Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Γεώργιος Ντιγκμπασάνης, BSc, MEd ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 2ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων στην Εκπαίδευση.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Γεώργιος Ντιγκμπασάνης, BSc, MEd ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 2ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων στην Εκπαίδευση."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Γεώργιος Ντιγκμπασάνης, BSc, MEd ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 2ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων στην Εκπαίδευση

2 o Εισαγωγή o Η Επιστήμη της Διοίκησης o Η Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων o Παρακίνηση o Λήψη Αποφάσεων ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

3 Ιδιαιτερότητες ( διοικητισμός ≠ σχολείο) διοικητικός θεσμός (γραφειοκρατία, ιεραρχία, νόμοι) κοινωνικός θεσμός (πολιτισμός, περιβάλλον, αξίες)

4 Ιδιαιτερότητες Ασάφεια σκοπών (αποτελεσματικότητα – αποδοτικότητα) Προτεραιότητα μετόχων (εκπαιδευτικοί, μαθητές, κοινωνία) Έλλειψη διοικητικής αυτονομίας (συγκεντρωτισμός, αγορά) Αντίφαση σχέσεων εξουσίας (ιεραρχία, δημοκρατική συμμετοχή)

5 «διοικητισμός» ≠ αξίες σχολείου ιεραρχία ≠ συμμετοχή εκπαιδευτικών αξιολόγηση ≠ εκπαίδευση εξουσία ≠ αντιπαιδαγωγική εκπαιδευτικοί οργανισμοί ≠ επιχειρήσεις διοικητική θεωρία ≠ επιστημονική βάση τρόπος λειτουργίας ≠ προοδευτικότητα

6 Το σχολείο ως οργανισμός Οργανωτική δομή Επιδίωξη αντικειμενικών σκοπών Ανθρώπινος παράγοντας

7 Ο ρόλος του Διευθυντή Γραφειοκρατία - Administration Διαχείριση - Management Ηγεσία - Leadership

8 Manager Ηγέτης Πρώτος μεταξύ ίσων Γραφειοκράτης Εκπαιδευτικός Επιστήμονας Παιδαγωγός Λογιστής… ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

9

10

11 κλασσική προσέγγιση ή διεύθυνση προσωπικού ή επιστημονική διοίκηση (scientific management) διοίκηση μέσω ανθρώπινων σχέσεων (human relations approach) σύγχρονη διοίκηση ή διοίκηση ανθρώπινων πόρων (human resources approach)

12 επιστημονική διοίκηση (scientific management) Max Weber Max Weber (The Theory of Social and Economic Organization, 1904, 1947) Υποδιαίρεση εργασιώνΚοινή κατεύθυνση Υπευθυνότητα Πειθαρχία Διοίκηση Συντονισμός

13 επιστημονική διοίκηση (scientific management) - καταμερισμός εργασίας - μεγάλος φόρτος εργασίας - επιβράβευση – πρόστιμο Taylor Taylor (The Principles of Scientific Management, 1911) διοίκηση προγραμματίζει και εποπτεύει εργαζόμενοι εκτελούν

14 επιστημονική διοίκηση (scientific management)Προγραμματισμός Έρευνα προς το μέλλον και πλάνο εργασιώνΟργάνωση Υλική και ανθρώπινη οικοδόμηση του οργανισμούΕποπτεία Επίβλεψη στη διεκπεραίωση των εργασιώνΣυντονισμός Από κοινού ενέργειες και συσχετισμός τουςΈλεγχος Παρακολούθηση για την εφαρμογή κανόνων και οδηγιών Fayol Fayol (Administration Industrielle et Générale, 1916)

15 διοίκηση μέσω ανθρώπινων σχέσεων human relations approach αυτό που χρειάζεται δεν είναι να δοθεί προσοχή στις θέσεις που κατέχουν οι άνθρωποι σ’ έναν οργανισμό, αλλά στο ποιοι κατέχουν αυτές τις θέσεις Παράλογη η εξειδίκευση χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο ανθρώπινος παράγοντας Follet Follet (Creative Experience, 1924) Barnard Barnard (The Functions of the Executive, 1938)

16 διοίκηση μέσω ανθρώπινων σχέσεων (human relations approach) Western Electric Company - Hawthorne, Chicago Σχέση παραγωγικότητας και συνθηκών εργασίας Η δυναμική της ομάδας Οικονομικά κίνητρα – παρώθηση Άτυπη οργάνωση εργαζομένων Η σημασία των ανθρώπινων διαθέσεων σε σχέση με την απόδοση (ηθικό) Ψυχοκοινωνικό κλίμα και απόδοση Mayo Mayo (The social problems of an industrial civilization, 1945)

17 Όλοι οι εργαζόμενοι είναι αποθετήρια ανεκμετάλλευτων πόρων. Όχι έλεγχος ή αναγκαστική αποδοχή αποφάσεων. Δημιουργία εργασιακού περιβάλλοντος που δημιουργικότητα ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και την ανάληψη ρίσκων. Συμμετοχή Συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων ως μέσο επίτευξης ατομικής και οργανωσιακής βελτίωσης. επικοινωνία Συνεχής και αμφίδρομη επικοινωνία. διοίκηση ανθρώπινων πόρων human resources approach Miles, R. E. Miles, R. E. (1965). Human relations or human resources?

