Διεθνές Μάρκετινγκ Ενότητα # 4: Διεθνές Πολιτισμικό Περιβάλλον Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© GfK 2013 | Η Επιχειρηματικότητα στην Ευρώπη – 2013 | Αθήνα, 4 Φεβρουαρίου GfK Hellas | Consumer Experiences | Dr. Spyridon Tryfonas Αθήνα, 4 Φεβουαρίου.
Advertisements

Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΙΙ)
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 5: Προσέλκυση Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 6&7: Επιλογή Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Διδακτική Πληροφορικής
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 3: Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Χρηματοοικονομική των Επιχειρήσεων, Ενότητα : Βέλτιστη Κεφαλαιακή Δομή, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 9: Πρότυπη Κοστολόγηση Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 6: Επιμερισμός Κόστους Βοηθητικών Τμημάτων Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 5 η Θεματική ενότητα Διγλωσσία, πολυγλωσσία, επαφή γλωσσών Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Αρχές Μάρκετινγκ Ενότητα # 4: Πρόγραμμα Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης Τμήμα: Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
1 Επιχειρησιακή Στρατηγική και Πολίτικη Βασικές Θεωρήσεις της Στρατηγικής - Κύριες Σχολές Στρατηγικής Σκέψης Τριάρχη Ειρήνη Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: «Εργαλειακή Προσέγγιση Τεχνολογίας» Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 2: ΖΗΤΗΣΗ. Διάλεξη 3. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I. Θεσσαλίας.
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα #: 8η Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης Σχολή: Σ.Α.Κ.Ε. Τμήμα: Φιλοσοφίας.
1 Διοικητική των επιχειρήσεων Ενότητα 4 : Εσωτερικό περιβάλλον Καραμάνης Κωνσταντίνος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 1: Εισαγωγή στη μελέτη της οικονομικής ιστορίας Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ορισμοί.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 10: Προϋπολογισμοί Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Η Εκπαίδευση Είναι το λίκνο που ανατρέφει: Δημόσιους λειτουργούς,
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Ενότητα # 4: Το Θεωρητικό Μοντέλο της Ποιότητας των Υπηρεσιών Διδάσκουσα: Άννα Ζαρκάδα Τμήμα: Οργάνωση & Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Γενική Οικονομική Ιστορία
Χρηματοοικονομική των Επιχειρήσεων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Η φύση των αξιών Οι αξίες συχνά αναδύονται από τις ανάγκες ή τις επιθυμίες και εκβάλουν από πολλές πηγές όπως η κουλτούρα του ατόμου, η οικογένεια, οι.
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Προσχολική Παιδαγωγική
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 7: Επίλογος. Σύνοψη
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Καταγραφής Ενδιαφέροντος των Επιχειρήσεων – Μελών του ΕΒΕΘ για τις Αγορές του Εξωτερικού.
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διεθνές Μάρκετινγκ Ενότητα # 4: Διεθνές Πολιτισμικό Περιβάλλον Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 2

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Κάτω από κάθε εικόνα υπάρχει ο σύνδεσμος από τον οποίο προέρχεται και σε αυτή ανήκουν όλα τα πνευματικά δικαιώματα. 3

Σκοποί ενότητας Εξοικείωση με το πολιτισμικό περιβάλλουν των χωρών. Κατανόηση του συστήματος αξιών, των αντιλήψεων και των πεποιθήσεων των πελατών διεθνώς. Ανάδειξη των προβλημάτων και των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ένα στέλεχος μάρκετινγκ σε διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα. 4

Περιεχόμενα ενότητας Η σπουδαιότητα του πολιτισμικού περιβάλλοντος για το μάρκετινγκ. Τα στοιχεία του πολιτισμικού περιβάλλοντος. Οι διαστάσεις του συστήματος αξιών και ταξινόμηση πολιτιστικών συστημάτων. Πολιτισμικές αξίες: Επίδραση στην καταναλωτική συμπεριφορά και στη Διεθνή Διοίκηση των Επιχειρήσεων. Βασικές πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. 5

Η σπουδαιότητα του πολιτισμικού περιβάλλοντος για το μάρκετινγκ Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 4: Διεθνές Πολιτισμικό Περιβάλλον Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Πώς σκέφτονται οι πελάτες και πώς χρησιμοποιούν τα προϊόντα Επιχειρησιακοί κανόνες και συμπεριφορά Επιχειρησιακοί κανόνες και συμπεριφορά Πολιτιστικές παραδόσεις και προτιμήσεις Παράγοντες του διεθνούς πολιτισμικού περιβάλλοντος 7

