Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΒΛΑΧΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΔΑΣΚΑΛΑ 14 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΛΙΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ» ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΒΛΑΧΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΔΑΣΚΑΛΑ 14 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΛΙΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ» ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΒΛΑΧΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΔΑΣΚΑΛΑ 14 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΛΙΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ» ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ 35ης ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ Δ.Ε. ΑΤΤΙΚΗΣ ΝΕΣΤΟΡΕΙΟ Δ.Σ. ΙΛΙΟΥ, ΠΕΜΠΤΗ 6 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2012 ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ

2 ΣΤΟΧΟΙ: Αναγνώριση καταστάσεων βίας(λεκτική, ψυχολογική, σωματική) Ενίσχυση των δεσμών της ομάδας. Καλλιέργεια δεξιοτήτων: Ενσυναίσθηση, συνεργασία, επικοινωνία, αποδοχή της διαφορετικότητας. Απόκτηση ψυχοκοινωνικής επάρκειας (Αυτογνωσία, αυτοπεποίθηση, συνειδητοποίηση της συναισθηματικής κατάστασης στην οποία βρίσκομαι-θυμός)

3 Ανάπτυξη ικανοτήτων που επιτρέπουν στο παιδί να χειρίζεται καταστάσεις βίας σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, να παίρνει τις σωστές αποφάσεις και να βγαίνει από μία σύγκρουση, περισσότερο δυνατό και με την αυτοεκτίμησή του σε υψηλότερα επίπεδα.

4 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Βιωματική, ενεργητική και συνεργατική μάθηση, διαθεματική προσέγγιση (ΓΛΩΣΣΑ-λογοτεχνικά κείμενα, ΚΠΑ – δικαιώματα, υποχρεώσεις, ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ- κανόνες, συνεργασία, ομαδικότητα) ΜΕΣΑ Διάλογος, ενεργητική ακρόαση, καταιγισμός ιδεών, παίξιμο ρόλων, εικαστική δημιουργία.

5 Χρονική διάρκεια των εργαστηρίων: Κάθε εργαστήριο διαρκεί περίπου 3 δίωρα. Η συνολική διάρκεια του προγράμματος είναι περίπου 4 μήνες. Πρέπει να τονιστεί ότι ο τρόπος υλοποίησης του προγράμματος, (χρόνος, τεχνικές που επιλέγονται, θέματα στα οποία δίνεται έμφαση κ.ά) εξαρτώνται και προσαρμόζονται στις ανάγκες της ομάδας.

6 1 ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ. Ενημέρωση για το πρόγραμμα. Στόχοι: Να ενημερωθούν οι μαθητές για το πρόγραμμα που θα υλοποιήσουν. Να ενισχυθεί το κλίμα εμπιστοσύνης στην ομάδα. Δραστηριότητες: Δημιουργία του κύκλου μας Συζήτηση ( Τι νομίζετε ότι θα κάνουμε τις ώρες του προγράμματος; Ποιες θα είναι οι υποχρεώσεις μας και ποια τα δικαιώματά μας;)

7 Καθοδηγούμενη φαντασία (ανάγνωση κειμένου όπου αναδεικνύεται η αξία της συνεργασίας και της ομαδικότητας) Εργασία σε ομάδες (Συζητούν τι βοηθά τα παιδιά να γίνουν μια καλή παρέα, τι τα εμποδίζει και εικονογραφούν ή γράφουν τα συμπεράσματά τους.) Ενδεικτικά παιχνίδια: Μουσικές καρέκλες φρουτοσαλάτα, κυκλική κίνηση, κινήσεις και ονόματα.

8 2 ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ. Συμβόλαιο Στόχοι: Να ενισχυθεί το κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας της ομάδας. Να διατυπωθούν οι βασικοί κανόνες για τη λειτουργία της ομάδας. Δραστηριότητες: Κάθε ομάδα συζητά και ανακοινώνει τους κανόνες που θεωρεί απαραίτητους. Όλοι οι κανόνες καταγράφονται στον πίνακα.

