ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιθετικότητα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ.
Advertisements

Παραβατικότητα ανηλίκων. Εκτίμηση επικινδυνότητας και αναγκών τους
ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΜΨΥ ΒΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΕΠΑΨΥ
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
«Λέμε ΟΧΙ στο σχολικό εκφοβισμό»
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Ενδοσχολική Βία Η ενδοσχολική βία είναι μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη , απρόκλητη, συστηματική και επιθετική συμπεριφορά που έχει ως.
Η ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΕΦΗΒΙΚΟΣ ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ.
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά του, τα αίτια που τον ωθούν και οι συνέπειες των πράξεών του.
Ερευνητικη εργασια: «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ εξαρτησεισ»
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
Η ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ: ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Άνδρας 38 ετών, έγγαμος. Προοδευτικά επιτεινόμενη κατάθλιψη τις τελευταίες.
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία
ΕΦΗΒΕΙΑ.
Η βία μπορεί να συμβεί στα «καλύτερα» σπίτια, δεν έχει χρώμα, χώρα, κουλτούρα, κοινωνικό, μορφωτικό ή οικονομικό υπόβαθρο.
Με τον όρο βία στο σχολείο αποδίδεται στα ελληνικά ο αγγλικός school bullying, που αναφέρεται στην χρήση βίας, σκόπιμη και επαναλαμβανόμενη, που ασκείται.
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
Πανελλήνιες, Άγχος και Οικογένεια
ΘΕΜΑ : Υπάρχουν εξαρτημένοι χρήστες του διαδικτύου ; Ποιοι μπορούν να θεωρηθούν εξαρτημένοι από το διαδίκτυο, ποια είναι τα συμπτώματα, ποιες οι αιτίες.
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
Καταθλιψη Λύκειο Μεσοβουνίων
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Κατάθλιψη «Η κατάθλιψη είναι σαν ένα πένθος για κάτι αγαπημένο που έχει χαθεί. Είτε είναι πρόσωπο είτε είναι ιδέα είτε πρόκειται για μια κατάσταση» Σίγκμουντ.
Ψυχολογικές θεραπείες
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΣΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ 1.Καταθλιπτική διάθεση. 2.Απώλεια ενδιαφέροντος και ευχαρίστησης. 3.Μειωμένη ενέργεια.
Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδοψυχιατρικής
Διεπιστημονική Προσέγγιση της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης Αθηνά Σπανάκη – Κοχιαδάκη Ιατρός, Βιοπαθολόγος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Ηρακλείου.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
Η ΒΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΑΓΚΙΑ l ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ “ The Silence of home fear” ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ ΗΛΙΑΝΑ ΚΟΝΤΑΡΑ ΣΤΕΛΛΑ ΣΙΜΩΝΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ ΛΙΓΝΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ.
Oι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής στο γραφείο του Διαιτολόγου.
Ψυχιατρική Ενότητα 11: Συναισθηματικές διαταραχές, κατάθλιψη, μανιοκατάθλιψη, υποστροφική μελαγχολία Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας.
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΟΧΙ ΒΙΑ. Εκφοβισμός: επιθετική, σκόπιμη πράξη ή συμπεριφορά που εκδηλώνεται από ένα άτομο ή ομάδα ατόμων επαναλαμβανόμενα,
ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ. ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ; Μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς.
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Αλεξάνδρα Βεργέτη Αλεξάνδρα Βεργέτη.
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
Κατάθλιψη «Η κατάθλιψη είναι σαν ένα πένθος για κάτι αγαπημένο που έχει χαθεί. Είτε είναι πρόσωπο είτε είναι ιδέα είτε πρόκειται για μια κατάσταση» Σίγκμουντ.
ΑΛΚΟΟΛ: Ο «αθώος» φίλος του ανθρώπου
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΣΗ & ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
ΔΙΑΛΕΞΗ 8 Διαταραχές προσωπικότητας Αιτιολογία Αξιολόγηση
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Βία και μορφές βίας Χρυσάνθη Χ..
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ BULLING.
Η αιτιολογία της εξάρτησης
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
AITIA Τα αίτια της νευρικής ανορεξίας φαίνεται να είναι πολυπαραγοντικά. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινωνίας, του τρόπου σκέψης, του συναισθήματος αλλά.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Προσωπικότητα Ως προσωπικότητα μπορεί να ορισθεί η χαρακτηριστική διαμόρφωση των προτύπων συμπεριφοράς ενός ανθρώπου στη καθημερινή του ζωή. Πρόκειται.
ΘΕΜΑ: ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΤΖΟΓΟ
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Διαταραχές προσωπικότητας
Αποσυνδετικές διαταραχές
ΨΧ06 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 5 : ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Παιδοψυχιατρική Dr. Μαρία Παπαδημητρίου, MD, PhD
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ

ΟΡΙΣΜΟΣ Προσωπικότητα είναι το σύνολο των ιδιαίτερων ψυχικών και πνευματικών χαρακτηριστικών και των τρόπων συμπεριφοράς ενός ατόμου

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ψυχική διαταραχή που αφορά στον τρόπο με τον οποίο το άτομο σκέπτεται, συμπεριφέρεται προς τους άλλους και σχετίζεται με τον εαυτό του. Επηρεάζει το ίδιο το άτομο, το περιβάλλον και τις υπηρεσίες υγείας. Αυξημένη συχνότητα συνύπαρξης άλλων ψυχικών διαταραχών που έχουν χειρότερη πρόγνωση Αυξημένη συχνότητα αυτοκτονιών, βίαιων συμπεριφορών και αυτοτραυματισμών.

ΟΡΙΣΜΟΣ «ένα σταθερό πρότυπο εσωτερικών εμπειριών και συμπεριφορών που αποκλίνουν σημαντικά από το αναμενόμενο πολιτισμικά για το άτομο. Το πρότυπο αυτό εκδηλώνεται σε δύο ή περισσότερες περιοχές: Γνωστική περιοχή: τους τρόπους με τους οποίους το άτομο προσλαμβάνει και ερμηνεύει τον εαυτό, τους άλλους και τα γεγονότα Το πεδίο των συναισθημάτων: εύρος, ένταση, διακύμανση και προσφορότητα συναισθημάτων Τη διαπροσωπική συναλλαγή Τον έλεγχο παρορμήσεων Το πρότυπο αυτό να είναι μόνιμο και δύσκαμπτο και να εμποδίζει λειτουργικότητα και προσαρμοστικότητα ατόμου

ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑ 10-15% γενικού πληθυσμού 40% ψυχιατρικών ασθενών 20-30% ασθενείς εξωτερικών ιατρείων Αντικοινωνικές ενέργειες μπορεί να οφείλονται σε λανθάνουσα ύπαρξη διαταραχής προσωπικότητας Συννοσηρότητα: συναισθηματικές διαταραχές, διαταραχή ελέγχου παρορμήσεων, διαταραχή πρόσληψης τροφής, αγχώδεις διαταραχές, χρήση ουσιών, αυτοκτονικότητα Συσχέτιση διαταραχών προσωπικότητας με σωματικές νόσους: ΑΥ, ΣΝ, Ψωρίαση Έναρξη στην εφηβεία, εγκατάσταση στην ενήλικο ζωή. Αν πρωτοεμφανιστεί αργότερα, πιθανή εμφάνιση σοβαρής ψυχιατρικής νόσου.

ΑΙΤΙΟΠΑΘΟΓΕΝΕΙΑ Γενετικοί παράγοντες. Εγγενή χαρακτηριστικά αποτελούν την ιδιοσυγκρασία. Τραυματικά γεγονότα βρεφικής και παιδικής ηλικίας. Βιώματα εγκατάλειψης, απόρριψης, παραμέληση, κακοποίηση

ΔΙΑΓΝΩΣΗ Ερωτηματολόγια: MMPI Minnesota Multiphasic Personality Inventory, ψυχομετρικά εργαλεία για συγκεκριμένη διαταραχή (NPI Narcissistic Personality Inventory) Δομημένες συνεντεύξεις: Structured Interview for DSM-IV Personality Disorder Συστηματική παρατήρηση Κλίμακες

