Ο θησαυρός της Βαγίας ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ
ΖΩΗ Η Γεωργία Σαριβαξεβάνη Καρακώστα(πραγματικό όνομα της Ζωρζ Σαρή) γεννήθηκε στις 23 Μαΐου του 1925 στην Αθήνα. Η μητέρα της ήταν Γαλλίδα από τη Σενεγάλη και ο πατέρας της από το Αϊβαλί. Τα παιδικά της χρόνια τα έζησε στην Ελλάδα, όπου τελείωσε το δημοτικό και το γυμνάσιο. Πριν ολοκληρώσει τις εγκύκλιες σπουδές της, άρχισε ο πόλεμος του Μαΐου1925ΑθήναΣενεγάλη ΑϊβαλίΕλλάδαπόλεμος του 1940 Στη διάρκεια του πολέμου η Ζωρζ Σαρή συμμετείχε στην Αντίσταση και στην ΕΠΟΝ. Περιγράφοντας εκείνα τα χρόνια η ίδια λέει: «Τα χρόνια της Κατοχής ήταν χρόνια χαράς και ελευθερίας». «Από δυστυχισμένοι γίναμε ευτυχισμένοι. Και αυτό γιατί διαλέξαμε το δρόμο της ζωής και ας υπήρχε θάνατος μέσα. Θρηνούσαμε και χαιρόμασταν όλοι μαζί. Δε φοβόμασταν όμως. Υπήρχε ένας στόχος, η απελευθέρωση»ΑντίστασηΕΠΟΝ Άρχισε από πολύ μικρή να ασχολείται με το θέατρο, με δάσκαλο το Βασίλη Ρώτα. Μεγαλύτερη, στα χρόνια της Κατοχής, και αφού τελείωσε το σχολείο, άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα υποκριτικής στη Δραματική Σχολή του Δημήτρη Ροντήρη. Τα χρόνια εκείνα απέκτησε πολλές εμπειρίες, οι οποίες αποτέλεσαν αργότερα βασικό θέμα ορισμένων βιβλίων της αλλά και στην σταδιοδρομία της ηθοποιός του κινηματογράφου και της τηλεόρασης.Βασίλη ΡώταΔημήτρη Ροντήρη Το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο διαδέχθηκε ο Εμφύλιος, κατά τη διάρκεια του οποίου η Ζωρζ Σαρή πληγώθηκε στο χέρι και στο πόδι από οβίδα και νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο «Αγία Όλγα». Αργότερα, το 1947, αναγκάστηκε να φύγει εξόριστη για το Παρίσι. Εκεί δούλεψε σε διάφορες δουλειές, ενώ συγχρόνως φοιτούσε στη σχολή υποκριτικής του Σαρλ Ντιλέν. Στο Παρίσι γνώρισε σημαντικούς ανθρώπους, όπως ο Κώστας Αξελός, η Μελίνα Μερκούρη, ο Άδωνις Κύρου, ο Μαρσέλ Μαρσώ και πολλοί άλλοι. Εκείνα τα χρόνια συνάντησε και τον Αιγύπτιο χειρουργό Μαρσέλ Καρακώστα, με τον οποίο παντρεύτηκε και έκαναν δύο παιδιά.Παγκόσμιο ΠόλεμοΠαρίσιΣαρλ ΝτιλένΚώστας ΑξελόςΜελίνα ΜερκούρηΆδωνις ΚύρουΜαρσέλ Μαρσώ Το 1962 επέστρεψε στην Ελλάδα και άρχισε να εμφανίζεται στο θέατρο και τον κινηματογράφο δίπλα σε γνωστά ονόματα ηθοποιών. Η περίοδος αυτή διήρκησε μέχρι την εποχή της Δικτατορίας, όταν η Ζωρζ Σαρή και ορισμένοι φίλοι της ηθοποιοί αποφάσισαν να κάνουν παθητική αντίσταση και να μην ξαναπαίξουν στο θέατρο. «Δε φανταζόμασταν ότι θα κρατούσε τόσα χρόνια η Δικτατορία... Λέγαμε επτά μήνες, όχι επτά χρόνια!». Το καλοκαίρι εκείνο, στερημένη από κάποια μορφή έκφρασης, άρχισε να γράφει το πρώτο της μυθιστόρημα. Ο Θησαυρός της Βαγίας ξεκίνησε σαν παιχνίδι με τα παιδιά που είχε γύρω της, όπως ομολογεί και η ίδια. Το βιβλίο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1969 και είχε μεγάλη επιτυχία, ενώ αργότερα μεταφέρθηκε και στην τηλεόραση.Δικτατορίας1969 Το γεγονός αυτό στάθηκε καθοριστικό για τη Ζωρζ Σαρή, αφού από τότε αποφάσισε να στραφεί στο γράψιμο. Την προσωπική αυτή επιλογή δικαιολογεί η ίδια σε μια συνέντευξή της: «Στο γράψιμο βρήκα ό,τι δεν μπορούσα να βρω στο θέατρο, ίσως γιατί δεν ήμουν πρωταγωνίστρια και ίσως γιατί δεν ήμουν σε θέση να διαλέξω τους ρόλους που ο θιασάρχης ή ο σκηνοθέτης διάλεγαν για μένα. Τώρα φέρω ακέραιη την ευθύνη των βιβλίων μου. Κάνω αυτό που θέλω, αυτό που μπορώ». Ωστόσο, η Ζωρζ Σαρή δεν έμεινε μόνο στη συγγραφή βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας. Προσπάθησε με κάθε τρόπο να διαδώσει το παιδικό βιβλίο και να κρατήσει ζωντανή και άμεση επαφή με το κοινό της. Έτσι, άρχισε να πηγαίνει σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα και να κάνει ομιλίες. Κατά καιρούς, μέσα από κάποια άρθρα της και με τη συμμετοχή της σε λογοτεχνικές συζητήσεις, έλαβε ενεργό μέρος σε θέματα που αφορούσαν την παιδική λογοτεχνία, όπως τα κόμικς, η θεματολογία του παιδικού βιβλίου και η θέση της γυναίκας σε αυτό.
ΕΡΓΟ Η Ζωρζ Σαρή, από το 1969 που πρωτοεμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα με το Θησαυρό της Βαγίας μέχρι σήμερα, έχει γράψει είκοσι μυθιστορήματα, μία νουβέλα, τέσσερα θεατρικά παιδικά έργα και εννιά βιβλία για μικρά παιδιά. Επίσης, στο ενεργητικό της έχει δεκατέσσερις μεταφράσεις μυθιστορημάτων από τα γαλλικά. Όλα τα βιβλία της έχουν κάνει αρκετές επανεκδόσεις και μερικά από αυτά έχουν βραβευτεί. Το 1994 η Νινέτ βραβεύτηκε με το Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου, καθώς επίσης και από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου (το βραβείο μοιράστηκε με τη Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου). Αργότερα, το 1999 ο Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου τής έδωσε ακόμη ένα βραβείο για το Χορό της ζωής. Το 1988 Τα Χέγια προτάθηκαν για το βραβείο Άντερσεν. Πολυγραφότατη και πολυδιαβασμένη, ξεχωρίζει για τα θέματα που επιλέγει, για τους ανθρώπινους ήρωές της, που ζουν καθημερινά και αντιμετωπίζουν τα προβλήματα της ζωής, για το απλό της ύφος, την απομάκρυνσή της από απλές και κλασικές αφηγηματικές τεχνικές, για την άμεση και μη διδακτική προσέγγιση και παρουσίαση του παιδιού μέσα από τα έργα της και για τη σφαιρική της όραση γύρω από το σύγχρονο παιδί. Αυτό που χαρακτηρίζει το σύνολο του έργου της είναι το βιωματικό γράψιμο και η ανάγκη της να εκφραστεί μέσα από αυτό. Μια ανάγκη που, όπως η ίδια ομολογεί, βοηθά τον συγγραφέα να σώσει τον εαυτό του: «Οι συγγραφείς γράφουν πριν απ’ όλα για τον εαυτό τους, για να εκφραστούν οι ίδιοι πριν απ’ όλα, για να σωθούν». Με το συγκεκριμένο τρόπο η Ζωρζ Σαρή μπορεί να «ζει» σε διαφορετικές καταστάσεις και εποχές και να τις αναπλάθει με μεγάλη πειστικότητα. Τα έργα της αποκτούν ζωντάνια και ρεαλιστική υπόσταση, ενώ οι αναγνώστες της «νιώθουν» ως δικό τους βίωμα αυτό που η συγγραφέας τούς έχει τόσο πειστικά μεταφέρει. Το βιωματικό γράψιμο, ωστόσο, το οποίο έχει και η ίδια πολλές φορές παραδεχτεί, δεν αποκλείει τη δημιουργική φαντασία και τα μυθοπλαστικά στοιχεία, τα οποία ενυπάρχουν σε όλα τα έργα της. Στα βιβλία της «πλέκεται ο μύθος με την ιστορία» και έτσι χτίζεται το μυθ-ιστόρημα. Ο πυρήνας των έργων της μπορεί να είναι βιωματικός και να αγγίζει την πραγματικότητα, αλλά η ανάπτυξη της πλοκής τους εμπεριέχει πολλά φανταστικά στοιχεία. Το 1994 βραβεύτηκε με το Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου για το μυθιστόρημα Νινέτ. Το 1995 και το 1999 βραβεύτηκε από τον Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου. Το 1988 προτάθηκε για το βραβείο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Ως ηθοποιός έχει βραβευτεί το 1960 με το βραβείο Β' Γυναικείου ρόλου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης..Ήταν επίτιμο μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Συγγραφέων από το 1972 μέχρι καί τον θαντό της. Πέθανε στις 9 Ιουνίου του 2012 σε ηλικία 87 ετών και στις 12 του ίδιου μήνα κηδεύτηκε στο Πρώτο Νεκροταφείο Αθηνών.Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού ΒιβλίουΚύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίουβραβείο Χανς Κρίστιαν ΆντερσενΦεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης9 Ιουνίου2012Πρώτο Νεκροταφείο Αθηνών