Υλικά και άυλα στοιχεία του πολιτισμικού συστήματος αξιών Σύστημα πολιτισμικών αξιών-κουλτούρα Υλική κουλτούρα Εμφανή στοιχεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς Ρουχισμός Εργαλεία Τεχνολογία Αρχιτεκτονική Μη Υλική κουλτούρα Βαθύτερες ανάγκες και αξίες ανθρώπων Θρησκεία Αντιλήψεις Συμπεριφορές Αξίες Hennesey J., (2001), Global Marketing Strategies, Houghton Mifflin. 8

Επίπεδα του πολιτισμικού συστήματος αξιών Ικανότητες Δομές και Συστήματα Σύμβολα Ήρωες Τελετουργικά Αξίες Πηγή: Hofstede, 1980 Consequences. Sage: Beverly Hills, California 9

Αναφέρεται στην ασυνείδητη τάση των ανθρώπων να καταφεύγουν στη δική τους πολιτιστική εμπειρία και συστήματα αξιών για να ερμηνεύσουν μια συγκεκριμένη επιχειρησιακή κατάσταση. Το κριτήριο της αυτοαναφοράς 10

Στάδια αποφυγής κριτηρίου αυτό- αναφοράς Καθορισμός προβλήματος με όρους κατανοητούς από την διεθνή επιχείρηση Καθορισμός προβλήματος με όρους της εκάστοτε ξένης αγοράς Απομόνωση των προσωπικών προκαταλήψε ων και διαπίστωση αν αυτές επηρέασαν την θεώρηση του προβλήματος Επανεξέταση του προβλήματος χωρίς τις πολιτισμικές επιδράσεις 11

Προσαρμογή της Coca Cola σε τοπικές αγορές Πηγή: Πηγή: Σαουδική Αραβία Κίνα 12

Βασική στρατηγική: Αγοράζοντας Coca Cola αγοράζεις πολιτισμό. Αγοράζεις τρόπο σκέψεις και έκφρασης. Αφομοιώνει τάσεις, απόψεις, αντιλήψεις και πολιτιστικές αξίες, προβάλλοντας αρχές και πρότυπα ως επέκταση ενός ισχυρού λογότυπου. Η εταιρεία έχει ντυθεί με τη δικιά της κουλτούρα και γι΄ αυτό ακριβώς παραμένει μια από τις ισχυρότερες επωνυμίες παγκοσμίως. Εφόσον λοιπόν τα επώνυμα προϊόντα εκφράζουν τάσεις, απόψεις, αντιλήψεις, διαθέσεις, σκέψεις, εκφράζουν και πολιτισμό. © Coca Cola Coca Cola και διεθνές πολιτισμικό περιβάλλον 13

Πολιτισμικό περιβάλλον και μίγμα μάρκετινγκ Chapter 4 Μίγμα μάρκετινγκ ΠροϊόνΔιανομή Προώθηση Τιμή 14

Τα στοιχεία του πολιτισμικού περιβάλλοντος Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 4: Διεθνές Πολιτισμικό Περιβάλλον Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Στοιχεία Πολιτισμικού Περιβάλλοντος ΓλώσσαΘρησκείαΕκπαίδευσηΟικογένεια Εργασία και Ελεύθερος Χρόνος Ομάδες Αναφοράς Αισθητική και Μουσική 16

Οι 10 πιο διαδεδομένες γλώσσες παγκοσμίως Κινέζικα (Mandarin)- 845 εκατομμύρια Ισπανικά- 329 εκατομμύρια Αγγλικά- 328 εκατομμύρια Γαλλικά- 270 εκατομμύρια Χίντι (Hindi)- 236 εκατομμύρια Αραβικά- 221 εκατομμύρια Μπενγκάλι (Bengali)- 181 εκατομμύρια Ρώσικα- 143 εκατομμύρια Παντζάμπι (Punjabi)- 140 εκατομμύρια Ιαπωνικά- 122 εκατομμύρια Πηγή: 17