ΠΑΡΑΝΟΕΙΔΗΣ

Κλινική εικόνα Έλλειψη εμπιστοσύνης, καχυποψία, ευαισθησία στην κριτική Eπαγρύπνηση Αποδίδουν κακόβουλη σημασία, άκαμπτοι στη συζήτηση, εριστικοί. Κατηγορούν τους άλλους για ότι μπορεί να τους συμβεί, θεωρούν ότι είναι θύματα δολοπλοκίας, δεν αναζητούν βοήθεια Προβληματικές διαπροσωπικές σχέσεις, χωρίς συναισθηματικό βάθος και διάρκεια

Αιτιοπαθογένεια Υπερβολική χρήση πρώιμων μηχανισμών άμυνας-προβολή στους άλλους δικών τους επιθετικών και δυσάρεστων συναισθημάτων και σκέψεων. Συγγενείς με παραληρητική διαταραχή ή σχιζοφρένεια παρανοειδούς τύπου

Πορεία Εμφάνιση παθολογικού τρόπου σκέψης από παιδική ηλικία Προνοσηρή προσωπικότητα για παρανοειδή σχιζοφρένεια Διατηρούν αντίληψη πραγματικότητας Κατάθλιψη ΙΔΨ Εξάρτηση από ουσίες Αγοραφοβία Παραληρητική διαταραχή

ΑΝΤΙΚΟΙΝΩΝΙΚΗ

Κλινική εικόνα έφηβοι Έναρξη στην εφηβεία, διάγνωση μετά τα 18 Φυγές από το σπίτι, σκασιαρχείο, ψέματα, μικρές παραβατικές ομάδες. Να μην είναι περιστασιακή η συμπεριφορά, να μη σχετίζεται με ψυχοτραυματικό γεγονός

Κλινική εικόνα ενήλικοι Βιαιότητα, ανευθυνότητα, έλλειψη συναισθημάτων για τους άλλους. Διαστρεβλωμένη εικόνα εαυτού: οι ίδιοι είναι καλοί και όταν συμπεριφέρονται άσχημα κατηγορούν τους άλλους ότι φταίνε (εκλογίκευση). Δεν έχουν ενοχές, ηθικές αξίες Κακοποιούν παιδιά Δεν έχουν σταθερές σχέσεις παρόλο που στην αρχή φαίνονται γοητευτικοί, αλλά στην πρώτη ματαίωση αντιδρούν βίαια.

Αιτιοπαθογένεια Γενετικοί Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής Διαταραχή συμπεριφοράς στην παιδική ηλικία Αλκοολισμός γονέων, παραμέληση ή ασταθή γονεϊκή φροντίδα, αντιφατική διαπαιδαγώγηση

Πρόγνωση Κοινωνική περιθωριοποίηση Εμπλοκή με νόμο Χρήστες ουσιών Κατάθλιψη

ΟΡΙΑΚΗ

Κλινική εικόνα Αστάθεια εικόνας εαυτού, συναισθημάτων, σχέσεων Συμπεριφορά παρορμητική, αυτοκαταστροφική Πρόβλημα ταυτότητας, ασάφεια και αντιφατικότητα ως προς την εικόνα εαυτού, αίσθημα κενού που οδηγεί το άτομο στη συνεχή αναζήτηση προσώπων, καταστάσεων, πραγμάτων. Συναισθηματικές εναλλαγές που επηρεάζουν αντίληψη πραγματικότητας.

Κλινική εικόνα Αναπτύσσουν έντονες σχέσεις, αρχικά εξιδανικεύουν τον άλλο, εν συνεχεία όμως εύκολα καταφεύγουν στη υποτίμηση του, ιδίως όταν ο άλλος νιώθουν ότι δεν είναι διαθέσιμος και παρών. Έντονος φόβος εγκατάλειψης, καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες αποφυγής αποχωρισμού. Ο θυμός που συνοδεύει την εγκατάλειψη, πραγματική ή φαντασιωσική, είναι συχνά καταστροφικός.