9 Κάθε ομάδα εικονογραφεί ή παρουσιάζει με όποιο τρόπο θέλει μέρος των κανόνων που είναι καταγεγραμμένοι. Ακολουθούν παιχνίδια δραματοποίησης των κανόνων.(Ακούω προσεχτικά τον άλλο, περιμένω να έρθει η σειρά μου για να μιλήσω)

10

11

12 ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ Εμείς οι μαθητές του ΣΤ 2 και η δασκάλα μας συμφωνούμε για τα παρακάτω και υπογράφουμε: Για να μπορέσει να λειτουργήσει ομαλά η ομάδα και να συνεργαστούμε αποτελεσματικά, αποδεχόμαστε τους παρακάτω κανόνες αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού: Οι άλλοι οφείλουν να με σέβονται, να μη με κοροϊδεύουν, να μη με μειώνουν, να μη με κάνουν να αισθάνομαι άσχημα, αλλά έχω και εγώ την υποχρέωση να σέβομαι, να εκτιμώ τους άλλους και να μην τους φέρνω σε δύσκολη θέση. Έχω δικαίωμα στο χρόνο ομιλίας αλλά δεν ξεχνώ να δίνω και στους άλλους το δικαίωμα να μιλήσουν. Μιλάει ένα παιδί κάθε φορά. Έχω δικαίωμα να με ακούν προσεχτικά οι άλλοι, αλλά και υποχρέωση να ακούω εγώ, προσεχτικά τους άλλους. Έχω δικαίωμα να ζω σε ένα ασφαλές περιβάλλον, αλλά και υποχρέωση να κάνω τους άλλους – με τη συμπεριφορά μου-να αισθάνονται ασφαλείς. Έχω δικαίωμα να υποστηρίζω την άποψή μου αλλά και υποχρέωση να αφήνω τους άλλους να υποστηρίζουν τη δική τους άποψη. Η υπομονή και η καλή διάθεση είναι δύο πολύ δυνατά όπλα που με βοηθάνε στη συνεργασία μου με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Είμαι υποχρεωμένος-η να τηρώ τους κανόνες του συμβολαίου προκειμένου να λειτουργήσει σωστά η ομάδα μου. Δεν ξεχνώ, ότι μέσα στην τάξη μου, όλοι είμαστε ΕΞΙΣΟΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΙ.

13 3 ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Λέξεις που πληγώνουν (Λεκτική βία) Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης. Στόχοι: Nα αναγνωρίζουν τα συναισθήματα που προκαλούνται μέσα τους από τα λόγια των άλλων. Να λάβουν το μήνυμα πως η εικόνα του εαυτού τους δεν ταυτίζεται με τα λόγια και τις κρίσεις των άλλων. Να αναδειχθεί η μοναδικότητα του καθενός- Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης.

14 Δραστηριότητες : Προβολή video 2 που σχετίζεται με τη λεκτική βία ( Οι λέξεις πονάνε) Τα παιδιά αποτυπώνουν σε ένα κομμάτι χαρτί με όποιο τρόπο θέλουν, (ζωγραφίζοντας, ή γράφοντας απλά λέξεις, ή και με όποιον άλλο τρόπο θέλουν) κάτι που εκφράζει ένα κομμάτι του εαυτού τους. Στη συνέχεια, σε ένα κουτί βάζουμε λέξεις, φράσεις που πληγώνουν. Κάθε παιδί διαλέγει από μία και την ανακοινώνει στην ομάδα. Όποια παιδιά ενοχλούνται από τη λέξη που άκουσαν, σκίζουν ένα κομμάτι από το χαρτί. Ακολουθεί συζήτηση.(Πώς νιώθεις όταν ακούς να σου μιλάνε έτσι; Πώς συνήθως αντιδράς;Τι θα ήθελες να σου πουν;)

15 Γράφουν τη λέξη ή τις λέξεις που θα ήθελαν να ακούσουν και που θεωρούν ότι εκφράζουν τα θετικά στοιχεία της προσωπικότητάς τους, σε ένα χάρτινο κάδρο που έχουν φιλοτεχνήσει τα ίδια. Ενδεικτικά παιχνίδια: Τα μαγικά τριάρια Κάθε παιδί λέει τρία σημαντικά πράγματα για τον εαυτό του. Στο τέλος τα παιδιά καλούνται να ανακαλέσουν όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούν. Αν ήταν Ένα παιδί βγαίνει έξω από την τάξη. Τα άλλα διαλέγουν ένα συμμαθητή τους. Το παιδί που ήταν έξω μπαίνει μέσα και προσπαθεί να καταλάβει ποιον διάλεξαν κάνοντας ερωτήσεις του τύπου «Αν ήταν λουλούδι, τι λουλούδι θα ήταν;»