Πολιτισμικό περιβάλλον- Γλώσσα 18

Μη λεκτική επικοινωνία Γλώσσα του σώματος, οπτική επαφή Τρόπος ομιλίας, Συμφραζόμενα Το θέμα της απόστασης Ενέργειες, κινήσεις, εκφράσεις 19

Μετάφραση διαφημιστικού μηνύματος Τα διαφημιστικά μηνύματα πρέπει να μεταφράζονται με ακρίβεια. Η μέθοδος που χρησιμοποιείται για την αποφυγή λαθών, περιλαμβάνει την μετάφραση του μηνύματος από διαφορετικούς μεταφραστές. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να προσδιοριστούν διαφορές στο νόημα του μηνύματος. Υπάρχει πάντα το ερώτημα αν το νόημα παραμένει το ίδιο ακόμα και αν το μήνυμα έχει μεταφραστεί με απόλυτη ακρίβεια. Εθνική γλώσσα, τοπικοί διάλεκτοι: κοινή γλώσσα. 20

Θέματα μετάφρασης- Heineken © Heineken 21

©Electrolux Θέματα μετάφρασης- Electrolux 22

Θέματα μετάφρασης- BMW Πηγή: 23

Η Gillette προωθεί το Mach3 παγκοσμίως ©Gillette 24

Ωμ ή Αούμ: ιερή συλλαβή και σύμβολο του Ινδουισμού. Πηγή: 25

Ινδουιστές σαν ποσοστό του πληθυσμού κάθε χώρας Πηγή: Ινδουιστές 26

Πηγή: Γ.Γ. Ε.Σ.Υ.Ε, Έρευνα Εργατικού Δυναμικού, B΄ Τρίμηνο

ΓΥΝΑΙΚΕΣΑΝΔΡΕΣΣύνολα ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Διδακτορικό ή Μεταπτυχιακός τίτλος , , ,90 Πτυχίο Ανωτάτων Σχολών , , ,23 Πτυχίο Ανώτερης Τεχν.Επαγ. Εκπαίδευσης , , ,22 Απολυτήριο Μέσης Εκπαίδευσης , , ,79 Απολυτήριο 3-ταξ Μέσης Εκπαίδευσης , , ,55 Απολυτήριο Δημοτικού , , ,32 Μερικές τάξεις Δημοτικού , , ,18 Δέν πήγε καθόλου σχολείο , , ,66 Σύνολο , , ,86 Πηγή: Γ.Γ. Ε.Σ.Υ.Ε, Έρευνα Εργατικού Δυναμικού, B΄ Τρίμηνο

Πηγή: UNESCO Institute for Statistics 29

Family 30

Νοικοκυριά ενός ατόμου Πηγή: Αριθμός νοικοκυριών ενός ατόμου παγκοσμίως ,5 εκατομμύρια202,6 εκατομμύρια Αποτελούν το 11.8% των νοικοκυριών παγκοσμίως 31

Ποσοστά νοικοκυριών ενός ατόμου ανά γεωγραφική περιοχή Πηγή: 32

Άποψη χωρών για την αυτό-απασχόληση Πηγή: Financial Times (2000) “Countries with the spirit of enterprise”, p

Συλλογή του διεθνούς οίκου Armani © Emporio Armani 34

Παραδείγματα Αμερικανικών επιχειρήσεων που κατέκτησαν την Παγκόσμια αγορά © Starbucks © McDonald’s 35

Η KFC διείσδυσε στην αγορά της Ιαπωνίας μετά τη σύσταση κοινοπραξίας με την εταιρία Mitsubishi © KFC 36

Ο Γαλλικός οργανισμός Comite Colbert προωθεί πολυτελή γαλλικά προϊόντα στην παγκόσμια αγορά © Louis Vuitton 37

Πηγή:

