Ένα Παιχνίδι Ρόλων στο Δημοτικό για τη Διδασκαλία των Διαδικασιών σε Logo Θωμάς Σκυλογιάννης Καθηγητής Πληροφορικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

MicroWorlds Pro Διαδικασίες.
Γλώσσα Προγραμματισμού LOGO MicroWorlds Pro
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
• ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ • ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ • ΣΤΟΧΟΙ • ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ.
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΑΠΛΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΚΥΚΛΩΜΑ
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΠΤΥΧΗ ΤΟΥ Κάππας Κων/νος Επιμορφωτής ΤΠΕ -
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Κεφάλαιο 1ο Ανάλυση Προβλήματος.
Εφαρμογές του Scratch στην διδασκαλία της Πληροφορικής
21η Συνάντηση Εκπαιδευτικών στη ΔΜ σε Θέματα Τ.Π.Ε. Καστοριά, 18 Οκτωβρίου 2009 Εισαγωγή στην Logo Στυλιάδης Κων/νος, Υπ. Κέντρου ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Φλώρινας.
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
Δημιουργώντας νέες λέξεις - Διαδικασίες
ΗΥ302 Διδακτική της Πληροφορικής Η γλώσσα προγραμματισμού LOGO Writer Ομάδα Εργασία: Αλεβίζου Βασιλική (Α.Μ.:1029) Κοφφινά Ιωάννα (Α.Μ.:1035) Τριανταφυλλίδου.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Ο ρόλος της τρισδιάστατης Ψηφιακής Μοντελοποίησης στη διδασκαλία του Προγραμματισμού: υλοποιώντας ένα μοντέλο του DNA – μια διαθεματική προσέγγιση Β. Ρεπαντής.
1.5 Γλώσσες Προγραμματισμού
Σχεδίαση Εκπαιδευτικού Λογισμικού Σχέδιο Μαθήματος – Ανάπτυξη Εφαρμογών Γ’ Λυκείου Τεχνολογικής Κατεύθυνσης Ιωάννης Βλαχόπουλος – Μ1249 Αικατερίνη Δρόσου.
Διδακτική της Πληροφορικής ΗΥ302 Εργασία :Παρουσίαση σχολικού βιβλίου Γ’ Λυκείου Τεχνολογικής Κατεύθυνσης «Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον»
Πρόγραμμα Σπουδών ΤΠΕ-Τεχνολογίες Πληροφορίας Επικοινωνίας Ε’ τάξης.
Πρόγραμμα Σπουδών ΤΠΕ-Τεχνολογίες Πληροφορίας Επικοινωνίας ΣΤ’ τάξης.
Η Δομή Επανάληψης οι 3 Δομές Επανάληψης ή αλλιώς οι τρεις σωματοφύλακες… Η παρουσίαση της εντολής Μέχρις_ότου είναι από την εισήγηση των κ. Σ. Δουκάκη.
Το Scratch και ο σχεδιασμός γεωμετρικών σχημάτων
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Γλώσσα Προγραμματισμού LOGO
Γλώσσα Προγραμματισμού MicroWorlds Pro
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 3: Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής.
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Πρακτική Άσκηση 2013 – 2014 Ιωσηφίδης Σταύρος Καραγγέλης Κωνσταντίνος
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
1.4 Καθορισμός απαιτήσεων Είναι η διαδικασία κατά την οποία πρέπει να κάνουμε: ✗ τον επακριβή προσδιορισμό των δεδομένων που παρέχει το πρόβλημα ✗ την.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Διδακτική της Πληροφορικής
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΠΙ 2007
Σχεδιάστε μια σκακιέρα
Η Πρακτική σας Άσκηση στο πλαίσιο της Διδακτικής Μαθηματικών ΙΙ
Η Logo και ο σχεδιασμός γεωμετρικών σχημάτων
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ.
έννοια και λειτουργια της εκπαιδευσησ
Δομή Επανάληψης Αν μελετήσουμε καλύτερα το πρόγραμμα του τετραγώνου, παρατηρούμε ότι οι εντολές «μπ 100» και «δε 90» επαναλήφθηκαν τέσσερις φορές με την.
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Πρακτική Άσκηση: Διδασκαλία σε Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Εικόνα 2.1: Το περιβάλλον της MicroWorlds Pro.
Σημειώσεις : Μιχάλης Φίλης
οι 3 Δομές Επανάληψης ή αλλιώς οι τρεις σωματοφύλακες…
Σημειώσεις : Μιχάλης Φίλης
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Από τη Δομή Ακολουθίας στις Δομές Επανάληψης
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ένα Παιχνίδι Ρόλων στο Δημοτικό για τη Διδασκαλία των Διαδικασιών σε Logo Θωμάς Σκυλογιάννης Καθηγητής Πληροφορικής