18 Ανθρώπινες σχέσειςΑνθρώπινοι πόροι Ανάγκες εργαζομένων Να ανήκουν, να είναι αρεστοί, να εισπράττουν σεβασμό Συνεισφορά στους κοινούς στόχους Επιθυμίες εργαζομένων Χρήσιμο κομμάτι του οργανισμού Ανάληψη πρωτοβουλιών με υπευθυνότητα Αποτελέσματα Εκπλήρωση αναγκών = συνεργασία Ανεκμετάλλευτες δυνατότητες Εργασιακή ικανοποίηση Κοινωνικοποίηση = ικανοποίηση Δημιουργικότητα και εμπειρία = ικανοποιημένοι Παραγωγικότητα Επαγγελματική ικανοποίηση = περισσότερη παραγωγικότητα Ανεξαρτησία και εσωτερικός έλεγχος = παραγωγικότητα

19 Ανθρώπινες σχέσειςΑνθρώπινοι πόροι Στόχος της διοίκησης Μέρος της ομάδας Η διεύθυνση τους βοηθά να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους και να χρησιμοποιούν όλες τις δυνατότητές τους Λήψη αποφάσεων Επιτρέπεται να έχουν άποψη σε αποφάσεις ρουτίνας Ελεύθερη συμμετοχή στη διαδικασία λήψης αποφάσεων Διαμοιρασμός πληροφοριών Διαμοιρασμός πληροφοριών = αίσθηση του «ανήκειν» Ανατροφοδότηση και χρήση της εμπειρίας των εργαζομένων Ομαδική εργασία Δημιουργία ομάδων για μικρής σημασίας έργα Ενθάρρυνση δημιουργίας ομάδων για λήψη αποφάσεων σε σημαντικά θέματα

20 Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων Λήψη Αποφάσεων Παρακίνηση

21 Ανθρώπων Λήψη και Εκτέλεση Αποφάσεων Διαχείριση Συναντήσεων Αξιολόγηση Ανάπτυξη Διαχείριση Συγκρούσεων Διαχείριση Εαυτού Ηγεσία

22 Παρακίνηση "επίτευξη αποτελέσματος μέσω ανθρώπων" ή "να παίρνουμε το καλύτερο από τους ανθρώπους". ανάγκες και δυνατότητες τριών μερών ομάδας της ομάδας που διοικούμε ή στο πλαίσιο της οποίας διοικούμε ατόμων των ατόμων που απαρτίζουν αυτή την ομάδα και πελατών των "πελατών" (μαθητών, γονέων κ.λπ.) του σχολείου Οι άνθρωποι έχουν συνήθως ισχυρότερα κίνητρα να εργαστούν προς έναν στόχο, αν έχουν συμμετάσχει στον καθορισμό του και, συνεπώς, τον αισθάνονται δικό τους.

23 βέλτιστη ικανοποίηση ανάγκες κίνητρα Παρακίνηση

24 Παρακίνηση και ανάγκες Maslow, A. H. Maslow, A. H. (1970) Motivation and Personality.

25 Παρακίνηση και ανάγκες Καπετάνιου-Καραγιάννη Καπετάνιου-Καραγιάννη (1997). Οργάνωση και διοίκηση των επιχειρήσεων.

26 Παρακίνηση ΙκανοποίησηΔυσαρέσκεια Ικανοποίηση και Δυσαρέσκεια αντίθετα Τα στοιχεία που κάνουν τους ανθρώπους ευτυχισμένους στη δουλειά δεν είναι τα αντίθετα αυτών που τους κάνουν δυστυχισμένους, και το αντίστροφο. εργασιακό περιβάλλον. εργασιακό περιεχόμενο Οι παράγοντες που γεννούν δυσαρέσκεια σχετίζονται με το εργασιακό περιβάλλον. Από την άλλη, οι παράγοντες που γεννούν ικανοποίηση σχετίζονται με το εργασιακό περιεχόμενο. Herzberg, F. Herzberg, F. (1966) Work and the Nature of Man.

