Κολύμβηση, Υδροκινητική Αγωγή & Ειδικές Ανάγκες Οφέλη & Πρακτικές Εφαρμογές Ελένη Σουλτανάκη, Ph.D. Εργοφυσιολόγος Τ.Ε.Φ.Α.Α. Ιανουάριος 2013
Περιεχόμενο Παρουσίασης α. Ειδικές Ανάγκες: Ορισμός β. Υγεία- Επιπτώσεις Ακινησίας - Οφέλη της Άσκησης γ. Κολύμβηση & Υδροκινητική Αγωγή: Σχολές δ. Προφυλάξεις-Αντενδείξεις για άσκηση στο νερό ε. Πιστοποίηση
Τι εννοούμε Ειδικές Ανάγκες για τους σκοπούς της Κολύμβησης; Θεωρείται η απώλεια ή η μη φυσιολογική δομή ή λειτουργία της -φυσιολογίας, -ψυχολογίας, ή -ανατομίας. Ένας Λειτουργικός περιορισμός που σαν αποτέλεσμα μιας διαταραχής δημιουργεί μία Αναπηρία (Disability). Διεθνής Κατηγοριοποίηση, Λειτουργικότητας, Αναπηριών και Υγείας
Στις ΗΠΑ υπολογίζεται ότι 54 εκατομμύρια αμερικανών (22% του πληθυσμού) έχουν αναπηρίες, ανικανότητες ή διαταραχές Αρθρίτιδα ή ρευματισμοί (17.5%) Προβλήματα της μέσης ή της σπονδυλικής στήλης (16.5%) Καρδιακά προβλήματα/σκλήρυνση των αγγείων (7.8%) Πνευμονολογικά ή Αναπνευστικά προβλήματα (4.7%) Κώφωση ή προβλήματα Ακοής (4.4%) Δυσκαμψία των άκρων (4.2%) Ψυχικά ή Συναισθηματικά προβλήματα (3,7%) Διαβήτης (3,4%) Εγκεφαλικά (2,8%) Τύφλωση ή προβλήματα Όρασης (3.4%) Κατάγματα ή ραγίσματα οστών (2.1%) Νοητική Στέρηση (2.0%) Καρκίνο (2.0%) Τραυματισμοί της σπονδυλικής στήλης ή του κρανίου (1.1%) The Surgeon General’s Call to Action to Improve the Health and Wellness of Persons with Disabilities
Κατηγορίες Αναπηρίας και Διαταραχών Αισθητηριακές Διαταραχές (ακοή, όραση) Νοητική Λειτουργία (Διαταραχές νοημοσύνης και επεξεργασίας πληροφοριών) Κινητική Λειτουργία (Απώλεια Κινητικής Λειτουργίας, Διαταραχές Κινητικής Λειτουργίας, ) Άλλες Παθήσεις (Σταδιακή απώλεια λειτουργιών λόγω Γήρατος, Αρθρίτιδα, Άσθμα & Αλλεργίες, Καρδιοαγγειακές παθήσεις, Κυστική Ίνωση, Διαβήτης, εύθραυστα οστά, Παχυσαρκία, Επιληψία)
Νομοθεσία για ίση Μεταχείριση Ελλάδα: Ο νόμος 2817/ δίνει έμφαση στις κοινές εκπαιδευτικές ανάγκες των ατόμων με ειδικές ανάγκες και όχι στις αιτίες των προβλημάτων του ΝΟΜΟΣ ΥΠ" ΑΡΙΘ. 3304/ ΦΕΚ: 16/Α ( 27/01/2005) Εφαρμογή της αρχής της ίασης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού. Ηνωμένο Βασίλειο : Νομοσχέδιο έναντι Διάκρισης σε Άτομα με Αναπηρίες ή Ανικανότητες 1995 (DDA 1995): Καθιστά παράνομη την διάκριση έναντι ατόμων σε σχέση με τις ανικανότητες τους όσον αφορά την πρόσληψη τους, την παροχή καλών και υπηρεσιών, την μόρφωση και την μετακίνηση Αμερική (Public Law [PL] ] & AMERICANS WITH DISABILITIES ACT OF 1990, AS AMENDED
