Επιρροή: κοινωνικοοικονομικών παραγόντων, Εκπαίδευσης, εξέλιξης λογοτεχνικών ρευμάτων για μεγάλους, επιρροή δυτικής κουλτούρας στην έννοια της παιδικότητας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Η ΚΥΠΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ» ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ Ζ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΛΕΜΕΣΟΥ (ΑΠ.ΑΝΔΡΕΑ) - (Κ.Α) Π.Ι., ΛΕΜΕΣΟΣ, ΤΡΙΤΗ 21/02/2012.
Advertisements

Κ.Π Καβάφης Ένας σημαντικός Έλληνας ποιητής.
Ιωάννης Βηλαράς
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΕΣ: ΟΒΒΑΔΙΑ ΑΙΜΙΛΙΑ ΝΤΑΒΛΑΜΑΝΟΥ ΕΛΕΝΑ ΒΟΛΟΣ
Η Διατροφή μας στη λαϊκή μας Παράδοση Παροιμίες και αινίγματα
  Ενιαίο  Αναμορφωμένο  Εκπαιδευτικό  Πρόγραμμα Ε. Α. Ε. Π (961)
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
Teachers4Europe Χρύσα Παπαλαζάρου 1ο Δημοτικό Σχολείο Χαϊδαρίου.
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Ο Ρόλος των ΣΔΕ στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Απ’ το βυζαντινό πάπυρο
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ – ΣΧ.ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ –ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ 1/3/2004 Σκοπός – στόχοι της Συνάντησης Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου (Παιδαγωγική ευθύνη λειτουργίας.
Νέα Αθηναϊκή Σχολή
 Ζάκυνθος (νόθο παιδί του Κόντε Νικολάου Σολωμού και της Αγγελικής Νίκλη)  Ιταλία - σπουδές και μελέτη της ιταλικής ποιητικής παράδοσης 
Γεώργιος Βιζυηνός
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Οδυσσέας Ελύτης Ο ποιητής του Αιγαίου
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
 Με τον όρο θέατρο εννοούμε την παραγωγή απεικονίσεων και συμβάντων, παραδοσιακών ή φανταστικών, ανάμεσα σε ανθρώπους με σκοπό την τέρψη και την επιμόρφωση.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟΧΟΙ
Η ΥΓΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΖΩΗ ΚΑΙ ΧΑΡΑ
Δημοτικό Σχολείο Πέγειας
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
 Ο Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου 1859 από γονείς που κατάγονταν από το Μεσολόγγι. Πέθανε στην Αθήνα στις 27 Φεβρουαρίου 1943.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Λάδι, ο πράσινος χρυσός»
Γιαννοπούλου Χριστίνα Στεφανίδου Ελένη. Με αφορμή το επάγγελμα μας, και δεδομένου ότι οι ιστότοποι που σχετίζονται με αυτό είναι λίγοι, αποφασίσαμε να.
Διονύσιος Σολωμός, ο εθνικός μας ποιητής
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
Έλληνες Λογοτέχνες: Κωνσταντίνος Καβάφης
<< Το σποράκι πηγή ζωής >>
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Εκπαιδευτικό υλικό και εφαρμογές για μαθητές με αναπηρία » Κ. Μπούκουρας.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Ενότητα 4 η κεφ. 4 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Η Ελλάδα μετά την απελευθέρωση έκανε προσπάθειες να οργανωθεί σαν κράτος και να φτάσει το επίπεδο των ανεπτυγμένων.
Κωστής Παλαμάς Φανή Λαζάρου-Τρανού Στ ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
Δρούγκα Κλεονίκη Καρακίτσιος Αντρέας Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ & ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΤΥΠΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΟΡΘΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗ.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Τα παιδαγωγικά-εκπαιδευτικά αιτήματα στην Ελλάδα
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΑΚΗΣ 25 Σεπτεμβρίου 2015 ΣΤ1.
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου
Πνευματική ζωή, Γράμματα και Τέχνες στην Ελλάδα τον 19 ο αιώνα 5 ο Γυμνάσιο Γαλατσίου, Προκοπίου Ελένη, ΠΕ2 Γ΄ Γυμνασίου, διάρκεια:2-3 διδ. ώρες.
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Έννοια και Σκοποί του Νέου Λυκείου
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Γ.Καπετανάκης
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα…
Θανοσ Βλεκασ του Παύλου Καλλιγά.
Η εξέλιξη της ποίησης.
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ- ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Μουσειοσκευές.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση
Σύντομη Ιστορική Επισκόπηση της πορείας της Παιδικής Ποίησης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επιρροή: κοινωνικοοικονομικών παραγόντων, Εκπαίδευσης, εξέλιξης λογοτεχνικών ρευμάτων για μεγάλους, επιρροή δυτικής κουλτούρας στην έννοια της παιδικότητας Τα χαρακτηριστικά της παιδικής ποίησης στους σημαντικότερους συγγραφείς Αντιλήψεις για τη φύση, το ρόλο και την αξία της Οι πρώτες μορφές ποίησης για παιδιά: παιδικά λαϊκά τραγούδια (νανουρίσματα, ταχταρίσματα, παιδικά τραγούδια, λαϊκά δίστιχα, παροιμίες)