Αιτιοπαθογένεια Ψυχοτραυματικά γεγονότα: κακοποίηση, παραμέληση, εχθρικό περιβάλλον, πρωτόγονοι μηχανισμοί άμυνας όπως προβολή που δεν μεταβάλλονται σε πιο ώριμους.

Πορεία Χρόνια, επιδεινούμενη Συννοσηρότητα με κατάθλιψη, κατάχρηση αλκοόλ, αυτοκτονία

ΥΣΤΕΡΙΚΗ ΙΣΤΡΙΟΝΙΚΗ

Από το 1980 ο όρος υστερική έχει αντικατασταθεί από τον όρο ιστριονική. Δυσκολία διαχωρισμού φυσιολογικού από παθολογικό στην υστερική διαταραχή λόγω υψηλής λειτουργικότητας. Στιγματισμός ατόμων ως «υστερικά».

Κλινική εικόνα Ασταθείς και επιφανειακές συναισθηματικές αντιδράσεις, ανάγκη να έχουν την προσοχή των άλλων, εξαρτητικότητα, δραματοποίηση, αβοηθησία, παρορομητικότητα, έκδηλη σεξουαλικότητα με επιδεικτικές συμπεριφορές. Σχεδόν αποκλειστικά στις γυναίκες (κοινωνικά πρότυπα το αποδέχονται). Στους άντρες η εξαρτητικότητα δεν είναι αποδεκτή ούτε από τους ίδιους ούτε από τους άλλους και εξωτερικεύεται με επιθετικότητα. Άνδρες: εξαιρετικά ανδροπρεπείς-Δον Ζουάν ή εξαιρετικά θηλυπρεπείς-Δανδής, επιτηδευμένη κομψότητα.

Κλινική εικόνα Υστερική διαταραχή: βαθμός ανεξαρτησίας, επαγγελματικά επιτυχημένοι, φιλόδοξοι, εποικοδομητικά ανταγωνιστικοί Ιστριονική διαταραχή: έντονη εξαρτητικότητα, παθητικότητα, δεν μπορούν να θέτουν στόχους, νιώθουν αβοήθητοι, χειριστικές συμπεριφορές.

Αιτιοπαθογένεια Ματαιώσεις στην παιδική ηλικία Υπερδιέγερση νηπίου λόγω συμπεριφοράς γονέων

Πορεία Κατάθλιψη, σωματοποιητικά συμπτώματα Κατάθλιψη, σωματοποιητικά συμπτώματα Σταδιακά επιδεινούμενη, αυξανόμενα προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις, συναισθήματα μοναξιάς και ανικανότητας. Ατομική ψυχοθεραπεία

ΙΔΕΟΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΔΔ από ιδεοψυχαναγκαστική νεύρωση Όχι ιδεοληψίες Όχι ψυχαναγκαστικές πράξεις

Κλινική εικόνα Το άτομο έχει την ανάγκη να είναι τέλειο, δίνει σε υπερβολικό βαθμό σημασία στις λεπτομέρειες , στους κανόνες και στην τάξη, παραβλέποντας την ουσία. Ανάγκη να έχει τον απόλυτο έλεγχο του εαυτού του και του περιβάλλοντος. Έλλειψη προσαρμοστικότητας. Άκαμπτο ως προς τις απόψεις και τις μεθόδους. Δυσφορία στις αλλαγές, έχει προσωπική τακτική.

Κλινική εικόνα Αφοσιωμένο στα καθήκοντα. Δεν μπορεί να απολαύσει ζωή και σχέσεις με άλλους Αυστηρός σε θέματα ηθικής, κριτικός απέναντι σε άλλους Ευαίσθητος στην κριτική Φοβάται να λειτουργήσει χωρίς τους κανόνες του (άμυνά του) Αμφιβάλλει για τον εαυτό του, δεν παίρνει εύκολα αποφάσεις Ευγενής αλλά τρέφει επιθετικά συναισθήματα Δημιουργεί σταθερές σχέσεις, ενοχές αν αντιδράσει άσχημα

