Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

34. Η γιόγκα Σελίδες 272 - 278. Παρατηρήστε με προσοχή τον άνθρωπο (γιόγκι) της φωτογραφίας ( στάση σώματος, ενδυμασία, έκφραση προσώπου ). Καταγράψετε.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "34. Η γιόγκα Σελίδες 272 - 278. Παρατηρήστε με προσοχή τον άνθρωπο (γιόγκι) της φωτογραφίας ( στάση σώματος, ενδυμασία, έκφραση προσώπου ). Καταγράψετε."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 34. Η γιόγκα Σελίδες

2 Παρατηρήστε με προσοχή τον άνθρωπο (γιόγκι) της φωτογραφίας ( στάση σώματος, ενδυμασία, έκφραση προσώπου ). Καταγράψετε την άποψή σας για το τι κάνει και αναφέρετε οποιεσδήποτε πληροφορίες κατέχετε για το σύστημα, που ακολουθεί. Παρατηρήστε με προσοχή τον άνθρωπο (γιόγκι) της φωτογραφίας ( στάση σώματος, ενδυμασία, έκφραση προσώπου ). Καταγράψετε την άποψή σας για το τι κάνει και αναφέρετε οποιεσδήποτε πληροφορίες κατέχετε για το σύστημα, που ακολουθεί.

3 1. Ο σκοπός της γιόγκα Όπως ένα πουλί Όπως ένα πουλί φυλακισμένο σ' ένα δίχτυ θα πετάξει προς τον ουρανό μόλις αυτό κοπεί έτσι και η ψυχή του ασκούμενου απελευθερωμένη απ ' τα δεσμά της επιθυμίας με το μαχαίρι της γιόγκα, ξεφεύγει για πάντα από τη φυλακή της σαμσάρα. (Κσούρικα Ουπανισάντ, 1, 22) Μελετήστε προσεκτικά τα δύο κείμενα, που ακολουθούν και αποτυπώστε την άποψη σας για τη Γιόγκα. ( σκοποί, στόχοι, μέθοδοι, αποτελέσματα ).

4 2. Η ένωση με το Άτμαν Όταν εμφανισθεί μέσα σου η αληθινή γνώση της ενότητας του άτμαν σου με το κοσμικό άτμαν, τότε αυτό λέγεται σαμάντι γιατί το άτμαν είν’ αληθινά το ίδιο με το Μπράχμαν, το πανταχού παρόν το αιώνιο, το Ένα δίχως δεύτερο. Πρέπει να λες στον εαυτό σου, αληθινά: Δεν είμαι το σώμα μου, ούτε η ζωτική πνοή ούτε οι αισθήσεις, ούτε οι σκέψεις, ούτε τίποτ’ άλλο. γιατί είμαι ο μοναδικός παρατηρητής (σ. τ.μ. η βάση του σύμπαντος) είμαι ο Σίβα! Είμαι ο Σίβα: Ναι, είμαι το Μπράχμαν. Είμ’ ένας ξένος σ' αυτό τον κόσμο δεν υπάρχει κανείς μαζί μου. ακριβώς όπως ο αφρ6ς και τα κύματα γεννιούνται απ' τον ωκεανό και διαλύονται πάλι μέσα του Έτσι κι ο κόσμος γεννιέται από μένα και διαλύεται πάλι μέσα μου! (Γιόγκα Νταρσάνα Ουπανισάντ, 10, 1-6)

5 Α) Τι είναι η γιόγκα Γιόγκα σημαίνει «ζεύξη», δηλαδή ένωση. Γιόγκα σημαίνει «ζεύξη», δηλαδή ένωση. Γιόγκα ονομάζονται οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις ανατολικές θρησκείες και ιδιαίτερα στον Ινδουϊσμό με σκοπό την ένωση του ανθρώπου με το θείο στοιχείο που ενυπάρχει σ’ αυτόν. Γιόγκα ονομάζονται οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις ανατολικές θρησκείες και ιδιαίτερα στον Ινδουϊσμό με σκοπό την ένωση του ανθρώπου με το θείο στοιχείο που ενυπάρχει σ’ αυτόν. Υπήρχε πριν εμφανιστεί στις Ουπανισάδες. Υπήρχε πριν εμφανιστεί στις Ουπανισάδες.