27 Παρακίνηση

28 Παρακίνηση Επίτευξη: Μέτρο ευκαιριών αξιοποίησης ικανοτήτων και συνεισφοράς (π.χ. νέες ιδέες). Δουλειά καθ' εαυτή: Το ενδιαφέρον της δουλειάς (π.χ. ποικιλία, προκλήσεις, σημαντικότητα). Ευθύνη: Μέτρο ελευθερίας στη λήψη αποφάσεων. Αναγνώριση: Δείκτης ποσότητας και ποιότητας της ανατροφοδότησης των επιδόσεων. Ανέλιξη: Δείκτης προοπτικών από άποψη εξέλιξης. Προσωπική ανάπτυξη: Δείκτης ευκαιριών μάθησης και ωρίμανσης.

29 ΑιτίαΑπαντήσεις Επιθυμία να δουλεύεις με νέους71% Οι αξίες της εκπαιδευτικής κοινότητας42% Ενδιαφέρον για το αντικείμενο39% Επίδραση από το δάσκαλο31% Επίδραση από την οικογένεια19% Καλοκαιρινές διακοπές19% Επαγγελματική ασφάλεια17% «Πάντα ήθελα μόνο αυτό»14% Ευκαιρία για μια δια βίου αυτό - ανάπτυξη8% National Education Association, Παρακίνηση

30 Παρακίνηση Προσωπικό Επιμόρφωση Ενημέρωση Έντυπα Αξιοκρατία Εμπιστοσύνη Επικοινωνία Περιβάλλ ον Φωτισμός Εξαερισμός Εργονομία Χρωματισμός Εαυτός Κοινωνικότητα Σύμπνοια Γόητρο Κύρος Επίτευγμα Αναγνώριση Επιβράβευση

31 Το σχολείο, ως τυπικός οργανισμός, είναι βασικά μια δομή λήψης αποφάσεων. (Hoy and Miskel, 2001) Λήψη Αποφάσεων Λήψη απόφασης Δράσεις

32 Λήψη Αποφάσεων Περιβάλλον Πόροι Χρόνος Εναλλακτικές Διαδρομή Προσωπικό Απόψεις Γνώσεις Αξίες Εμπειρίες Εαυτός Εμπλοκή Συνεργασία Martin (2014). Martin (2014). School Leader Internship: Developing, Monitoring, and Evaluating Your Leadership Experience.

33 Λήψη Αποφάσεων Χρόνος Εμπειρία προσωπικού Σημαντικότητα Συμμετοχικότητα Ενδιαφέρον προσωπικού

34 Λήψη Αποφάσεων ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ Συμμετοχικός Πατερναλιστικός Laissez-faire Συνεργατικός Δημοκρατικός Αυταρχικός Γραφειοκράτης

35 Λήψη Αποφάσεων Υπευθυνότητα Διατύπωση γνώμης Επιλογή μεθόδων Συμμετοχή στη στοχοθεσία

36 Everard & Morris Everard & Morris (1996). Αποτελεσματική Εκπαιδευτική Διοίκηση αλλαγή λάθος σύγκρουση δεδομένα Λήψη Αποφάσεων

37 Θεωρία XΘεωρία Y Αντιπαθούν την εργασία και προσπαθούν να την αποφύγουν Θεωρούν ότι η εργασία είναι κάτι φυσιολογικό και ευχάριστο Αποφεύγουν την υπευθυνότηταΘέλουν να αναλάβουν υπευθυνότητα Θέλουν κατευθύνσειςΠροτιμούν να αυτό-κατευθύνονται Αντιστέκονται στην αλλαγή Θέλουν να εργάζονται για κοινούς στόχους Δεν είναι έξυπνοιΕίναι έξυπνοι Δεν είναι δημιουργικοίΕίναι δημιουργικοί Οι διευθυντές πρέπει να ελέγχουν Έχουν το δυναμικό να εξελίσσονται και να προσαρμόζονται Οι διευθυντές πρέπει να ανταμείβουν ή να τιμωρούν για να έχουν απόδοση Οι στόχοι, ατομικοί και οργανωσιακοί επιτυγχάνονται αν δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες McGregor, D. McGregor, D. (1960). The human side of enterprise.

