελληνική και άλλες γραφές. Τα παιδιά εντοπίζουν από χάρτες ονόματα νησιών, από πίνακες τέχνης, εικόνες, φωτογραφίες (που έχουν πάρει κατά την επίσκεψή τους στο λιμάνι) ονόματα πλοίων στο ελληνικό, λατινικό και κυριλλικό αλφάβητο.
ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΗ ΕΚΦΡΑΣΗ (Ι) Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσου επικοινωνίας και ανάπτυξης ιδεών υπαγορεύοντας στη νηπιαγωγό κείμενα σχετικά με την προστασία της θάλασσας από τη ρύπανση Αναθεωρούν και διαμορφώνουν τα κείμενά τους λαμβάνοντας υπόψη σε ποιους τα απευθύνουν, επιλέγοντας την καταλληλότερη για κάθε περίπτωση σύνταξη και λεξιλόγιο. Να υποστηρίζονται στην προσπάθειά τους να χρησιμοποιούν μολύβι, στυλό για να γράψουν σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Να γράφουν, όπως μπορούν, με ή χωρίς υπόδειγμα λέξεις που ανταποκρίνονται στις λειτουργικές τους ανάγκες και στα ενδιαφέροντά τους. Γράφουν όπως μπορούν το όνομα του πλοίου που ζωγράφισαν, του νησιού τους, του ψαριού που προτιμούν, χρησιμοποιώντας πίνακες αναφοράς εικόνες, χάρτες κ.ά. πηγές γραπτού λόγου.