39

Αξίες και συμπεριφορά καταναλωτή Αξία Γενικά χαρακτηριστικά Εφαρμογή σε συμπεριφορά καταναλωτή Επίτευγμα και επιτυχία Αποτελεσματικότη τα και πρακτικότητα Πρόοδος Έμφαση στα υλικά αγαθά Ατομικισμός Συμμόρφωση στο κοινωνικό σύνολο Νεανικότητα Η σκληρή δουλειά επιδοκιμάζεται και συνδέεται με την επιτυχία Προτιμώνται τα αντικείμενα που προτείνουν λύσεις Οι άνθρωποι μπορούν συνεχώς να βελτιώνονται και το αύριο πρέπει να είναι καλύτερο από το σήμερα «Καλή ζωή» Να είναι κανείς ο εαυτός του Ομοιομορφία στην παρατηρούμενη συμπεριφορά, επιθυμία αποδοχής από την ομάδα Στάση ζωής που προωθεί την νεανικότητα σε ψυχή και σώμα Δικαιολογεί την απόκτηση αγαθών («Το αξίζεις») Ενισχύει την αγορά αγαθών που εξοικονομούν χρόνο Προωθεί την αγορά νέων και καινοτόμων προϊόντων Ενισχύει την αγορά άνετων και πολυτελών προϊόντων που κάνουν την ζωή πιο απολαυστική Προκαλεί την αγορά εξατομικευμένων και μοναδικών προϊόντων Ενισχύει την αγορά προϊόντων που χρησιμοποιούνται από την πλειοψηφία της ομάδας αναφοράς Προωθεί την αποδοχή προϊόντων που ενισχύουν την αίσθηση της νεότητας 40

41

42

Οι διαστάσεις του συστήματος αξιών και ταξινόμηση πολιτιστικών συστημάτων Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 4: Διεθνές Πολιτισμικό Περιβάλλον Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Χώρες με μικρή & μεγάλη απόδοση σημασίας στο πολιτισμικό πλαίσιο Κουλτούρα Κινέζικη Κορεάτικη Γαλλική Αραβική Ελληνική Ισπανική Ιταλική Αγγλική Αμερικάνικη Σκανδιναβική Γερμανική Ελβετική Πλαίσιο Μεγάλη απόδοση σημασίας ( High-context) Αυτό που δεν λέγεται αλλά υπονοείται είναι πιο σημαντικό από τις γραπτές συμφωνίες Βασίζεται στην εμπιστοσύνη για κλείσιμο συμφωνίας Οι προσωπικές σχέσεις διευκολύνουν τις επαγγελματικές Χαμηλή απόδοση σημασίας (Low-context) Εστιάζει σε συγκεκριμένα πράγματα που έχουν ειπωθεί Δεν αρκεί η χειραψία για κλείσιμο συμφωνίας Η εμπιστοσύνη έρχεται μέσα από την υπογραφή συμβολαίων για την συμφωνία-οι προσωπικές σχέσεις δεν ωφελούν Πηγή: Hall E.T. (1976) Beyond Culture, NY: Anchor Press 44

Ομάδες χωρών σύμφωνα με Ronen & Shenkar Βόρειες Ανεξάρτητες Γερμανικές Αγγλικές Λατινογενείς Ευρωπαϊκές Λατινικής Αμερικής Ανατολικές μακρινές Αραβικές Ανατολικές κοντινές Φινλανδία Νορβηγία Δανία ΣουηδίαΓερμανία Αυστρία Ελβετία Νότια Αφρική Ιρλανδία Ηνωμένο Βασίλειο Νέα Ζηλανδία Αυστραλία Καναδάς ΗΠΑ Πορτογαλία Ισπανία Ιταλία Βέλγιο Γαλλία Κολομβία Περού Μεξικό Βενεζουέλα Χιλή Αργεντινή Ταϋλάνδη Ταιβάν Ινδονησία Νότιο Βιετνάμ Φιλιππίνες Χόνγκ Κόνγκ ΣιγκαπούρηΜαλαισία Μπαχρέιν Άμπου Ντάμπι Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα Κουβέιτ ΟμάνΣαουδική Αραβία Τουρκία Ιράν Ελλάδα Ιαπωνία ΒραζιλίαΙνδία Ισραήλ 45

Τιμές δεικτών χωρών σύμφωνα με παραμέτρους Hofstede Πηγή: 46

Χαρακτηριστικά του συστήματος αξιών με έμφαση στην καθολικότητα ή την ιδιαιτερότητα Καθολικότητα Έμφαση στους κανόνες Νομικές συμβάσεις συντάσσονται με ευκολία Αξιόπιστος είναι αυτός που κρατάει τον λόγο του Υπάρχει μόνο μια αλήθεια και πραγματικότητα, αυτή που έχει συμφωνηθεί Μεγάλη έμφαση στην συμφωνία που έχει γίνει Ιδιαιτερότητα Έμφαση στις σχέσεις Νομικές συμβάσεις ανασυντάσσονται με ευκολία Αξιόπιστος είναι αυτός που αντιλαμβάνεται την ιδιαιτερότητα κάθε περίστασης Υπάρχουν διάφορες οπτικές να δει κανείς ένα θέμα Οι διαπροσωπικές σχέσεις έχουν βαρύνουσα σημασία 47

