ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΑ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ Σπύρος Λυκοθανάσης, Καθηγητής Διευθυντής Εργαστηρίου Αναγνώρισης Προτύπων Τμήμα Μηχανικών Η/Υ & Πληροφορικής Πανεπιστημίου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Έλεγχος Καταψύκτη (Ada) Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 39 with Pump, Temperature_dial, Sensor, Globals, Alarm; use Globals ; procedure.
Advertisements

Χαντζής Δημήτριος Τσούγκαρης Παναγιώτης
ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Βασικές Έννοιες Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων
Απόκλίσεις της σπονδυλικής στήλης Σκολίωση, Κύφωση, Λόρδωση
Ψηφιακή Σχεδίαση Τ.Ε.Ι. Κρήτης Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΑΡΡΩΣΤΟΥ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΕΠΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ (LOGISTICS) ΕΠΙΒΛΕΠΟΥΣΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΣΤΑΦΥΛΑ ΑΜΑΛΙΑ ΤΡΥΦΩΝΟΠΟΥΛΟΥ ΙΩΑΝΝΑ.
Ασκήσεις Επαναληπτικές ασκήσεις στο μάθημα Πληροφορική 1 1.
Ερωτηματολόγιο: α. Πόσο σημαντική είναι η διαφήμιση ώστε να σας βοηθήσει να εντοπίσετε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που χρειάζεστε; Απάντηση φίλου: αρκετά.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ  Βασικές Έννοιες  Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων  Δειγματοληψία  Θεώρημα Nyquist  Κβαντισμός  Κωδικοποίηση  Παραδείγματα.
1 Εισαγωγή στην επιστήμη των υπολογιστών Υπολογιστές και Δεδομένα Κεφάλαιο 4ο Πράξεις με μπιτ.
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΘΗΜΑ 024 ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΑΣΚΗΣΗ Διδάσκοντες.
Στατιστικές Υποθέσεις (Ερευνητικά Ερωτήματα / Υποθέσεις προς επιβεβαίωση)
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών Ενότητα 3: Ποιοτικός Έλεγχος στα Έπιπλα Γεώργιος Νταλός, Καθηγητής, Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, T.E.I.
1 Πληροφορική Ι Ενότητα 4 : Πράξεις με bits Δρ. Γκόγκος Χρήστος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
1 Σ ΥΣΤΗΜΑΤΑ Α ΥΤΟΜΑΤΟΥ Ε ΛΕΓΧΟΥ ΙΙ 5η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ /9/9 Συντονισμός PID-ελεγκτή από το πεδίο συχνότητας Από το Bode-διάγραμμα μέτρου.
1 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Μουντάκης Κώστας Ομ. Καθηγητής Πρώην σύμβουλος του Παιδ. Ινστιτούτου Μάθημα 1 ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ: ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ.
Test.
Test.
Ηγεσία στη Φυσική Αγωγή & την Εκπαίδευση
Εξόρυξη γνώσης 3η διάλεξη
Στατιστική ανάλυση των πειραματικών μετρήσεων
ΠαρΑλληλη ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
Καθηγητής Σταύρος Α. Κουμπιάς
Γραμμική παλινδρόμηση και Συσχέτιση: έλεγχοι με τον συντελεστή συσχέτισης r Στην ενότητα αυτή μελετάται η σχέση ανάμεσα σε δυο ποσοτικά χαρακτηριστικά.
Γραμμική παλινδρόμηση και Συσχέτιση: έλεγχοι με τον συντελεστή συσχέτισης r Στην ενότητα αυτή μελετάται η σχέση ανάμεσα σε δυο ποσοτικά χαρακτηριστικά.
Κεφάλαιο 4: Γενετικοί Αλγόριθμοι
Διαστήματα Εμπιστοσύνης α) για τη μέση τιμή β) για ένα ποσοστό
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής
Στατιστικές Υποθέσεις
Εκτιμητική: σημειακές εκτιμήσεις παραμέτρων
Εισαγωγή στη Λήψη των Αποφάσεων
στην Επιστήμη των Υπολογιστών Κωδικός Διαφανειών: MKT110
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΕΣ.
Στατιστικές Υποθέσεις III
Προτασιακή λογική.
Η Πρακτική Άσκηση Φοιτητών στη Eurobank EFG
ΕΛΕΓΧΟΙ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΣΕ ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
Introduction to Genetic Programming
Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας
Εκπαιδευτικό Λογισμικό Function Probe (FP)
Κυτταρογενετική Άσκηση 3 εργαστηριακού οδηγού Γ ΤΑΞΗ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ψηφιακή Σχεδίαση εργαστήριο
Διπλωματική εργασία με θέμα
Περιοχές απόφασης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΜΣ «ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ»
ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΟΝΤΑΙ ΣΕ ΓΕΝΕΤΙΚΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ
Παραθύρ' 99 Voucolic Windows -Κάνε κλικ-.
Η σοκολάτα στη διατροφή μας
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΘΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ
ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΑΣΚΗΣΗ (PERSONAL TRAINING)
أثر بعض استراتيجيات حل المشكلات الرياضية وتكوينها
Τεχνικές Ισοστάθμισης Διαύλου και Τεχνικές Διαφορικότητας
Τεχνικές Ισοστάθμισης Διαύλου και Τεχνικές Διαφορικότητας
ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ ΔΙΜΟΡΦΙΣΜΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
ملاحظات إحصائية د. سعيد بن علي بن عبدالله الحضرمي
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
سمینار درس مدلسازی سیستم های بیولوژیکی
Μάθημα [GD3021]: ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Στατιστικές Υποθέσεις
Εργαστήριο Ψηφιακών Ηλεκτρονικών
Κεφάλαιο 3 Αριθμητικά Περιγραφικά Μέτρα.
Αρχές Bιοστατιστικής Γεωργία Βουρλή Τμήμα Βιοστατιστικής και Επιδημιολογίας Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Αγγειοχειρουργική.
«Επιδημιολογία + Δημόσια Υγεία»
ΑΠΟΦΑΣΗ 621/2015 Επιτροπησ ανταγωνισμου «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α
I have to take the MAP again?
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΑ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ Σπύρος Λυκοθανάσης, Καθηγητής Διευθυντής Εργαστηρίου Αναγνώρισης Προτύπων Τμήμα Μηχανικών Η/Υ & Πληροφορικής Πανεπιστημίου Πατρών

