Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεArtemesio Rallis Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ενδοσχολική βία -Εκφοβισμός»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ενδοσχολική βία -Εκφοβισμός» Σχολικό έτος 25οΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
2
Ξεκινώντας… Υπεύθυνος εκπαιδευτικός :Μικέ Χαρίκλεια
Συνεργαζόμενοι: Γιαγιά Αναστασία, Νικολάου Ζαχαρούλα Τάξη: ΣΤ ΄ Τμήμα:2ο
3
Οι ομάδες διαφοροποιούνταν ανάλογα με τη δραστηριότητα κάθε φορά ελεύθερα. Αρχικά δούλευαν το θέμα που είχαν στα χέρια τους κι έπειτα κοινοποιούσαν τα συμπεράσματά τους. Πριν απ’όλα έγινε το συμβόλαιο της ομάδας ώστε να δεσμευτεί ο καθένας προσωπικά για το ρόλο που θα παίξει στη διάρκεια του προγράμματος. Μέσα από καταιγισμό ιδεών συζητήθηκαν οι αρχές που διέπουν τη λειτουργία μιας ομάδας. Καθορίστηκαν οι κανόνες λειτουργίας της και υπέγραψαν ο καθένας ξεχωριστά.
4
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ…
Αφού επιλέχθηκε το θέμα ως επίκαιρο, πολλοί μαθητές διηγούμενοι προσωπικές εμπειρίες αποφάσισαν ότι θα έπρεπε ν’ ασχοληθούμε μ’ αυτό ώστε να βοηθήσουμε πρώτα τον εαυτό μας και μετά όποιον γινόταν θύμα σχολικού εκφοβισμού. Μέσα από τις εμπειρίες των παιδιών φάνηκε ότι οι περισσότεροι είχαν να θυμηθούν ένα άσχημο περιστατικό ,λεκτικού ,ψυχολογικού εκφοβισμού ή σωματικής βίας. Στόχος του προγράμματος να κατανοήσουμε όχι μόνο το θύμα- που με πρώτη ματιά είναι αυτό που πλήττεται -αλλά να βρούμε από πού πηγάζει η επιθετικότητα του θύτη.
5
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ)
Χωρίσαμε το πρόγραμμα σε έντεκα συνεδρίες, σύμφωνα με ένα εκπαιδευτικό υπόδειγμα της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. Οι δύο πρώτες είχαν εισαγωγικό χαρακτήρα με ασκήσεις ενδυνάμωσης της ομάδας ώστε ν’ αναδειχτούν οι θετικές πλευρές του κάθε μαθητή και να αποκτήσουν εμπιστοσύνη ο ένας στον άλλο ώστε να δουλέψουν αποτελεσματικά σαν ομάδα. Από την 3η ως την 10η ασχοληθήκαμε εκτενώς με την ανάλυση του φαινομένου με δραστηριότητες όπως:
6
ΔΡΑΣΕΙΣ Είδαμε ταινίες μικρού μήκους που είχαν γυριστεί σε σχολεία με πρωτοβουλία των ίδιων των μαθητών, που παρουσίαζαν διάφορα σενάρια σχολικού εκφοβισμού:
7
Μετά την προβολή των ταινιών ,συζητούσαμε για το θύμα το θύτη τους παρατηρητές. Έτσι άρχισαν να κατανοούν τα συναισθήματα του καθενός αλλά και τις αιτίες που ωθούν κάποιον να γίνει θύτης. Διαβάσαμε σενάρια εκφοβισμού κι έπειτα με δραματοποίηση οι μαθητές ενάλλασσαν τους ρόλους ώστε να νιώσουν τη διαφορετική συναισθηματική κατάσταση στην οποία
8
βρίσκεται ο καθένας από τους πρωταγωνιστές
βρίσκεται ο καθένας από τους πρωταγωνιστές. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύσαμε την ενσυναίσθηση αλλά και την αλληλεγγύη της ομάδας. Προβλήθηκε απόσπασμα από την ταινία «Τα Παιδιά Του Παραδείσου» προκειμένου να φανεί η σημασία του σεβασμού της διαφορετικότητας ώστε να αποφεύγεται η εύκολη κριτική σε πρόσωπα που διαφέρουν
9
πολιτιστικά από τον ντόπιο πληθυσμό, ή άτομα που παρουσιάζουν σωματικές ή ψυχολογικές δυσκολίες.
Μετά το τέλος της ταινίας παίξαμε ένα παιχνίδι που ο ένας συμπληρώνει τον άλλο, ξεκινώντας από μια φράση ώσπου στο τέλος φτιάχνεται μια ολόκληρη αστεία ιστορία όπου το κάθε παιδί ήταν ελεύθερο ν’αλλάξει,
10
να συνεχίσει ή να τροποποιήσει τη ροή των γεγονότων
να συνεχίσει ή να τροποποιήσει τη ροή των γεγονότων. Έτσι όλοι συνέβαλαν με φαντασία και αυτενέργεια χωρίς να ασκείται κριτική για τον τρόπο με τον οποίο ο καθένας άλλαζε τα γεγονότα. Φτιάξαμε ακροστιχίδα από τα αρχικά του σχολικού εκφοβισμού με συναφείς λέξεις.