Η λαϊκή ποίηση επιτελεί (σε παλαιότερες εποχές) μια τριπλή λειτουργία: 1. Επικοινωνία μεταξύ ενηλίκων και παιδιών (συναισθηματική, σωματική, νοηματική) 2. Αισθητική απόλαυση των παιδιών (μουσική – τραγούδι, χορός και ποιητικός λόγος) 3. Απλή μορφή κοινωνικοποίησης / μύησης στα επετειακά δρώμενα της εποχής Σε αντίθεση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στα πρώτα χρόνια της ίδρυσης του ελληνικού κράτους δεν αναφέρονται σημαντικοί δημιουργοί 2

Πηγή έμπνευσης η αρχαιότητα (μυθολογία) Γλώσσα η καθαρεύουσα – αποσπασματικά & επιλεκτικά εγκρίνονται ποιήματα από το θησαυρό των δημοτικών τραγουδιών Ποιήματα με βασικό πρωταγωνιστή το παιδί και τη δική του άποψη απουσιάζουν ΦΥΣΙΚΑ: η πάγια εκπαιδευτική αντίληψη της εποχής για το ρόλο και τη φύση του ιδανικού μαθητή δεν μπορούσε παρά να θεωρεί υπονομευτικές τέτοιες προσπάθειες 3

Μεμονωμένα ποιήματα του Ιωάννη Βηλαρά (ιδιαίτερη προσοχή στη μορφική επεξεργασία – έμπνευση από τη λαϊκή παράδοση – φύση – μυθολογία) Σημαντική η περίπτωση του Ηλία Τανταλίδη, «Άσματα εις ευρωπαϊκήν μελωδίαν. Αναπαιστικό & τροχαϊκό μέτρο, εξαιρετική ποιότητα μορφής – περιεχομένου. Απλότητα θεμάτων, ζωντάνια, παραστατικότητα εικόνων. Ζει μόνιμα στην Πόλη και είναι τυφλός από τα 27 του χρόνια. Μαθητής του ο Γεώργιος Βιζυηνός 4

Την ίδια εποχή στον ελλαδικό χώρο κυριαρχούν: άκρατος διδακτισμός, γνωσιολατρία και αρχαιολατρία Μετά το 1860 ως τα τέλη του 19 ου εμφανίζονται ποιητές που γράφουν για παιδιά με επιτυχία και είναι απαλλαγμένοι από τις επιρροές της προηγούμενης λογικής Ουσιαστικές αλλαγές στην ελληνική κοινωνία: «Ο Γεροστάθης» (1858), Σύλλογος προς διάδοσιν των Ελληνικών Γραμμάτων (1869) – με φιλοδοξίες προώθησης του παιδικού βιβλίου, δύο περιοδικά: Εφημερίς των παίδων, Διάπλασις των παίδων (1879) στα οποία δημοσιεύονται παιδικά λογοτεχνικά κείμενα 5

Η ποίηση προηγείται των παιδικών αφηγημάτων Παρακμή φαναριωτισμού – απόρριψη λογοτεχνικής τεχνοτροπίας του ρομαντισμού, αποδέσμευση της ελληνικής κοινωνίας από την κυρίαρχη ιδεολογία του σε Εκπαίδευση, τέχνες, βασικές κοινωνικές δομές Υιοθέτηση δημοτικής γλώσσας – παρνασσισμού Μερικός ανασχηματισμός ελληνικής κοινωνίας (διακυβέρνηση Τρικούπη, εργασίες Πολίτη, «Το Ταξίδι» του Ψυχάρη) Τέλη 19 ου εμφάνιση Βιζυηνού – Πάλλη: κοινός παρονομαστής η μακρά διαμονή στην Ευρώπη, επαφή με τάσεις κι εξελίξεις των ιδεολογικών κοινωνικών ευρωπαϊκών ρευμάτων/εξελίξεων 6

