1 Διδασκαλία του γραμματισμού

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δρ. Δήμητρα Καυκά Σχολική Σύμβουλος Δρ
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Γραμματισμός στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Η διαφήμιση ως πεδίο αναγνωστικής και συγγραφικής πρακτικής
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΤΠΕ) ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Λάμπρος Πόλκας.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΤΠΕ & Γλωσσική διδασκαλία
Νέος Γραμματισμός Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ.
Θεωρητικό Υπόβαθρο Αυτισμός: πρόοδος σε δομημένα πλαίσια
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Μια διδακτική παρέμβαση για τις Α΄ και Β΄ Τάξεις ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013.
Σχόλια για τον επιστημονικό εγγραμματισμό
Αθανάσιος Αϊδίνης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Σενάριο.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Διδασκαλία γλώσσας και περιεχομένου
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της Α΄ γραφής & ανάγνωσης
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Κοσμάς Τουλούμης Διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών με ΤΠΕ: Δημιουργώντας σενάρια Δημοτικό Ωδείο Δράμας Σύνδεσμος Φιλολόγων 13 Δεκεμβρίου Δεκεμβρίου.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα.
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διδασκαλία του γραμματισμού Περιεχόμενο Θεωρίες για ανάπτυξη γραμματισμού   Τρόπος Θεωρίες μάθησης

2 Πλαίσιο ανάπτυξης γραμματισμού Περιβάλλον πλούσιο σε αυθεντικά κείμενο Πραγματικές περιστάσεις επικοινωνίας

3 Διαδικασίες ανάπτυξης γραμματισμού στην πρώτη σχολική ηλικία 3 Διαδικασίες ανάπτυξης γραμματισμού στην πρώτη σχολική ηλικία Ανάπτυξη ακουστικής κατανόησης Ανάπτυξη παραγωγής προφορικών κειμένων Ανάπτυξη επικοινωνιακής ικανότητας Ανάπτυξη γνώσης για κειμενικά είδη Δραστηριότητες κατανόησης και παραγωγής κειμένων

4 Ερωτήματα Τι είδους κείμενα θα πρέπει να επιλέγονται; Κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πώς να επιλέξουν αυτά τα κείμενα; Τι είδους δραστηριότητες είναι αναγκαίες; Πόσος χρόνος θα πρέπει να αφιερώνεται σε δραστηριότητες αλφαβητισμού; Κατά πόσο η διδασκαλία θα πρέπει να είναι συστηματική;

Κοινωνική πρακτική (π.χ. εξουσία) 5 Ορισμός γραμματισμού Διαστάσεις γραμματισμού Λειτουργική Κριτική Bl. Αϊδίνης, 2012, σελ. 23 Η ικανότητα κατανόησης του νοήματος των λέξεων, των κειμένων, των νοημάτων που βρίσκονται πέρα από τις λέξεις και τα κείμενα, η γνώση της κοινωνικής πρακτικής που αντιπροσωπεύει κάθε κείμενο, η ικανότητα αναγνώρισης του είδους λόγου στο οποίο ανήκει ένα κείμενο, η ικανότητα ένταξης ενός κειμένου στο κοινωνικό πλαίσιο που παράγεται, ικανότητα αντίδρασης στα νοήματα του κειμένου και η ικανότητα παραγωγής κειμένων που χρειάζονται για τη διεκπεραίωση καθημερινών (επαγγελματικών και μη ) αναγκών. Κοινωνική πρακτική (π.χ. εξουσία) Δεξιότητες

6 Όψεις του γραμματισμού (Α) Γλωσσική Κοινωνική Πολιτική Ιδεολογική Γνωστική Εκπαιδευτική Τεχνολογική

7 Γραμμές ανάπτυξης γραμματισμού Φυσική Εξειδικευμένη

8 Όψεις του γραμματισμού (Β) 8 Όψεις του γραμματισμού (Β) Αναγνωριστικός Δράσης Στοχαστικός Λεξικογραμματικοί στόχοι Παραγωγή γνώσης μέσα από κριτικό στοχασμό Παραγωγή ιστορίας, περίληψη, ερωτήσεις, διαδικασίες κατανόησης κ.λπ.

9 Αρχικός γραμματισμός μέχρι Β΄ Δημοτικού αναδυόμενος γραμματισμός + γραμματισμός στην πρώτη σχολική ηλικία πρώτη ανάγνωση και γραφή

10 Τομείς έρευνας για τον αρχικό γραμματισμό   Γνωστική ωρίμανση Εμπειρία διδασκαλίας

11 Στόχοι αρχικού γραμματισμού Δίνεται έμφαση: στο νόημα του κειμένου και την ικανότητα των παιδιών να δίνουν έμφαση σε αυτό στην επιθυμία των παιδιών να χρησιμοποιούν την προφορική και γραπτή γλώσσα στην ικανότητα των παιδιών να συνθέτουν και να γράφουν απλά κείμενα στην ικανότητα των παιδιών να κατανοούν αφηγηματικά και μη αφηγηματικά κείμενα.