2 Το πρόβλημα Η εξέλιξη της αρχιτεκτονικής (τοπολογίας - δομής) και η ταυτόχρονη εκπαίδευση ενός τεχνητού Νευρωνικού Δικτύου. Η αρχιτεκτονική ενός δικτύου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο τόσο στην ικανότητα του να μαθαίνει όσο και να γενικεύει. Το πρόβλημα αυτό είναι γνωστό ως πρόβλημα εύρεσης της βέλτιστης αρχιτεκτονικής.

3 Μέθοδοι επίλυσης Η μέθοδος της δοκιμής και του λάθους. Οι κατασκευαστικοί (constructive) και οι καταστροφικοί (destructive) αλγόριθμοι ή αλγόριθμοι ψαλιδίσματος (pruning). Ειδικά σχεδιασμένοι Εξελικτικοί Αλγόριθμοι, οι οποίοι: Είτε εξελίσσουν τη δομή και ταυτόχρονα εκπαιδεύουν το Νευρωνικό Δίκτυο, Είτε εξελίσσουν τη δομή και για την εκπαίδευση χρησιμοποιούν έναν «κλασικό» αλγόριθμο εκπαίδευσης.

4 Πως εμπλέκονται οι Γ.Α. Το πρόβλημα της εύρεσης της βέλτιστης αρχιτεκτονικής μπορούμε πολύ εύκολα να το σχηματοποιήσουμε σαν ένα πρόβλημα αναζήτησης στο χώρο των αρχιτεκτονικών, όπου κάθε σημείο του χώρου αντιπροσωπεύει και μια αρχιτεκτονική. Το πρόβλημα της εκπαίδευσης ενός Νευρωνικού Δικτύου, μπορεί να διατυπωθεί ως πρόβλημα αναζήτησης στο χώρο των βαρών. Δοθέντων κάποιων κριτηρίων απόδοσης, όπως για παράδειγμα, το λάθος, η ικανότητα γενίκευσης, ο χρόνος για την εκπαίδευση, η πολυπλοκότητα της αρχιτεκτονικής κ.α., για την αρχιτεκτονική του δικτύου, σχηματίζεται μια επιφάνεια στο χώρο των αρχιτεκτονικών. Έτσι η βέλτιστη αρχιτεκτονική αντιστοιχεί στην εύρεση του μέγιστου αυτής της επιφάνειας. Το αντίστοιχο ισχύει και για την εκπαίδευση.

5 Η «δική» μας προσέγγιση Στη συνέχεια θα παρουσιάσουμε έναν τροποποιημένο Γενετικό Αλγόριθμο (ή Εξελικτικό Πρόγραμμα) για την ταυτόχρονη εκπαίδευση και βελτιστοποίηση της δομής Νευρωνικού Δικτύου. Ο αλγόριθμος αυτός θα εφαρμοστεί στην επίλυση του προβλήματος XOR και Even Parity.

6 Το «μοντέλο» του Ν.Δ.