Στόχοι Δράσης για Βελτίωση της Υγείας και Ευεξίας Ατόμων με Αναπηρίες 4 στόχοι: 1. Να γίνει ευρέως κατανοητό ότι τα άτομα με αναπηρίες μπορούν να έχουν μία μακρά, Υγιή και παραγωγική ζωή, 2. Όσοι παρέχουν υπηρεσίες υγείας να έχουν τη γνώση και τα εργαλεία να εξετάζουν, διαγιγνώσκουν και να “θεραπεύουν” το σύνολο του ατόμου με αναπηρία με Αξιοπρέπεια, 3. Τα άτομα με αναπηρία να προάγουν την δική τους καλή υγεία υιοθετώντας και διατηρώντας υγιεινούς τρόπους διαβίωσης, 4. Ευπρόσιτες υπηρεσίες υγείας και μονάδες στήριξης που να προάγουν την ανεξαρτησία για άτομα με αναπηρίες. The Surgeon General’s Call to Action to Improve the Health and Wellness of Persons with Disabilities (Υπουργείο Υγείας ΗΠΑ)
Ορισμός της Υγείας (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, 1946) Υγεία είναι «η κατάσταση της πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας».
Οφέλη της Κολύμβησης για Άτομα με Αναπηρίες Φυσιολογικά/Σωματικά Οφέλη -Βελτίωση της Καρδιαγγειακής Λειτουργίας -Αύξηση της μυϊκής μάζας και βελτίωση του μυϊκού τόνου -Βελτίωση της Πνευμονικής Λειτουργίας -Μείωση του ποσοστού Λίπους -Βελτίωση της Κινητικής και Λειτουργικής τους Ικανότητας Ψυχικά Οφέλη -Μείωση του Άγχους -Οι Ιδιότητες του Νερού καταπραΰνουν -Οι ήπιες επαναληπτικές κινήσεις της κολύμβησης ηρεμούν -Η πίεση του νερού ηρεμεί άτομα με αυτισμό -Η μόνωση του νερού αλλοιώνει εκνευριστικούς ήχους κάτω από το νερό -Η γρηγορότερη κολύμβηση εκτονώνει αισθήματα θυμού και εκνευρισμού -Μετά από έντονη άσκηση η παραγωγή των ενδορφινών δημιουργεί αίσθηση ευεξίας Κοινωνική Αλληλεπίδραση
Τι παρέχει παραπάνω η κολύμβηση σε άτομα με αναπηρίες -Ευθυγράμμιση του Σώματος -Δυνατότητα παρατεταμένης αερόβιας άσκησης -Όφελος της επίδρασης του νερού για χαλάρωση ή ευεξία -Νευρομυϊκός Έλεγχος και Συντονισμός όλου του σώματος που δύσκολα επιτυγχάνεται στη ξηρά
Οι Αναπηρίες ή διαταραχές συνήθως οδηγούν - στην Ακινησία -μείωση φυσικής κατάστασης -μείωση οστικής πυκνότητας -αύξηση του % λίπους -μείωση της λειτουργικής ικανότητας (ατροφία μυών) -προοδευτική φθορά των ζωτικών οργάνων