Γεώργιος Βιζυηνός Περισσότερο γνωστός για το πεζο- γραφικό του έργο. «Ατθίδες Αύραι, «Βοσπορίδες Αύραι» «Άραις Μάραις Κουκουνάραις» και η Ανέκδοτη συλλογή σε χειρόγραφο «Τα Λυρικά» με 50 παιδικά ποιήματα Όλες οι συλλογές του σήμερα θεωρούνται παιδική ποίηση. Το ενδιαφέρον είναι ότι προσπάθησε συνειδητά και με επιτυχία να γράψει παιδικά ποιήματα βαθιά επηρεασμένος από τις εξειδικευμένες σπουδές του, από την ψυχοπαιδαγωγική του κατάρτιση και τις αισθητικές αρχές του (αισθητικές, ψυχολογικές και παιδαγωγικές αρχές) 7

«Τα ανέκδοτα ποιήματα κατήρτισα κατά παράδειγμα Άγγλων και Γερμανών ποιητών μετά σχετικών εικόνων, προς βαθμιαίαν του νου ανάπτυξιν από βρεφικής ηλικίας μέχρι της γυμνασιακής μορφώσεως» Τέχνη και αισθητικό προϊόν vs φορέας πληροφορίας και γνώσης Υπονόμευση ή ισορροπία Παιδαγωγική αντίληψη Βιζυηνού και εργασιοκεντρικό σχολείο της εποχής Διατριβή του γύρω από το παιδικό παιχνίδι (παιγνιώδεις δραστηριότητες του παιδιού – ομοιότητες επαγγελμάτων/μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές) Ποιήματα με περιεχόμενο τα επαγγέλματα της εποχής: ξυλουργός, μυλωνάς, ψωμάς σιδηρουργός – ανάγκη για παιχνίδι, σωματική κίνηση, ψυχαγωγία παιδιού 8

Οπτική αντίληψη / παραστατικότητα εικόνων, ανιμιστικός τρόπος σκέψης των παιδιών Ανθρωπομορφικός και ανιμιστικός χαρακτήρας πραγμάτων και ζώων – σεβασμός στη λογική του μικρού παιδιού (ήρωες ποιημάτων διάφορα ζώα, γατάκι, σκυλί, κορυδαλλός) Προσευχές και ύμνους (θεματικές επιλογές), ευλάβεια, ευσέβεια (ισχυρές συνδέσεις με το Φανάρι από παιδικά & εφηβικά χρόνια) Κλασικά θέματα παρμένα από τη φύση (καλοκαίρι, ρυάκι, δάσος) στα οποία η ομορφιά του τοπίου σχεδόν πάντα ενώνεται με τη θεϊκή παρουσία Πηγή έμπνευσης η λαϊκή παράδοση (λαϊκά παραμύθια, θρύλους, έμμετρες διασκευές) «Λυρικά» – αισιοδοξία, χαρά, αδιόρατη παραινετική νουθεσία vs υπόλοιπες συλλογές 9

Αλέξανδρος Πάλλης: Ζει και εργάζεται για πολύ καιρό στο Λονδίνο. Εκεί εκδίδει την πρώτη του ποιητική συλλογή «Τραγουδάκια για παιδιά» (1889) – το γλωσσικό ζήτημα στην κορύφωσή του. «Ο ταμπουράς και ο κόπανος» και «Τα κούφια καρύδια» (1907). Τα ποιήματά του από την πρώτη μέχρι την τελευταία έκδοση δουλεύονται, ξαναγράφονται, αλλάζουν τίτλους, βελτιώνονται γλωσσικά και στιχουργικά. Δημοτική γλώσσα – αποτύπωση της πραγματικότητας, οπτική γωνία που πλησιάζει την απλή παιδική ματιά (παιδική αθωότητα, αφέλεια, λογική) 10

Παιδοκεντρικός χαρακτήρας – καινούργια παιδαγωγική «τα ποιήματα αυτά τα έγραψα για τα παιδιά μου». Δε στοχεύει να διδάξει αλλά να δημιουργήσει πρότυπα γλωσσικά – δημοτικισμός (εθνικό γλωσσικό όργανο) – τρίπτυχο (θρησκεία, πατρίδα, οικογένεια) Αντιαυταρχικό κλίμα Εκπαιδευτικού Ομίλου Ανατρεπτικός χαρακτήρας – χιουμοριστική θεματική ανάπτυξη – δικαίωση αντιήρωα – γνήσια αληθινή παιδική ματιά – υπαινιγμοί για ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα Τεχνική δημοτικού τραγουδιού (επαναλήψεις) – Παρνασσισμού Σχολικά στιγμιότυπα, οικογενειακή ζωή, ζώα (θέματα) Χιούμορ, ευφυολογήματα, εγκαρδιότητα, μικρή επιρροή non sense poems (Αγγλία δεύτερο μισό 190υ) 11