Μυθιστορήματα Ο Θησαυρός της Βαγίας (1969) Το Ψέμα (1970) Όταν ο Ήλιος… (1971) Κόκκινη κλωστή δεμένη… (1974) Τα γενέθλια (1977) Τα στενά παπούτσια (1979) Οι νικητές (1983) Τα Χέγια προτάθηκαν για το βραβείο Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν(του καλύτερου ευρωπαικόύ παραμυθιού)(1987) Το παραράδιασμα (1989) Κρίμα κι άδικο (1990) Nινέτ Ά κρατικό βραβείο παιδικής λογοτεχνίας το 1993 και με το βραβείο του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου το 1999 (1993) Zoυμ (1994) E.Π. (1995) Μια αγάπη για δύο (με την Αργυρώ Κοκορέλη, 1996)Αργυρώ Κοκορέλη Ο Χορός της ζωής βραβείο του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου το 1999 (1998) Σοφία (2000) Κλειστά Χαρτιά (με την κόρη της Μελίνα Καρακώστα, 2001)Μελίνα Καρακώστα Ο Κύριός μου (2002) Τότε... (2004) Γράμμα από την Οδησσό (2005) Το προτελευταίο σκαλοπάτι (2009) Παιδικά Το κουμπί και μια βελόνα' (2010) Το γαϊτανάκι παραμύθι(1973) Ο Φρίκος ο Κοντορεβυθούλης μου (1980) Η σοφή μας η δασκάλα (1982) Η κυρία Κλοκλό (οκτώ βιβλία) ( ) Ο Τοτός και η Τοτίνα (οκτώ βιβλία, ) Ο Αρλεκίνος (1993) Η Πολυλογού (1993) Ό πόλεμος ή Μαρία και το αδέσποτο (1993)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Ο «Πορτοκαλής Ήλιος» Στο σπίτι του Καζαμία Η Νικόλ Κάτω από την κληματαριά Βαγία Στο σπίτι της κυρά-Μαρίας Η Νικόλ προτείνει ένα σπουδαίο σχέδιο Στην Παλαιοχώρα Τα παιδιά συνωμοτούν Στο Ναό της Αφαίας Το Ελλάνιον όρος Το καλοκαίρι συνεχίζει την πορεία του «Έκτακτο συμβούλιο» Δεξαμενή Ξανά στη Βαγία Επίλογος: Η Νικόλ γράφει από το Παρίσι ΤΑΙΝΙΑ: ΤΑΙΝΙΑ: Ο «Πορτοκαλής Ήλιος» Στο σπίτι του Καζαμία Η Νικόλ Κάτω από την κληματαριά Βαγία Στο σπίτι της κυρά-Μαρίας Η Νικόλ προτείνει ένα σπουδαίο σχέδιο Στην Παλαιοχώρα Τα παιδιά συνωμοτούν Στο Ναό της Αφαίας Το Ελλάνιον όρος Το καλοκαίρι συνεχίζει την πορεία του «Έκτακτο συμβούλιο» Δεξαμενή Ξανά στη Βαγία Επίλογος: Η Νικόλ γράφει από το Παρίσι ΤΑΙΝΙΑ: ΤΑΙΝΙΑ:
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 1 ου Ο «ΠΟΡΤΟΚΑΛΗΣ ΗΛΙΟΣ» 1. Ποιος ήταν ο «Πορτοκαλής ήλιος»; 2. Πώς είναι η εξωτερική εμφάνιση του Κλου; 3. Πού πήγαν πέρυσι τα παιδιά και πού πάνε φέτος; 4. Πώς είναι η εξωτερική εμφάνιση του Αλέξη; 5. Ποιες πληροφορίες μαθαίνουμε για τον Κλου; 6. Είναι χαρούμενος ο Αλέξης από τον τόπο των φετινών του διακοπών και γιατί; Ποια είναι η άποψή του για τις περσινές του διακοπές; 7. Ποια είναι η άποψη του Κλου για τις φετινές τους διακοπές; 8. Πώς περιγράφει την αδελφή του ο Αλέξης; 9. Ποια είναι η εμπειρία της Ζωής, της μαμάς του Αλέξη, και ποια η άποψη της Λίνας για την Αίγινα; 10. Περιγράψτε τον Άγγελο. 