Η Καθιστική Ζωή Αυξάνει: Το ρίσκο για καρδιοαγγειακά νοσήματα Τον κίνδυνο για καρκίνους Την κατάθλιψη και μειώνει την ποιότητα ζωής Την Υπέρταση & τα επίπεδα Χοληστερίνης Την παχυσαρκία Τις διαταραχές ύπνου Την εμφάνιση τύπου 2 διαβήτη Τον κίνδυνο για τραυματισμού από πτώση & αδυναμία μυών
Το Σύνδρομο του Αιφνιδίου Θανάτου λόγω Καθιστικής Ζωής (Sedentary Death Syndrome-SEDS) -Μόνο η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις που προοδευτικά μπορούν να οδηγήσουν σε πρόωρο θάνατο -Την επόμενη δεκαετία 2,5 εκατομμύρια Αμερικανοί θα πεθάνουν από αυτό -Οι ασθένειες που σχετίζονται με αυτό το σύνδρομο επηρεάζει επίσης παιδιά και εφήβους
Καθιστική Ζωή & Μείωση της Λειτουργικής Ικανότητας jd-fl4W1GQ Μεταβαλλόμενη Αναπηρία (Unstable Disability) mytrueage.com 480 × 360 Περισσότερα μεγέθη Η αναφορά ολοκληρώθηκε
Οι Συνισταμένες της Φυσικής Κατάστασης που Σχετίζονται με μία καλή Υγεία 1. Καρδιοαγγειακή (Αερόβια) Φυσική Κατάσταση 2. Δύναμη & μυϊκή Αντοχή των κοιλιακών μυών 3. Ευλυγισία της μέσης και των άκρων 4. Σύσταση του σώματος (% λίπους)
Το σχετικό ρίσκο θανάτου από διάφορα χρόνια νοσήματα μειώνετε όσο καλύτερη είναι η αερόβια ικανότητα
ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΣΚΗΣΗΣ 30 ΛΕΠΤΑ ΜΕΤΡΙΑΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ (ΚAΘΕ ΜΕΡΑ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ) ACSM, PC (American College of Sports Medicine, Center for Disease Control and prevention) 60 ΛΕΠΤΑ ΜΕΤΡΙΑΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΑΣΚΗΣΗ ΕΑΝ ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΔΕΝ ΔΙΑΤΗΡΕΙΤΑΙ + ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΘΕΡΜΙΔΩΝ AHA (American Heart Association)
Γενικοί Στόχοι του δασκάλου Κολύμβησης & Υδροκινητικής Αγωγής Να βελτιώσει ή να διατηρήσει ή να επιβραδύνει την απώλεια της Κινητικής Λειτουργίας ενός ατόμου Να βελτιώσει ή να διατηρήσει ή να επιβραδύνει την απώλεια της Φυσικής Κατάστασης ενός ατόμου
Το νερό είναι το Ιδανικό μέσο Άσκησης για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες διότι το νερό δεν κάνει διακρίσεις Οι ιδιότητες του νερού είναι ίδιες για Όλους ΟΛΟΙ ανεξαρτήτου αναπηρίας ΕΠΙΠΛΕΟΥΝ Η προώθηση λόγω της πυκνότητας του νερού επιτυγχάνεται με ανεπαίσθητες κινήσεις Το σώμα ισορροπεί συνεχώς σε αμέτρητες θέσεις με την ευθυγράμμισης του κέντρου άνωσης & του κέντρου βαρύτητας Όλοι μέσα στο νερό είναι στο ίδιο επίπεδο και επί ΙΣΟΙΣ ΟΡΟΙΣ. Οι διαφορές δημιουργούνται στην τεχνική, αντοχή, ταχύτητα.
