Δρ. Γ. Μαλινδρέτος ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος Η μοναδοποίηση του φορτίου ορίζεται ως ο τρόπος με τον οποίο αποθηκεύονται και μεταφέρονται τα προϊόντα, επηρεάζοντας το κόστος, την ταχύτητα και ακρίβεια των δραστηριοτήτων Εφοδιαστικής (παραλαβή, τακτοποίηση, συλλογή παραγγελιών, φόρτωση, έλεγχος, απογραφές, μεταφορές, κτλ.). Σημαντικότερα μέσα μονοδοποίησης φορτίου είναι η παλέτα και το εμπορευματοκιβώτιο (container) παλέτα
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος Τα εμπορευματοκιβώτια, γνωστά και ως container, αποτελούν τα μεγαλύτερα σε διαστάσεις μέσα μοναδοποίησης και μαζικής μεταφοράς φορτίων. Με κατάλληλη διαμόρφωση χρησιμοποιούνται σε κάθε είδους μεταφορά: για οδικές μεταφορές οι ευρέως γνωστές νταλίκες για σιδηροδρομικές μεταφορές ειδικά κατασκευασμένα βαγόνια για τις θαλάσσιες ή από αέρα μεταφορές έχουν σχεδιαστεί ειδικά πλοία και αεροπλάνα. BAΣIKOTEΡH MONAΔΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Η μεγάλη διάδοση τους οφείλεται κυρίως στη δυνατότητα διακίνησης μεγάλων ποσοτήτων και τη χρήση ενιαίας μονάδας μεταφοράς και αποθήκευσης, με αποτέλεσμα το σημαντικό περιορισμό του χρόνου φορτοεκφόρτωσής τους. Επίσης, βασικό τους πλεονέκτημα είναι η προστασία των προϊόντων από ζημιές, μολύνσεις, καθώς και από τις καιρικές συνθήκες.
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος Εναέριες µεταφορές Υπολογίζεται ότι διακινούνται περίπου το 1% του φορτίου των μεταφορών σε παγκόσμιο επίπεδο, το οποίο όμως αντιστοιχεί σε αρκετά μεγαλύτερο ποσοστό της συνολικής μεταφερόμενης αξίας. Σήμερα πραγματοποιούνται υπερατλαντικές πτήσεις χωρίς καμία ενδιάμεση στάση και αναμένεται οι πτήσεις στο μέλλον να καλύπτουν και ακόμα μεγαλύτερες αποστάσεις. Aύξηση του κόστους στα ασφάλιστρα μετά τα θλιβερά γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου Η εξυπηρέτηση των αεροπορικών μεταφορών στην Ελλάδα πραγματοποιείται μέσω ενός εκτεταμένου δικτύου 40 αεροδρομίων. Από τα αεροδρόμια της χώρας τα 5 μεγαλύτερα (Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου, Κέρκυρας) εξυπηρετούν το 85% της συνολικής αεροπορικής κίνησης. Από τα υπόλοιπα 35 αεροδρόμια, παρά το γεγονός ότι εξυπηρετούν μικρό σχετικά ποσοστό της συνολικής κίνησης, τα 20 εξυπηρετούν και έκτακτη κίνηση εξωτερικού
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος Μια θέση στο βιβλίο των Ρεκόρ Guinness κατέκτησε η Swissport, ένας από τους μεγαλύτερους φορείς επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών σε παγκόσμιο επίπεδο, φορτώνοντας και εκφορτώνοντας αυτοκίνητα σε 35 λεπτά. Εναέριες µεταφορές
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος Σιδηροδρομικές µεταφορές Ο σιδηρόδρομος, με την πάροδο του χρόνου έχει μειώσει το μειονέκτημα της ταχύτητας, αλλά όχι και της ανελαστικότητας στις αλλαγές δρομολογίων και προορισμών, αφού διατηρεί σταθερή πορεία. Σε αυτό συμβάλλει η σταδιακή αναβάθμιση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ μετά το 2010 αναμένεται σημαντική άνοδος με τη δημιουργία του νέου εμπορευματικού κέντρου rail cargo στο Θριάσιο Πεδίο, έργο που επιδοτείται από την ΕΕ (πρόγραμμα Marco Polo) στο πλαίσιο μείωσης του οδικού μεταφορικού έργου. Η Κίνα έχει ήδη αναπτύξει χλμ σιδηροδρομικού δικτύου στο εσωτερικό της χώρας και αναμένεται μέχρι το 2020 να διαθέσει 300 δισ. δολ. για την ανάπτυξη συνολικά χλμ σιδηροδρομικού δικτύου γεγονός που θα δώσει ώθηση στην οικονομία και στη τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας. Τα διεθνή εμπορικά τρένα διασχίζουν την Ευρώπη με μέση ταχύτητα μόλις 18 km/h. Παρά τις μικρές ταχύτητες οι σιδηροδρομικές μεταφορές παρουσιάζουν ισχυρά πλεονεκτήματα ασφάλειας και μη ρυπογόνου μέσου μεταφοράς.
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος
Θαλάσσιες µεταφορές Σε ποσότητες, οι θαλάσσιες μεταφορές αντιστοιχούν σε τουλάχιστον 90% του συνόλου των διακινούμενων αγαθών παγκοσμίως! Το πετρέλαιο κυριαρχεί στις μεταφορές. Έχει υπολογιστεί ότι ημερησίως διακινούνται παραπάνω από πέντε εκατομμύρια containers ανά τον κόσμο!
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος Θαλάσσιες µεταφορές Dead weight = χωρητικότητα εκτοπίσματος = μέγιστο συνολικό βάρος που μπορεί να μεταφέρει ασφαλώς το πλοίο σε φορτίο
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος Προβλήματα στη Διαχείριση Εμπορευματοκιβωτιών