16 Σημαντικά ονόματα Το κάθε παιδί λέει την ιστορία του ονόματός του και καλείται να βρει ένα επίθετο που να το χαρακτηρίζει και να αρχίζει από το αρχικό γράμμα του ονόματός του, π.χ. Αντώνης ο αθλητικός. Παραμύθι Ο αγώνας των βατράχων (αγνοώ προσβολές και άσχημους χαρακτηρισμούς –πιστεύω στον εαυτό μου)

17 ( …όταν η Γλώσσα συναντά την Ευέλικτη Ζ.) Ο αγώνας των βατράχων. Κάποτε έγινε ένας αγώνας μεταξύ βατράχων. Στόχος τους ήταν να ανέβουν στην ψηλότερη κορυφή ενός πύργου. Πολλοί άνθρωποι μαζεύτηκαν για να τους παρακολουθήσουν. Ο αγώνας άρχισε. Στην πραγματικότητα ο κόσμος δεν μπορούσε να πιστέψει ότι οι βάτραχοι, αυτά τα ζώα που δεν του ήταν και ιδιαίτερα συμπαθητικά, θα κατάφερναν να ανέβουν στην κορυφή του πύργου. Τα λόγια που άκουγες λοιπόν, ήταν: «’Άδικος κόπος» «Σιγά μην τα καταφέρουν» «Είστε άχρηστοι, δεν είστε εσείς για τέτοιο αγώνα. Δεν πάτε καλύτερα στη λιμνούλα σας;» «Καλά τόσο χαζοί είστε; Περιμένετε ότι θα τα καταφέρετε;». Οι βάτραχοι όσο άκουγαν όλα αυτά τα λόγια, τόσο αμφέβαλλαν για τους εαυτούς τους. Ο κόσμος συνέχιζε να φωνάζει διαρκώς. «Κοιτάτε κάτι χαζοβατράχια που ήρθαν να μας κάνουν τα έξυπνα…». Και οι βάτραχοι ο ένας μετά τον άλλο, παραδέχονταν την αποτυχία της προσπάθειάς τους και έπεφταν, εκτός από έναν που συνέχισε να σκαρφαλώνει. Στο τέλος μόνο αυτός, μετά από μεγάλη προσπάθεια, κατόρθωσε να φτάσει στην κορυφή. Ένας από τους χαμένους βατράχους είχε μεγάλη περιέργεια να μάθει πώς τα κατάφερε κι έφτασε στην κορυφή. Όταν πλησίασε να τον ρωτήσει, αντιλήφθηκε ότι ο νικητής βάτραχος ήταν… κουφός. Έτσι κατάλαβε ότι δεν πρέπει να ακούς όσους σε κοροϊδεύουν, δε σέβονται αυτό που κάνεις και σου λένε ότι δεν μπορείς να πετύχεις τους στόχους σου. Εργασία: Α)Πώς αισθάνεσαι όταν οι άλλοι σε βρίζουν,σε κοροϊδεύουν ή σου λένε ότι δεν πρόκειται να καταφέρεις κάτι που θα ήθελες πολύ να πετύχεις; Β)Πώς τους αντιμετωπίζεις; ( Προσπάθησε να απαντήσεις μόνος –η σου, με ειλικρίνεια στο τετράδιο γραπτού λόγου)

18 4 ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Διαχείριση θυμού- Μαθαίνω να μην αντιδρώ βίαια. ΒΑΣΙΚΕΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ. ΑΝΑΓΚΗ ΤΟΥ ΝΑ ΑΝΗΚΩ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ. ( Η ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ) ΝΑ ΑΚΟΥΓΟΜΑΙ Η ΑΝΑΓΚΗ ΤΟΥ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΩ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ. Όταν δεν ικανοποιούνται οι παραπάνω ανάγκες, τότε ΘΥΜΩΝΩ (υγιές συναίσθημα που βοηθά στην άμυνα και επιβίωση του ατόμου). Ο ΘΥΜΟΣ όμως με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει στη ΒΙΑΙΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.