Προγράμματα Κολύμβησης για Ειδικές Ανάγκες “Ενσωματωμένα” μικτά τμήματα με άτομα χωρίς αναπηρίες εστιάζοντας στις κολυμβητικές ομοιότητες παρά στις διαφορές. Ειδικά τμήματα ή με ατομικό δάσκαλο κολύμβησης για σοβαρότερες περιπτώσεις σε Αγωνιστική Κολύμβηση σε μικτά προγράμματα εστιάζοντας στην προπονητική Είτε σε προγράμματα που εστιάζουν στην Παραολυμπιάδα
Υδροκινητική Αγωγή (Aquatic Training) Όλοι οι τρόποι ΑΣΦΑΛΟΥΣ κίνησης στο νερό
Υδροκινητική Αγωγή & Κολύμβηση - Οι φάσεις εξοικείωσης και μετακίνησης στο νερό - Η Ρυθμική Αναπνοή - Όλες οι μορφές Επίπλευσης & τα 4 στυλ κολύμβησης - Η Βρεφική Κολύμβηση - Κολύμβηση για Ειδικές Ανάγκες - Υδρο-Αεροβική, θεραπεία, χαλάρωση στο νερό - Ναυαγοσωστική και τρόποι επίπλευσης & προώθησης για διάσωση
«Σχολές» Θεραπευτικής Υδροκινητικής Αγωγής & Κολύμβησης για Ειδικές Ανάγκες - Ελλάδα (αρχαία & σύγχρονη). -Halliwick, 1940 (εστιάζει στην εξοικείωση), Αγγλία. -Bad Ragaz, 1932 (παθητική), Ελβετία. -Watsu (water shiatsu), Η.Π.Α. -Αμερικανικός Ερυθρός Σταυρός, ΗΠΑ -Swimming Teacher's Association (STA) 1932, Αγγλία. Amateur Swimming Association (ASA), 1886, Αγγλία.
Το Νερό ως Θεραπεία στην Ελλάδα O Ηρόδοτος τον 5ο αι. π.Χ - ο πρώτος παρατηρητής των ιαματικών πηγών. Ο Ιπποκράτης αναφέρει στα συγγράμματα του τις παθήσεις για τις οποίες ενδείκνυται η χρήση των ιαματικών πηγών. Oι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν τα λουτρά για την υγιεινή του σώματος ήδη από το 1500π.Χ. Τον 5ο αι. π.χ. δημιουργήθηκαν και δημόσια λουτρά. Ο αρχαίος έλληνας επισκέπτονταν συχνά περιοχές με ιαματικές πηγές για τη θεραπεία διαφόρων παθήσεων. - Μεγάλο αριθμό πασχόντων συγκεντρώνονταν στα λουτρά της Αιδηψού, τα οποία επισκέφτηκε ο Κορνήλιος Σύλλας το 83μ.Χ. και ο οποίος έκτισε το πρώτο λιθόκτιστο οίκημα λουτρών. -Το 1927 δημιουργείται ο κλάδος των μόνιμων υδρολόγων ιατρών οι οποίοι προσλαμβάνονται στις κυριότερες ιαματικές πηγές -Tο 1938 δημιουργείται η έδρα της κλινικής υδροθεραπείας και ιατρικής κλιματολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Το σύστημα Halliwick- των 10 σημείων Επινοήθηκε από τον δάσκαλο κολύμβησης James McMillan 1949 (Λονδίνο) σαν μέθοδος διδασκαλία κολύμβησης για όλους με ή χωρίς αναπηρίες. Δίδαξε κυρίως την εξοικείωση και την “χαρά του νερού” Αποτελείται από 10 σημεία διδασκαλίας: 1. Νοητική Προσαρμογή 2. Ανεξαρτητοποίηση Επιπλεύσεις και Περιστροφές σε όλους τους Άξονες 7. Άνωση 8. Επίπλευση εν ηρεμία 9. Ακίνητη προώθηση με στροβιλισμούς 10. Προοδευτική και βασική μετακίνηση στο νερό
Η μέθοδος Bad Ragaz Η Bad Ragaz Ring Method (BRRM) χρησιμοποιεί τη μέθοδο της “Ιδιοδεκτικής Νευρομυι ̈ κής Διευκόλυνσης” (PNF) και εστιάζει στην μυϊκή ενδυνάμωση σε θέσεις επίπλευσης σε πολύ πρώιμα στάδια αποκατάστασης νευρολογικών και μυοσκελετικών δυσλειτουργιών Αναπτύχθηκε από φυσιοθεραπευτές στις πηγές Bad Ragaz, στην Ελβετία και δημοσιεύτηκε από τον Davies (1967) και χρησιμοποιείται συνδυαστικά με την Halliwick.