Μεθοδολογία της Έρευνας (1/2) Σε δύο ομάδες μαθητών ΣΤ δημοτικού, πλήθους 27 και 26 ατόμων, αρχικά διδάχθηκαν στην τάξη από τον ίδιο διδάσκοντα οι βασικές έννοιες του προγραμματισμού, σε συνδυασμό με ασκήσεις στο εργαστήριο (4 δ.ω.). Συγκεκριμένα παρουσιάστηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά της Logo και έγιναν παραδείγματα για σχεδίαση γεωμετρικών σχημάτων και χρήση της εντολής επανάληψης (2 δ.ω.). Επίσης διδάχθηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά των διαδικασιών και έγινε ένα παράδειγμα για σχεδιασμό τριγώνου, τετραγώνου, σπιτιού και χωριού (2 δ.ω.).

Μεθοδολογία της Έρευνας (2/2) Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε το παιχνίδι ρόλων, μόνο με τη μία ομάδα, μέσα σε 2 δ.ω. και ακολούθησε συζήτηση. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και συγκεκριμένα μετά από τις φάσεις 2, 4 και 5 δόθηκαν στους μαθητές τα αντίστοιχα φύλλα εργασίας και ακολούθησε συζήτηση. Η άλλη ομάδα εξασκήθηκε με επιπλέον ασκήσεις στο εργαστήριο για επιπλέον 2 δ.ω. Συγκεκριμένα έγινε ένα παράδειγμα για σχεδίαση τετραγώνου και στήλης από τετράγωνα, με χρήση διαδικασιών. Τέλος, μετά από μια εβδομάδα δόθηκε και στις δύο ομάδες το ίδιο φύλλο αξιολόγησης.

Παιχνίδι Ρόλων και Αναλογίες Το παιχνίδι ρόλων αποτελεί μια ιδιαίτερα χρήσιμη τεχνική για τη διδασκαλία επιστημονικών εννοιών, στο πλαίσιο της οποίας μια ομάδα μαθητών αναλαμβάνει την αναπαράσταση μιας λειτουργίας ή ενός γεγονότος. Οι αναλογίες και οι μεταφορές στην εκπαιδευτική διαδικασία θεωρούνται αποφασιστικοί μηχανισμοί εννοιολογικής αλλαγής και αναδιοργάνωσης της γνώσης.

Το Θέμα της Εργασίας Στην παρούσα εργασία διερευνήθηκε η δημιουργία γεωμετρικών σχημάτων σε logo-like περιβάλλον, με χρήση διαδικασιών, σε αναλογία με την παρασκευή φαγητού σε ένα εστιατόριο, μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων. Το μοντέλο βασίζεται στις εξής επιμέρους αναλογίες: 1.πρόγραμμα – συνταγή 2.εντολή – οδηγία 3.σεφ – προγραμματιστής 4.βοηθοί μάγειρες – διαδικασίες 5.blender – επεξεργαστής 6.μεταβλητές – πιάτα 7.δεδομένα – υλικά 8.ζητούμενο – φαγητό