Χαρακτηριστικά του συστήματος αξιών με έμφαση στην εσωστρέφεια ή την εξωστρέφεια Εσωστρέφεια Δεν αποκαλύπτουν τί νιώθουν ή τι σκέφτονται Μόνο από αμέλεια θα εκφράσουν σωματικά ή εκφραστικά αυτό που νιώθουν Τα συναισθήματα που έχουν συσσωρευτεί μπορεί να εκραγούν Η φυσική επαφή, οι χειρονομίες ή οι έντονες εκφράσεις του προσώπου αποδοκιμάζονται Υπάρχει σχετική μονοτονία στον λόγο Εξωστρέφεια Εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους λεκτικά και μη λεκτικά Η εκφραστικότητα και η διαφάνεια διώχνουν την ένταση Τα συναισθήματα εκφράζονται ελεύθερα και χωρίς δισταγμούς Είναι κοινώς αποδεκτές οι χειρονομίες, το άγγιγμα και οι έντονες εκφράσεις του προσώπου Ο λόγος παρουσιάζει μια δραματικότητα και υπερβολή 48

Χαρακτηριστικά του συστήματος αξιών με έμφαση στο συγκεκριμένο ή στο διάχυτο Συγκεκριμένο Άμεσοι και με συγκεκριμένο σκοπό σε όλες τις επαφές τους Επιμένουν στην διαφάνεια Εμμένουν στις αρχές και τα πιστεύω τους ανεξάρτητα από το εν λόγω πρόσωπο ή την κατάσταση Διάχυτο Προτιμούν την έμμεση οδό στις επαφές τους Είναι υπέρ της γενικής θεώρησης των πραγμάτων Η ηθική τους είναι άμεσα συνδεδεμένη με την εκάστοτε κατάσταση και επηρεάζεται από τα εμπλεκόμενα πρόσωπα 49

Χαρακτηριστικά του συστήματος αξιών με έμφαση στα επιτεύγματα ή στην απόδοση Επιτεύγματα Χρησιμοποιούν τους τίτλους των ανθρώπων μόνο στις περιπτώσεις που οι τίτλοι είναι σχετικοί με την περίσταση Ο σεβασμός προς τον ανώτερο εξαρτάται από την απόδοση και τις γνώσεις του στον τομέα Η επιλογή των στελεχών σε αυτές τις κουλτούρες είναι ανεξάρτητα του φύλου και της ηλικίας και εξαρτάται μόνο από την απόδοσή τους Απόδοση Χρήση των τίτλων των ατόμων σε όλες τις περιστάσεις και στην προσωπική τους ζωή Ο σεβασμός στον ανώτερο δείχνει την δέσμευση του εργαζόμενου στην εταιρεία και στο όραμά της Τα περισσότερα στελέχη στις κουλτούρες αυτές είναι άντρες, μεσήλικοι και με ανάλογη μόρφωση 50

Χαρακτηριστικά του συστήματος αξιών με έμφαση στην ατομικότητα ή στη συλλογικότητα Ατομικότητα Χρησιμοποιείται συχνά η λέξη «εγώ» Οι αποφάσεις στις συναλλαγές παίρνονται άμεσα από τους εκπροσώπους των εταιρειών Θέλουν να πετυχαίνουν μόνοι τους και αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεών τους Τα άτομα στις κοινωνίες αυτές πηγαίνουν διακοπές ανά ζευγάρια ή και μόνα τους Συλλογικότητα Χρησιμοποιείται συχνά η λέξη «εμείς» Για να ληφθεί μια απόφαση σε συναλλαγή θα πρέπει να υπάρχει και η έγκριση όλης της ομάδας όχι μόνο των εκπροσώπων Θέλουν να πετυχαίνουν ομαδικά και έτσι αναλαμβάνουν και την ευθύνη των πράξεών τους Τα άτομα στις κοινωνίες αυτές πηγαίνουν διακοπές σε ομάδες ή με την διευρυμένη οικογένειά τους 51