19 Στόχοι: Βοηθάμε κάθε φορά το παιδί που αντιδρά βίαια, λόγω θυμού, να καταλάβει τις αιτίες της αντίδρασής του. Αντέδρασα έτσι γιατί θύμωσα, γιατί μία από τις παραπάνω ανάγκες μου δεν ικανοποιήθηκαν. Στη συνέχεια στοχεύουμε στην εκμάθηση σωστών τεχνικών ελέγχου του θυμού και αντίδρασης.

20 Δραστηριότητες ( Φύλλα εργασίας) Περιστατικά: 1. Οι καλύτεροί/ές σου φίλοι/ες, παίζουν. Μόλις πλησιάζεις, σταματούν και σου λένε ότι δεν υπάρχει χώρος για άλλο παίχτη στο παιχνίδι. Πώς αντιδράς; α) Αρχίζεις να τους βρίζεις και να τους χτυπάς. β)Απομακρύνεσαι λυπημένος/η. γ) Αφήνεις λίγα δευτερόλεπτα να περάσουν, για να καταλαγιάσει ο θυμός σου, (μετράς αντίστροφα) και στη συνέχεια συζητάς το θέμα με τους φίλους σου προκειμένου να διαπιστώσετε αν πράγματι δεν υπάρχει χώρος για άλλο παίχτη. Απομακρύνεσαι αν καταλάβεις ότι η προσπάθειά σου για επικοινωνία τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή είναι μάταιη.

21 2.Κάποιοι φίλοι σου θεωρούν πολύ διασκεδαστικό να σε ενοχλούν, πετώντας τα πράγματά σου από το θρανίο σου ή κρύβοντάς τα. Όσο περισσότερο σε βλέπουν να θυμώνεις τόσο διασκεδαστικότερο θεωρούν το παιχνίδι τους και φυσικά το συνεχίζουν. Ποια θα είναι η επόμενη κίνησή σου; Α) Αρπάζεις έναν από αυτούς και αρχίζεις να τον χτυπάς. Β) Αρχίζεις να τους βρίζεις και να πετάς και εσύ τα πράγματά τους.

22 Γ) Αν και είσαι πολύ θυμωμένος, μετράς αντίστροφα, για να ηρεμήσεις λίγο και στη συνέχεια απευθύνεσαι στο δάσκαλό σου. Δ) Ακολουθείς την παραπάνω τακτική ηρεμίας και στη συνέχεια απευθύνεσαι με ήρεμο τρόπο στα παιδιά προσπαθώντας να τους πει κάτι πολύ απλό. « Αυτό που κάνετε με ενοχλεί πολύ. Άρα πρέπει αμέσως να το σταματήσετε.» Αν σε αγνοήσουν, απευθύνεσαι στο δάσκαλό σου.

23 3) Δύο από τους φίλους /ες σου σε κοροϊδεύουν που πήγες για κούρεμα με τη μαμά σου. Πώς αντιδράς; Α) Αρχίζεις και εσύ να τους κοροϊδεύεις. Β) Αρχίζεις να βρίζεις τις μαμάδες τους. Γ) Θυμώνεις πάρα πολύ και αρχίζεις να τους βρίζεις και να τους χτυπάς. Δ) Αν και είσαι πολύ θυμωμένος και στενοχωρημένος, αρχίζεις να μετράς αντίστροφα μέχρι να ηρεμήσεις και στη συνέχεια σκέφτεσαι πολλά πράγματα που έχουν κάνει και εκείνοι με τις μαμάδες τους και τους τα αναφέρεις.

24 4) Δανείζεις τη φωτογραφική μηχανή σου σε ένα φίλο σου και εκείνος σου την επιστρέφει χαλασμένη, χωρίς καν να σου το αναφέρει. Τι κάνεις; Α) Αρχίζεις να βρίζεις και να απειλείς το φίλο σου λέγοντάς του ότι θα του καταστρέψεις ότι πολυτιμότερο έχει. Β)Τον χτυπάς. Γ)Ηρεμείς και αρχίζεις να σκέφτεσαι πώς θα επισκευαστεί η μηχανή σου. Ο πρώτος στον οποίο απευθύνεσαι ζητώντας του να σε βοηθήσει να βρείτε τρόπους για να φτιάξετε ξανά την μηχανή, είναι φυσικά ο φίλος σου.