6 Οι αρχές της γιόγκα: Οι αρχές της γιόγκα: 1. Ο ανθρώπινος νους έχει την ιδιότητα να ενώνεται με εκείνο στο οποίο προσκολλάται και να μεταβάλλεται σύμφωνα με αυτό. 2. Ο άνθρωπος ως ον δεν έχει μόνιμη ταυτότητα, αλλά γίνεται αυτό στο οποίο προσκολλάται ο νους του. Β) Θεωρητικές προϋποθέσεις της γιόγκα

7 Ο νους, που βρίσκεται μεταξύ του Άτμαν και του φυσικού κόσμου (Ουπανισάδες), έχει δύο δυνατότητες: Ο νους, που βρίσκεται μεταξύ του Άτμαν και του φυσικού κόσμου (Ουπανισάδες), έχει δύο δυνατότητες:  Να προσκολληθεί στο φυσικό κόσμο και να ενωθεί μαζί του.  Να προσκολληθεί και να ενωθεί με το Άτμαν (το Μπράχμαν που κατοικεί στον κόσμο) και κατ’ επέκταση με το Μπράχμαν (η απόλυτη πραγματικότητα), επιτυγχάνοντας τη σωτηρία του. Στο Σιβαϊσμό και Βισνουισμό επιδιώκεται αντίστοιχα η ένωση με το Σίβα και το Βισνού. Στο Σιβαϊσμό και Βισνουισμό επιδιώκεται αντίστοιχα η ένωση με το Σίβα και το Βισνού.

8 Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι γιόγκα: Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι γιόγκα: 1. Η «κάρμα γιόγκα», που συνδέεται με έργα προς τον κόσμο. 2. Η «μπάκτι γιόγκα», που συνδέεται με θεό όταν θεωρείται προσωπικός. 3. Η «τζνάνα γιόγκα», που συνδέεται με τη γνώση.

9 Γ) Η τεχνικές της γιόγκα Η τεχνική της γιόγκα συνίσταται σε διαλογισμό, δηλαδή απεξάρτηση του νου από τις διάφορες σκέψεις, και στην ένωση με το Άτμαν, προέκταση του οποίου είναι το Μπράχμαν. Η τεχνική αποτελείται από οκτώ στάδια. Η τεχνική της γιόγκα συνίσταται σε διαλογισμό, δηλαδή απεξάρτηση του νου από τις διάφορες σκέψεις, και στην ένωση με το Άτμαν, προέκταση του οποίου είναι το Μπράχμαν. Η τεχνική αποτελείται από οκτώ στάδια.

10 1 ο στάδιο: Ο ασκούμενος αποφεύγει κάθε είδους βία, κλοπή, ψεύδος, γενετήσιες σχέσεις, ιδιοκτησία. 2 ο στάδιο: Γίνονται ασκήσεις που στοχεύουν στην αποκοπή του νου από τις επιθυμίες. 3 ο στάδιο: Ο άνθρωπος, ασκώντας το σώμα του, παραμένει σε στάσεις που δεν ενοχλούν το διαλογισμό. 4 ο στάδιο: Ρυθμίζει την αναπνοή του ώστε να μην επηρεάζεται η απόλυτη συγκέντρωση. 5 ο στάδιο: Συγκεντρώνει τις αισθήσεις προς τα μέσα και απομονώνει το νου του από τον κόσμο.

11 Τα τρία επόμενα είναι τα στάδια του κυρίως διαλογισμού: Τα τρία επόμενα είναι τα στάδια του κυρίως διαλογισμού: 6 ο στάδιο: Επιλέγεται ένα αντικείμενο, στο οποίο ο νους προσηλώνεται αποκλείοντας οτιδήποτε άλλο.

12 7 ο στάδιο: Ο νους συγκεντρώνεται από την περιφέρεια αυτού του αντικειμένου στο κέντρο. Με τον τρόπο αυτό ο νους αποκόπτεται από το αντικείμενο και ταυτίζεται με τον εαυτό του. Έτσι ανακαλύπτει το Άτμαν που βρίσκεται μέσα του.