11. Με ποιο μέσο και με ποιο τρόπο ξεκίνησε για τον προορισμό τους η παρέα του βιβλίου μας; 12. Ποια ιστορικά στοιχεία μαθαίνουμε για την Αίγινα από τον Άγγελο; 13. Πώς περάσατε εσείς της φετινές σας διακοπές; Πού πήγατε και τι ιδιαίτερο κάνατε; 1. Ποιος ήταν ο «Πορτοκαλής ήλιος»; 2. Πώς είναι η εξωτερική εμφάνιση του Κλου; 3. Πού πήγαν πέρυσι τα παιδιά και πού πάνε φέτος; 4. Πώς είναι η εξωτερική εμφάνιση του Αλέξη; 5. Ποιες πληροφορίες μαθαίνουμε για τον Κλου; 6. Είναι χαρούμενος ο Αλέξης από τον τόπο των φετινών του διακοπών και γιατί; Ποια είναι η άποψή του για τις περσινές του διακοπές; 7. Ποια είναι η άποψη του Κλου για τις φετινές τους διακοπές; 8. Πώς περιγράφει την αδελφή του ο Αλέξης; 9. Ποια είναι η εμπειρία της Ζωής, της μαμάς του Αλέξη, και ποια η άποψη της Λίνας για την Αίγινα; 10. Περιγράψτε τον Άγγελο. 11. Με ποιο μέσο και με ποιο τρόπο ξεκίνησε για τον προορισμό τους η παρέα του βιβλίου μας; 12. Ποια ιστορικά στοιχεία μαθαίνουμε για την Αίγινα από τον Άγγελο; 13. Πώς περάσατε εσείς της φετινές σας διακοπές; Πού πήγατε και τι ιδιαίτερο κάνατε;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 2 ου ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΚΑΖΑΜΙΑ 1. Πού πήγαν τα παιδιά όταν έφτασαν στην Αίγινα και ποιος μένει εκεί; 2. Ποια είναι η ανησυχία του Αλέξη και πώς του απαντά ο Κλου; 3. Ποια η γνώμη του Αλέξη και ποια του Κλου για τη Ζωή, τη μητέρα του Αλέξη; 4. Ποιο παιχνίδι παίζουν ο Αλέξης και ο Κλου με θέμα τα κορίτσια Καρυώτη; 5. Τι τελικά ανακάλυψαν τα αγόρια και πώς αντέδρασαν; 6. Πώς δικαιολόγησαν τη συμπεριφορά των αγοριών οι μαμάδες; 7. Πώς έγιναν οι «πραγματικές» συστάσεις των παιδιών; 8. Σας έχει τύχει κάποια ανάλογη περιπέτεια με αυτή των αγοριών; Πώς την αντιμετωπίσατε; 1. Πού πήγαν τα παιδιά όταν έφτασαν στην Αίγινα και ποιος μένει εκεί; 2. Ποια είναι η ανησυχία του Αλέξη και πώς του απαντά ο Κλου; 3. Ποια η γνώμη του Αλέξη και ποια του Κλου για τη Ζωή, τη μητέρα του Αλέξη; 4. Ποιο παιχνίδι παίζουν ο Αλέξης και ο Κλου με θέμα τα κορίτσια Καρυώτη; 5. Τι τελικά ανακάλυψαν τα αγόρια και πώς αντέδρασαν; 6. Πώς δικαιολόγησαν τη συμπεριφορά των αγοριών οι μαμάδες; 7. Πώς έγιναν οι «πραγματικές» συστάσεις των παιδιών; 8. Σας έχει τύχει κάποια ανάλογη περιπέτεια με αυτή των αγοριών; Πώς την αντιμετωπίσατε;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 3 ου Η ΝΙΚΟΛ 1. Περιγράψτε την εξωτερική εμφάνιση της Νικόλ. 2. Πού δουλεύει η Νικόλ; 3. Ποια είναι η συμπεριφορά της γενικότερα και ποια κατά τη διάρκεια του ταξιδιού της προς την Αίγινα; 4. Τι πληροφορίες αντλούμε για τον Αλέξανδρο Καρά; 5. Πώς υποδέχτηκαν τα παιδιά και πώς οι μεγάλοι τη Νικόλ; 6. Είχατε ποτέ σε κάποιο ταξίδι σας αντίστοιχη συμπεριφορά με αυτή της Νικόλ; Αν ναι, τι έγινε; 1. Περιγράψτε την εξωτερική εμφάνιση της Νικόλ. 2. Πού δουλεύει η Νικόλ; 3. Ποια είναι η συμπεριφορά της γενικότερα και ποια κατά τη διάρκεια του ταξιδιού της προς την Αίγινα; 4. Τι πληροφορίες αντλούμε για τον Αλέξανδρο Καρά; 5. Πώς υποδέχτηκαν τα παιδιά και πώς οι μεγάλοι τη Νικόλ; 6. Είχατε ποτέ σε κάποιο ταξίδι σας αντίστοιχη συμπεριφορά με αυτή της Νικόλ; Αν ναι, τι έγινε;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 4 ου ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΛΗΜΑΤΑΡΙΑ 1. Χαρακτηρίστε την κα. Δέσπω. 2. Για ποιο λόγο έχει η Νικόλ ειδική αποστολή στην Αίγινα; 3. Ποιος είναι αυτός ο Χανς Σούλτς; 4. Τι σημαίνει η λέξη «μίτος»; Βρείτε περισσότερα στοιχεία για τη λέξη αυτή από την ελληνική μυθολογία. 5. Τι πρέπει να κάνει η Νικόλ για να βοηθήσει τον καθηγητή Σπακ; 6. Ποια ήταν η αντίδραση του Αλέξη για την αποστολή της Νικόλ; 7. Ποια ήταν η αντίδραση του πατέρα του Αλέξη στη συμπεριφορά του; 8. Βρείτε πληροφορίες για την 28 η Οκτωβρίου 1940 και την Κατοχή. 1. Χαρακτηρίστε την κα. Δέσπω. 