Πολιτισμικές αξίες: Επίδραση στην καταναλωτική συμπεριφορά και στη Διεθνή Διοίκηση των Επιχειρήσεων Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 4: Διεθνές Πολιτισμικό Περιβάλλον Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Παράμετροι της καταναλωτικής συμπεριφοράς 1.Η οικονομική δυνατότητα των ατόμων 2.Οι ανάγκες και επιθυμίες των καταναλωτών 3.Τα κίνητρα αγοράς 4.Η διαδικασία αγοράς 53

Εξώφυλλο περιοδικού Focus, 22 Φεβρουαρίου

Πηγή: onomist_cover,_May_1_2010).jpg Πηγή: /greece%20nov% jpg Εξώφυλλα περιοδικού “ The Economist” 55

Πηγή: O Γερμανός νομπελίστας συγγραφέας και ποιητής Gunter Grass, δημοσιεύει στις σελίδες της Suddeutsche Zeitung το Μάϊο του 2012 ένα ποίημα με πρωταγωνιστή την Ελλάδα και την στάση που τηρεί απέναντί της η Ευρώπη. Η Ευρώπη, γράφει ο Grass, βάζει την Ελλάδα «την χώρα στην οποία οφείλει το πνεύμα της», στο «ικρίωμα και την καταδικάζει σε φτώχεια». 56

Βασικές πολιτισμικές ιδιαιτερότητες Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 4: Διεθνές Πολιτισμικό Περιβάλλον Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Η BSB ιδρύθηκε το 1980 και δραστηριοποιήθηκε στην παραγωγή και την εμπορία γυναικείας ένδυσης. Σήμερα, κατέχει ηγετική θέση στον κλάδο της γυναικείας μόδας με 100 επώνυμα καταστήματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. ©BSB 58

«Ο ιαπωνικός και αμερικανικός τρόπος διοίκησης είναι κατά 95% ίδιοι αλλά διαφέρουν σε όλα τα σημαντικά σημεία» T. Fujisawa Συνιδρυτής της Honda Motor Corporation Fred Robins 59

Εικόνες Κινέζικου Πολιτισμού 60

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κινέζικου συστήματος αξιών Εκτιμάται η ειλικρίνεια Αναπτύσσονται οι σχέσεις μέσα από χάρες στους άλλους Σεβασμός στους ανώτερους και στους ηλικιωμένους Απαιτείται χρόνος για την δημιουργία σχέσεων Δίνουν μεγάλη σημασία στην έννοια της ανταπόδοσης 61

Εστιάζοντας στην αγορά της Κίνας 62

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αμερικάνικου συστήματος αξιών Προτιμάται η θετική στάση ζωής και οι ξεκάθαρες προθέσεις Έμφαση στις διασυνδέσεις και στις γνωριμίες Εκτιμάται ιδιαιτέρως η συνέπεια Υιοθετούν μια σχετικά φιλική και ανεπίσημη στάση προς τρίτους Θεωρούν σημαντική την αίσθηση του χιούμορ 63

Εικόνες από την Ινδία 64

Πηγή: 65

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ινδικού συστήματος αξιών Απαιτείται χρόνος για να αναπτυχθούν σχέσεις με τρίτους Ενδιαφέρονται για την αποδοτικότητα και την συνέπεια, χωρίς να ξεχνούν την ανθρώπινη διάσταση των πραγμάτων Δεν εφαρμόζουν πάντοτε πιστά τις προκαθορισμένες προθεσμίες Δίνουν μεγάλη σημασία στις θρησκευτικές τους παραδόσεις και έθιμα 66

Τεχνολογική ανάπτυξη της Ιαπωνίας 67

Οικονομική ανάπτυξη της Ιαπωνίας 68

Κονγκ Φούτζι, ο Κομφούκιος Τάο ή Ντάο ("Δρόμος"). Σιντάρτα Γκαουτάμα, ο Βούδας Πηγή: 69