25 Έχοντας στο μυαλό σου τους παραπάνω τρόπους αντίδρασης, προσπάθησε να απαντήσεις με ειλικρίνεια στις παρακάτω ερωτήσεις: Πώς θα ένιωθες; (σε κάθε περίπτωση) Ποιο θα είναι το πιθανό αποτέλεσμα μιας επιθετικής εκ μέρους σου συμπεριφοράς; Προσπάθησε να κατηγοριοποιήσεις τις επιπτώσεις-που αφορούν εσένα- μιας τέτοιας συμπεριφοράς.

26 ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕ Σ ΨΥΧΟΛΟΓΙ ΚΕΣ Προτείνετε τρόπους αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων

27

28 5 ο Εργαστήριο Ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη. Στόχοι: Να κατανοήσουν το φαινόμενο της βίας και του σχολικού εκφοβισμού. Να έρθουν στη θέση των παιδιών που βρίσκονται στο επίκεντρο τέτοιων γεγονότων και να μιλήσουν για τα συναισθήματα αυτών. Να κατονομάσουν τις αρνητικές συνέπειες του φαινομένου. Να ενισχυθούν η ενσυναίσθηση και η αλληλεγγύη.

29 Δραστηριότητες: Φαινόμενο βίας : Προβολή video 1 (Αιχμάλωτος σχολείου) Λέξεις που σας έρχονται στο μυαλό. (καταιγισμός ιδεών)-Καταγραφή, εικονογράφηση Δίνεται στα παιδιά ένα κείμενο όπου περιγράφονται φαινόμενα βίας στο σχολείο. Ακολουθεί συζήτηση μέσα από την οποία προσπαθούμε να εκμαιεύσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά της βίας (σκέψεις, διαθέσεις, συναισθήματα, επιπτώσεις, αιτίες συμπεριφορών όσων εμπλέκονται στο φαινόμενο αυτό).

30 Ενδεικτικές ερωτήσεις: Πώς αισθάνονται τα τρία θύματα; Γιατί άραγε ο Γιάννης και ο Νίκος ενοχλούν και κάνουν τη ζωή των παιδιών δύσκολή;(αναζήτηση αιτίων απομυθοποίηση του μύθου των κακών και σκληρών παιδιών, -βιβλίο του Ηλιόπουλου). Φταίνε τα τρία παιδιά γι’ αυτό που βιώνουν; Γιατί δε μιλάνε; Τι θα κάνατε αν βρισκόσαστε εσείς στη θέση τους; (αρχίζουμε σιγά σιγά να αναζητούμε λύσεις). Πώς αισθάνεστε για τους πρωταγωνιστές της ιστορίας; Tι θα προτείνατε ώστε να λυθεί το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στο σχολείο;

31 Δραματοποίηση: Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες δραματοποιούν ανά ομάδα, ένα κομμάτι της ιστορίας.( Στις διαφάνειες που ακολουθούν τα παιδιά έχουν γράψει μόνα τους τα κείμενα και τα έχουν δραματοποιήσει) Σημείωση: Μέσα από τη δραματοποίηση δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να συναισθανθούν και να κατανοήσουν περίπου πώς μπορεί να νιώθει ο χαρακτήρας που υποδύονται. Ταυτόχρονα αναπτύσσεται η επικοινωνία μεταξύ τους και ευνοείται η αλλαγή στάσεων.

32 ΚΕΙΜΕΝΟ «Σάββατο πρωί και ο Γιώργος είναι πολύ χαρούμενος που σήμερα δεν έχει σχολείο. Σχεδιάζει πώς θα περάσει το Σαββατοκύριακο κάνοντας πράγματα που τον ευχαριστούν. Θα ήθελε να πάνε μαζί με τη Μαρία και τον Νάκο στο καινούργιο πάρκο που θα εγκαινιάσει ο δήμαρχος στην περιοχή του. Ο Γιώργος είναι καλός μαθητής, του αρέσουν οι σχολικές εργασίες, όμως δεν έχει καθόλου όρεξη να πηγαίνει στο σχολείο, γιατί εδώ και κάποιες εβδομάδες δυο συμμαθητές, ο Γιάννης και ο Νίκος, του φέρονται άσχημα την ώρα του διαλείμματος. Συγκεκριμένα, τον κοροϊδεύουν, τον σπρώχνουν, τον βρίζουν και δεν τον παίζουν στην ομάδα του ποδοσφαίρου, παρόλο που ζητά να συμμετέχει και έχει ήδη αποδείξει πόσο καλός παίκτης είναι. Εκείνος πια, όταν τους βλέπει να πλησιάζουν, απομακρύνεται… Τελευταία δε βγαίνει καθόλου στο διάλειμμα. Η φίλη του Γιώργου, η Μαρία, δείχνει στενοχωρημένη τον τελευταίο καιρό. Στα διαλείμματα που μένουν μαζί μέσα στην τάξη, ο Γιώργος τη ρωτάει επίμονα μήπως είναι άρρωστη και γι’ αυτό μένει συνέχεια μέσα. Η Μαρία όμως αποφεύγει να του απαντήσει προβάλλοντας διάφορες δικαιολογίες. Φαίνεται ότι η Μαρία, παρότι αισθάνεται τον Γιώργο φίλο της, δε θέλει να μιλήσει σε κανέναν από τους συμμαθητές της, αλλά ούτε και στη δασκάλα για το φόβο που νιώθει όταν την πλησιάζουν κάποια συγκεκριμένα παιδιά. Το μεγάλο της πρόβλημα είναι η τουαλέτα όπου κάποια παιδιά την ακολουθούν και την κλειδώνουν μέσα». «Ο τρίτος της παρέας, ο Νάκος, ένα καινούργιο παιδί στην τάξη που δε μιλάει καλά ελληνικά ακόμα, έχει κι αυτός τη δική του αγωνία. Την ώρα του μαθήματος, όταν η δασκάλα γράφει στον πίνακα, ο Γιάννης και ο Νίκος του μουντζουρώνουν τα τετράδια και του παίρνουν τα μολύβια. Με λίγα λόγια, του κάνουν τη ‘‘ζωή ποδήλατο’’. Ο Νάκος ξέρει πως οι γονείς του με δυσκολία μπορούν να του προσφέρουν τα τετράδια και τα μολύβια που χρειάζεται, γιατί ακόμα οι δουλειές τους δεν είναι σταθερές. Όταν χτυπήσει κουδούνι για το σχόλασμα, και τα τρία παιδιά βιάζονται να φύγουν. Τι κρίμα που μένουν σε διαφορετικές κατευθύνσεις και δεν μπορούν να φύγουν μαζί».

33 ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ Είμαι πολύ χαρούμενος που δεν έχω σχολείο σήμερα Ελπίζω να με αφήσουνε οι γονείς μου να πάω σήμερα στο καινούργιο πάρκο με τους φίλους μου το Νάκο και την Μαρία!!! Αλλά είμαι δυστυχισμένος, αφού αύριο θα πάω σχολείο και θα συναντήσω το Γιάννη και το Νίκο που θα μου φέρονται πολύ άσχημα…..

34

35 Γιάννης : Πάμε να πειράξουμε κανένα παιδί, ρε Νίκο! Με ποιον λες να ξεκινήσουμε; Νίκος : Να ρε! Πάμε στο Γιώργο που είναι εδώ κοντά. Γιάννης: ΟΚ. Μάγκα! ( Πηγαίνουν προς το μέρος που βρίσκεται ο Γιώργος) Νίκος: Γεια σου ρε χαμένε. Γιατί ήρθες σχολείο; Γιάννης: Δε σου έχουμε πει να μην έρχεσαι; Δεν μπορούμε να σε βλέπουμε! Είσαι μπάζο!! Γιώργος: Σας παρακαλώ, σταματήστε να ασχολείστε με εμένα! (Ο Γιώργος απομακρύνεται…) Νίκος: Που πας; Μήπως φοβάσαι; Κότα!!! Γιάννης: Πάμε να τον ακολουθήσουμε μη μας ξεφύγει ο χαζός! (Αρχίζουν να τρέχουν ξωπίσω του γελώντας ειρωνικά και βρίζοντάς τον) (Ο Γιώργος σκέφτεται: Πότε θα χτυπήσει επιτέλους κι αυτό το κουδούνι; Αχ…) Μετά από λίγο χτυπάει το κουδούνι και ο Γιώργος ανακουφισμένος περπατάει προς την τάξη.