2. Για ποιο λόγο έχει η Νικόλ ειδική αποστολή στην Αίγινα; 3. Ποιος είναι αυτός ο Χανς Σούλτς; 4. Τι σημαίνει η λέξη «μίτος»; Βρείτε περισσότερα στοιχεία για τη λέξη αυτή από την ελληνική μυθολογία. 5. Τι πρέπει να κάνει η Νικόλ για να βοηθήσει τον καθηγητή Σπακ; 6. Ποια ήταν η αντίδραση του Αλέξη για την αποστολή της Νικόλ; 7. Ποια ήταν η αντίδραση του πατέρα του Αλέξη στη συμπεριφορά του; 8. Βρείτε πληροφορίες για την 28 η Οκτωβρίου 1940 και την Κατοχή.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 5 ου ΒΑΓΙΑ 1. Φτάνοντας στη Βαγία, ποια συναισθήματα πλημμυρίζουν τη Ζωή και ποιες είναι οι σκέψεις που κάνει; 2. Ποιους συνάντησε η Ζωή στη Βαγία; 3. Τι μαθαίνουμε για τα παιδικά χρόνια της Ζωής; Πού τα περνούσε και με ποιους; 4. Τι μαθαίνει η Νικόλ για τον πρωταγωνιστή της ειδικής αποστολής της; 5. Πώς έπαθε την αμνησία ο Χανς Σούλτς; 6. Τι βγήκε ως συμπέρασμα τελικά από την απάντηση της Ιουλίας; Πού θα πάνε τα παιδιά για να μάθουν περισσότερες πληροφορίες; 7. Που περνούσατε εσείς τις παιδικές σας διακοπές; Είχατε κάποιο συγκεκριμένο μέρος όπου πηγαίνατε; 1. Φτάνοντας στη Βαγία, ποια συναισθήματα πλημμυρίζουν τη Ζωή και ποιες είναι οι σκέψεις που κάνει; 2. Ποιους συνάντησε η Ζωή στη Βαγία; 3. Τι μαθαίνουμε για τα παιδικά χρόνια της Ζωής; Πού τα περνούσε και με ποιους; 4. Τι μαθαίνει η Νικόλ για τον πρωταγωνιστή της ειδικής αποστολής της; 5. Πώς έπαθε την αμνησία ο Χανς Σούλτς; 6. Τι βγήκε ως συμπέρασμα τελικά από την απάντηση της Ιουλίας; Πού θα πάνε τα παιδιά για να μάθουν περισσότερες πληροφορίες; 7. Που περνούσατε εσείς τις παιδικές σας διακοπές; Είχατε κάποιο συγκεκριμένο μέρος όπου πηγαίνατε;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 6 ου ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΚΥΡΑ-ΜΑΡΙΑΣ 1. Περιγράψτε την κυρά- Μαρία. 2. Πώς συμπεριφέρθηκε η κυρά-Μαρία στα παιδιά; 3. Ποια ήταν η ιστορία του Γερμανού που αφηγήθηκε η κυρά-Μαρία στα παιδιά; 4. Πώς χτυπήθηκε ο Γερμανός από τη νάρκη κα τι απέγινε; 5. Πώς εξελίχθηκε τελικά η συνάντηση με την κυρά-Μαρία και ποιες ήταν οι αποκαλύψεις που δόθηκαν στα παιδιά και ιδιαίτερα στη Νικόλ; 1. Περιγράψτε την κυρά- Μαρία. 2. Πώς συμπεριφέρθηκε η κυρά-Μαρία στα παιδιά; 3. Ποια ήταν η ιστορία του Γερμανού που αφηγήθηκε η κυρά-Μαρία στα παιδιά; 4. Πώς χτυπήθηκε ο Γερμανός από τη νάρκη κα τι απέγινε; 5. Πώς εξελίχθηκε τελικά η συνάντηση με την κυρά-Μαρία και ποιες ήταν οι αποκαλύψεις που δόθηκαν στα παιδιά και ιδιαίτερα στη Νικόλ;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 7 ου Η ΝΙΚΟΛ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΣΧΕΔΙΟ 1. Γιατί είναι απογοητευμένη η Νικόλ από τις αποκαλύψεις της κυρά-Μαρίας για το Χανς Σούλτς; 2. Ποιο είναι το σχέδιο που προτείνει ο Αλέξης στη Νικόλ; 3. Ποιο είναι στη συνέχεια το σχέδιο που προτείνει η Νικόλ στα παιδιά; 4. Τι ανακάλυψε η Νικόλ; 5. Ποια είναι η συμπεριφορά του Αλέξη προς τα κορίτσια; Τι αποφάσισε μετά τη συζήτηση με τα παιδιά; 6. Πώς περνούν τα παιδιά τώρα στην Αίγινα; 7. Σε τι θα βοηθούσε η φωτογραφία του Χανς; 8. Για ποιους λόγους πραγματοποιούν το σχέδιο/αποστολή τα παιδιά; 9. Σε ποια συμπεράσματα καταλήγουν τα παιδιά για τις λέξεις-γρίφους από το σημειωματάριο του Χανς; 10. Πού αποφάσισαν τελικά να πάνε; 11. Έχετε ψάξει ποτέ για θησαυρό ή έχετε οργανώσει ποτέ μια ειδική αποστολή; Αν ναι, πώς περάσατε; 1. Γιατί είναι απογοητευμένη η