12 Προβλεπτικοί παράγοντες αναγνωστικής κατανόησης - Μνήμη - Ακουστική κατανόηση - Αναγνώριση λέξεων - Λεξιλόγιο - Μορφοσυντακτική ενημερότητα & κατανόηση προτάσεων - Κειμενικό είδος - Συμπερασμοί (γέφυρας & επεξεργασίας) - Στρατηγικές κατανόησης - Αναγνώστης

13 Διαδικασία παραγωγής γραπτών κειμένων Συστατικά μέρη: - Το κοινωνικό περιβάλλον (αποδέκτες, συνεργάτες) - Το φυσικό περιβάλλον (το κείμενο και τα μέσα παραγωγής του) - Το άτομο: κίνητρα, συναισθήματα, στόχοι, προδιαθέσεις, πεποιθήσεις και στάσεις γνωστικές διαδικασίες (ερμηνεία κειμένου, αναστοχασμός) μνήμη εργαζόμενη: φωνολογική, οπτική/χωρική, σημασιολογική μακρόχρονη: σχήματα, γνώση του θέματος, γνώση των αποδεκτών, γλωσσική γνώση, γνώση του κειμενικού τύπου  

14 Στρατηγικές της ανάγνωσης 14 Στρατηγικές της ανάγνωσης Μνημονική στρατηγική Στρατηγική της αποκωδικοποίησης (σειριακή επεξεργασία λέξης) Στρατηγική της αναλογίας προς γνωστές λέξεις ή κομμάτια λέξεων Χρήση μορφολογικών γνώσεων (βάση τα μορφήματα) Στρατηγική μαντέματος της λέξης (με βάση τις πληροφορίες του κειμένου)   Από τη φωνολογία > στη μορφολογία

15 Δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής   Ικανότητα ανάγνωσης και παραγωγής λέξεων Αναγνωστική κατανόηση και παραγωγή κειμένων

16 Παράγοντες αυτοματοποίησης των διαδικασιών χαμηλού επιπέδου 16 Παράγοντες αυτοματοποίησης των διαδικασιών χαμηλού επιπέδου Η ανακάλυψη της αλφαβητικής αρχής Η γνώση των γραμμάτων Η φωνολογική, σημασιολογική, συντακτική και μορφολογική ενημερότητα Η λεξικο-ορθογραφική γνώση Η σειριακή αποκωδικοποίηση Η οπτική αναγνώριση λέξεων Η φωνολογική ανακωδικοποίηση Η ορθογραφική γνώση στην παραγωγή των λέξεων * Σημαντική η παράλληλη ανάπτυξη γνώσεων και ικανοτήτων  

17 Θεωρία της αυτο-μάθησης   Αποκωδικοποίηση Οπτική αναγνώριση λέξεων Ορθογραφία λέξεων Παράλληλα: σημασιολογική και ορθογραφική αναπαράσταση της λέξης Χρήση κειμένων πλήρους νοήματος

18 Μεταβλητές αναδυόμενου γραμματισμού Αλφαβητική γνώση Φωνολογική ενημερότητα Ταχεία κατονομασία γραμμάτων και ψηφίων Ταχεία κατονομασία αντικειμένων και χρωμάτων Γραφή/ γραφή ονόματος Φωνολογική μνήμη (συγκράτηση προφορ. πληροφοριών) Έννοιες συμβάσεων του γραπτού λόγου Γνώση του γραπτού λόγου (αλφαβητ. γνώση, αποκωδικοποίηση) Αναγνωστική ετοιμότητα Προφορική γλώσσα (παραγωγή και πρόσληψη λόγου) Οπτική επεξεργασία (ταύτιση και διάκριση οπτικών συμβόλων)  

19 Μέθοδοι διδασκαλίας της πρώτης ανάγνωσης και γραφής Αλφαβητική (ονοματική και ονομοκρατική) Φωνητική Συλλαβική Αναλυτικοσυνθετική Μέθοδος Decroly Ολική – ολιστική προσέγγιση Επικοινωνιακή – λειτουργική προσέγγιση Δομητική προσέγγιση Εξισορροπημένη προσέγγιση

20 Πορίσματα ερευνών για τη διδασκαλία της γλώσσας Οι εκπαιδευτικοί ακολουθούν τη διδακτική μεθοδολογία των εγχειριδίων εφαρμόζουν είτε «σκληρή» είτε μια «χαλαρή» αναλυτικοσυνθετική μέθοδο δεν λαμβάνουν αρκετά υπόψη την προηγούμενη γνώση των μαθητών συγχέουν τις διδακτικές προσεγγίσεις σχετικά με τον γραμματισμό ανατρέχουν σε βοηθήματα του εμπορίου ή στο διαδίκτυο για «ασκήσεις γλώσσας» αναπαράγουν τη στατική αντίληψη για τη διδασκαλία της γλώσσας εκτός επικοινωνιακών πλαισίων (> γνωστικό μοντέλο)  

21 Τα σχολικά εγχειρίδια για τη διδασκαλία της γλώσσας (Α΄ τάξη) Χαρακτηριστικά: - 10 ενότητες και 70 κείμενα - Αποτυπώνουν τη μέθοδο διδασκαλίας (αναλυτικο-συνθετική) - Η γλώσσα δεν προσεγγίζεται λειτουργικά - Δίνεται έμφαση στο γλωσσικό στοιχείο και όχι στο περιεχόμενο - Δεν περιλαμβάνονται αυθεντικά κείμενα - Δεν δημιουργούνται συνθήκες επικοινωνίας από βιώματα των μαθητών - Δεν αξιοποιείται η ολική προσέγγιση της γλώσσας - Λείπουν εντελώς ολοκληρωμένα λογοτεχνικά κείμενα - Σημαντικές κοινωνικές και πολιτικές επέτειοι παραλείπονται - Τα κείμενα παρουσιάζουν ειδυλλιακές εικόνες για τον κόσμο και το σχολείο -Απουσιάζουν αναφορές σε κοινωνικά προβλήματα. - Μία μόνο αναφορά σε οικολογικό πρόβλημα (χελώνα καρέτα-καρέτα) - Εναπόκειται στον εκπαιδευτικό να φέρει υλικό για συμπληρωματικές δραστηριότητες - Ιδεολογικο-πολιτική ουδετερότητα των συγγραφέων

Καλή επιτυχία στις εξετάσεις!