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ιαπωνικού συστήματος αξιών Αποδοκιμάζουν την αύξηση του τόνου της φωνής και τις έντονες εκφράσεις του προσώπου Επιδοκιμάζεται η σκληρή δουλειά και αποτελεί τρόπο να κερδίσει κανείς την εμπιστοσύνη Έμφαση δίνεται στην απόδοση της ομάδας και όχι στην ατομική Σεβασμός στην ιεραρχία και στους ανώτερους 70

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ρωσικού συστήματος αξιών Εκτιμούν την υπομονή Σέβονται μια ηγετική στάση και την επίδειξη δύναμης Έμφαση στην έννοια και την αρμονία της ομάδας Οι προσωπικές σχέσεις είναι προαπαιτούμενο για τις επαγγελματικές 71

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γαλλικού συστήματος αξιών Έχουν μια ιδιαίτερη περηφάνια για την πολιτιστική κληρονομιά τους Δίνουν μεγάλη σημασία στο καλό φαγητό και το ποτό Προτιμούν την τυπικότητα στις σχέσεις και την χρήση πληθυντικού στα πρώτα στάδια της γνωριμίας Εκτιμούν την λογική προσέγγιση των πραγμάτων 72

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γαλλικού συστήματος αξιών Η χειραψία με έναν Γάλλο πρέπει να είναι γρήγορη με μικρή πίεση στον καρπό. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να είστε στην ώρα σας στις επαγγελματικές συναντήσεις και κοινωνικές εκδηλώσεις. Η καθυστερημένη προσέλευση είναι παρακινδυνευμένη. Κατά τη διάρκεια ενός γεύματος, είναι αποδεκτό να αρχίσετε μία ευχάριστη συζήτηση αλλά προσωπικές ερωτήσεις ή ερωτήσεις σχετικά με χρήματα είναι καλύτερο να αποφεύγονται. Όταν επισκέπτεστε επιχειρηματίες, πρέπει να δείχνετε καλλιεργημένοι και εκλεπτυσμένοι. Οι Γάλλοι τείνουν να είναι καχύποπτοι από την έντονη φιλικότητα στην αρχή μιας συζήτησης ή από την αποκάλυψη προσωπικών και οικογενειακών λεπτομερειών. Κατά τη διάρκεια διαπραγματεύσεων οι Γάλλοι προσπαθούν από την αρχή να μάθουν τις απαιτήσεις και τους σκοπούς της άλλης πλευράς αλλά αποκαλύπτουν τη δική τους στο τέλος. Στους Γάλλους δεν αρέσει να παίρνουν βιαστικές αποφάσεις και σπάνια παίρνουν κάποια σοβαρή απόφαση κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίασης. Οι Γάλλοι έχουν την τάση να είναι ακριβείς και λογικοί στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν τα πράγματα και δεν κάνουν συχνά παραχωρήσεις. 73

74

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τουρκικού συστήματος αξιών Ισχυρός συντηρητισμός Έντονη επιρροή της θρησκείας Βασικό χαρακτηριστικό η πίστη στο Θεό Διακρίνονται από ομαδικό πνεύμα Σημαντικό εργαλείο επιτυχίας θεωρείται η απόκτηση εξειδίκευσης Πιστοί στις παραδόσεις και τις πολιτιστικές αξίες 75

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά πολιτισμικού περιβάλλοντος Αραβικών χωρών Είναι σημαντικό να μην εμφανίσετε συναισθήματα ανωτερότητας ή να κάνετε κάποιου είδους επίδειξη. Δεν θα πρέπει κάποιος να παίρνει τα εύσημα από την επιτυχία μιας συλλογικής προσπάθειας. Ένα μεγάλο μέρος του αποτελέσματος οφείλεται σε συλλογική προσπάθεια. Είναι συχνά δύσκολο να παρακαμφθεί η γραφειοκρατία και η προσπάθεια για κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί σαν ασέβεια προς τα νομικά και κυβερνητικά όργανα. Οι διασυνδέσεις είναι πολύ σημαντικές για την πραγματοποίηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Η υπομονή είναι κρίσιμη για την επιτυχία των επιχειρηματικών συναλλαγών και πρέπει να είναι ενσωματωμένη σε όλες τις διαπραγματεύσεις. Οι σημαντικές αποφάσεις γίνονται κατ’ ιδίαν και όχι μέσω αλληλογραφίας ή. Επιπλέον, ενώ πολλά άτομα παρέχουν τα απαραίτητα στοιχεία, την τελική απόφαση παίρνει το άτομο που βρίσκεται στην κορυφή της ιεραρχίας, το οποία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις προσωπικές εντυπώσεις, την εμπιστοσύνη και τη συμπάθεια. 76

