Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΙΛΙΑΔΑ Ραψωδία Ο στ.1-79 σελ.105-107 Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΙΛΙΑΔΑ Ραψωδία Ο στ.1-79 σελ.105-107 Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΙΛΙΑΔΑ Ραψωδία Ο στ.1-79 σελ Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του

2 Σελ.108 Διαθεματική Δραστηριότητα Α) Ποια είναι η χρήση του όρκου στην Ιλιάδα και στην αρχαιότητα γενικότερα Στην Ιλιάδα υπάρχουν οι εξής όρκοι: 1.Στο Α στ ο Αχιλλέας διαβεβαιώνει τον Κάλχα με όρκο πως θα υπερασπιστεί τον Αγαμέμνονα 2. Στο Α στ ο Αχιλλέας δηλώνει με όρκο πως δεν πρόκειται ποτέ να επιστρέψει στη μάχη. Ο όρκος αυτός δείχνει την αποφασιστικότητα του ήρωα. 3. Στη ραψωδία Γ Αχαιοί και Τρώες δηλώνουν με όρκους τη συνθήκη ανακωχής, πριν τη μονομαχία Μενέλαου-Πάρη. 4. Στο Ι στ ο Αγαμέμνονας υπόσχεται στον Αχιλλέα ότι θα επιστρέψει την Βρισηίδα και δίνει όρκο ότι δεν κοιμήθηκε μαζί της. 5. Στο Ο στ η Ήρα δίνει όρκο ότι δεν έχει ευθύνη στην ανάμειξη του Ποσειδώνα στη μάχη.

3 Η χρήση του όρκου ήταν συχνή στην ομηρική εποχή και κατείχε σημαντική θέση στην κοινωνία. Πέρα από τη διαβεβαίωση για την αλήθεια μιας δήλωσης, ομολογίας, δέσμευσης για την εκτέλεση του όρκου, απόδοσης επισημότητας, απόφασης, επικύρωσης συνθηκών, ο όρκος χρησιμοποιήθηκε και στην δικαστική πράξη αλλά και στην ανάληψη δημόσιων αξιωμάτων. Στις πιο αρχαίες κοινωνίες, επειδή το κλίμα ήταν περισσότερο θρησκευτικό η σημασία του όρκου ήταν πολύ μεγάλη. Με την εξέλιξη όμως των κοινωνιών το βάρος του όρκου δίνεται στην καθιέρωση κοινωνικών και πολιτικών θεσμών.

4 Β) Ποια είναι η σημασία του όρκου σήμερα στον ιδιωτικό και δημόσιο βίο Στη σημερινή εποχή μολονότι ο όρκος δεν έχει τη δύναμη που είχε στην αρχαιότητα, κατέχει κάποια σημαντική θέση στην κοινωνική ζωή, που οφείλεται στη σύνδεση του ανθρώπου με την θρησκεία, ενώ χρησιμοποιείται και στον ιδιωτικό βίο για σημαντικά αλλά και ασήμαντα πράγματα, προκειμένου να πείσουμε κάποιον ότι λέμε αλήθεια, να κρατήσουμε την υπόσχεση ή υποχρέωσή μας. Χρησιμοποιείται στα δικαστήρια ή στην ανάληψη δημόσιων θέσεων και αξιωμάτων, στη διαβεβαίωση για την αλήθεια της δήλωσής μας και για την εκπλήρωση κάποιας υποχρέωσης. Η παραβίασή του τιμωρείται νομικά. Ο όρκος συνήθως δίνει πειστικότητα στα λόγια μας.

5 Γ) Ποια είναι η σχέση όρκου και θρησκείας (αρχαιότητα, σύγχρονη εποχή) Από την αρχαιότητα ο χαρακτήρας του όρκου ήταν θρησκευτικός. Ο Δίας μάλιστα επειδή επιτηρούσε τους όρκους ονομάστηκε και Όρκιος. Στον Ησίοδο (Έργα και Ημέραι) ο όρκος είναι ένα προσωποποιημένο ον, δαίμονας,γιος της Έριδας που τιμωρούσε τους επιόρκους και τους ψευδορκούντες. Στην αρχαιότητα όρκος δινόταν με επίκληση στον θεό και η παραβίαση των όρκων τιμωρούνταν από τους θεούς.

6 Και στη σημερινή εποχή ο θρησκευτικός χαρακτήρας είναι φανερός στον τρόπο που γίνεται η ορκωμοσία των βουλευτών και των μελών της κυβέρνησης από τον αρχιεπίσκοπο αλλά και στα δικαστήρια με την δεξιά παλάμη πάνω στο Ευαγγέλιο ή στην ορκωμοσία των αποφοίτων ανώτατων και ανώτερων σχολών, με την ύψωση του δεξιού χεριού και την ένωση των τριών δαχτύλων, όπως κάνουμε τον σταυρό μας με την επίκληση στον θεό ακόμα και στους πιο επίσημους όρκους. Σε περιπτώσεις ανθρώπων που πιστεύουν σε άλλη θρησκεία, ο όρκος γίνεται σύμφωνα με το τυπικό της θρησκείας, ενώ στην περίπτωση που κάποιος είναι άθεος δίνεται πολιτικός όρκος. Ωστόσο, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη ο όρκος δεν πρέπει να χρησιμοποιείται. Η εκκλησία όμως της Ελλάδας επιτρέπει τη χρήση του όρκου στη δημόσια ζωή.

7 Δ) Μικρή συλλογή όρκων από την δημόσια ή την καθημερινή ζωή. Στην καθημερινή ζωή υπάρχουν διάφοροι τύποι όρκων:  Όρκοι κατά τους οποίους γίνεται επίκληση στον Θεό π.χ. Μα τον θεό, Μα την Παναγία, Μα τον Άγιο Νικόλαο  Όρκοι όπου γίνεται επίκληση σε κάποιο πολύτιμο πράγμα το οποίο θα υποστεί και τις συνέπειες σε περίπτωση παραβίασης π.χ Στην ψυχή που θα παραδώσω, Στα μάτια μου,  όρκοι που αποτελούν αυτοκατάρες π.χ Φωτιά να πέσει να με κάψει,Να μη σώσω,Να ανοίξει η γη και να με καταπιεί …..

8 Στη δημόσια ζωή οι πιο γνωστοί όρκοι είναι :  Ο όρκος στα δικαστήρια  Ο όρκος των βουλευτών με την ανάληψη των καθηκόντων τους  Ο όρκος του Πρωθυπουργού και των μελών της κυβέρνησης όταν αναλαμβάνουν καθήκοντα  Ο όρκος των δημόσιων υπαλλήλων για την ανάληψη των καθηκόντων τους  Ο ακαδημαϊκός όρκος των αποφοίτων ανώτατων και ανώτερων σχολών παίρνοντας το πτυχίο τους  Ο όρκος του Ιπποκράτη που δίνουν οι απόφοιτοι των ιατρικών σχολών  Ο στρατιωτικός όρκος που δίνουν οι απόφοιτοι των στρατιωτικών σχολών


Κατέβασμα ppt "ΙΛΙΑΔΑ Ραψωδία Ο στ.1-79 σελ.105-107 Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google