13 8 ο στάδιο: Ο νους διαλύεται στο Άτμαν και ενώνεται μ’ αυτό.

14 Δ) Η παράχρηση (κακή χρήση) της γιόγκα Στην κλασική γιόγκα η προσκόλληση του ασκούμενου σε κάποιο στάδιο θεωρείται αποτυχία και συνεπάγεται την επιστροφή του στον κόσμο των φαινομένων. Στην κλασική γιόγκα η προσκόλληση του ασκούμενου σε κάποιο στάδιο θεωρείται αποτυχία και συνεπάγεται την επιστροφή του στον κόσμο των φαινομένων. Στις δυτικές κοινωνίες η γιόγκα χρησιμοποιείται ως μέσο απόκτησης υγείας και δυνάμεων. Σε καμία περίπτωση οι απλές αυτές σωματικές ασκήσεις δεν οδηγούν στην κυριαρχία επί της επιθυμίας, αλλά στην υποδούλωση σ’ αυτήν. Δηλαδή δεν απελευθερώνουν από την έννοια της άγνοιας, που θεωρεί τον κόσμο απόλυτο Στις δυτικές κοινωνίες η γιόγκα χρησιμοποιείται ως μέσο απόκτησης υγείας και δυνάμεων. Σε καμία περίπτωση οι απλές αυτές σωματικές ασκήσεις δεν οδηγούν στην κυριαρχία επί της επιθυμίας, αλλά στην υποδούλωση σ’ αυτήν. Δηλαδή δεν απελευθερώνουν από την έννοια της άγνοιας, που θεωρεί τον κόσμο απόλυτο

15 Ε) Γιόγκα και ησυχαστική παράδοση Η «αδιάλειπτη» προσευχή, που χρησιμοποιείται στην ησυχαστική παράδοση, παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με την τεχνική του διαλογισμού και θεωρούνται ως μορφές μυστικισμού. Η «αδιάλειπτη» προσευχή, που χρησιμοποιείται στην ησυχαστική παράδοση, παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με την τεχνική του διαλογισμού και θεωρούνται ως μορφές μυστικισμού. Η κυριότερη διαφορά τους σχετίζεται με το σκοπό που επιδιώκουν. Η κυριότερη διαφορά τους σχετίζεται με το σκοπό που επιδιώκουν.

16 Στη γιόγκα ο βασικός σκοπός είναι η ένωση με το θείο, για να διακοπεί ο κύκλος των μετενσαρκώσεων και η απελευθέρωση από τον κόσμο του περιορισμού και του θανάτου. Στην «μπάκτι γιόγκα» επιδιώκεται η αναγέννηση σε έναν ουρανό κοντά στη θεότητα. Αλλά αυτή η κατάσταση είναι προσωρινή, καθώς θα τελειώσει κάποτε, όταν όλος ο κόσμος θα απορροφηθεί από τη θεότητα. Στη γιόγκα ο βασικός σκοπός είναι η ένωση με το θείο, για να διακοπεί ο κύκλος των μετενσαρκώσεων και η απελευθέρωση από τον κόσμο του περιορισμού και του θανάτου. Στην «μπάκτι γιόγκα» επιδιώκεται η αναγέννηση σε έναν ουρανό κοντά στη θεότητα. Αλλά αυτή η κατάσταση είναι προσωρινή, καθώς θα τελειώσει κάποτε, όταν όλος ο κόσμος θα απορροφηθεί από τη θεότητα.

17 Στο χριστιανικό μυστικισμό βασική επιδίωξη είναι η σωτηρία του ανθρώπου από το θάνατο και η επικοινωνία όλου του κόσμου με το Θεό στο πλαίσιο της Βασιλείας του Θεού. Πρόγευση αυτού του κόσμου προσφέρει ο Ιησούς Χριστός, καθώς σ’ αυτό τον κόσμο ο θάνατος έχει καταργηθεί και ο διασωσμένος κόσμος βρίσκεται ενωμένος με το Θεό. Στο χριστιανικό μυστικισμό βασική επιδίωξη είναι η σωτηρία του ανθρώπου από το θάνατο και η επικοινωνία όλου του κόσμου με το Θεό στο πλαίσιο της Βασιλείας του Θεού. Πρόγευση αυτού του κόσμου προσφέρει ο Ιησούς Χριστός, καθώς σ’ αυτό τον κόσμο ο θάνατος έχει καταργηθεί και ο διασωσμένος κόσμος βρίσκεται ενωμένος με το Θεό.