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά πολιτισμικού περιβάλλοντος της Αφρικής Το πολιτισμικό περιβάλλον στην Αφρική αλλάζει ραγδαία. Οι Αφρικανοί συχνά μιλούν δύο γλώσσες, τη μητρική τους και αυτή του πρώην ευρωπαϊκού αποικιακού διαχειριστή τους. Τα αμερικάνικα προϊόντα χαίρουν μεγάλης εκτίμησης αλλά λίγοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα αγοράσουν. 77

Εικόνες από τη Σαουδική Αραβία 78

Εικόνες από την Αφρική 79

Απόδοση (ascription) Ατομικότητα (individualism) Εξωστρέφεια (emotional) Επιτεύγματα (achievement) Εσωστρέφεια (neutral) Ιδιαιτερότητα (particularism) Καθολικότητα (universalism) Κριτήριο αυτό-αναφοράς (self-reference criterion) Μη λεκτική επικοινωνία (non-verbal communication) Μη υλική κουλτούρα (non-material culture) Στοιχεία πολιτισμικού περιβάλλοντος (elements of cultural environment) Συλλογικότητα (communitariasm) Υλική κουλτούρα (material culture) 80 Λέξεις κλειδιά

Hollensen S., (2001), Global Marketing: A market-responsive approach, Financial Times Prentice Hall. Huijser M., (2006), Cultural Advantage: The New Model for Succeeding with Global Teams, Nicholas Brealey Publishing. Altbach P., Knight J., (2007), “The internationalization of higher education: motivations and realities”, Journal of Studies in International Education, 11(3), pp. 290–305. Amaldoss W., Jain S., (2010), “Reference Groups and Product Line Decisions: An Experimental Investigation of Limited Editions and Product Proliferation”, Management Science, 56(4), pp Arham M., (2010), "Islamic perspectives on marketing", Journal of Islamic Marketing, 1(2), pp Bailey W., Spicer A., (2007), “When does national identity matter?: Convergence and divergence in international business ethics”, Academy of Management Journal, 50(6), pp. 1462–1480. Erffmeyer R.C., Keillor B.D., LeClair D.T., (1999), “An Empirical Investigation of Japanese Consumer Ethics”, Journal of Business Ethics, 18(1), pp Huntigton S., (1996), “Cultural Explanations: the man in the Baghdad Café”, The Economist, November 9, pp Marin Marinov M., (2010), "Marketing in the Emerging Markets of Islamic Countries", Journal of Islamic Marketing, 1(1), pp Maslow A.H., (1943), “A Theory of Human Motivation”, Psychological Review, 50(4), pp Oyserman D., Coon H.M., Kemmelmeier M., (2002), “Rethinking individualism and collectivism: Evaluation of theoretical assumptions and meta-analyses”, Psychological Bulletin, 128(1), pp Rashid M. Z., Ibrahim S., (2008), “The Effect of Culture and Religiosity on Business Ethics: A Cross-cultural Comparison”, Journal of Business Ethics, 82(4), pp Soares A., Farhangmehr M., Shoham A., (2007), “Hofstede’s dimensions of culture in international marketing studies”, Journal of Business Research, 60(3), pp Winkler J.K., Dibbern J., Heinzl, A., (2008), “The impact of cultural differences in offshore outsourcing—Case study results from German– Indian application development projects,” Information Systems Frontier, 10(2), pp Zaichkowsky J.L., (2010), “Strategies for distinctive brands”, Journal of Brand Management, 17(8), pp Μουρδουκούτας Π., Πανηγυράκης Γ., (1999), Ιαπωνική Διοικητική και Μάρκετινγκ, Εκδόσεις Σταμούλη Πανηγυράκης Γ. (2013), Διεθνές Μάρκετινγκ, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα, Ελλάδα (ISBN: ) 81 Ενδεικτική βιβλιογραφία - αρθρογραφία

Τέλος Ενότητας # 4 Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 4: Διεθνές Πολιτισμικό Περιβάλλον Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων