ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΟΛΛΑΝΔΙΑΣ 17.12.2015 ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ ΑΔΑΜΑΝΤΙΑ - ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΛΑΠΑ ΤΑΤΙΑΝΑ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΟΛΛΑΝΔΙΑΣ (ΕΛΛΑΔΑ) Πληθυσμός : ~ 16,8 εκατ. 10,8 εκατ. Πληθυσμός >65 ετών :16,2% 20,5% Δαπάνες Υγείας 12% του ΑΕΠ (ΟΟΣΑ 2014) 8,65% (2013) Κατά κεφαλήν δαπάνη υγείας: $ 5,081 PPPs $2,361(2013) Κατά κεφαλήν δαπάνη υγείας των Νοικοκυριών: $ 277 PPPs Προσδόκιμο ζωής : 81,23 έτη 80,43 έτη Κατάταξη με βάση το Euro Health Consumer Index 2014: 1η θέση/36 χώρες & 898 βαθμοί/1.000 28η & 561 βαθμοί Το 2013, 30.000 άτομα (< 0,2% του πληθυσμού) ήταν ανασφάλιστοι. Επιτυχές σύστημα αλλά εξαιρετικά δαπανηρό (12,1% του ΑΕΠ)=> μεσοπρόθεσμα μη βιώσιμο
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΟΛΛΑΝΔΙΑΣ Σύστημα Υγείας 2006: Yποχρεωτική ασφάλιση υγείας Ανήκει στην κατηγορία των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης (μοντέλο Bismarck), με ισχυρή παρουσία της ιδιωτικής ασφάλισης. Υποχρεωτική ασφάλιση (ZVW, AWBZ) για το σύνολο του πληθυσμού και επιπλέον ιδιωτική ασφάλιση ...(η οποία παρέχεται απο ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες υγείας κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα και οι οποίες ρυθμίζονται αυστηρά από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση) ...για ορισμένες υπηρεσίες φροντίδας υγείας που δεν καλύπτονται, ενώ άλλοι φορείς όπως η πρόληψη και η κοινωνική στήριξη χρηματοδοτούνται από τη γενική φορολογία Σε ξεχωριστό ασφαλιστικό σχήμα υπάγονται οι δημόσιοι υπάλληλοι των περιφερειακών υπηρεσιών (5% του πληθυσμού). (εξαιρούνται όσοι συνειδητά αντιτίθενται και ενεργά μέλη των ενόπλων δυνάμεων που καλύπτονται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας) . Πηγή: Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής, Μελέτη του κ. Γ. Τούντα _ Κέντρο Μελετών Υπηρεσιών Υγείας και Εργαστήριο Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ιδιωτική ασφαλιστική κάλυψη υγείας Source: OECD Health Statistics 2013
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΟΛΛΑΝΔΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Ασφαλιστική αγορά-ανταγωνιστικότητα-ζήτηση Βιωσιμότητα Υψηλή Αποδοτικότητα, Αποτελεσματικότητα και Ποιότητα Υπηρεσιών Κυβέρνηση: ρυθμιστής ποιότητας. Το Υπουργείο Υγείας Το Συμβούλιο Υγείας Το νεοσύστατο Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας Η επιτροπή αξιολόγησης φαρμάκων Η Ολλανδική Υγειονομική Αρχή Η ολλανδική Αρχή Ανταγωνιστικότητας DBC-Onderhoud Το 2014, ο αριθμός των απλήρωτων ή παράλειψης καταβολής ασφάλιστρων για τουλάχιστον έξι μήνες είχε αυξηθεί φτάνοντας τις 325.000 (2%). Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού (85%) αγοράζει ένα μείγμα των συμπληρωματικών και επιπρόσθετων προαιρετικώνασφαλίσεων. Πολλοί αγοράζουν συμπληρωματική κάλυψη, επειδή (συχνά λανθασμένα) θεωρούν ότι η υγιεινομική τους περίθαλψη θα είναι πολύ κοστοφόρα. http://www.euractiv.com/health/netherlands-best-healthcare-syst-news-532022
Παροχή Φροντίδας Υγείας: GPS-huisarts GP-παθολόγος/γενικός ιατρός γενικό νοσοκομείο εξειδικευμένη μονάδα “First come-First served” παραπομπή Η Παροχή ΠΦΥ από GPs-Huisarts Το 2013, υπήρχαν 8.865 εν ενεργεία GPs. Το 2015, 3 τμήματα σε όλα τα GPs. Οι Ολλανδοί Υγείας Authorityexpects ότι το 1ο τμήμα θα αντιπροσωπεύουν το 75% των δαπανών, το 2ο τμήμα 15%, και το 3ο το 10%. Tandarts Δευτεροβάθμια – Νοσοκομεία Το 2013 υπήρχαν 131 νοσοκομεία και 106 εξωτερικά ιατρεία. Το 2011, υπήρχαν 83 ιδιωτικές κλινικές που ειδικεύονται στη φροντίδα έξω από το πακέτο παροχών. Οι προϋπολογισμοί των νοσοκομείων καθορίζονται μέσω διαπραγματεύσεων μεταξύ των ασφαλιστών και των νοσοκομείων πάνω από τιμή και τον όγκο (2008). Φαρμακεία: Drogist-Apotheek
Γιατροί ανά 1.000 Κατοίκους Πηγή: OECD,
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ Το υποχρεωτικό ασφαλιστικό σύστημα υγείας που χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του νόμου για την ασφάλιση υγείας καθορίζεται σε εθνικό επίπεδο, συνδέεται με το εισόδημα, με κρατική επιχορήγηση για τους ασφαλισμένους ηλικίας <18, και της κοινότητας με βαθμονομημένα ασφάλιστρα που καθορίζονται από κάθε ασφαλιστή (ανεξάρτητα από την ηλικία ή την κατάσταση της υγείας). ZVW: 7,75% μισθού ή 5,65% οι αυτοαπασχολούμενοι AWBZ: 12,65% μισθού Επιπλέον μηνιαίες εισφορές στον ασφαλιστή υγείας (2013: 1.291 € /έτος) 7,75% του ετήσιου φορολογητέου εισοδήματος μέχρι 51.414 € (USD62,224) (από το 2014) “πλεόνασμα” ασφαλιστηρίου Επίδομα φροντίδας: κριτήρια ( άδεια παραμονής, ασφάλιση υγείας, ηλικία >18 ετών και ετήσιο εισόδημα <30,939 € για ένα άτομο και 42,438 € αντίστοιχα για ζευγάρι) Χρόνια νοσήματα: μεγάλο μέρος της μακροχρόνιας φροντίδας χρηματοδοτείται μέσω των ειδικών εξόδων νόμου, (Schäfer et al., 2010). Το υπόλοιπο χρηματοδοτείται μέσω του νόμου περί κοινωνικής υποστήριξης, από τη γενική φορολογία.
ΔΑΠΑΝΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ ΩΣ % ΤΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΤΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ ΣΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΤΟΥ ΟΟΣΑ
Σε 48 δείκτες όπως τα δικαιώματα των ασθενών και η πληροφόρηση, η προσβασιμότητα, η πρόληψη και τα αποτελέσματα, η Ολλανδία διατήρησε την πρώτη θέση της μεταξύ 36 ευρωπαϊκών κρατών για έκτη συνεχή χρονιά .
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΙΣΗ EHCI 2014 TOTAL SCORES ΟΛΛΑΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑ 1. Patient rights and information 146/150 58/150 2. Accessibility 188/225 138/225 3. Outcomes 240/250 156/250 4. Range and reach of services 150/150 69/150 5. Prevention 89/125 83/125 6. Pharmaceuticals 86/100 57/100 total 898/1000 561/1000
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ 1/3 Η βασική προσέγγιση για τον έλεγχο του κόστους στηρίζεται στην ρύθμιση του ανταγωνισμού μεταξύ των ασφαλιστών και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της περίθαλψης μέσω της χρήσης των δεικτών απόδοσης. (Westert et al., 2009) Τα τελευταία χρόνια, έχουν ληφθεί μέτρα για την περαιτέρω τόνωση του ανταγωνισμού μεταξύ των ασφαλιστών και των παρόχων Eκπαίδευση case manager στη διαχείριση της ζήτησης υπηρεσιών υγείας Αύξηση ποιοτικών δεικτών και evidence based κατευθυντήριων οδηγιών Ανάπτυξη ποιοτικών δεικτών προσανατολισμένοι –όσο είναι δυνατόν στο αποτέλεσμα Ανταλλαγή καλών πρακτικών Μείγμα συστημάτων αξιολόγησης: Εξωτερική αξιολόγηση- αυτοαξιολόγηση- εσωτερική αξιολόγηση Ανάθεση αρμοδιοτήτων και ευθυνών στους καταναλωτές έχοντας πλήρη πρόσβαση στον ιατρικό φάκελο του ασθενούς Eπικέντρωση στη δικτύωση των εξειδικευμένων και σύνθετων υπηρεσιών Δια-συνοριακή συνεργασία με ευρωπαϊκά νοσοκομεία Ανάπτυξη 50 δικτύων υγείας Ανάπτυξη e-health ‘Bottom-up’ προσέγγιση Προσοχή στις ‘πολυδάπανες’ παθήσεις Συνεργασία με τη βιομηχανία τροφών (σχολεία, γυμναστήρια κλπ) Εκπαίδευση –πρόληψη σε γονείς, σχολεία, κοινοτικούς οργανισμούς
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ 2/3 Νέο Σύστημα Πληρωμής: συνδυασμένη πληρωμή για την ολοκληρωμένη φροντίδα χρονίων νοσημάτων («ομάδα φροντίδας»)Η προσέγγιση συνδυασμένης πληρωμής διαιρεί την αγορά σε δύο τμήματα, τους ασφαλιστές φροντίδας υγείας με σύμβαση από ομάδες φροντίδας, και σε υπηρεσίες περίθαλψης με σύμβαση από μεμονωμένους προμηθευτές. Η τιμή του πακέτου είναι προϊόν ελεύθερης διαπραγμάτευσης από ασφαλιστές και ομάδες φροντίδας, όπως και τα τέλη για τους παρόχους υπεργολαβίας, από την ομάδα περίθαλψης και τους παρόχους(Struijs, 2011). Μια πρώτη αξιολόγηση του νέου συστήματος πληρωμών δήλωσε ότι βελτίωσε την οργάνωση και το συντονισμό της φροντίδας, αλλά δεν αναφέρθηκε βελτίωση των δεικτών υγείας (de Bakker, 2012) Ηλεκτρονικά Μητρώα Υγείας: Οι αρχές εργάζονται για τη δημιουργία ενός κεντρικού πληροφοριακού συστήματος για την υγεία για να καταστεί δυνατή η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των παρεχόντων. Όλoi οι Ολλανδοί ασθενείς έχουν έναν μοναδικό αριθμό αναγνώρισης (burgerservicenummer). Σχεδόν όλοι οι GPs χρησιμοποιούν ένα ηλεκτρονικό αρχείο υγείας για συνταγογραφήσεις και εργαστηριακά .Όλα τα νοσοκομεία έχουν ηλεκτρονικά μητρώα υγείας.