18

19 Η Επίδραση της Γιόγκα στο σώμα και στο νου. Στην αρχή αισθάνεται κανείς όντως μια ευεξία και αναζωογόνηση. Υποβάλλεται όμως ν’ αποδώσει αυτή τη βελτίωση σε κάποιες «κρυμμένες δυνάμεις», σε κάποια «μυστική σοφία» που υπάρχει κρυμμένη μέσα στις γιογκικές ασκήσεις - (ασάνες). Αντ' αυτού, άνετα θα μπορούσε κανείς ν' αποδώσει την ευεξία που αισθάνεται, στην κίνηση στη δραστηριοποίηση του σώματος που «ξυπνάει» από τον καθιστικό τρόπο ζωής που επιβάλλει η σημερινή κοινωνική οργάνωση. Το ίδιο αίσθημα εξάλλου έχει κανείς, όταν αρχίζει τρέξιμο, κολύμπι, ποδόσφαιρο ή οποιοδήποτε άλλο είδος σωματικής γυμναστικής.

20 Πολύ περισσότερο, αν κόψει κάποιες άσχημες συνήθειες όπως το κάπνισμα, το ξενύχτι, την πολυφαγία, το αλκοόλ, κ.λ.π. Κάθε «μεταφυσική» εξήγηση αυτής της ευεξίας περιττεύει. Η επιμονή σ’ αυτήν καταντά απλώς «προσωπική προτίμηση» ή ιδεοληψία ή περιέργεια που κρύβει άλλους σκοπούς. Αυτό το αίσθημα ευεξίας το έχουν μόνο οι αρχάριοι. Οι πιο προχωρημένοι αντίθετα αρχίζουν να έχουν προβλήματα, πόνους στη μέση, στα γόνατα, την πλάτη, στις κλειδώσεις. Οι ασάνες, αυτές οι περίεργες γιογκικές στάσεις, είναι αφύσικες για το ανθρώπινο σώμα. Είναι εμπνευσμένες από τα ζώα, μιμούνται τις στάσεις των ζώων.

21 Αυτό άλλωστε φανερώνεται και από τα ονόματά τους. Να μερικά: 1) Σαλαμπασάνα= η στάση της ακρίδας, 2) Μπουντζαυγκασάνα= η στάση της κόμπρας, 3) Κουκοντασάνα= η στάση του κόκορα, 4) Ούτχαν Πριστασάνα= η στάση της σαύρας κι άλλα τέτοια περίεργα ονόματα. Κάποιες απ’ αυτές είναι πιο εύκολες, κάποιες πολύ δυσκολότερες. Για να κατορθώσει κανείς να «κάτσει» σωστά σ’ αυτές τις γιογκικές στάσεις, πρέπει να εξασκείται πολύ καιρό. Σιγά – σιγά, θα χαλαρώσουν οι κλειδώσεις του σώματος και θ’ αναγκαστούν με επίμονη βία, στα όρια των δυνατοτήτων τους, να στρίψουν αφύσικα. Αρκετοί τραυματίζονται ελαφρά ή βαρύτερα= (ρήξη συνδέσμων, μηνίσκος, τραυματισμός των τενόντων). Χαλάν τα γόνατά τους ή τη μέση τους!!

22 Αν βέβαια κάποιος για χρόνια κάθεται σ’ αυτές τις στάσεις (π.χ. τη στάση του λωτού), τότε έχει πρόβλημα με τα γόνατά του. Το γεγονός ότι εμφανίζονται σωματικά προβλήματα, ως συνέπεια της Γιόγκα, το βεβαιώνουν τα ίδια τα «ιερά» τους κείμενα. Οι «ιερές» Ουπανισάδ (μυστικιστικά Ινδουιστικά κείμενα) λένε όποιος παραπονεθεί ή βαρυγκομήσει γι’ αυτά τα προβλήματα που προκαλεί η γιόγκα, αυτός είναι ανάξιος για τη γιόγκα. Τον καιρό που έκανα αυτές τις ασκήσεις έτυχε και παρακολούθησα τη διάλεξη ενός Ινδού γιόγκι στη Θεσσαλονίκη. Θέλοντας να υπερισχύσει των άλλων «πνευματικών ανταγωvιστών», που αρχίζουν το ψάρεμα με εξισώσεις του στυλ «Γιόγκα = υγεία = ομορφιά», είπε μια αλήθεια.

23 «Όποιος κάνει γιόγκα μόνο, για να αποκτήσει υγεία και ομορφιά, ας κάνει καλύτερα κολύμπι. Δεν έχει κανένα λόγο να κάνει γιόγκα. Η γιόγκα είναι γι’ αυτούς που ενδιαφέρονται να εξελιχθούν πνευματικά ». Κι όντως έτσι είναι! Μόνο που δεν ξέρω τι σόι πνευματική εξέλιξη, θα έχουν. Όμως δε φτάσαμε ακόμα στο χειρότερο! Ο κύριος στόχος της γιογκικής γυμναστικής, ο σκοπός των γιογκικών στάσεων, δεν είναι η ανάπτυξη του μυϊκού συστήματος ούτε η απόκτηση ευλυγισίας. Στόχος τους είναι η αλλαγή της βιοχημικής ισορροπίας του οργανισμού.

24 Καθήμενος κανείς σ' αυτές τις στάσεις, ασκεί πίεση πάνω στα εσωτερικά όργανα του σώματος, καρδιά, έντερα, συκώτι, πνεύμονες, αλλά ιδιαίτερα πιέζει, επιδρά πάνω στους ενδοκρινείς αδένες (τα Τσάκρας όπως λέγονται στην ορολογία τους). Η πίεση αυτή διεγείρει τον αδένα (τις περισσότερες φορές), οπότε έχουμε υπερλειτουργία και έκχυση μεγάλης ποσότητας ορμόνης μέσα στο σώμα. Άλλες φορές συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Κάθε ομάδα στάσεων (ασάνες) ασκεί πίεση σε διαφορετικούς αδένες. Μια ομάδα στάσεων διεγείρει π.χ. το θυρεοειδή αδένα, οπότε έχουμε μεγαλύτερη παραγωγή της ορμόνης θυροξίνης, που χύνεται στο αίμα, και αλλάζει ολόκληρο το βασικό μεταβολισμό του σώματος.

25

26 Το άτομο γίνεται υπερκινητικό, πράγμα που το εκλαμβάνει ως «άντληση ενέργειας από ανώτερα συμπαvτιακά κέντρα» μέσω των Γιογκικών τεχνικών. Έχoυν φροντίσει από καιρό πριν, μέσα από τα έντυπα τους, και τις διαλέξεις να «περάσουν» αυτή την ερμηνεία. Έτσι μας λέγαν! Για να μας ενθουσιάσουν! Για να μας διεγείρουν σε συχνότερη και εντονότερη άσκηση! Βοηθούσε και ο εγωισμός μας σ’ αυτή την κατεύθυνση. «Να, προοδεύω πνευματικά, όπου να 'ναι θ' αποχτήσω και γιογκικές δυνάμεις» σκεφτόμασταν...!! Έτσι λοιπόν μπαίναμε σ' ένα φαύλο κύκλο, που γύριζε διαρκώς γρηγορότερα και εντονότερα! Να σκεφτείτε ότι διεγείραμε όλους τους αδένες με τις κατάλληλες ασάνες.

27 Τα επινεφρίδια, το πάγκρεας, κ.λ.π. Ακόμα και τον αδένα της υπόφυσης που ρυθμίζει τις εκκρίσεις όλων των άλλων αδένων!! Φαντασθείτε τι γινόταν μέσα στο σώμα μας!! Αυτός είναι ο στόχος τους. Ν' αλλάξουν την ορμονική και βιοχημική ισορροπία του σώματος! «Ν' ανεβάσουν» το επίπεδο ισορροπίας των ορμονών μέσα στο σώμα, να διεγείρουν με λίγα λόγια τον οργανισμό γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο νομίζουν ότι θ' αποκτήσουν πνευματικές εμπειρίες, θα φτάσουν να γίνουν θεοί από μόνοι τους!! Είναι φυσικό ο άνθρωπος που είναι σε μια κατάσταση «ορμονικών διαταραχών» να 'χει αλλοιωμένη αισθητηριακή αντίληψη.