11
Διαβάσαμε διάφορα σενάρια ενδοσχολικής βίας, ηθελημένα ή μη, ώστε να γίνει διαχωρισμός από τους μαθητές και να μπορούν να ξεχωρίζουν το σχολικό εκφοβισμό απ’ αυτόν που προκαλείται τυχαία χωρίς δόλο. Έτσι έγινε κατανοητό ότι εκφοβισμός υφίσταται όταν έχει σκοπό κάποιος να σε προσβάλλει, να σε τρομοκρατήσει, να σε μειώσει, να σε περιθωριοποιήσει.
12
Μας επισκέφθηκαν… Το πρόγραμμα του σχολικού εκφοβισμού εντάχθηκε στο ευρύτερο πρόγραμμα του Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων .Έτσι είχαμε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης του Δήμου Πάτρας και συγκεκριμένα με τις κυρίες Ελένη Κουρλέση και Γιάννα Ζορμπά
13
Η κα Κουρλέση ήρθε στην τάξη και έπαιξε με τους μαθητές ένα βιωματικό σενάριο στο οποίο ή ίδια ήταν θύμα και τα παιδιά θύτες. Έπαιξαν τη σκηνή του εκφοβισμού δυο φορές αλλά τη δεύτερη άλλαξε τη στάση της ώστε να δει την αντίδραση των θυτών. Με αυτόν τον τρόπο έδειξε πώς θα μπορούσε κάποιος σε μειονεκτική θέση να βρει τρόπο άμυνας.
14
Συνεργαστήκαμε με το γραφείο του Αντιδημάρχου κου Αντρέα Φίλια ώστε να προμηθευτούμε χρώματα για ζωγραφική στους τοίχους του σχολείου. Επίσης μας βοήθησαν καθοριστικά για να διοργανώσουμε μια ημερίδα για το Σχολικό Εκφοβισμό στην «Αγορά Αργύρη» σε συνεργασία με το 49ο και το 1ο , Δημοτικά Σχολεία Πατρών που διαπραγματεύονταν το
15
ίδιο θέμα. Συνεργαστήκαμε με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων που μας έφερε σε επαφή με την κα Μαρία Καβούνη η οποία εθελοντικά μας σχεδίασε όλα τα θέματα στους τοίχους του σχολείου ώστε να τα χρωματίσουν οι μαθητές.
16
Η παρουσίασή μας… Τα συμπεράσματά μας παρουσιάστηκαν σε γονείς και μαθητές στην ημερίδα που προαναφέρθηκε στην «Αγορά Αργύρη» με προσκεκλημένη την κα Βιολέτα Σιγάλα και συνεργάτες, για την ομαδοποίηση των μαθητών, τις κυρίες Ε.Κουρλέση και Γ. Ζορμπά καθώς και τους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων σχολείων που πραγματοποίησαν την ημερίδα.
19
Τα μηνύματα που θέλαμε να περάσουμε στην ευρύτερη κοινότητα του σχολείου αλλά και στους γονείς των παιδιών αποφασίσαμε να τα ζωγραφίσουμε στους τοίχους του σχολείου σε σχέδια που μας πρότεινε η κα Καβούνη η οποία μαζί με την κα Κουνινιώτη σχεδίασαν αλλά και οργάνωσαν τους μαθητές της ΣΤ τάξης ώστε να ζωγραφίσουν.
27
Τέλος μετά από επιθυμία των μαθητών του τμήματος ,αποφασίσαμε να «γυρίσουμε» ένα βίντεο με σενάριο σχολικού εκφοβισμού στο οποίο πήραν μέρος οι περισσότεροι μαθητές. Οι διάλογοι αλλά και η υπόθεση είναι έμπνευση των ίδιων των παιδιών. Σκοπός μας να κλείσει με θετικό μήνυμα για θύμα αλλά και θύτες.
28
Ας αξιολογηθούμε… Η εντύπωσή μου για την επεξεργασία του θέματος είναι θετική. Ξεκινήσαμε βασισμένοι στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε αλλά στην πορεία εμπλουτίσαμε τις δράσεις μας στον καλλιτεχνικό τομέα καθώς και επιστημονικά. Ανοίξαμε το θέμα στην ευρύτερη σχολική κοινότητα και συνεργαστήκαμε δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο
29
έμπρακτα πώς μια μεγαλύτερη ομάδα μπορεί να συνεργαστεί και να καταφέρει να κάνει, πράξη, όσα επεξεργαζόμαστε θεωρητικά, με θαυμαστά αποτελέσματα. Στην ημερίδα, συμμετείχαν στις ομάδες διάδρασης και γονείς. Έπαιξαν παιχνίδι ρόλων προσπαθώντας να μπουν στη θέση πότε του θύτη, του θύματος ή των γονιών τους.
30
Κλεινοντασ… Αυτό που αξίζει ν αναφερθεί είναι η φράση ενός μαθητή στην ημερίδα. «Αυτό που κατάλαβα είναι πως δεν πρέπει να κρίνουμε κανέναν από την εμφάνισή του αλλά από αυτό που έχει μέσα στη καρδιά του.» Αν λοιπόν κατορθώσαμε να «σπείρουμε» αυτή τη φράση στην καρδιά μαθητών από τρία σχολεία το μέλλον μπορεί να έχει τα χρώματα του ουράνιου τόξου.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.