Νικόλ από τις αποκαλύψεις της κυρά-Μαρίας για το Χανς Σούλτς; 2. Ποιο είναι το σχέδιο που προτείνει ο Αλέξης στη Νικόλ; 3. Ποιο είναι στη συνέχεια το σχέδιο που προτείνει η Νικόλ στα παιδιά; 4. Τι ανακάλυψε η Νικόλ; 5. Ποια είναι η συμπεριφορά του Αλέξη προς τα κορίτσια; Τι αποφάσισε μετά τη συζήτηση με τα παιδιά; 6. Πώς περνούν τα παιδιά τώρα στην Αίγινα; 7. Σε τι θα βοηθούσε η φωτογραφία του Χανς; 8. Για ποιους λόγους πραγματοποιούν το σχέδιο/αποστολή τα παιδιά; 9. Σε ποια συμπεράσματα καταλήγουν τα παιδιά για τις λέξεις-γρίφους από το σημειωματάριο του Χανς; 10. Πού αποφάσισαν τελικά να πάνε; 11. Έχετε ψάξει ποτέ για θησαυρό ή έχετε οργανώσει ποτέ μια ειδική αποστολή; Αν ναι, πώς περάσατε;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 8 ου ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑΧΩΡΑ 1. Ποια ήταν η συμφωνία ανάμεσα στις μητέρες και τα παιδιά για να πάνε στην Παλιαχώρα; 2. Τι πληροφορίες μας δίνει ο Άγγελος για τον Άγιο- Νεκτάριο; 3. Τι μαθαίνουμε για την Μεσαιωνική Αίγινα; 4. Από ποιον πήρε το όνομά του το ζαχαροπλαστείο «Αιάκειον»; Ποιος ήταν και τι έκανε; 5. Βρείτε πληροφορίες για τον Αιακό. 6. Πού ήθελαν να πάνε τα παιδιά; 7. Ποιο είναι το σχέδιο που έχουν; 8. Ποιο είναι τώρα το κυρίαρχο συναίσθημα των παιδιών ανεβαίνοντας το λόφο; 9. Τι σκεφτόταν η Νικόλ καθώς ανέβαινε; 10. Πώς βρέθηκαν τα παιδιά στην Επισκοπή; 11. Τι είδαν τα παιδιά μέσα στο ιερό της εκκλησίας; 12. Με ποιον τρόπο κατάφεραν τα παιδιά να κάνουν το φύλακα να απομακρυνθεί από την εκκλησία; 13. Τι έκαναν η Ράνια και ο Αλέξης όταν κλειδώθηκαν στην εκκλησία; 14. Τι έγινε όταν ήρθαν οι μαμάδες των παιδιών στην εκκλησία; 15. Πώς δικαιολογήθηκε ο Αλέξης; Τι ζήτησε από της μητέρες ο Αλέξης να κάνουν; 16. Ποιες εξηγήσεις έδωσε η Νικόλ στη Ζωή για το σχέδιό τους; 17. Πώς κρίνετε τη συμπεριφορά και τις πρωτοβουλίες των παιδιών. Τι θα κάνατε αν ήσασταν στην θέση τους; 1. Ποια ήταν η συμφωνία ανάμεσα στις μητέρες και τα παιδιά για να πάνε στην Παλιαχώρα; 2. Τι πληροφορίες μας δίνει ο Άγγελος για τον Άγιο- Νεκτάριο; 3. Τι μαθαίνουμε για την Μεσαιωνική Αίγινα; 4. Από ποιον πήρε το όνομά του το ζαχαροπλαστείο «Αιάκειον»; Ποιος ήταν και τι έκανε; 5. Βρείτε πληροφορίες για τον Αιακό. 6. Πού ήθελαν να πάνε τα παιδιά; 7. Ποιο είναι το σχέδιο που έχουν; 8. Ποιο είναι τώρα το κυρίαρχο συναίσθημα των παιδιών ανεβαίνοντας το λόφο; 9. Τι σκεφτόταν η Νικόλ καθώς ανέβαινε; 10. Πώς βρέθηκαν τα παιδιά στην Επισκοπή; 11. Τι είδαν τα παιδιά μέσα στο ιερό της εκκλησίας; 12. Με ποιον τρόπο κατάφεραν τα παιδιά να κάνουν το φύλακα να απομακρυνθεί από την εκκλησία; 13. Τι έκαναν η Ράνια και ο Αλέξης όταν κλειδώθηκαν στην εκκλησία; 14. Τι έγινε όταν ήρθαν οι μαμάδες των παιδιών στην εκκλησία; 15. Πώς δικαιολογήθηκε ο Αλέξης; Τι ζήτησε από της μητέρες ο Αλέξης να κάνουν; 16. Ποιες εξηγήσεις έδωσε η Νικόλ στη Ζωή για το σχέδιό τους; 17. Πώς κρίνετε τη συμπεριφορά και τις πρωτοβουλίες των παιδιών. Τι θα κάνατε αν ήσασταν στην θέση τους;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 9 ου ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΥΝΩΜΟΤΟΥΝ … 1. Τι γνώμη έχει η Ζωή για τα παιδιά της και για την ίδια όταν ήταν μικρή; 2. Τι πρότεινε ο Αλέξης στα παιδιά; 3. Ποια η σκέψη του Άγγελου για το σημείο που έκρυψε τα χρήματα ο Χανς; 4. Σε ποιο συμπέρασμα καταλήγει ο Άγγελος με το συλλογισμό του; 5. Πώς έμοιαζε το ύφος