ΑΤΙΟΠΑΘΟΓΕΝΕΙΑ Γενετικοί παράγοντες Αυστηρό και δύσκαμπτο περιβάλλον ΠΟΡΕΙΑ Δεν υποχωρούν , ενίοτε επιτείνονται Κατάθλιψη Ψυχωσική διαταραχή

ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Σχιζοειδής: ενδοστρέφεια, συναισθηματική ψυχρότητα έλλειψη ενδιαφέροντος για τους άλλους Σχιζότυπη: διαταραχή σκέψης, παράδοξη συμπεριφορά χωρίς νοητική έκπτωση. Αποφευκτική: αποφυγή σχέσεων από φόβο κριτικής ή απόρριψης. Εξαρτητική: δυσκολία στη λήψη αποφάσεων και στον αποχωρισμό, επιδιώκουν σχέσεις εξάρτησης και παθητικότητας Ναρκισσιστική: διάχυτο πρότυπο μεγαλείου, είτε στη φαντασία είτε στη συμπεριφορά, ανάγκη για θαυμασμό, έλλειψη ενσυναισθησίας (δεν αναγνωρίζει ούτε ταυτίζεται με συναισθήματα και ανάγκες των άλλων).

ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Καταθλιπτική: απαισιόδοξα άτομα, με χαμηλή αυτοεκτίμηση, υπερβολικές απαιτήσεις από τον εαυτό και τους άλλους, αντί για θυμό εκφράζουν θλίψη και απελπισία. Δημιουργικά άτομα αλλά δεν μπορούν να αναδειχθούν. Μη προσδιοριζόμενη αλλιώς. Δεν πληρούν κριτήρια μίας διαταραχής ή έχουν στοιχεία από πολλές

ΘΕΡΑΠΕΙΑ Ατομική ΨΘ [γνωσιακή, ψυχαναλυτική]. Συμφωνία και ενεργό συμμετοχή ατόμου. Βραδεία αλλαγή Καλύτερη πρόγνωση: υστερική, ΙΔΨ, καταθλιπτική, ναρκισσιστική Χειρότερη: οριακή, ιστριονική, σχιζοειδή, όταν υπάρχει συννοσηρότητα Δεν αναζητούν θεραπεία άτομα με αντικοινωνική διαταραχή γιατί παίρνουν ικανοποίηση από τις πράξεις τους και δεν έχουν ενοχές και με παρανοειδή διαταραχή λόγω προβολής.

ψυχαναλυτική Ο θεραπευτής εμπεριέχει (αντέχει και κατανοεί) άγχη και συναισθήματα , δίνοντας νόημα σε αυτά και τα ερμηνεύει όπως εμφανίζονται στη σχέση (μεταβίβαση), επιδιώκει αναδιοργάνωση προσωπικότητας .

γνωσιακή Αναλύει τα σχήματα του ασθενούς που θεωρούνται υπεύθυνα για την παθολογική ερμηνεία που δίνει οπ ασθενής στα εσωτερικά και εξωτερικά ερεθίσματα.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ Ομαδική: διαφορετικής βαρύτητας διαταραχές ή βαρύτερα περιστατικά οριακών Οικογενειακή: για έφηβους και νέους ενήλικές

ΦΑΡΜΑΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ Συννοσηρότητα με μείζονα κατάθλιψη, κρίσεις πανικού, Παρορμητικότητα, βίαιη συμπεριφορά, συναισθηματική αστάθεια (συνοδευτικά ΨΘ). Παρορμητική συμπεριφορά: SSRIs –αντιεπιληπτικά Παρανοειδή: αντιψυχωσικά

ΑΠΑΡΤΙΩΜΕΝΗ Δύσκολοι ασθενείς: αλλάζουν εύκολα θεραπευτή, χειριστικές συμπεριφορές, αντιθεραπευτικές συνθήκες Δημιουργία θεραπευτικού πλαισίου που συγκρατεί τον ασθενή και επιτρέπει την ανάπτυξη της σκέψης και της ενδοσκόπησης. Συνεργασία θεραπευτών