36

37 (Στο επόμενο διάλειμμα, ο Γιάννης και ο Νίκος κλειδώνουν τη Μαρία στην τουαλέτα) Μαρία: Γιατί μου το κάνετε αυτό; Δε με λυπάστε; Νίκος και Γιάννης: Γιατί έχει πλάκα που το κάνουμε!! Χα χα χα χα!! Και όχι δε σε λυπόμαστε… Μαρία: Και γιατί το κάνετε σε εμένα αυτό; Γιάννης : Γιατί είσαι αδύναμη…! Νίκος: Και πολύ δειλή. Μαρία: Δεν είμαι! Βγάλτε με από εδώ σας παρακαλώ! Βγάλτε με!! Βοήθεια!!! Νίκος: Αν δεν ήσουν θα τα ΄λεγες σε κάποιον δειλή! Γιάννης: Και τώρα άντε γεια γιατί έχουμε και διάλειμμα… Μαρία: Κι εγώ τι θα κάνω τώρα; Νίκος και Γιάννης: Το κορόιδο όπως πάντα! Χα χα χα χα χα!!! Τα λέμε στην επόμενη φάρσα!

38

39 ΑΦΗΓΗΤΗΣ:ΤΩΡΑ Η ΜΑΡΙΑ ΚΑΙ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΥΖΗΤΑΝΕ. Η ΜΑΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΗΜΕΝΗ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΚΑΙ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΗ ΡΩΤΑΕΙ: ΓΙΩΡΓΟΣ: ΜΑΡΙΑ ΤΙ ΕΧΕΙΣ; ΜΑΡΙΑ:ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΛΩΣ ΜΕ ΠΟΝΑΕΙ ΛΙΓΟ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΜΟΥ. ΕΣΥ ΤΙ ΕΠΑΘΕΣ; ΓΙΑΤΙ ΕΙΣΑΙ ΜΕΣΑ; ΓΙΩΡΓΟΣ: ΔΕ ΒΛΕΠΕΙΣ; ΕΜΕΙΝΑ ΜΕΣΑ ΓΙΑΤΙ ΜΕ ΠΟΝΑΕΙ ΤΟ ΠΟΔΙ ΜΟΥ. ΜΑΡΙΑ: ΕΝΤΑΞΕΙ ΤΟΤΕ.

40

41 ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΝΑΚΟΥ-ΓΙΑΝΝΗ,ΝΙΚΟY Νάκος: Παιδιά εγώ εν είμαι από χώρα σας και γκονεί μου εν εκουν καλη ντουλειά. Μπορειτε να μη μου σκιζετε τα τετράντια μου;; Δασκάλα: Σταματήστε παιδιά. Μην μιλάτε. Γιάννης: Μισό λεπτό κυρία έχουμε να λύσουμε ένα θεματάκι. Νίκος: Συνεχίζουμε. Άσε μας ρε που θα μας πεις τι να κάνουμε και άμα οι γονείς σου δεν έχουν καλή δουλεία να πάνε να βρουν …..Χσστ…Χα χα χα χα. Δημήτρης: Σταματήστε. Με ενοχλείτε. Νίκος: Άσε μας ρε θέλουμε να μιλήσουμε και θα μιλήσουμε. Δημήτρης: Θέλω όμως να μάθω πράγματα από την κυρία μου. Γιάννης: Ναι ρε αφού είναι χαζός ο Νάκος και δεν θα μας πει τι να κάνουμε με τίποτα. Νάκος :Σας παρακαλώ παιντια μη μου σκίζετε τα τετράντια. Μα δεν έκουμε λεπτά για να πάρουμε καινούργια. Γιάννης: Ρε Νίκο πρέπει να σκεφτούμε να του κάνουμε και τίποτα άλλο γιατί να του σκίζουμε τα τετράδια μόνο δεν έχει και πολύ πλάκα. Νίκος : Ναι ρε, για να γελάσουμε και λίγο. Με τους φίλους του γελάμε πολύ αλλά με άφτον δεν γελάμε και τόσο. (Χτυπάει το κουδούνι) Γιάννης: Πάμε ρε Νίκο για διάλειμμα άσε τον Νάκο. Νικος:Εντάξει ρε πάμε.