Water Shiatsu (Watsu) Ιδρυτής: Harold Dull, 1980, San Francisco, ΗΠΑ Τεχνική Ευεξίας & Χαλάρωσης στο νερό με νευρομυϊκά και μυοσκελετικά οφέλη. Όχι απαραίτητα για ασθενείς Εστιάζει στη σχέση νου & σώματος με επίκεντρο την αναπνοή Εναλλάσσει ακινησία και κίνηση (yin/yang)
Watsu Ροή & Σειρά Κινήσεων που ο δοκιμαζόμενος υφίσταται παθητικά και υπό τη στήριξη του νερού και του θεραπευτή Μειώνει την αντίσταση και την δυσκαμψία των μελών μέσα από στροφικές διατάσεις, διατάσεις των μεσημβρινών σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος στους 32-33oC
Ai Chi Tai-Chi στο Νερό Επινοήθηκε το 1985 από τον Jun Konno, ιδρυτή του Ai Chi και πρόεδρο του Aqua Dynamics Institute in Japan. Εμπνευσμένο από την δημοτικότητα του Watsu®. Μέθοδος χαλάρωσης χωρίς επαφή με άλλο άτομο. &
Η μέθοδος Burdenko Το Ινστιτούτο Burdenko (Water and Sports Therapy) ιδρύθηκε το 1984 στις ΗΠΑ από τον Ρώσο Καθηγητή Φυσικής Αγωγής Igor N. Burdenko, Ph.D. αφιερωμένο στο συνδυασμό παραδοσιακών και εναλλακτικών μεθόδων άσκησης στο νερό και στη ξηρά για Αποκατάσταση, Φυσική Κατάσταση και Προπονητική
Η μέθοδος Burdenko Αποκατάσταση ( oC) - Για οξείς και χρόνιους τραυματισμούς, πριν και μετά από εγχειρίσεις, χρόνιες και εκφυλιστικές παθήσεις Φυσική Κατάσταση ( )- Ατομικά προγράμματα για άτομα που θέλουν να βελτιώσουν την υγεία τους Προπόνηση ( )- Προγράμματα για ομάδες, επαγγελματίες, σοβαρούς και ερασιτέχνες αθλητές Aquatic Exercise Association (AEA) 2007 Global Award Lifetime Achievement exoskeleton
Adapted Aquatics Program Ο στόχος των προγραμμάτων του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού είναι να διδάξει άτομα που δοκιμάζονται σωματικά, νευρολογικά και συναισθηματικά την σημαντικότητα της Ασφάλειας στο Νερό και ειδικότερα την Χαρά του νερού.
Ομοσπονδία Δασκάλων Κολύμβησης Swimming Teachers’ Association (STA) Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός: έτος ίδρυσης 1932, Αγγλία, Φιλοσοφία: “H διατήρηση της ανθρώπινης ζωής μέσα από τη διδασκαλία της κολύμβησης, ναυαγοσωστικής και τεχνικών διάσωσης” Ερασιτεχνική Ομοσπονδία Κολύμβησης Amateur Swimming Association (ASA) Είναι ο κρατικός φορέας μαζί με το British Swimming (από το 1886) για το άθλημα της κολύμβησης στην Αγγλία. Διδασκαλία, Αγωνιστική Κολύμβηση, Ομάδες, κλπ
Θεμελιώδεις Γνώσεις Κολύμβησης & Επιδεξιότητες Ασφάλειας -Είσοδοι & Έξοδοι -Επίπλευση/ Ισορροπία Περιστροφή (όλες) Προσανατολισμός Υδροκινητική Αναπνοή Μετακίνηση Συναρμογή Αντίληψη του χώρου Για όλους τους κολυμβητές η εξασφάλιση μιας ασφαλούς αναπνευστικής θέσης είναι η σημαντικότερη επιδεξιότητα
Οι Αρχές Διδακτικής & Εξάσκησης Κολύμβησης είναι Ίδια για Όλους -Σπάνια δύο άτομα είναι όμοια -Ο δάσκαλος πρέπει να αξιολογήσει πως η διάπλαση του σώματος, οι ιδιαιτερότητες του/της, η κινητικότητα του/της και η εφαρμογή επιδρά στη κίνηση στο νερό
Η χρήση βοηθημάτων στο Νερό Παρέχει ανεξαρτησία και γρηγορότερη εξοικείωση Βοηθά στην βελτίωση της θέσης στο νερό Συνδυάζονται με παιχνίδια Παρέχουν ασφάλεια Δεν χρησιμοποιούνται για διάσωση
Τρόποι Εισόδου
Θέση Σώματος Με κλίση του κορμού προς μία πλευρά: Ημιπληγία, Εγκεφαλική Παράλυση, Εγκεφαλικό, Ακρωτηριασμοί, Νόσος Legge-Perthes Κάθετη: Αχονδροπλασία, Down's, Υδροκέφαλος, Ακρωτηριασμός των 2 ποδιών, Μικρά παιδιά, Με πτώση του κάτω μέρους στο νερό: παραπληγία, δισχιδή ράχη Για όλους τους κολυμβητές η εξασφάλιση μιας ασφαλούς αναπνευστικής θέσης είναι η σημαντικότερη επιδεξιότητα
Κίνηση Ποδιών χωρίς συμμετοχή ποδιών: παραπληγία, δισχιδή ράχη, διπλός ακρωτηριασμός πάνω από το γόνατο) χωρίς πόδια αλλά καλύτερο έλεγχο κορμού: εγκεφαλική παράλυση, διπληγία Προώθηση με ένα πόδι: ακρωτηριασμός ενός ποδιού, Εγκεφαλική παράλυση- ημιπληγία, Αρθρίτιδα Προώθηση με 1 ή 2 κοντύτερα άκρα: μονός/διπλός ακρωτηριασμός κάτω από το γόνατο, αχονδροπλασία, δυσμυελία
Κίνηση χεριών Προώθηση με ένα χέρι: ακρωτηριασμός του ενός χεριού, δυσμυελία, ημιπληγία, εγκεφαλικό, Προώθηση χωρίς χέρια: δυσμυελία, ακρωτηριασμός των 2 χεριών, εγκεφαλική παράλυση τετραπληγία, χέρια με ανοιχτή είσοδο: ακρωτηριασμός ποδιών, Διπληγία Εγκεφαλικής Παράλυσης. Χέρια που ξεπερνούν το κεντρικό άξονα στην είσοδο τους: Εγκεφαλική Παράλυση, ημιπληγία, Εγκεφαλικό
Κίνηση Χεριών (συνέχεια) Κοντή είσοδος του χεριού Κολυμβητής με περιορισμένη σταθερότητα κορμού Πρόσθιο χέρια με σύρσιμο των ποδιών παραπληγία: Εγκεφαλική Παράλυση με διπληγία, Τετραπληγία, Δυσμυελία Ύπτιο με 1 χέρι ή sculling: Παραπληγία, Εγκεφαλική Παράλυση με διπληγία, Τετραπληγία Διπλή χεριά : Εγκεφαλική Παράλυση τετραπληγία, αταξική εγκεφαλική παράλυση Προβληματική Αναπνοή-Διδασκαλία σε ύπτια θέση: athetoid εγκεφαλική παράλυση, Αρθρίτιδα
Έξοδοι από το Νερό
Τρόποι Βοήθειας και Στήριξης μέσα στο Νερό 1.Λαβή Κούνιας 2.Ύπτια μακριά στήριξη χεριών 3. Πρηνή στήριξη από το κεφάλι 4. Πρηνή μακριά στήριξη χεριών 5. Λαβή για ρολάρισμα
Ειδικές Ρυθμίσεις Για προβλήματα: όρασης (καθοδήγηση, μουσική, χτύπημα ράβδου για προσέγγιση στον τοίχο, κλπ) Ακοής (καλή επίδειξη, εικόνες, ηχητικό ρυθμό, οπτική επαφή) Μαθησιακά (κατάτμηση γνώσης, παιχνίδια, ενθάρρυνση, κλπ)
Ασφάλεια στο Νερό Παροτρύνουμε τα άτομα με ειδικές Ανάγκες να συμμετέχουν ενεργά στην απόκτηση γνώσης ασφάλειας στο νερό και στην εκμάθηση όσων επιδεξιοτήτων μπορούν: Ασφαλής είσοδος και έξοδος Αξιολόγηση του ρίσκου για τον/την ίδιον/ίδια και τους άλλους Κολύμβηση σε ασφαλείς χώρους με απαραίτητη στήριξη και βοήθεια Ασφάλεια γύρω από άλλα περιβάλλοντα όπως θάλασσες, λίμνες και ποτάμια Ενημέρωση για στρατηγικές διάσωσης όπως το να καλούν βοήθεια, να πετούν ένα σωστικό μέσο στο στο νερό, κλπ.
Ασφάλεια Προσοχή στα παρακάτω: α) βρεγμένο κατάστρωμα, β) Δυνατότητα χρήσης αναπηρικού αμαξιδίου & για παιδιά (με πετσέτα), γ) προσεκτικοί είσοδοι στο νερό πρέπει να διδάσκονται για αποφυγή περαιτέρω τραυματισμών, δ) σε εξωτερικούς χώρους οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας και η έκθεση στον ήλιο πρέπει να ελέγχονται στενά, και να απομακρύνονται από το νερό όταν δείχνουν σημεία, κόπωσης, υποθερμίας ή υπερθερμίας ε) η πισίνα πρέπει να σηματοδοτείται και να οριοθετείται (βάθος, μήκος) για τα άτομα με απώλεια όρασης Μεγαλύτερος ο κίνδυνος ατυχημάτων και πνιγμού για τα άτομα με ειδικές ανάγκες και η έγκριση και συστάσεις του ιατρού απαραίτητες.
Συμπέρασμα Όλοι οι κολυμβητές ανεξαρτήτου ικανότητας/ανικανότητας χρειάζονται την ίδια εξάσκηση για βελτίωση στο νερό που αλλάζει σε κάθε επόμενο στάδιο που κατακτούν. Προσαρμογές στο τρόπο διδασκαλίας και στα όργανα που χρησιμοποιούνται είναι απαραίτητα. Πρόοδος στην διδασκαλία για την μεγιστοποίηση των ικανοτήτων τους
Η βύθιση στο νερό απαιτεί Προσοχή διότι επιφέρει απότομες αλλαγές - Καρδιοαγγειακές -Αναπνευστικές -Ανακατανομή των υγρών του σώματος -Ορμονικές -Νευρομυϊκές -Αντιλαμβανόμενη κόπωση -Νευρική Αγωγιμότητα
Επίδραση Βύθισης σε νερό στους 27 και 30 οC στην Δύναμη & Αντιλαμβανόμενη Κόπωση Εργαστήριο Υγρού Στίβου ΤΕΦΑΑ Αθηνών, 2012
Η Επίδραση της Κολύμβησης και Κίνησης στο Νερό διαφοροποιείται ανάλογα με: Την θέση του σώματος στο νερό (πρηνή, ύπτια, όρθια) Την ένταση της άσκησης Την θερμοκρασία του Νερού Την θερμοκρασία του περιβάλλοντος Το επίπεδο και το βάθος βύθισης Την υγεία, την φυσική και λειτουργική κατάσταση του ατόμου Τον φόβο του νερού (μαθητή/ δασκάλου)
Η θερμορύθμιση μέσα στο νερό μεταβάλλεται και δημιουργεί κινδύνους Στο κρύο νερό η απώλεια είναι μεγαλύτερη από την αγωγή και συναγωγή (υποθερμία) Στο ζεστό νερό σε συνδυασμό με την άσκηση παρεμποδίζεται η εξάτμιση (θερμοπληξία)
Η αύξηση της Υγρασίας στο δέρμα μεγεθύνει τη θερμοκρασία Όταν η υγρασία του περιβάλλοντος είναι υψηλή- όπως κατά την κολύμβηση και τη βύθιση στο νερό - η οδός για εξάτμιση ΚΛΕΙΝΕΙ, παρότι μεγάλες ποσότητες ιδρώτα παράγονται που οδηγούν στην αφυδάτωση και υπερθερμία.