28 Είναι χειρότερο απ' ό,τι όταν μεθά κανείς η παίρνει ναρκωτικά. Στην Ινδία, στο άσραμ του Σατυανάντα, ένας Άγγλος, ο Τόνυ, που έκανε για δύο χρόνια Κρίγια Γιόγκα, μου είπε ότι είναι σαν να παίρνει L.S.D. συνεχώς*. Αισθανόταν τρομερή ενέργεια μέσα του (υπερκινητικότητα λόγω διέγερσης του θυρεοειδούς αδένα;) και δεν μπορούσε να κάτσει σ' ένα μέρος. Ήθελε συνέχεια να κάνει πράγματα, να δουλεύει. Δεν μπορούσε να συντονισθεί με τους φίλους του. Τους έβρισκε αργούς, έτσι ξέκοψε απ' αυτούς και συνδέθηκε περισσότερο με το άσραμ. Μου είχε πει κάποτε ο γέροντας:

29 «Ο Διάβολος δεν μπορεί να κρύβεται τελείως. Δεν το επιτρέπει ο Θεός. Αν κρυφτεί σε κανένα τσουβάλι όλο και κάποιο κέρατο θα εξέχει. Αλλά τι χάνει ο πονηρός; Ποιο; αυτό; λέει, δεν είναι κέρατο, είναι... μελιτζάνα». Αυτή την τακτική ακολουθούν και οι γκουρού. * Τό L.S.D. είναι από τα πιο ισχυρά ναρκωτικά. Δημιουργεί ακουστικές παραισθήσεις. Η συχνή του χρήση, πάνω από 30 φορές, δημιουργεί σχιζοφρένεια. Mια γνωστή μου κοπέλα είχε ψυχικά προβλήματα με τη μια και μοναδική φορά που δοκίμασε. Το «διαφήμιζαν» και το χρησιμοποιούσαν στη δεκαετία του '60 οι Xίππυς. (Διον. Φαρασιώτης, Οι Γκουρού ο Νέος και ο Γέροντας Παϊσιος, Θεσσαλονίκη 2000,σελ )

30

31 Ο Σουάμι Σατυανάντα είναι ιδρυτής της Ακαδημίας Γιόγκα του Μπιχάρ, στην Ινδία, όπου δίδαξε αμέτρητους αναζητητές και εκπαίδευσε πολλούς δασκάλους Ο Σουάμι Σατυανάντα είναι ιδρυτής της Ακαδημίας Γιόγκα του Μπιχάρ, στην Ινδία, όπου δίδαξε αμέτρητους αναζητητές και εκπαίδευσε πολλούς δασκάλους

32 Ο Σουάμι Νιραντζανάντα είναι σήμερα επικεφαλής της παράδοσης της Σατυανάντα Γιόγκα, ή Μπιχάρ Γιόγκα. Διδάχτηκε την γιόγκα απευθείας από τον Σουάμι Σατυανάντα, όταν σε ηλικία 4 ετών πήγε στην Ακαδημία Γιόγκα του Μπιχάρ. Ο Σουάμι Νιραντζανάντα είναι σήμερα επικεφαλής της παράδοσης της Σατυανάντα Γιόγκα, ή Μπιχάρ Γιόγκα. Διδάχτηκε την γιόγκα απευθείας από τον Σουάμι Σατυανάντα, όταν σε ηλικία 4 ετών πήγε στην Ακαδημία Γιόγκα του Μπιχάρ.


Κατέβασμα ppt "34. Η γιόγκα Σελίδες 272 - 278. Παρατηρήστε με προσοχή τον άνθρωπο (γιόγκι) της φωτογραφίας ( στάση σώματος, ενδυμασία, έκφραση προσώπου ). Καταγράψετε."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google