Τα ηλεκτρονικά αρχεία ως επί το πλείστον δεν είναι τυποποιημένα σε εθνικό ή διατμηματικό επίπεδο. Το 2011, τα νοσοκομεία, τα φαρμακεία, πρακτικοί συνεταιρισμοί , και οι οργανώσεις που εκπροσωπούν τους γενικούς ιατρούς απαρτίζουν την Ένωση Παρόχων Επικοινωνίας Υγείας (De Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie), αρμόδια για την ανταλλαγή δεδομένων. Τα δεδομένα δεν αποθηκεύονται σε κεντρικό επίπεδο. Το δίκτυο αποθηκεύει στοιχεία για τη γενική πρακτική του ασθενούς και πληροφορίες σχετικά με τη χρήση των φαρμάκων.Οι ασθενείς πρέπει να εγκρίνουν τη συμμετοχή τους σε αυτή την ανταλλαγή, και έχουν το δικαίωμα να την αποσύρουν. Οι ασθενείς θα πρέπει να ζητήσουν πρόσβαση από έναν πάροχο στον ιατρικό φάκελο. Το 2012, οργανώσεις που εκπροσωπούν τους ασφαλιστές και τους ασθενείς (Nederlandse Patienten Consumenten Federatie), και πολλοί άλλοι υπέγραψαν συμφωνία για την προώθηση της περαιτέρω ανάπτυξης της εθνικής υγειονομικής περίθαλψης IT υποδομής.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ 3/3 2006: Περιορισμός Adverse selection: υποχρεώνει κάθε ασφαλιστική εταιρεία να δέχεται κάθε κάτοικο της περιοχής κάλυψης της, ανεξάρτητα από άλλα κριτήρια όπως εισόδημα, ηλικία, ασθένειες. παρέχει μεγαλύτερες επιδοτήσεις στους ασφαλιστές για τους συμμετέχοντες οι οποίοι είναι ασθενείς, ηλικιωμένοι ή έχουν προϋπάρχουσες παθήσεις. Τα άτομα <18 ετών είναι ασφαλισμένοι χωρίς κόστος 2011: η προσαρμογή του κινδύνου εκ των υστέρων για τον περιορισμό του χρηματοοικονομικού κινδύνου των ασφαλιστών καταργήθηκε. Χρήση Μητρώων Ποιότητας. Μέθοδος Διασφάλισης της ποιότητας υπηρεσιών υγείας παρεχόμενων τόσο από κάθε επαγγελματία υγείας όσο και στο σύνολο της. “Sneller beter” Η ολλανδική οργάνωση Ασθενή έχει δημιουργήσει έναν ιστότοπο για τις δημόσιες εκθέσεις σχετικά με την ποιότητα της περίθαλψης και τις επιδόσεις του παρόχου. Έμφαση στην προσωπική ευθύνη των ανθρώπων για τον υγιεινό τρόπο ζωής. Το 2013, η κυβέρνηση αποφάσισε να συμπεριλάβει συμβουλές διατροφής και τα προγράμματα διακοπής του καπνίσματος στο νόμιμο πακέτο παροχών. Περιορισμός δαπανών και διασφάλιση Βιωσιμότητας.Το 2013, το Υπουργείο Υγείας και μια σειρά από εθνικές αντιπροσωπευτικές οργανώσεις υπέγραψαν ένα συμβόλαιο που θέτει στην πραγματικότητα ένα όριο για τον ετήσιο ρυθμό αύξησης των δαπανών, που θα υλοποιηθεί μέσω της βελτίωσης της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ 3/3 Περιορισμός φαρμακευτικών δαπανών. Το 2013, η χρήση των φαρμακευτικών προϊόντων, καθώς και οι μέσες τιμές τους μειώθηκαν. Η πολιτική από τους ασφαλιστές να επιστρέφει μόνο τα χαμηλότερης τιμής γενόσημων φαρμάκων έχει συμβάλει στη μείωση της μέσης τιμής. Από το 2012, η αποζημίωση για ακριβά φάρμακα αποτελλεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ του νοσοκομείου και του ασφαλιστή. Αξιολόγηση των τεχνολογιών υγείας. βελτίωση της υλικοτεχνικής υποστήριξης της υγειονομικής περίθαλψης χρησιμοποιείται κυρίως για τις αποφάσεις σχετικά με το πακέτο παροχών και για την κατάλληλη χρήση των ιατρικών συσκευών. βελτίωση αποτελεσματικότητας και μείωση των αποβλήτων. Περιορισμός δαπανών σε μακροοικονομικό επίπεδο Το 2013, το Υπουργείο Υγείας μαζί με τους φορείς παροχής φροντίδας υγείας υπέγραψε συμφωνία με ανώτατο όριο για την ετήσια δαπάνη σχετικά με την ανάπτυξη νοσοκομειακής φροντίδας και φροντίδας ψυχικής υγείας Όταν το κόστος υπερβαίνει το όριο αυτό, η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να ελέγχει τις δαπάνες με περικοπές στο γενικό προϋπολογισμό. Επιπλέον 1% αύξηση των δαπανών για την πρωτοβάθμια φροντίδα το 2014 και 1,5% σε 2015 -2017, με την προϋπόθεση ότι αποδεικνύουν ότι οι υπηρεσίες αποτελούν υποκατάστατο για νοσοκομειακή περίθαλψη. Η μακροχρόνια περίθαλψη υφίσταται ριζική μεταρρύθμιση: οι ιατρικές δαπάνες θα αντιπροσωπεύουν μικρότερη παροχή υποστήριξης(Wet Langdurige Zorg) και πλέον ανήκουν στην Πράξη Κοινωνικής Στήριξης Ιανουάριος 2015:οι δήμοι θα είναι υπεύθυνοι για κάθε κοινωνική στήριξη και βοήθεια στο πλαίσιο του νόμου Κοινωνικής Στήριξης, ενώ όλες οι δραστηριότητες της περίθαλψης ασθενών περνούνστο νόμο περί ασφάλισης υγείας.
ΕΛΛΑΔΑ 2015: Συνεχής Προσπάθεια Αναδιοργάνωσης Πολλές προσπάθειες διαχείρησης δαπανών Ανεπαρκής Στρατηγικός Προγραμματισμός ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ: Εξυγείανση πρακτικών διοίκησης και οργάνωσης οι λειτουργικές αποφάσεις να λαμβάνονται από ειδικούς γιατρούς με τη συμμετοχή του ασθενή Βελτίωση Ενημέρωσης και Συμμετοχής του Πολίτη να παρέχεται άμεση και αξιόπιστη ενημέρωση, ελευθερία επιλογής και συμμετοχή των πολιτών στην λήψη αποφάσεων που αφορούν στην υγεία τους,μαζί με διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου και κυρώσεων. Ανάπτυξη Συστημάτων Αξιολόγησης Ποιότητας Παροχής Υπηρεσιών Υγείας Ανάπτυξη Πολιτικής Υγείας με καθιέρωση κατευθυντήριων γραμμών, καθολική χρήση πρωτοκόλλων Αναδιάρθρωση χρηματοδότησης με κύριο γνώμονα τη φορολογία (εξάλειψη φοροδιαφυγής) Σχεδιασμός και εξέλιξη πληροφοριακών συστημάτων με ολοκληρωμένο φάκελο ασθενή Στρατηγική Ανάπτυξη Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Περιφερειοποίησης Μονάδων Παροχής Φροντίδας Μεγαλύτερη αποκέντρωση των υπηρεσιών υγείας με εκχώρηση πόρων, εξουσιών και αρμοδιοτήτων σε περιφερειακά όργανα και σε δημοτικές, τοπικές αρχές.Για παράδειγμα, η ύπαρξη μιας ασφαλιστικής εισφοράς που συνδέεται με το εισόδημα από μισθωτή εργασία και μια δεύτερη εισφορά που υπολογίζεται επί του συνόλου των εισοδημάτων όπως ισχύει στην Ολλανδία, θα μπορούσε επίσης να εξετασθεί ως εναλλακτική συμπληρωματική πηγή εσόδων Ανάπτυξη Πολιτικής και εφαρμογή Τηλεΐατρικής
Αποσυμφώρηση τριτοβάθμιας - Έμφαση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα υγείας Οργάνωση της ΠΦΥ με την εισαγωγή του θεσμού του οικογενειακόυ γιατρού (GPS κ παθολόγοι) Ενίσχυση ρόλου νοσηλευτών Μητρώο ασθενών Μητρώο Ποιότητας Ομαλοποιήση κ ορθή λειτουργία ΕΟΠΥΥ Θεσμοθέτηση πληροφοριακών συστημάτων επαγγελματικό management
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!