7 Βήμα 1 ο : Αρχικοποίηση Δημιουργείται ένας πληθυσμός από νευρωνικά δίκτυα, με τυχαία δομή. Εδώ, ενδιαφερόμαστε μόνο για τον αριθμό των κρυφών νευρώνων και όχι για τη συνδεσμολογία και τον αριθμό των κρυφών επιπέδων. Χρησιμοποιούμε δίκτυα με ένα μόνο κρυφό επίπεδο. Η ελεύθερες παράμετροι του δικτύου, δηλαδή τα βάρη και τα κατώφλια, αρχικοποιούνται τυχαία, με ομοιόμορφη κατανομή σε ένα μικρό διάστημα τιμών γύρω από το 0 (π.χ. [-1, 1]).

8 Βήμα 2 ο : Επιλογή Χρησιμοποιούμε ρουλέτα με ελιτισμό (Elitism Roulette Wheel Selection). H συνάρτηση αξιολόγησης (Fitness Function) είναι μια συνάρτηση του λάθους στην έξοδο του δικτύου: Fitness = 1/(1+ERROR) Όπου το ERROR είναι ένα μέτρο του λάθους (π.χ. Mean Square Error - MSE) του δικτύου και παίρνει διάφορες τιμές ανάλογα με το πρόβλημα.

9 Βήμα 3 ο : Διασταύρωση Ο τελεστής της διασταύρωσης επιλέγει τυχαία, με μια δοσμένη πιθανότητα, έναν άρτιο αριθμό από δίκτυα από τον πληθυσμό. Στη συνέχεια ζευγαρώνει τα επιλεγμένα δίκτυα με τυχαίο τρόπο και από κάθε ζευγάρι γονέων παράγει δύο νέα δίκτυα απογόνους που παίρνουν τη θέση των γονέων τους στον πληθυσμό. Για παράδειγμα, έστω: γονέας 1 : I H 1 H 2 | H 3 O  παιδί 1 : I H 1 H 2 H 2 ’ H 3 ’ H 4 ’ O ’ γονέας 2 : I ’ H 1 ’ | H 2 ’ H 3 ’ H 4 ’ O ’  παιδί 2 : I ’ H 1 ’ H 3 O Τα βάρη των νέων συνδέσεων που θα δημιουργηθούν στους απογόνους παίρνουν τυχαίες τιμές (όπως στη φάση της αρχικοποίησης).

10 Βήμα 4 ο : Μετάλλαξη Επιλέγει τυχαία, έναν αριθμό από δίκτυα από τον πληθυσμό πάνω στα οποία και εφαρμόζεται. Έχουν υλοποιηθεί τρεις τελεστές μετάλλαξης: hidden_mutation: μεταβάλει τη δομή του επιλεγμένου δικτύου αφαιρώντας ή προσθέτοντας έναν τυχαίο αριθμό από κρυφούς νευρώνες. uniform_weight_mutation: αντικαθιστά τις τιμές ενός ποσοστού των ελευθέρων παραμέτρων του επιλεγμένου δικτύου (βάρη και κατώφλια) με άλλες τυχαίες, χρησιμοποιώντας ομοιόμορφη κατανομή πιθανότητας. non_uniform_weight_mutation: αλλάζει τις τιμές ενός ποσοστού των ελευθέρων παραμέτρων του επιλεγμένου δικτύου με τέτοιο τρόπο ώστε οι νέες τιμές να είναι σημαντικά διαφορετικές από τις παλιές στην αρχή της εξελικτικής διαδικασίας ενώ όσο η διαδικασία προχωρά η διαφορά αυτή να ελαττώνεται.

11 Διάγραμμα Ροής

12 Εφαρμογές X1X2Y X1X2X3Y Το πρόβλημα XOR Το πρόβλημα άρτιας ισοτιμίας (3 bit)

13 Εφαρμογές - XOR Μέγεθος Πληθυσμ ού Μέσος Αριθμός Γενεών Μέσος Αριθμός Κρυφών Νευρώνων Μέση Τιμή MSE     10 -5

14 Εφαρμογές - XOR

15 Εφαρμογές - Parity

16 Εφαρμογές – Μαγνητο-Εγκεφαλογράφημα Επιληπτικών Ασθενών Αποτελέσματα στο training set για ορίζοντα πρόβλεψης ίσο με 1 (αρχιτεκτονική παραγόμενου δικτύου )

17 Εφαρμογές – Μαγνητο-Εγκεφαλογράφημα Επιληπτικών Ασθενών Αποτελέσματα στο test set για ορίζοντα πρόβλεψης ίσο με 1 (αρχιτεκτονική παραγόμενου δικτύου )

18 Επίλογος Είδαμε ότι είναι δυνατή η εξέλιξη της δομής και η εκπαίδευση Τεχνητών Νευρωνικών Δικτύων χρησιμοποιώντας αποκλειστικά Γενετικούς Αλγορίθμους και χωρίς την παρέμβαση κάποιου «κλασικού» αλγορίθμου εκπαίδευσης. Γεγονός που δείχνει τη μεγάλη ευελιξία και την ισχύ των Γενετικών Αλγορίθμων, αλλά και γενικότερα των εξελικτικών τεχνικών.