του Άγγελου όταν τους είπε το συμπέρασμά του; 6. Ποια είναι η καινούργια περιπέτεια που οργανώνουν μυστικά τα παιδιά; 7. Έχετε κάνει ποτέ κάτι μυστικά/κρυφά από τους γονείς σας; Αν ναι, γιατί; 1. Τι γνώμη έχει η Ζωή για τα παιδιά της και για την ίδια όταν ήταν μικρή; 2. Τι πρότεινε ο Αλέξης στα παιδιά; 3. Ποια η σκέψη του Άγγελου για το σημείο που έκρυψε τα χρήματα ο Χανς; 4. Σε ποιο συμπέρασμα καταλήγει ο Άγγελος με το συλλογισμό του; 5. Πώς έμοιαζε το ύφος του Άγγελου όταν τους είπε το συμπέρασμά του; 6. Ποια είναι η καινούργια περιπέτεια που οργανώνουν μυστικά τα παιδιά; 7. Έχετε κάνει ποτέ κάτι μυστικά/κρυφά από τους γονείς σας; Αν ναι, γιατί;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 10 ου ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΦΑΙΑΣ 1. Πώς αισθάνονται η Νικό και η Ζωή για τη συμπεριφορά των παιδιών; 2. Τι πληροφορίες μαθαίνουμε από τον Άγγελο για το Ναό της Αφαίας; Βρείτε περισσότερες πληροφορίες. 3. Τι δείχνει ο Άγγελος πρώτα στο Ναό και τι στη συνέχεια; 4. Ποιες σχέσεις είχαν στην αρχαιότητα Αθηναίοι και Αιγινήτες; Βρείτε πληροφορίες. 1. Πώς αισθάνονται η Νικό και η Ζωή για τη συμπεριφορά των παιδιών; 2. Τι πληροφορίες μαθαίνουμε από τον Άγγελο για το Ναό της Αφαίας; Βρείτε περισσότερες πληροφορίες. 3. Τι δείχνει ο Άγγελος πρώτα στο Ναό και τι στη συνέχεια; 4. Ποιες σχέσεις είχαν στην αρχαιότητα Αθηναίοι και Αιγινήτες; Βρείτε πληροφορίες.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 11 ου ΤΟ ΕΛΛΑΝΙΟΝ ΟΡΟΣ 1. Πώς δέχτηκαν οι γονείς την άρνηση των παιδιών να πάνε μαζί τους εκδρομή; 2. Από πού έγινε η εκκίνηση της περιπέτειας των παιδιών; Ποιες ήταν οι ετοιμασίες που είχαν κάνει τα παιδιά πριν ξεκινήσει η περιπέτειά τους στο Ελλάνιον όρος; Τι πήραν μαζί τους; 3. Ποιος τέθηκε αρχηγός της αποστολής; 4. Γιατί τα παιδιά αποθαρρύνθηκαν μόλις αντίκρισαν τη θέα της κορυφής του Ελλάνιου όρους; 5. Πώς εξελίσσεται η αποστολή των παιδιών; 6. Ποιες ανησυχίες έχει ο Αλέξης για την αποστολή; 7. Ποια ατυχία/ατύχημα συνέβη στα παιδιά καθώς ανέβαιναν; 8. Τι αποφάσισαν εξαιτίας αυτού να κάνουν; 9. Πώς περνούν στην εκδρομή τους οι γονείς; Τι αποφάσισαν να κάνουν; 10. Τι ανακάλυψαν οι γονείς μόλις επέστρεψαν; Γιατί ανησυχούν; 11 Περιγράψτε την κατάσταση στην οποία βρήκαν οι γονείς τα παιδιά τους. 12. Πώς αντιμετώπισαν οι μεγάλοι την περιπέτεια των παιδιών; 13. Πώς δικαιολογήθηκαν τα παιδιά; 14. Τι νόμιζε η Σάσω για τις κόρες της και τι συνειδητοποίησε μαθαίνοντας για τη συμμετοχή των κοριτσιών σε αυτήν την περιπέτεια; 15. Πώς περιγράφουν την αποστολή τους τα παιδιά; Τι συνέβη; 16. Πώς νιώθουν οι γονείς των παιδιών και πώς η Νικόλ; 1. Πώς δέχτηκαν οι γονείς την άρνηση των παιδιών να πάνε μαζί τους εκδρομή; 2. Από πού έγινε η εκκίνηση της περιπέτειας των παιδιών; Ποιες ήταν οι ετοιμασίες που είχαν κάνει τα παιδιά πριν ξεκινήσει η περιπέτειά τους στο Ελλάνιον όρος; Τι πήραν μαζί τους; 3. Ποιος τέθηκε αρχηγός της αποστολής; 4. Γιατί τα παιδιά αποθαρρύνθηκαν μόλις αντίκρισαν τη θέα της κορυφής του Ελλάνιου όρους; 5. Πώς εξελίσσεται η αποστολή των παιδιών; 6. Ποιες ανησυχίες έχει ο Αλέξης για την αποστολή; 7. Ποια ατυχία/ατύχημα συνέβη στα παιδιά καθώς ανέβαιναν; 8. Τι αποφάσισαν εξαιτίας αυτού να κάνουν; 9. Πώς περνούν στην εκδρομή τους οι γονείς; Τι αποφάσισαν να κάνουν; 10. Τι ανακάλυψαν οι γονείς μόλις επέστρεψαν; Γιατί ανησυχούν; 11 Περιγράψτε την κατάσταση