«Ο σχηματισμός των σκιών»
Τα παιδιά στη νηπιακή ηλικία έχουν εμπειρίες, αλλά είναι αδιαφοροποίητες Ο σχηματισμός των σκιών αποτελεί ένα περίπλοκο φαινόμενο για αυτή την ηλικία Δημιουργεί δυσκολίες στη παιδική σκέψη Θεωρούν ότι η σκιά είναι αυτόνομη
Να φέρουμε σε επαφή τα παιδιά με το φαινόμενο του σχηματισμού σκιών Να εξοικειωθούν με το φαινόμενο Να το προσεγγίσουν γνωστικά μέσω των πειραμάτων και της παρατήρησης
Να καταλάβουν ότι υπάρχουν και άλλες φωτεινές πηγές, εκτός από τον ήλιο (φυσικές και τεχνητές) Να πειραματιστούν με τις φωτεινές πηγές Να κατανοήσουν τη διαδικασία σχηματισμού της σκιάς (φωτεινή πηγή-εμπόδιο-σκιά)
Να αντιστοιχούν τις φωτεινές πηγές με τις σκιές Να αναγνωρίζουν τη μεταβολή του σχήματος/μεγέθους των σκιών με σχετικές θέσεις Να αντιληφθούν ότι το κάθε αντικείμενο και η αντίστοιχη σκιά του έχουν το ίδιο σχήμα
Όλα τα παιδιά συγκεντρώνονται στη γωνιά της παρεούλας Ο/Η εκπαιδευτικός τους δίνει διάφορα αντικείμενα και φακούς Τα παιδιά παρατηρούν, επεξεργάζονται και πειραματίζονται για κάποια λεπτά με τα αντικείμενα και τους φακούς Δημιουργούν σκιές με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού Ο/Η εκπαιδευτικός θέτει ερωτήματα και εξάγουν συμπεράσματα (πχ “Πώς σχηματίζεται η σκιά στο συγκεκριμένο αντιικείμενο; Τί κάναμε; Tί βλέπουμε;)
Ο/Η εκπαιδευτικός δείχνει ότι: μια σκιά έχει διαφορετικό σχήμα και μέγεθος μπορούν να δημιουργηθούν περισσότερο από μια σκιές Αυτό εξαρτάται: από τη θέση των φωτεινών πηγών από τον αριθμό των φωτεινών πηγών
Ο/Η εκπαιδευτικός παροτρύνει τα παιδιά να παρατηρήσουν και να αναγνωρίσουν στη τάξη του νηπιαγωγείου και άλλες τεχνητές φωτεινές πηγές, εκτός από το φακό, και να σχηματίσουν με αυτές σκιές
Βρισκόμαστε στο προαύλιο χώρο Επαφή με φυσική πηγή φωτός (ήλιος) Κίνηση στο χώρο, πειραματισμός με σκιές Μαθητές σε ακινησία, απεικονίζουν με κιμωλία το αποτύπωμα που αφήνει η σκιά τους στο δάπεδο
Ο/Η εκπαιδευτικός τοποθετεί στο τοίχο της τάξης ένα χαρτί μέτρου Δημιουργεί συσκότιση στη τάξη, κλείνοντας τις κουρτίνες Ένα-ένα παιδί με τη σειρά δημιουργεί τη σκιά του στο χαρτί μέτρου κρατόντας το φακό
Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια Το ένα παιδί κρατάει μια φωτεινή πηγή (πχ φακό) και το άλλο παιδί στέκεται μπροστά από τη φωτεινή πηγή Ο/Η εκπαιδευτικός δίνει διαφορετικές οδηγίες Οι ρόλοι αλλάζουν
Η εκπαιδευτικός ζητάει από τα παιδιά να καθίσουν στα τραπεζάκια (χώρος ζωγραφικής) Δίνει χρόνο να σκεφτούν για λίγο τις προηγούμενες δραστηριότητες που υλοποίησαν Παροτρύνει να ζωγραφίσουν κάτι που τους εντυπωσίασε από όσα είδαν και το τρόπο με τον οποίο σχηματίζεται η σκιά
Τέλος...