Διδακτικοί Στόχοι Μετά την ολοκλήρωση του παιχνιδιού οι μαθητές αναμένεται να μπορούν να: α. περιγράφουν τη λύση ενός προβλήματος, με ή χωρίς διαδικασίες και να αξιολογούν ποια είναι η καλύτερη, β. αναγνωρίζουν πώς καλείται μια διαδικασία και ποιες εντολές εκτελούνται κατά την κλήση της, γ. εξηγούν αν και με ποιο τρόπο μια διαδικασία, μπορεί να καλεί άλλες διαδικασίες, δ. αναγνωρίζουν πως μια διαδικασία μπορεί να διαφοροποιήσει τη λειτουργία της, ανάλογα με τις πληροφορίες που δέχεται, ε. χρησιμοποιούν επαναληπτικά διαδικασίες για την επίλυση προβλημάτων και ζ. χρησιμοποιούν έτοιμες διαδικασίες σε νέα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Σκοπός του Παιχνιδιού Σκοπός του παιχνιδιού είναι η προσομοίωση παρασκευής ομελέτας με διαφορετικούς τρόπους.

Η Συνταγή 1.Σπάω δύο αυγά και τα ρίχνω στο blender 2.Ανακατεύω τα αυγά στο blender για 5΄΄ 3.Ρίχνω το μίγμα αυγών σε ένα πιάτο 4.Ρίχνω το bacon στο blender 5.Κόβω το bacon στο blender για 5΄΄ 6.Ρίχνω το κομμένο bacon σε ένα πιάτο 7.Ρίχνω το περιεχόμενο των πιάτων στο τηγάνι και τηγανίζω για 30΄΄ 8.Ρίχνω το περιεχόμενο του τηγανιού σε ένα πιάτο.

Φάσεις του Παιχνιδιού

Ρόλοι Μαθητών Ρόλοι μαθητώνΥλικά ΣεφΈνα χαρτόνι-ετικέτα σεφ Μάγειρας αυγώνΈνα χαρτόνι-ετικέτα μάγειρα αυγών Μάγειρας υλικούΈνα χαρτόνι-ετικέτα μάγειρα υλικού Μάγειρας ομελέταςΈνα χαρτόνι-ετικέτα μάγειρα ομελέτας BlenderΈνα κουτί-blender Πιάτο1, Πιάτο2, Πιάτο3 Τρία κουτιά-πιάτα ΤηγάνιΈνα κουτί-τηγάνι Μετρητής επαναλήψεων Ένα χαρτόνι μετρητής που ξεκινάει από το ένα - Ένα κουτί-πιάτο για την πληροφορία του extra υλικού, δύο χαρτόνια-αυγά, ένα χαρτόνι-bacon και μερικά χαρτόνια-υλικά (π.χ. κρεμμύδι, μανιτάρι, πιπεριά κ.τ.λ.)

Αντιστοίχιση Φάσεων Παιχνιδιού με Δραστηριότητες Αξιολόγησης (1/4) Στην πρώτη φάση υπάρχει μόνο ένας σεφ, ο οποίος εκτελεί μόνος του όλα τα βήματα της συνταγής. 1. στκ 2. επανάλαβε 4 [μπ 20 δε 90] 3. στα 4. μπ στκ 6. θέσεχρ "κόκκινο 7. δε επανάλαβε 3 [μπ 20 δε 120] 9. αρ θέσεχρ "μαύρο

Αντιστοίχιση Φάσεων Παιχνιδιού με Δραστηριότητες Αξιολόγησης (2/4) Στη δεύτερη φάση ο σεφ καλεί διαδοχικά δύο μάγειρες, που με τη σειρά τους εκτελούν διαφορετικά βήματα της συνταγής. 1. κτίριο 2. στα 3. μπ στκ 5. σκεπή για κτίριο στκ επανάλαβε 4 [μπ 20 δε 90] τέλος για σκεπή θέσεχρ "κόκκινο δε 30 επανάλαβε 3 [μπ 20 δε 120] αρ 30 θέσεχρ "μαύρο τέλος