στην οποία βρήκαν οι γονείς τα παιδιά τους. 12. Πώς αντιμετώπισαν οι μεγάλοι την περιπέτεια των παιδιών; 13. Πώς δικαιολογήθηκαν τα παιδιά; 14. Τι νόμιζε η Σάσω για τις κόρες της και τι συνειδητοποίησε μαθαίνοντας για τη συμμετοχή των κοριτσιών σε αυτήν την περιπέτεια; 15. Πώς περιγράφουν την αποστολή τους τα παιδιά; Τι συνέβη; 16. Πώς νιώθουν οι γονείς των παιδιών και πώς η Νικόλ;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 12 ου ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ 1. Πώς περνούν τώρα πλέον τα παιδιά; 2. Ποια η σχέση των κοριτσιών με τον Αλέξη τώρα πια; 3. Ποιες σκέψεις έκανε η Λίνα για το θησαυρό και πού κατέληξε; 1. Πώς περνούν τώρα πλέον τα παιδιά; 2. Ποια η σχέση των κοριτσιών με τον Αλέξη τώρα πια; 3. Ποιες σκέψεις έκανε η Λίνα για το θησαυρό και πού κατέληξε;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 13 ου «ΕΚΤΑΚΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ» 1. Πού και πώς πραγματοποιήθηκε το έκτακτο συμβούλιο των παιδιών; 2. Τι αποφάσισαν στο συμβούλιο αυτό τα παιδιά; 3. Πώς έληξε το συμβούλιο αυτό; 1. Πού και πώς πραγματοποιήθηκε το έκτακτο συμβούλιο των παιδιών; 2. Τι αποφάσισαν στο συμβούλιο αυτό τα παιδιά; 3. Πώς έληξε το συμβούλιο αυτό;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 14 ου ΔΕΞΑΜΕΝΗ 1. Τι έκανε η Λίνα όταν έφτασε στο Ναό; 2. Τι έκανε ο Άγγελος για να τραβήξει την προσοχή των τουριστών; 3. Πού και πώς βρήκαν τελικά τα παιδιά τις λίρες; 4. Πώς έμοιαζαν τα παιδιά στους υπόλοιπους επισκέπτες του Ναού; 5. Πώς νιώσατε εσείς τη στιγμή την ανακάλυψης του θησαυρού; 1. Τι έκανε η Λίνα όταν έφτασε στο Ναό; 2. Τι έκανε ο Άγγελος για να τραβήξει την προσοχή των τουριστών; 3. Πού και πώς βρήκαν τελικά τα παιδιά τις λίρες; 4. Πώς έμοιαζαν τα παιδιά στους υπόλοιπους επισκέπτες του Ναού; 5. Πώς νιώσατε εσείς τη στιγμή την ανακάλυψης του θησαυρού;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 15 ου ΞΑΝΑ ΣΤΗ ΒΑΓΙΑ 1. Με ποιον τρόπο βοηθούσε η Λίνα την Ιουλία; 2. Ποιος ανακοίνωσε τα ευχάριστα νέα στους Χαλδαίους; 3. Πώς αντέδρασε στα νέα αυτά η κυρά-Μαρία; 4. Πώς τελείωσε το καλοκαίρι των παιδιών στην Αίγινα; 1. Με ποιον τρόπο βοηθούσε η Λίνα την Ιουλία; 2. Ποιος ανακοίνωσε τα ευχάριστα νέα στους Χαλδαίους; 3. Πώς αντέδρασε στα νέα αυτά η κυρά-Μαρία; 4. Πώς τελείωσε το καλοκαίρι των παιδιών στην Αίγινα;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 16 ου ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Η ΝΙΚΟΛ ΓΡΑΦΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ 1. Ποιες πληροφορίες για το σημερινό Χανς μαθαίνουμε από το γράμμα της Νικόλ; 2. Πώς νιώθει τώρα ο Χανς μετά την περιπέτεια των παιδιών και την εύρεση του θησαυρού; 3. Πώς νιώθετε εσείς μετά την ανάγνωση του βιβλίου; Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας; Ποια τα καλύτερα σημεία και γιατί σας προκάλεσαν το ενδιαφέρον; 4. Θα συστήνατε σε άλλα παιδιά της ηλικίας σας να διαβάσουν αυτό το βιβλίο και γιατί; 1. Ποιες πληροφορίες για το σημερινό Χανς μαθαίνουμε από το γράμμα της Νικόλ; 2. Πώς νιώθει τώρα ο Χανς μετά την περιπέτεια των παιδιών και την εύρεση του θησαυρού; 3. Πώς νιώθετε εσείς μετά την ανάγνωση του βιβλίου; Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας; Ποια τα καλύτερα σημεία και γιατί σας προκάλεσαν το ενδιαφέρον; 4. Θα συστήνατε σε άλλα παιδιά της ηλικίας σας να διαβάσουν αυτό το βιβλίο και γιατί;