42

43 Διάλογος Γιάννη-Νίκου Γιάννης: Τους κανονίσαμε αυτούς τους χαζούς σπασίκλες! Νίκος: Έχεις δίκιο τους δώσαμε να καταλάβουν. Γιάννης: Τι λες να τους κάνουμε αύριο; Νίκος: Αύριο; Άκου τι σκεπτόμουν: Το Γιώργο λέω να τον αποκλείσουμε από την ομάδα ποδοσφαίρου, να τον βρίσουμε και τα συνηθισμένα… ξέρεις τώρα. Γιάννης: Για την Μαρία; Νίκος: Λέω όταν είναι να κατέβει κάτω να την κλειδώσουμε στην τουαλέτα. Για πες εσύ τώρα τι να κάνουμε στον Νάκο; Γιάννης: Εεεεε! Το βρήκα! Την ώρα του μαθήματος θα του μουτζουρώσουμε τα τετράδια και θα του πάρουμε τα μολύβια του. Νίκος: Καλά ρε τα λέμε αύριο. Γεια σου! Γιάννης: Γεια ρε τα λέμε!

44

45 6 ο Εργαστήριο. Αντιμετώπιση της βίας στο σχολείο- Δυναμική ομάδας. Στόχοι: Να σκεφτούν οι μαθητές γύρω από το ρόλο των παρατηρητών σε περιστατικά βίας που συμβαίνουν στο σχολείο τους. Να προταθούν από τους μαθητές αποτελεσματικοί τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος. Να γίνουν κατανοητές από τους μαθητές οι επιπτώσεις της βίας για όλους τους εμπλεκόμενους. Να δοθεί έμφαση στο ότι η κοινοποίηση τέτοιων περιστατικών εκ μέρους των παιδιών δεν αποτελεί κάρφωμα. Να συζητηθεί ο ρόλος των συμμαθητών, των δασκάλων και των γονέων σε περιστατικά βίας.

46 Δραστηριότητες: Διαβάζουμε στα παιδιά την παρακάτω ιστορία (διαφάνεια 49) και κατόπιν ζητάμε από κάθε παιδί χωριστά να ζωγραφίσει την ιστορία ή οτιδήποτε σχετίζεται με αυτήν, αφού προηγηθεί σχετική συζήτηση. IΣΤΟΡΙΑ Ο Βαγγέλης είναι ένα νέο παιδί στην τάξη που ακόμα δεν έχει φίλους. Είναι ήσυχο, ντροπαλό και συμπαθητικό παιδί. Θέλει να κάνει φίλους, αλλά μερικά παιδιά τον κοροϊδεύουν και δεν του μιλούν. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν τον δέχονται να παίξει μαζί τους. Επίσης όταν τον συναντούν στο διάδρομο του σχολείου, τον απειλούν ότι θα του πάρουν την τσάντα και τα πράγματά του. Αυτό τον στενοχωρεί πολύ, γι αυτό όταν τους βλέπει, τους αποφεύγει. Θα μπορούσε να το πει στους δασκάλους του ή στους γονείς του αλλά αυτός θέλει να βρει μόνος του μια λύση.

47 Προβάλλουμε σχετικό video 3 (Το τίμημα της σιωπής) Φτιάχνουμε την μπουγάδα των επιπτώσεων της βίας στο σχολείο (κοινωνικές ψυχολογικές, σωματικές). Κατηγοριοποιούμε τα μυστικά σε καλά και κακά. Τα παιδιά προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης της βίας. Οι προτάσεις καταγράφονται και στη συνέχεια, χωρισμένα σε ομάδες,τις μορφοποιούν όπως εκείνα θέλουν. (Δημιουργία αφίσας, γράμμα προς το διευθυντή του σχολείου, επιστολή προς τους γονείς, κ.ά.)

48 Παιχνίδια. Παίζουμε παιχνίδια που αναδεικνύουν τη δύναμη της ομάδας και το πόσο αποτελεσματικά μπορεί να λειτουργήσει αυτή, στην αντιμετώπιση αλλά και αποφυγή περιστατικών βίας.

49

50

51

52

53

54

55

56 Ενημέρωση γονέων σχετική με τα αποτελέσματα του προγράμματος Αξιολόγηση του προγράμματος. Κλείσιμο προγράμματος


Κατέβασμα ppt "ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΒΛΑΧΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΔΑΣΚΑΛΑ 14 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΛΙΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ» ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google