38 Λήψη Αποφάσεων Κατάσταση Κριτήρια Λύσεις Αξιολόγηση Επιλογή

39 Λήψη Αποφάσεων Κατάσταση - Πρόβλημα "Πολλοί γονείς παραπονούνται ότι εξαφανίζονται τα πράγματα των παιδιών τους" ''Οι γονείς που έρχονται να δουν τους καθηγητές παραπονούνται ότι αναγκάζονται να περιμένουν πολλή ώρα ανάμεσα στα ραντεβού" Κριτήρια - Στόχοι Ουσιώδεις στόχοι: στόχοι που, αν δεν τους πετύχουμε, σημαίνει ότι η κατάσταση δεν διορθώθηκε ή δεν βελτιώθηκε. Ευκταίοι στόχοι: στόχοι που θέλουμε να τους πετύχουμε, αλλά δεν είναι απαραίτητο να επιτευχθούν για να διορθωθεί ή να βελτιωθεί η κατάσταση.

40 Λήψη Αποφάσεων Λύσεις – Αξιολόγηση - Επιλογή o Προσδιορισμός αιτιών o Ανάπτυξη εναλλακτικών λύσεων o Καταγραφή πλεονεκτημάτων – μειονεκτημάτων o Επιλογή βέλτιστης πρακτικής o Ανάπτυξη πλάνου υλοποίησης o Ανάθεση ρόλων – χρονοδιάγραμμα o Παρακολούθηση ενεργειών o Ανατροφοδότηση

41 Λήψη Αποφάσεων Αποδοτική λήψη αποφάσεων (1)Συλλογή μέγιστου δυνατού αριθμού σχετικών στοιχείων και απόψεων. (2) Στάθμιση όλων των εναλλακτικών λύσεων. (3) Συνεκτίμηση όλων των κριτηρίων. Αποδοτική εκτέλεση (1)Σχέδιο. (2) Επιθεωρήσεις προόδου. (3) Συμμετοχή των κατάλληλων ανθρώπων στον κατάλληλο χρόνο και μέσω ελεγχόμενης διαδικασίας.

42 αρμοδιότητα Σχεδιάστε να μεταβιβάσετε μια αρμοδιότητα που ανήκει σε εσάς (π. χ. βραδιά γονέων, σχολική εκδρομή, ημέρα αθλημάτων). Ποιοι Ποιοι πρέπει να συμμετέχουν, στόχους Ποιους στόχους πρέπει να επιτύχουν, κριτήρια ποια κριτήρια πρέπει να εξηγήσετε, όλοι ώστε όλοι να γνωρίζουν τιπότε ποιος πρέπει να κάνει τι έως πότε. Δραστηριότητα Λήψη Αποφάσεων

43 Likert, R. Likert, R. (1967). The human organization: Its management and value. Participative Decision Making (PDM) Theory Εκμεταλλευτικό: Οι στόχοι καθορίζονται από την ανώτατη διοίκηση και με την μορφή διαταγών φτάνουν στους εργαζομένους. Η εμπιστοσύνη προς τον ηγέτη είναι πολύ περιορισμένη και η υποκίνηση επιδιώκεται μόνο μέσω της τιμωρίας. Η παραγωγικότητα είναι περιορισμένη και οι σχέσεις υφισταμένων και προϊσταμένων είναι ανύπαρκτες. Καλοπροαίρετο: Ο ηγέτης είναι αυταρχικός, όμως επιτρέπει κάποιας μορφής επικοινωνία με τους υφισταμένους του και οι εργαζόμενοι αποδίδουν πιο αποδοτικά. Λήψη Αποφάσεων

44 Συμβουλευτικό: Η εμπιστοσύνη επικεντρώνεται στα μέλη της ομάδας. Ο ηγέτης μέσω της αμφίδρομης επικοινωνίας χρησιμοποιεί τις γνώσεις των υφισταμένων του. Συμμετοχικό: Ο ηγέτης έχει εμπιστοσύνη στα μέλη της ομάδας. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με δημοκρατικές διαδικασίες. Το κύριο χαρακτηριστικό είναι η αμφίδρομη επικοινωνία και η συλλογική εργασία. Likert, R. Likert, R. (1967). The human organization: Its management and value. Participative Decision Making (PDM) Theory Λήψη Αποφάσεων

45 Για περαιτέρω μελέτη… Ζαβλανός Ζαβλανός (2003). Η Ολική Ποιότητα στην Εκπαίδευση. Κατσαρός Κατσαρός (2008). Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Πασιαρδής Πασιαρδής (2004). Εκπαιδευτική Ηγεσία. Σαΐτης Σαΐτης (2008). Ο διευθυντής στο δημόσιο σχολείο. Everard & Morris Everard & Morris (2004). Effective School Management. Hoy & Miskel Hoy & Miskel (2007). Educational Administration: Theory, Research, and


Κατέβασμα ppt "Γεώργιος Ντιγκμπασάνης, BSc, MEd ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 2ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων στην Εκπαίδευση."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google