Αντιστοίχιση Φάσεων Παιχνιδιού με Δραστηριότητες Αξιολόγησης (3/4) Στην τρίτη φάση ο σεφ καλεί έναν τρίτο μάγειρα εξειδικευμένο στην ομελέτα, που με τη σειρά του κατανέμει τις επιμέρους εργασίες στους δύο προηγούμενους μάγειρες. 1. σπίτι για σπίτι κτίριο στα μπ 20 στκ σκεπή τέλος για κτίριο … τέλος για σκεπή... τέλος

Αντιστοίχιση Φάσεων Παιχνιδιού με Δραστηριότητες Αξιολόγησης (4/4) Η τέταρτη φάση μοιάζει με την τρίτη, με τη διαφορά ότι υπάρχει μια επιπλέον πληροφορία για το τι υλικό θα έχει η ομελέτα εκτός από το βασικό, που είναι τα αυγά. 1. σπίτι "μπλε για σπίτι χρ κτίριο στα μπ 20 στκ σκεπή :χρ τέλος για κτίριο … τέλος για σκεπή χρ θέσεχρ :χρ δε 30 επανάλαβε 3 [μπ 20 δε 120] αρ 30 θέσεχρ "μαύρο τέλος

Ποσοστά % Σωστών Απαντήσεων για τους δ.σ. α και β α. να περιγράφουν τη λύση ενός προβλήματος, με ή χωρίς διαδικασίες και να αξιολογούν ποια είναι η καλύτερη β. να αναγνωρίζουν πώς καλείται μια διαδικασία και ποιες εντολές εκτελούνται κατά την κλήση της

δ. να αναγνωρίζουν πως μια διαδικασία μπορεί να διαφοροποιήσει τη λειτουργία της, ανάλογα με τις πληροφορίες που δέχεται Ποσοστά % Σωστών Απαντήσεων για τους δ.σ. γ, δ, ε και ζ γ. να εξηγούν αν και με ποιο τρόπο μια διαδικασία, μπορεί να καλεί άλλες διαδικασίες ε. να χρησιμοποιούν επαναληπτικά διαδικασίες για την επίλυση προβλημάτων ζ. να χρησιμοποιούν έτοιμες διαδικασίες σε νέα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Συμπεράσματα (1/2) Το παιχνίδι ρόλων για την κατανόηση της λειτουργίας των διαδικασιών αντιμετωπίζεται θετικά από την πλειοψηφία των μαθητών μιας τάξης του Δημοτικού. Με το παιχνίδι ρόλων ένα μαθητής κατανοεί καλύτερα πώς αντιμετωπίζεται ένα πρόβλημα, με ή χωρίς διαδικασίες, πώς καλείται μια διαδικασία, τι συμβαίνει κατά την εκτέλεσή της και πώς μια διαδικασία μπορεί να καλεί άλλες διαδικασίες (δ.σ. α, β, γ). Η εξάσκηση στο εργαστήριο βοηθάει περισσότερο στην ορθή χρήση του συντακτικού της γλώσσας logo από ότι ένα παιχνίδι ρόλων.

Συμπεράσματα (2/2) Απαιτείται συνδυασμένη χρήση παιχνιδιού ρόλων και εξάσκησης στο εργαστήριο για την εις βάθος κατανόηση της δομής επανάληψης σε συνδυασμό με τις διαδικασίες. Η κατανόηση της επαναχρησιμοποίησης διαδικασιών απαιτεί αρκετή εξάσκηση στο εργαστήριο και προσεκτική διατύπωση των οδηγιών των δραστηριοτήτων. Η χρήση παραμετρικών διαδικασιών απαιτεί την ύπαρξη αφηρημένης σκέψης, που ίσως δεν έχουν αναπτύξει οι περισσότεροι μαθητές του Δημοτικού και η ένταξή της στο νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη, ενώ απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας! Ερωτήσεις;