Νέοι Κανονισμοί του USA Swimming Μετά τον θάνατο του Fran Crippen το 2010 Kατά την διάρκεια του Παγκοσμίου πρωταθλήματος της FINA στο ABU DABI με θερμοκρασία νερού πάνω από 31 °C (86 °F) και περιβάλλοντος >από 38°C εκδηλώθηκε 1 θάνατος και 3 πήγαν στο νοσοκομείο. όριο θερμοκρασίας για διεξαγωγή αγώνων. Επίσης στη Shangai το 2011 με 30 °C στα 25 km έβγαλαν 6 αθλητές από το νερό με συμπτώματα (Alex Meyer) - Απαγορεύει την διεξαγωγή αγώνων 5km και άνω σε θερμοκρασίες άνω των 31oC -Απαγορεύει την διεξαγωγή αγώνων εάν το άθροισμα θερμοκρασίας νερού υπερβαίνει τους 63οC
Η Κρυοθεραπεία αποκτάει πολλούς Οπαδούς Θεωρείται ότι: -βοηθάει στην ταχύτερη αποκατάσταση -βελτιώνει την απόδοση -ότι προσφέρει Ευεξία και οφέλη στην Υγεία
Οι θερμοκρασίες άσκησης στο νερό διαφέρουν Κολύμβηση: 25.5 – 27.5 °C Αερόβια Άσκηση: °C Άσκηση με αντιστάσεις: 28 – 30 °C Παιχνίδια στο νερό: 28 – 30 °C Φυσική κατάσταση παιδιών: °C Σκλήρυνση κατά Πλάκας: 26.5 – 29 °C Εγκυμοσύνη: 25.5 – 29 °C Αρθρίτιδα: 29 – 31°C &28 – 32 °C Ινομυαλγία: 30 – 35.5 °C Παχυσαρκία: 26.5 – 30 °C Θεραπεία & Αποκατάσταση: 33 – 35 °C Γηραιότεροι ενήλικες: 28 – 30 °C & 30 – 31 °C (σε κάθετη θέση)
Θεραπεία-Αποκατάσταση Φυσική Κατάσταση & Υγεία στο Νερό Ο Ιατρός Ο Φυσικοθεραπευτής Ο Γυμναστής Η “θεραπευτική” χρήση & επίδραση του Νερού στον άνθρωπο είναι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ από τους στόχους της κάθε ειδικότητας. Για να ασχοληθεί κάποιος θεραπευτικά με άτομα με Ειδικές Ανάγκες (και μη) μέσα στο νερό ΩΦΕΙΛΕΙ να εκπαιδευτεί στην Υδροκινητική Αγωγή & την Κολύμβηση
Εκπαίδευση στην Υδροκινητική Αγωγή για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ -Γνώση κολύμβησης -Γνώσεις προσαρμοσμένης κινητικής αγωγής -Γνώσεις ναυαγοσωστικής & πρώτων βοηθειών STA Level 2 Certificate in Aquatic Training- Special Needs Teacher
Τέλος, αποφεύγουμε να στιγματίζουμε, να περιθωριοποιούμε και να βάζουμε “ταμπέλες” στους ανθρώπους με αφορμή τη διαφορετικότητα τους διότι: Η αναπηρία, διαταραχή, δυσκολία ή πάθηση ενός ατόμου αποτελεί ένα μόνο μέρος αυτού και δεν το χαρακτηρίζει συνολικά